Gå til innhold

Vi som ikke spiser frokost - hva med sosiale settinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke et frokostmenneske, for jeg er ikke sulten klokken 7.

Julefrokoster og diverse pleier - der jeg kommer fra i hvert fall - å være lengre ut på dagen, og være mer brunsj enn frokost, så det passer meg bra. 

Ingen bryr seg om hva du spiser eller ikke på hotellfrokosten. Det sosiale aspektet ved det ser jeg ikke hvorfor du skal problematisere.

Eneste problemet på reiser og seminarer er at det er greit å være i rute matmessig med de andre - sånn at jeg ikke holder på å dø av sult klokka 10, mens det ikke er lunsj før 12. Så da er det gjerne lurt å spise frokost. og jeg klarer jo vanligvis å spise litt når jeg "må".

Anonymkode: 89029...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan aldri tenke meg at noen bryr seg om du spiser frokost eller ikke på seminarer og jobbreiser? Det er jo ikke sånn at alle spiser samtidig heller i slike sammenhenger, så ingen kommer til å merke det.

Det eneste unntaket jeg kan komme på der noe slikt kunne vært irriterende, er om du er på ferietur med en gruppe og de andre ønsker å spise masse til hotellfrokosten og tilsvarende mindre på restauranter resten av dagen for å spare penger. Selv da bør det gå fint å si fra på forhånd at det ikke passer for deg, og eventuelt bare kjøpe deg en baguette eller noe sånt om du blir sulten før de andre er klare for lunsj.

Anonymkode: f08b2...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har man ikke problemer kan man alltids lage problemer,-i typisk KG stil.

Anonymkode: 0f2e2...6ce

90% av alt her jo nettopp det.

Anonymkode: f1bb9...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å ta meg en kaffe mens jeg sitter med de andre. Spiser aldri hvis jeg ikke er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Om du absolutt ikke vil spise noe som helst, og bare drikke kaffe, så gjør det da. 

Anonymkode: 54eb5...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen legger all sin ære og sjel i å diske opp et svært frokostbord - så føles jo det noe snaut å bare sitte der med en kaffekopp.... Og går det over flere dager, så er jo det et spørsmål om man f.eks. kan spørre om det gjør noe for andre om frokosten utsettes f.eks. en times tid. I tillegg kommer jo den nevnte utfordringen med at man kommer i utakt med resten - hvis noen spiser frokost 10 er det naturlig med lunsj ved 14-tiden.

Anonymkode: 4f289...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 8.16):

Hjelp, er dette en sak også? Og trendsetter? Jeg har så lenge jeg kan huske ikke hatt matlyst på morgenen og droppet det allerede på barneskolen. Det er bare å si man ikke er sulten så tidlig, eller ta seg noe lite om man er i et sosialt lag. Absolutt ingen bryr seg om det.

Anonymkode: bf706...5ed

Slik er det for meg og. Det er slik jeg er. 

Tror de som opplever pes for kosthold er de som stadig er på slankeren, eller følger en ny trend. Om Lise er hos svigers og aldri spiser frokost så er det normalt, og svigers er sære som kommenterer. Om Lise kommer og bare skal ha lavkarbo i sommerferien, men så er det periodisk faste i jula, da må man tåle noen kommentarer. 

Anonymkode: fdd68...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis noen legger all sin ære og sjel i å diske opp et svært frokostbord - så føles jo det noe snaut å bare sitte der med en kaffekopp.... Og går det over flere dager, så er jo det et spørsmål om man f.eks. kan spørre om det gjør noe for andre om frokosten utsettes f.eks. en times tid. I tillegg kommer jo den nevnte utfordringen med at man kommer i utakt med resten - hvis noen spiser frokost 10 er det naturlig med lunsj ved 14-tiden.

Anonymkode: 4f289...f02

Jeg er ikke sulten om en times tid. Da er jeg fortsatt litt småuggen. Det å spise da føles som om du skulle puttet i deg enda mer etter å ha spist en dobbelt dose middag + snop, kroppen skriker "nei". Spiser jeg likevel, selv litt, blir jeg uggen i magen og slapp. 

Jeg er faktisk på reise nå, AirBnB. Familien spiser frokost om litt, jeg drikker kaffe, så har vi lunsreservasjon kl 13. Jeg hiver meg bare på neste måltid når jeg er med andre, er ikke en slik som MÅ ha mat etter en gitt rytme. 

