Gå til innhold

2-åringen sier bare 4-5 ord. Grunn til bekymring?


Utopisk

Anbefalte innlegg

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

Endret av Utopisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 2 åring, skal faktisk kunne si enkle setninger.

Anonymkode: d7d13...a5b

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å være bekymret for barnets språklige utvikling, spesielt når du får en slik beskjed fra en fagperson.

Alle barn er forskjellige og utvikler seg i sitt eget tempo. Noen barn begynner å snakke tidligere enn andre, og det er ingenting galt med det.

Fint at du leser og snakker mye med barnet ditt, og at du ikke må bruke babyspråk. Dette er det beste du kan gjøre for å støtte barnets språklige utvikling. Det er veldig lett for at man lager lyder fremfor å snakker vanlig som er det du bør gjøre..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
Utopisk skrev (5 minutter siden):

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

Vil anbefale deg på det sterkeste å snakke med helsestasjonen. Ikke kg. Her vil du bare bli mer bekymret. 
 

Barnehagen hos oss også uttrykkte bekymring, det sa jeg til helsesykepleier. Hun ringte til barnehagen og kjæftet på dem. 
 

Når barnet vokser opp i flerspråkelig hjem kommer språket senere, men når det først kommer, da kommer det. 

Endret av Jentamedtekopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør barnehagen for å støtte opp under språklig utvikling? Syns det er dårlig gjort å nevne sånt i forbifarta, her skulle hun heller tatt det opp på en ordentlig måte og invitert til et samarbeid/møte for å snakke om hvordan dere kan jobbe (forebyggende) sammen fremover. Det er jo snakk om tidlig innsats, og det er ikke bare deres ansvar!

 

 

Anonymkode: dedb7...7a0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere språk er krevende for en liten barnehjerne.Ta tiden til hjelp,dette går bra:)

Anonymkode: 03daf...a43

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva gjør barnehagen for å støtte opp under språklig utvikling? Syns det er dårlig gjort å nevne sånt i forbifarta, her skulle hun heller tatt det opp på en ordentlig måte og invitert til et samarbeid/møte for å snakke om hvordan dere kan jobbe (forebyggende) sammen fremover. Det er jo snakk om tidlig innsats, og det er ikke bare deres ansvar!

 

 

Anonymkode: dedb7...7a0

Takk, var det jeg kjente også. Lite nyttig å bare få en sånn beskjed i forbifarta uten å invitere til å snakke videre om noen konkrete måter vi kan håndtere dette på, sammen med barnehagen eller alene. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med hs så henvender de deg videre til eventuell logoped om de mener det er behov for det.
Min niese var nesten tre før hun begynte å snakke. De var noen ganger hos logoped og plutselig løsnet det. På tre mnd har hun gått fra å være stille som en østers til å skravle som bare det ☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye barn uttrykker av verbalt språk kan gå veldig i rykk og napp. Noen sier veldig lite og går over til setninger raskt når det først løsner. Flerspråklige er ofte tregere på prestasjon de første årene, men blir veldig gode litt senere. 

Å ikke være gjennomsnittlig ved nær toårsalder trenger ikke å bety at noe er galt. Be om en samtale med helsestasjonen, så får du diskutert din bekymring. 

Det er en grunn til at helsestasjonen ofte velger språkkontroll først til 27 mnd, for de månedene er viktige for at det løsner av seg selv for mange barn. 

Anonymkode: 087a8...dad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen og helsesøster mente også ar vår toåring snakket for lite. De ville ha inn ppt. Det tok så langt tid (ca 1 år) at innen ppt kom på besøk snakket hun som en foss😂 

Ikke bekymre deg, den berømte ordspurten har ikke kommet enda. Den er nok rett rundt hjørnet.

 

Les litt her, barnet ditt høres helt normalt ut:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/sprak-i-barnehagen--mye-mer-enn-bare-prat/3.-spraktilegnelse/sprakutvikling/

Anonymkode: fffd0...d0a

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i samme situasjon og fikk henvisning til ppt i samråd med helestasjon og barnehage. Ikke fordi noen av innstansene var spesielt bekymret men bare for å få det sjekket ut. Når barnet var rundt 2.5 år kom det ut fra intet en ganske stor vekstspurt, og når ppt kom inn i bildet var fikk vi beskjed om at det var absolutt ingenting å være bekymret for. Ppt var også veldig klar på at frem til fylte 3 år er det nesten ingenting de kan gjøre uannsett, fordi all testing er godkjent fra minimum 3 år. Fra rundt 3 år løsnet det enda mer. Han er nå 3.5 år og han er helt klart under gjennomsnittet på språk, men ingen bekymring 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (14 minutter siden):

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

Så, barnet er ikke fylt to enda? 

Min ekssvigerinnes sønn sa knapt et ord ved 25 mnd, men snakket som en foss ved 35 mnd. Og han var kun eksponert for norsk. 

Det er en grunn til at toårskontrollen ved helsestasjonen ofte gjennomføres nærmere tre år - nemlig den enorme utviklingen som skjer mellom 24 og 36 mnd.

Anonymkode: b9354...099

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er lurt å snakke med helsestasjonen om det. Det er sannsynligvis ikke lenge til toårskontrollen, og der vil det være et tema. 

