Gå til innhold

2-åringen sier bare 4-5 ord. Grunn til bekymring?


Utopisk

Anbefalte innlegg

Her løsnet språket veldig etter 2års alderen. Ikke den som er mest pratsom, han liker ikke å prate på kommando, men språkforståelsen er veldig god. Bhg var ikke bekymret her, selv om det kom lite ord. Barnet er veldig sterk motorisk. Ikke tidlig ute med å gå eller krabbe. Men er den som er mest høyt og lavt i bhg. Det er ukentlig blåmerker eller sår. Barnet er veldig spenningssøkende. Vi leser alltid 2-3 bøker på kvelden på senga. Alt etter hvor mye tid vi har, så snakker vi om bildene. Vi er storforbrukere av biblioteket. Jeg har til tider følt meg som en papegøye, gjentatt ord og beskrevet ord. Barnet tar også del i forberedelse til måltider. Ypperlig måte å prate om farger, antall og hva ting er naturlig. Skal vi ut døra, så har vi pratet oss igjennom alle tingene vi må ha på eller huske å ta med.

Anonymkode: 29f55...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

At dere kjører flere språk kan være et hinder i språkutvikling.  Noen barn klarer begge deler men ikke alle. 

En veninde av meg valgte å kun snakke norsk hjemme.  Litt morsmål til mannen sin og morsmål etter leggetid. 

Ene mitt barn forsto alt ( vi er norske) og sluttet plutselig å snakke ca 2 år og begynte med baby språk. Her var barna aldri innom babyspråk. Men ble inspirert av de minste i barnehagen.  Totting som ikke var et tema  fra baby til to år, så begynte ungen også med dette. Så vår løsning var å ikke forstå hva ungen ville iht babyspråk, og ga oss ikke før ordet kom. Men der var det vel en forskjell iht at barnet vårt kunne jo si ordene.  

Så her tenker jeg dere og gjester må benytte norsk når ungene er våkne. Også må dere terpe på det. Feks i pekebøker osv. 

Evnt sjekk hos legen om tungebånd ol er som det skal. Finner de ikke noe medisinsk årsak til manglende språkbruk,  så er det terping som gjelder. 

Her begynte vi allerde når de var baby å si ha på jakka , genser ta på ramen si arm i jakka, andre arm i jakka osv. 

Anonymkode: 76391...8f6

Merkeligste rådet noensinne i mine øyne. Å lære flere språk er en gave. Det er bevist at de som er flerspråklige bruker litt lenger tid. Det betyr ikke noe er galt. Ikke begynn å terpe på norsk, ts, eller be andre snakke norsk til barnet. Å være rett under to år, og ikke prate setninger, er også helt vanlig. Hadde barnet vært fem år, hadde jeg skjønt bekymringen. 

Anonymkode: c038d...de2

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (6 timer siden):

Interessant. Dette visste jeg ikke.

Barnet var og er tidlig ute motorisk, ja. Noe barnehagen også har kommentert flere ganger. Får inntrykk av at h*n er av de mest aktive på avdelingen og mer "fremme" motorisk enn fleste jevngamle der. Lærte å gå tidlig også. 

 

 

Da hadde jeg overhodet ikke vært bekymra. Senk skuldrene, om noen måneder prater ungen som en foss, mest sannsynlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste sa 4-5 ord 1 uke før toårsdagen (jeg husker det fordi da starta ferien). Jeg var bekymra for språkutviklingen det siste halvåret før hun ble 2, men alle, både i barnehagen og helsesykepleier, sa at hun var litt sein, men fremdeles innenfor normalen. De neste ukene eksploderte språkutviklingen! På toårskontroll tre uker seinere hadde hun mange flere ord. På foreldresamtaler i barnehagen mener de språket er som forvententet. 
Hun kommuniserte tydelig med kroppen og forstod hva vi sa. 
Da jeg beskrev hvordan hun hadde vært tre uker tidligere sa helsesykepleier at det var inne for normalområdet. 

Anonymkode: 39b0c...a75

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er logoped. Det du beskriver er ikke unormalt på noen måte.    