Anonymkode: fdd68...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slik er det for meg og. Det er slik jeg er. 

Tror de som opplever pes for kosthold er de som stadig er på slankeren, eller følger en ny trend. Om Lise er hos svigers og aldri spiser frokost så er det normalt, og svigers er sære som kommenterer. Om Lise kommer og bare skal ha lavkarbo i sommerferien, men så er det periodisk faste i jula, da må man tåle noen kommentarer. 

Anonymkode: fdd68...78d

Haha, jeg så ikke det med "trendsetter" engang. Ja, det forklarer jo hvorfor TS stiller et spørsmål som bare fremstår som et ikke-spørsmål for alle oss andre som bare er sånn at vi aldri har vært noe sultne tidlig på morgenen.

Det er jo fordi TS har kastet seg på en trend og bevisst har sluttet med det, og nå lurer på hva vi andre som slavisk følger denne samme "dietten" gjør i diverse situasjoner 😅

Vi følger ikke en trendy diett. Vi er bare sånn, og vi ser ikke noe problem eller stress med det. 

Jeg trodde egentlig de fleste var sånn, faktisk. Mine foreldre drakk bare kaffe på morgenen. Men de laget frokostvaner for oss barna, det er vel for at unger ikke skal blir sure og trøtte på skolen. Jeg spiste frokost helt til kanskje VGS, hvor jeg fant ut at en kaffe var nok for meg også, og siden har jeg ikke sett meg tilbake.

Anonymkode: 89029...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, familier har jo svært ulike forkostvaner. En gang hadde vi en onkle på besøk i jula som ympta frampå om at "dere spiser så store frokostert", og da var han i en periode da han bare spiste 1 bødskrive med syltetøy til frokost. Han antydet jo ikke at han ville ha endringer på opplegget - men han nenvte det i hvert fall. Det er jo litt kjedelig å bruke en time på å sette opp et flott frokostbord til 5-6 personer når bare et par av gjestene egentlig vil ha det...

... og hva er egentlig "gode frokostvaner" - en var jo opplært til at man skulle spise solid, den gangen på 70-tallet, det var nærmest en moraslk forpliktelse. Nå har flere gått helt bort fra å spise frokost, mens andre bare spiser ørlite - så det er klart at det i familiesamlinger over tid kan oppstå dilemma på hvordan oppføre seg når man ikke har lyst på frokost. De er også kjedelig å sitte ved et bort i timesvis og egentlig ikke ha lyst på noe som står fremme.

I tillegg gir jo det også en påvirkning på etterfølgende måltider - de av oss som dropper frokosti vil da kanskje ha brunsj to timer etter at de andre har spist, men da er jo det fort bare en time eller to til lunsj igjen.

Anonymkode: 4f289...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke frokost. Til vanlig. Men om jeg er på ferie, jobbovernatting, jula osv spiser jeg frokost sammen med de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt ok. Men du kan si i fra også. Er du på hyttetur kan du på forhånd si du ikke pleier å spise frokost mtp hvor mye som skal handles. Skal du overnatte hos noen, så sier du i fra. Da slipper de å styre med oppvartning på morgenen. På hotell ville jeg drukket noe, feks kaffe. Hvis du er "grei" og du kun er med en person som skal spise, så hadde jeg forsynt meg med et par biter frukt eller noe smått. Vet man ikke skal måtte føle for det, men selv syns jeg det er litt ubehagelig å bare bli "glodd" på mens jeg spiser alene.

Anonymkode: 8b76e...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke frokost i hverdagen, og i helgene pleier jeg trene og handle før frokost/brunsj.

Men høytid med familie betyr frokost 10-11, altså minst to timer etter at jeg står opp. Så da har jeg allerede drukket kaffe og våknet til så jeg fint kan spise selv om jeg også kunne ventet. Og velger å spise så jeg holder takten med resten til måltider utover dagen. 

På tur med venner vet de at jeg må få tid til å sitte med første kaffekopp litt, men spiser der etter hotellfrokost om jeg har tid, både fordi nam og for å holde måltidsrytmen.

Men er veldig takknemlig for at jeg ikke er låst til et strengt regime, så lenge ingen tvinger i meg masse mat tidlig om morgenen. Og klar over at jeg er heldig som har preferanser, men kan være fleksibel uten at det tuller med kropp eller humør. Bare ikke rør kaffen min 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...