Ellers tenker jeg at det ikke er grunn til bekymring, men grunn til å være oppmerksom. At man forventer mer når barnet er 2, syns jeg var litt klønete formulert. Jeg jobber også i barnehage, og har møtt mange barn som ved to år hadde få ord, eller evt. mange ord som var tilnærmet uforståelige for omverden, og hvor det har løsnet og språkutviklingen videre har vært helt normal. Samtidig er det vanlig med flere ord, og å ha begynt å sette sammen ord rundt 2 år. Helsestasjonen utsetter noen steder toårskontrollen til 2 år og noen måneder fordi det er også er ganske vanlig at det kommer en stor utvikling av språket ganske rett etter toårsdagen. 

Anonymkode: 03aae...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så, barnet er ikke fylt to enda? 

Min ekssvigerinnes sønn sa knapt et ord ved 25 mnd, men snakket som en foss ved 35 mnd. Og han var kun eksponert for norsk. 

Det er en grunn til at toårskontrollen ved helsestasjonen ofte gjennomføres nærmere tre år - nemlig den enorme utviklingen som skjer mellom 24 og 36 mnd.

Anonymkode: b9354...099

Takk, dette er godt å lese! Nei, barnet har ennå ikke fylt to år. Da jeg sa dette og nevnte fødselsdatoen, svarte bare ped. lederen med "jammen det er jo ikke så lenge til." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell.

Eldste her snakket i setninger fra 1,5 års alder og krysset av på alle ordene på skjemaet på torårskontrollen. Hun hadde bedre språk enn mange i årskullet over i barnehagen.

Yngste sa kanskje 20 ord ved to år, men hadde veldig god språkforståelse og forstod alt vi sa. Pratingen løsnet ca et halvår senere.

På yngstes avdeling i barnehagen var hun, selv om hun snakket lite, en av de med best språk, det var mange barn som nesten ikke hadde språk og de innførte tidlig tegn til tale. Nå er de 3,5 og alle snakker som en foss.

Anonymkode: cfc45...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (22 minutter siden):

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

Jeg tenker at hvis barnehagen er bekymret så burde det startes en utredning, i samarbeid med helsestasjon. Det trenger ikke nødvendigvis være noe, men en utredning tar tid (gjerne flere mnd) så skulle det være noe har barnet sjans til å få pedagogisk hjelp tidligst mulig. 

For mange barn løser språket seg mellom 2-2,5 års alder, men ikke hos alle. Snakker av erfaring da vår sønn på 3,5 år snart knapt sier en 30 enkelt ord. Ved 2 års alder sa han bare rundt 5 ord han også. Barnehagen var bekymret for språket de også tidlig. Han ble utredet og resultatet ble forsinket språk utvikling, og væske i ørene. Måtte derfor operere inn dren, og måtte ha pedagogisk hjelp i bhg 5 t I uka hver uke i flere år framover. Det tok nesten 1 år fra vi startet utredning til hjelpen begynte..

Sønnen vår ligger mer og mer etter språkmessig iht alder så start tidligst mulig med å få sjekket ting ut er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva betyr 2 år? Er det nærmere 24 mnd eller nærmere 36 mnd? Barn som lever rundt flere språk snakker ofte senere. Det er helt vanlig. Men spørsmålet er om dere snakker flere språk til barnet, det tenker jeg er av betydning.

Anonymkode: c038d...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva betyr 2 år? Er det nærmere 24 mnd eller nærmere 36 mnd? Barn som lever rundt flere språk snakker ofte senere. Det er helt vanlig. Men spørsmålet er om dere snakker flere språk til barnet, det tenker jeg er av betydning.

Anonymkode: c038d...de2

Barnet vårt er noen uker yngre enn 24 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Utopisk said:

Vårt barn på snart 2 år er aktiv, sosial og leken. Babler mye, nysgjerrig, viljesterk og tydelig på hva h*n vil. 

Men, barnet vårt sier få ordentlige ord.

I går så sa barnehagens ped. leder i forbifarten at barnet vårt burde kunnet si flere ord med tanke på alderen. "Man forventer mer når h*n er 2 år." Ped. lederen ga altså tydelig utrykk for så få ord på den alderen er uvanlig. 

Jeg har ikke vært bekymret for dette fordi barnet vårt forstår det meste vi sier, selv om h*n selv ikke snakker mange  tydelige ord ennå. Barnet vårt har nære familiemedlemmer som som snakker et annet språk enn norsk også. Så barnet vårt blir eksponert for flere språk. Men virker som ped. lederen uansett mente at barnets språk burde ha kommet lenger nå. 

Jeg gikk hjem full av bekymring. Har jeg grunn til å bekymre meg? Og hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg leser og snakker masse med barnet vårt og snakker ikke babyspråk. Men lurer på når og hvordan jeg skal håndtere den her i formasjonen fra ped. lederen. 

Sønnen min var sen i språkutviklingen. Han sa noen få år som 2-åring, og vi var bekymra for at han utviklet seg tregere enn andre barn. Han er dog flerspråklig (samisk, norsk og polsk). Nå er han 5 år og behersker alle språkene supert. Ha en tett dialog med barnehagen, støtt barnet i utviklingen og ta høyde for at flere språk kan forsinke. Lykke til! 

Anonymkode: ffd36...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sønnen min var sen i språkutviklingen. Han sa noen få år som 2-åring, og vi var bekymra for at han utviklet seg tregere enn andre barn. Han er dog flerspråklig (samisk, norsk og polsk). Nå er han 5 år og behersker alle språkene supert. Ha en tett dialog med barnehagen, støtt barnet i utviklingen og ta høyde for at flere språk kan forsinke. Lykke til! 

Anonymkode: ffd36...552

Tusen takk, dette er fint å lese!

Når jeg tenker meg om kan vel barnet vårt si 8-9 ord, men ikke flytende og altså langt unna setninger. Godt å høre deres erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...