Gå til innhold

Hobbyer "ingen" har lengre, som du husker før?

miniomelett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og såper! 
Jeg hadde også masse brevvenner, og vi sendte FBs (Friendship Books) rundt. Skrev navn og adresse inn i en bitteliten bok, den som fikk den siste plassen i den hjemmelagde boka skulle sende den tilbake til personen som hadde laget boka. 
Samle frimerker er det vel noen som gjør fremdeles, men langt færre enn før. 

Anonymkode: 2aca7...e72

Fb'er, ja!!! Dette drev jeg også med. Likte særlig de "decobooks" der man også skulle gjøre sidene fine. For noen år siden kom mamma med en sånn til meg som var sendt hjem til dem (som jeg hadde startet, og med ungdomsetternavnet og adressen da). Den hadde virkelig tatt sin tid... jeg er 45, og drev med dette på ungdomsskolen og 1.år vgs! 😂

Anonymkode: c8039...92b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Freyja Valkyrie skrev (8 timer siden):

Brevvenner. 

Brevskriving finnes enda 😁 Jeg driver med det. En av de koseligste hobbyene man kan ha, synes jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Gine said:

Den spåen man lagde av papir og farga de i hver farge. Inni var det masse tall og når man åpnet det tallet stod det skrevet noe inni.

Dette er fortsatt veldig vanlig. 🙂

8 hours ago, Mardina said:

Brevskriving finnes enda 😁 Jeg driver med det. En av de koseligste hobbyene man kan ha, synes jeg 😊

Ja men er svært få barn/ungdom som holder på med det, før var det jo noe "alle" hadde. Jeg husker jeg gikk over til mailvenner etterhvert og så døde det også helt ut. 

Jeg husker spesielt godt at en brevvenn "slo opp" med meg fordi jeg var kjedelig. 😱😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (14 minutter siden):

Dette er fortsatt veldig vanlig. 🙂

Ja men er svært få barn/ungdom som holder på med det, før var det jo noe "alle" hadde. Jeg husker jeg gikk over til mailvenner etterhvert og så døde det også helt ut. 

Jeg husker spesielt godt at en brevvenn "slo opp" med meg fordi jeg var kjedelig. 😱😂

😂 Jeg ble også "slått opp med" som brevvenn! Hun sa ikke hvorfor, bare at hun ikke ville mer. Vet ikke om jeg var kjedelig, men husker hun var svært usikker på seg selv. Brevene handlet ofte om at hun var stygg, vennene var mye kulere og populære hos gutter, osv. Trist nå som voksen å tenke på. Som 11åring tenkte jeg bare at hvem bryr seg om hva gutter mener 😂 Husker ikke hva hun het, men håper det går bra med henne 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vennskapsbånd i stoff som man ikke kunne ta av. Etter dusj tok det en halv dag å tørke.

Bilmekking. Før i tiden kunne de fleste (menn) fikse på egen bil, det var gøy og ikke minst billigere enn verksted. Ikke mye man kan fikse på en elbil, mekking er nå en greie for entusiaster med veteranbil.

Akvariet. Mange som holdt på med det, særlig familier med mindre barn, og gjerne ferskvann. Nå er det nesten utelukkede saltvannsakvariet. En meget dyr og teknisk krevende hobby.

Motorsykkel. "Alle" hadde moped, det har blitt færre og overgang til lett motorsykkel og etterhvert tung er bare en brøkdel som gjør. Grunnen er at det er kjempedyrt og å blåse ut eksos for morro skyld er politisk ukorrekt.

Lese bøker for underholding. Jada, det skjer fremdeles, men bare ta en kikk på toget eller fly. Der man før kunne se en bok er det nå nesten utelukkende mobil folk stirrer på.

Ungdommer som tapeserer rommet med plakater og avisutklipp av favorittbandet. Mitt rom var reneste a-ha tempel.

Anonymkode: f1881...d42

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønlandsk perlebroderi var stort på 90-tallet! 

Dekorering av såper med bånd og perler. Grøss. 

Lage blomster av nylonstrømper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker dere at man kunne kjøpe fyrstikker uten hode, og bygge ting av det? Brukte lim. Laftet stabbur osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (9 timer siden):

Er det i det hele tatt noen som klarer å skrive med penn lenger. Tviler..

Scalextric bilbane var jo kult en gang i tiden..😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (Akkurat nå):

Er det i det hele tatt noen som klarer å skrive med penn lenger. Tviler..

Scalextric bilbane var jo kult en gang i tiden..😎

Hvorfor skulle man ikke klare det? Jeg får t.o.m mye skryt for min håndskrift 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (7 minutter siden):

Jammen, du får jo trening hele tiden. Juksemaker..🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Speideren (har ikke vært her på mitt hjemsted på 35 år)

Anonymkode: c8039...92b

Her jeg bor (sted i Oslo) er menighetens speidergruppe så populær at man setter barna på venteliste før de starter på skolen, hvis de skal ha sjanse plass når de blir gamle nok (3. Klasse). 