Det er -svært- stor språklig variasjon i den alderen. Unger født på samme dato kan være helt forskjellig, alt etter hvor modne de er kognitivt  og miljøet de vokser opp i.   Av den grunn tester man ikke så små barn (pga variasjon kan man rett og slett ikke standardisere tester). Man observerer heller helhetlig fungering, kommunikasjon og språkforståelse, uten å henge seg for mye opp i antall ord barnet sier.  Det er her tidlig innsats kommer inn i bildet. Uavhengig av årsak for at barnet ligger litt i det nedre sjiktet rent verbalt vil det være positivt med tiltak;

-Ha fokus på språk.  Sett ord på det dere sier og gjør når dere er rundt, eller leker med barnet.  Snakk om egenskaper til objekter (vil du ha den RØDE ballen?).  Les bøker, syng, lek med ord gjennom rim og regler - etc.  Oppfordre barnet til å snakke (oi, hva der dét?,  vil du ha ballen eller bamsen?). "Bad" barnet i språk! Og nei, barne-tv eller ipad, hvor enn pedagogisk det måtte være er ikke like bra som direkte kommunikasjon.

Hvis barnet fortsetter å "henge etter" språklig når det blir 3-4 år indikerer det i større grad en sen språkutvikling eller en språkvansker, og da bør PPT kobles inn for å kartlegge og gi spesifikke tiltak.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (10 timer siden):

Vel her startet de utredning allerede rett etter fylte 2 (desember 2022) Pedagogisk hjelp kom ikke i gang før høst 2023..

 

Men var det kun for forsinket språk? Var det også andre bekymringer? 

Jeg har aldri hørt om barn på 24-25 måneder som henvis til PPT kun for forsinket språk? Da er det også andre bekymringer. PPT her ville aldri brukt ressurser på å utrede ett så lite barn for kun forsinket språk.

Om TS barn på 23 måneder kun kan si noen få ord men har en mer velutviklet språkforståelse så ville jeg ikke vært bekymret.

Jeg ville selvsagt følgt godt med og hatt fokus på språkstimulering. Veldig mye kan skje de neste månedene.

Anonymkode: b6b3d...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene min snakket reint i  setninger da hen var 8 måneder.

Neste var som din, sa så vidt mamma og pappa + et par ord til ved 2 årsalder. Det løsnet etterhvert, og de er like "normale" nå som voksne.

Hadde ikke stresset så altfor mye, men det er kanskje litt seint, men barn utvikler seg i forskjellig tempo.  Barnehagen har sine standardmål de går etter, og jeg forstår det må være sårt å havne utenfor disse rammene.

❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste min var tidlig ute motoriske (gikk når hun var 7 mnd), men kunne noen få engelske og norske ord når hun var 2. Nå er hun 4, og snakker både engelsk og norsk. Min erfaring er at det gjerne tar litt lengre tid når en lærer 2 eller flere språk fra starten.

Anonymkode: 69537...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (13 timer siden):

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

Jeg sa mine første ord som 4 åring og i dag holder foredrag. Les mer på nettet. Må ikke være noe galt😃

Anonymkode: 95202...529

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honningmor skrev (14 timer siden):

Jeg er logoped. Det du beskriver er ikke unormalt på noen måte.    

Det er -svært- stor språklig variasjon i den alderen. Unger født på samme dato kan være helt forskjellig, alt etter hvor modne de er kognitivt  og miljøet de vokser opp i.   Av den grunn tester man ikke så små barn (pga variasjon kan man rett og slett ikke standardisere tester). Man observerer heller helhetlig fungering, kommunikasjon og språkforståelse, uten å henge seg for mye opp i antall ord barnet sier.  Det er her tidlig innsats kommer inn i bildet. Uavhengig av årsak for at barnet ligger litt i det nedre sjiktet rent verbalt vil det være positivt med tiltak;

-Ha fokus på språk.  Sett ord på det dere sier og gjør når dere er rundt, eller leker med barnet.  Snakk om egenskaper til objekter (vil du ha den RØDE ballen?).  Les bøker, syng, lek med ord gjennom rim og regler - etc.  Oppfordre barnet til å snakke (oi, hva der dét?,  vil du ha ballen eller bamsen?). "Bad" barnet i språk! Og nei, barne-tv eller ipad, hvor enn pedagogisk det måtte være er ikke like bra som direkte kommunikasjon.

