Gå til innhold

2-åringen sier bare 4-5 ord. Grunn til bekymring?


Utopisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 2 åring, skal faktisk kunne si enkle setninger.

Anonymkode: d7d13...a5b

Det er ikke noen fasit. Det viktigste i den alderen er språkforståelsen. Viser barnet dårlig språkforståelse, bør man f.eks sjekke hørsel i første omgang. 

TS, begge mine hadde få ord i toårsalderen, men god språkforståelse. Mye av språket løsnet mellom 2,5 og 3 år. Har dere vært på toårskontrollen enda? Her kartlegges også språk og språkforståelse. Ville ikke bekymret meg, men du kan ta det opp med helsestasjonen og høre hva de tenker. 

Anonymkode: 58c14...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snurk skrev (1 time siden):

Vi har vært i samme situasjon og fikk henvisning til ppt i samråd med helestasjon og barnehage. Ikke fordi noen av innstansene var spesielt bekymret men bare for å få det sjekket ut. Når barnet var rundt 2.5 år kom det ut fra intet en ganske stor vekstspurt, og når ppt kom inn i bildet var fikk vi beskjed om at det var absolutt ingenting å være bekymret for. Ppt var også veldig klar på at frem til fylte 3 år er det nesten ingenting de kan gjøre uannsett, fordi all testing er godkjent fra minimum 3 år. Fra rundt 3 år løsnet det enda mer. Han er nå 3.5 år og han er helt klart under gjennomsnittet på språk, men ingen bekymring 😊

Dette stemmer forsåvidt ikke, det finnes flere språkkartlegginger og -tester som er normert fra 2-årsalderen og oppover. Og det er alltid MYE man kan gjøre av allmenpedagogiske tiltak for å stimulere språkutvikling.

Man vet aldri hvilke barn som ikke tar igjen sine jevnaldrende, og derfor skader det aldri å pøse på med språk i barnehagen. Men, det trenger ikke å være så mye meir avansert enn å lese bøker, sette ord på alt man holder på med, utvide setninger (f.eks hvis barnet sier "lastebil", så svarer du "ja, det var en stor og gul lastebil!". 

Ts: når du teller 8-9 ord, er det helt tydelige ord? For du kan telle med f.eks "nan" hvis barnet bruker "nan" konstant for banan. Da er det et ord, selv om barnet ikke sier BAnan. Dyrelyder og andre lyder som "brom brom" er også ord som kan telles med i ordforrådet - sålenge de brukes konsekvent om samme ting. Konsekvent bruk er viktigere enn uttale når en skal telle antall ord i ordforrådet.

Anonymkode: dedb7...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at hvis barnehagen er bekymret så burde det startes en utredning, i samarbeid med helsestasjon. Det trenger ikke nødvendigvis være noe, men en utredning tar tid (gjerne flere mnd) så skulle det være noe har barnet sjans til å få pedagogisk hjelp tidligst mulig. 

For mange barn løser språket seg mellom 2-2,5 års alder, men ikke hos alle. Snakker av erfaring da vår sønn på 3,5 år snart knapt sier en 30 enkelt ord. Ved 2 års alder sa han bare rundt 5 ord han også. Barnehagen var bekymret for språket de også tidlig. Han ble utredet og resultatet ble forsinket språk utvikling, og væske i ørene. Måtte derfor operere inn dren, og måtte ha pedagogisk hjelp i bhg 5 t I uka hver uke i flere år framover. Det tok nesten 1 år fra vi startet utredning til hjelpen begynte..

Sønnen vår ligger mer og mer etter språkmessig iht alder så start tidligst mulig med å få sjekket ting ut er mitt råd. 

De gjør ikke utredning på 2 åringer

de startet med utredninger på min da han var nesten 3 og kunne kun 14 ord. 
Samme med min datter

Begge to har litt treg språkutvikling. På min datter har dette ordnet seg helt fint nå som hun er 6,5 år. flink på skolen også

Endret av Rucula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (2 minutter siden):

De gjør ikke utredning på 2 åringer

de startet med utredninger på min da han var nesten 3 og kunne kun 14 ord. 
Samme med min datter

Begge to har litt treg språkutvikling. På min datter har dette ordnet seg helt fint nå som hun er 6,5 år. flink på skolen også

Vel her startet de utredning allerede rett etter fylte 2 (desember 2022) Pedagogisk hjelp kom ikke i gang før høst 2023..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke unormalt, spesielt hos gutter. Det løsner som regel mellom 2 og 2,5 år for de aller fleste. Hilsen seksbarnsmor og barnehagelærer med fordypning i småbarnspedagogikk. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min jente ble 2 år i begynnelsen av desember. Da pratet hun nesten ikke. Jeg tror hun var halvannet år før hun sa mamma og pappa. Jeg var selv bekymret fordi jeg syntes hun var sen med å snakke, og tok det derfor tidlig opp med helsesykepleier. Fikk der beskjed om at så lenge hun forstod alt vi sa, var det ingen grunn til bekymring enda. Vi har for øvrig ikke en flerspråklig familie, så det var aldri et tema som plausibel årsak til at vår jente ikke snakket ved 2 års alder. Storebror var heller ikke veldig tidlig ute med å prate, men snakket tidligere enn det vi erfarte med jenta vår. Vet man ikke skal sammenligne, men vanskelig å la være ;). 