Anonymkode: 0dc24...1b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage stofftulipaner! Veldig nittitalls. Fint som støvsamlere. 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ungdommer som tapeserer rommet med plakater og avisutklipp av favorittbandet. Mitt rom var reneste a-ha tempel.

Anonymkode: f1881...d42

a-ha tempel 😂🥰🥰🥰 ja virker som alt skal være "picture perfect" nå på soverommene.

CrazyCatLady2500 skrev (37 minutter siden):

Grønlandsk perlebroderi var stort på 90-tallet! 

Dekorering av såper med bånd og perler. Grøss. 

Lage blomster av nylonstrømper. 

hva er grønlandsk perlebroderi?? 😱

Anonymkode: 4236f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cleangal skrev (18 timer siden):

Er det fremdeles noen som samler på frimerker? Frimerker eksisterer jo knapt nok lenger.

Og fingerhekling… gudene vet hvor mange kilometer med snorer vi heklet.

Å samle frimerker er veien til evig ungdom; det er så vidt jeg vet det eneste stedet i Norge der man blir sett på som ung når man er i 60-årene, og svært ung når man har fylt 50.

Prismessig kan frimerkesamling fortsatt være en god investering; dette frimerket fra 1970 ble ifjor solgt for kr.1000 + salær:

6433460.jpg

Og dette merket fra 1993 får man ikke for under 20.000 når det er trykket på x2-papiret:

9497a01bcb708ca705ce42a0ff252bbb-image.j

Men de fleste nyere frimerker gitt ut etter ca. 1960 får man til dels langt under det de i sin tid kostet på poostkontoret:

Sitat

Likevel er det blitt slik at mens man i de analoge, gamle dagene både sendte mye post og frimerkehandlerne kjøpte inn større lagre med tanke på eventuell fremtidig prisstigning - særlig i perioden rundt 1980 var det ville tilstander, og enkelte postfriske merker kunne hundredoble verdien sin i løpet av noen år - er portotakstene blitt så dyre idag at ingen gjør dette lenger; ubrukte nyere merker kan man lett få til halv pris på auksjon, mens ekte brukte merker er vanskelige å finne; det er langt enklere og billigere å få tak i 40 år gamle frimerker enn merker gitt ut for to eller tre år siden.

Selv samler jeg egentlig ikke lenger da jeg ikke har tid til dette, men fyller likevel på med ting jeg kjøper på auksjon bare for moro skyld, og skulle det være noen her som eksempelvis vil ha alle frimerkene (ubrukt) fra 1979 gratis, gir jeg simpelthen dette bort - den gangen kostet det kr.1,25 å sende et brev innenlands opp til 20 gram; idag koster dette kr.23.

Noen nevnte også glansbilder som en utdødd hobby; fant et helt album med nostalgiske, gammeldagse glansbilder som også gis bort om noen skulle ha interesse av dette.

En hobby som definitivt har gått i graven, er samling av OL-pins; interessen var helt vill før Lillehammer-OL i 1994, men døde raskt ut etter at mesterskapet var over, og prisene falt som en stein. Samling av forhåndsbetalte Telekort som man kunne ringe med i telefonkiosker, er heller ikke lenger like populært som før når telefonkioskene som står igjen, for lengst har gått av med pensjon.

30a0c727-0ead-4799-b044-03841546a1c2?fit

032ykUa2bMAV?dimension=1200x1200

Anonymkode: 48085...57b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 timer siden):

Jammen, du får jo trening hele tiden. Juksemaker..🤣

😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (3 timer siden):

Du er heldig, eller flink.  Min håndskrift er grusom.  Jeg lærte en slags stavskrift/formskrift på skolen. Mine barn er født på 80-tallet og lærte løkkeskrift. Det ser mye finere ut enn mine «kråketær».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 hours ago, AnonymBruker said:

V
L E V
   L

🥰

Anonymkode: 417b7...bf4

S
         U
SVELG

Var alltid artig å skrive i minneboka til jentene i klassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Som også var den mest meningsløse hobbyen ever.

Anonymkode: e8d36...a74

Ingen hobbyer er meningsløse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For de som synes det er artig med gammeldags post synes jeg denne er fin: https://www.postcrossing.com/

Holdt på en stund selv, synes det var veldig koselig men ble for dyrt med porto etterhvert.

Anonymkode: 5f255...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flette peddik husker jeg vi gjorde på barneskolen. Kjeleunderlag og små kurver ble det mest av. 

Anonymkode: 01237...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...