Hvis barnet fortsetter å "henge etter" språklig når det blir 3-4 år indikerer det i større grad en sen språkutvikling eller en språkvansker, og da bør PPT kobles inn for å kartlegge og gi spesifikke tiltak.

Tusen takk! Jeg hørte faktisk på en podcast i går, før jeg leste denne kommentaren din nå, der en logoped var intervjuet. Hun nevnte mye av det samme du nevner. 

Da senker jeg skuldrene litt her, og fortsetter med mye av det samme - fokus på språk, sette ord på det vi/barnet ser, sier, hører osv. , bøker og samtaler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være grunn til bekymring, og det kan være helt normalt… Viser barnet at det forstår det som blir sagt? 
Noen barn forstår alt men er trege med å snakke. Når de først begynner å snakke,  så snakker de gjerne korrekt. Det er nok lurt å ta det opp med HS, så kan det vurderes om det skal gjøres noe mer. Det er også lurt å gjøre mange språkstimulerende aktiviteter sammen med barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden jeg skrev dette innlegget har det løsnet mye språkmessig for barnet vårt.

Bare de første dagene etter innlegget kom det plutselig mange flere nye ord! Veldig gøy.

Fortsetter å fokuserer på språklige aktiviteter sammen med barnet, slik jeg har gjort. Og prøver å roe meg enn så lenge med at barnet ennå ikke har fylt to år. Barnet forstår det aller meste av det som blir sagt og responderer. Bare ikke i setninger og en haug av ord ennå. Kanskje rundt tjue ord.

Dersom ikke det løsner mer framover kontakter jeg helsestasjonen.

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med bhg og hs, få ppt inn i bildet. Vår 2 åring har vært i systemet siden han fylte 1 år pga sen motorisk utvikling. Det går sakte framover både motorikken og språket..men han har få ord enda. På 2 årskontrollen får vi spm om hvor mange ord han kan..med de to eldste sluttet jeg å telle når jeg bikket 50 ord. Han her kan kanskje 10 ord nå og det er ikke normalt for en på 2 år. 
brødrene hadde 2 og 3 ords setninger på samme tid.

Siden vi fikk ppt og sykehus tidlig med i bildet har han allerede fått tilrettelegging i bhg og ekstra hjelpemidler som skal hjelpe ham å utvikle seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente var samme rundt 2 år, men det ligger litt i familien så jeg tok det helt med ro. Nå ble det jo sånn at hun alikevel trengte litt hjelp da hun stokket om på bokstavene i ordene fremdeles ved 4 år. Hun fikk et halvt år med logoped i barnehagen og det var allerede som natt og dag. Hjemme spillte vi mye spill, leste bøker og jeg gjentok alltid ordene hun sa feil på korrekt måte.  Det vi gjorde hjemme var nærmest fra dag 1 da storesøster hadde litt av samme problemet. Min lillebror sa ikke et ord før 3 år, men da snakket han i hele setninger og like bra som de andre på samme alder fra han åpnet munnen. Så unger er forskjellig og som regel går det bra. Det er bare å følge med og hjelpe de så godt en kan på veien uten å stresse de og deg selv😅

Anonymkode: 10c17...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn lærer seg å snakke,men "holder alt inni seg",til de plutselig en dag bare snakker som en foss! Har sett flere eksempler på det. Anbefaler bildebøker med bilder av hverdagslige ting,såkalte pekebøker. Pek på bildet,si hva det er og oppmuntre barnet til å gjenta. Les den samme boka flere ganger,pek på de samme bildene,helst noe barnet kan relatere til i eget liv. La boka ligge fremme. 

Når dere spiser,kler på osv,benevn det dere gjør,hva dere spiser,pek på det du snakker om,oppmuntre barnet til å gjenta. Ikke alt for mye,selvfølgelig, det blir litt overveldende,men det er i slik dagligtale barn lærer seg språk. Vær litt bevisst på det,ikke bare sett fram mat på bordet,men fortell barnet hva det er. 

Anonymkode: 069f5...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...