Nå er jenta vår 2 år og 3 mnd, og hun snakker plutselig hele tida. Høres ut som om hun utvider vokabularet med nye ord nærmest daglig. Selvfølgelig snakker hun ikke med "perfekt" uttale, men stort sett forståelig for oss som kjenner henne. Dersom vi får besøk av personer hun ikke kjenner så godt, blir hun "stum" og går tilbake til gammelt mønster og sier "uh huh" og "hm um". Det skal nevnes at hun er over normalt sjenert, så det er nok forklaringen på det. 

Poenget mitt er; ikke vær bekymret for en ubetenksom beskjed fra en ansatt i barnehagen. Så lenge du opplever at barnet ditt forstår "alt" du sier, er det det viktigste i denne alderen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei på 3 år som har forsinket språk, uten at det er noen diagnoser eller grunn til bekymring av den grunn. Hun forstår alt som blir sagt, og gjør seg godt forstått med de ordene hun har og masse kroppsspråk. Har blitt lest for stort sett hver kveld siden hun var baby, og vi gjør alt «riktig og etter boka».  Sier ikke hele setninger enda, har kun enkeltord og de fleste av ordene hennes er utydelige. Sier f.eks «ovov» i stedet for lue, «haff» i stedet for hund, «mam» i stedet for mat osv. Ingen diagnoser i bildet, men hun har fått logoped i barnehagen for at språket ikke skal bli ytterligere forsinket. Både jeg og far hadde forsinket språk som barn, så her er det nok genetisk som er årsaken. 

Ville ikke bekymret seg så lenge barnet forstår det som blir sagt, men du kan jo ta det opp med helsesykepleier for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 9e65a...d71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke unormalt

Anonymkode: de6f4...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Utopisk said:

Tusen takk, dette er fint å lese!

Når jeg tenker meg om kan vel barnet vårt si 8-9 ord, men ikke flytende og altså langt unna setninger. Godt å høre deres erfaring. 

Det er forskjell på de som kun har ett språk å forholde seg til. Hjernen stimuleres jo deretter. 

barnehagen fokuserte på språkutvikling, og hjemme forsøke vi å støtte han etter best evne. Det viste seg at han forstod mye mer enn kan klarte å uttrykke, og når språket endelig løsnet og falt på plass, overrasket han alle med ordforrådet og forståelsen. Men det tok tid, men det var vel den tiden han hadde behov for. 
 

Anonymkode: ffd36...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (3 timer siden):

Takk, dette er godt å lese! Nei, barnet har ennå ikke fylt to år. Da jeg sa dette og nevnte fødselsdatoen, svarte bare ped. lederen med "jammen det er jo ikke så lenge til." 

Er barnet forresten langt fremme motorisk? Det observeres ofte at barn som er gode motorisk rundt to-års alder gjerne er litt seinere verbalt, og også at de som er tidlige med språket er litt seinere motorisk. Som om hjernen fokuserer mer på det ene området enn det andre. Denne forskjellen jevner seg fort ut, og før fire år er de fleste innenfor gjennomsnittet på begge områder.

Anonymkode: b9354...099

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er barnet forresten langt fremme motorisk? Det observeres ofte at barn som er gode motorisk rundt to-års alder gjerne er litt seinere verbalt, og også at de som er tidlige med språket er litt seinere motorisk. Som om hjernen fokuserer mer på det ene området enn det andre. Denne forskjellen jevner seg fort ut, og før fire år er de fleste innenfor gjennomsnittet på begge områder.

Anonymkode: b9354...099

Interessant. Dette visste jeg ikke.

Barnet var og er tidlig ute motorisk, ja. Noe barnehagen også har kommentert flere ganger. Får inntrykk av at h*n er av de mest aktive på avdelingen og mer "fremme" motorisk enn fleste jevngamle der. Lærte å gå tidlig også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på de som kun har ett språk å forholde seg til. Hjernen stimuleres jo deretter. 

barnehagen fokuserte på språkutvikling, og hjemme forsøke vi å støtte han etter best evne. Det viste seg at han forstod mye mer enn kan klarte å uttrykke, og når språket endelig løsnet og falt på plass, overrasket han alle med ordforrådet og forståelsen. Men det tok tid, men det var vel den tiden han hadde behov for. 
 

Anonymkode: ffd36...552

Slik er det her også, at barnet forstår det meste som blir sagt. Barnet kommuniserer også tydelig tilbake i "samtaler", er våken og "med". Men å uttrykke ting selv i mange ord mangler det altså på enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnehagen og helsesøster mente også ar vår toåring snakket for lite. De ville ha inn ppt. Det tok så langt tid (ca 1 år) at innen ppt kom på besøk snakket hun som en foss😂 

Ikke bekymre deg, den berømte ordspurten har ikke kommet enda. Den er nok rett rundt hjørnet.

 

Les litt her, barnet ditt høres helt normalt ut:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/sprak-i-barnehagen--mye-mer-enn-bare-prat/3.-spraktilegnelse/sprakutvikling/

Anonymkode: fffd0...d0a

Okei, hva sa helsesøster etterpå da? Å blande inn ppt og bup etc kan være en alvorlig belastning, så lurer litt på om hun forstår rekkevidden av bekymringen sin? 

Anonymkode: adf66...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utopisk skrev (4 timer siden):

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

At dere kjører flere språk kan være et hinder i språkutvikling.  Noen barn klarer begge deler men ikke alle. 

En veninde av meg valgte å kun snakke norsk hjemme.  Litt morsmål til mannen sin og morsmål etter leggetid. 

Ene mitt barn forsto alt ( vi er norske) og sluttet plutselig å snakke ca 2 år og begynte med baby språk. Her var barna aldri innom babyspråk. Men ble inspirert av de minste i barnehagen.  Totting som ikke var et tema  fra baby til to år, så begynte ungen også med dette. Så vår løsning var å ikke forstå hva ungen ville iht babyspråk, og ga oss ikke før ordet kom. Men der var det vel en forskjell iht at barnet vårt kunne jo si ordene.  

Så her tenker jeg dere og gjester må benytte norsk når ungene er våkne. Også må dere terpe på det. Feks i pekebøker osv. 

Evnt sjekk hos legen om tungebånd ol er som det skal. Finner de ikke noe medisinsk årsak til manglende språkbruk,  så er det terping som gjelder. 

Her begynte vi allerde når de var baby å si ha på jakka , genser ta på ramen si arm i jakka, andre arm i jakka osv. 

Anonymkode: 76391...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okei, hva sa helsesøster etterpå da? Å blande inn ppt og bup etc kan være en alvorlig belastning, så lurer litt på om hun forstår rekkevidden av bekymringen sin? 

Anonymkode: adf66...7cb

Nei p blande inn ppt kan ikke være alvorlig belastning 

Anonymkode: de6f4...a4d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært bekymret så lenge barnet forstår hva dere sier. Det viktigste er språkforståelsen. 

Vår jente på snart 2 1/2 år snakker veldig lite i setninger og bruker færre ord enn forventet for alderen. Har tatt dette opp både med barnehage og helsesøster men ingen av de er bekymret. Ped.leder i barnehagen sa hun selv ikke hadde snakket før hun var rundt 3 år. De ser i likhet med oss at hun forstår det meste av det vi sier til henne og kan navnet på svært mange ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Okei, hva sa helsesøster etterpå da? Å blande inn ppt og bup etc kan være en alvorlig belastning, så lurer litt på om hun forstår rekkevidden av bekymringen sin? 

Anonymkode: adf66...7cb

Hvorfor mener du at det er alvorlig belastning? Hva slags rekkevidde snakker du om? 

Anonymkode: 0ec8c...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er barnet forresten langt fremme motorisk? Det observeres ofte at barn som er gode motorisk rundt to-års alder gjerne er litt seinere verbalt, og også at de som er tidlige med språket er litt seinere motorisk. Som om hjernen fokuserer mer på det ene området enn det andre. Denne forskjellen jevner seg fort ut, og før fire år er de fleste innenfor gjennomsnittet på begge områder.

Anonymkode: b9354...099

Hva vil det si å være langt fremme motorisk som 2 åring? Hva kan barnet da som andre 2 åringer ligger bak på?

Anonymkode: 46b4e...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er relativt vanlig å ikke si så mange ord ved 2 år, men at man samtidig bør begynne å følge litt med fra den alderen. Språkforståelsen er viktigst i den alderen, så hvordan er den? Min snakket også svært lite ved 2 år, så barnehagen her tok det også opp, men samtidig var de klare på at det løsner for mange rundt 2,5 år og at de opplevde at barnet hadde god språkforståelse og kommuniserte godt ved kroppsspråk, fakter og lyder, så de kom ikke til å gjøre noe spesielt med det, bare følge litt med. Barnet mitt er og var veldig aktiv og opptatt med mye annet. Da språket løsnet tok han igjen de fleste andre på avdelingen når det gjelder ordforråd og hvor avanserte setningene var. 

Anonymkode: f371e...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (3 timer siden):

Interessant. Dette visste jeg ikke.

Barnet var og er tidlig ute motorisk, ja. Noe barnehagen også har kommentert flere ganger. Får inntrykk av at h*n er av de mest aktive på avdelingen og mer "fremme" motorisk enn fleste jevngamle der. Lærte å gå tidlig også. 

 

 

Hvordan er barnet tidlig ute motorisk nå som det er 2 år?

Kan det hoppe ordentlig? Stupe kråke? Perle med perler? Bruke sparkesykkel og balanse sykkel? 

Anonymkode: 46b4e...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...