Gå til innhold

Vi som ikke spiser frokost - hva med sosiale settinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært glad i frokost. Og nå har jeg sluttet helt med det. Og så plutselig er jeg blitt en "trendsetter" 🙂

Speiselt i høytider, som jul og påske med familien, synes jeg det er blitt litt vanskelig. Er man en storfamilie spiller det liten rolle om noen står over, men nå vi er 3-4 personer og de andre synes at en god frokost er et høydepunkt, matmessig, men kanksje vel like mye sosialt, så blir det litt slitsomt. 1. og 2. juledag spiser jeg en del, men helst ville jeg ha tre kopper kaffe før frokost og vente minst to timer...

Det samme gjelder jo i noen grad når man reiser med venner og kolleger. Ofte planlegger man jo ting ved frokosten, enten dagen sammen med venner på reise. Eller ved hotellfrokosten sammen med kolleger.

Det lar seg jo løse ved å spise svært lite og bare sitte der med noen kopper kaffe, men samtidig føler jeg det er litt bortkasta....

.... men altså er det familie-settingene som plager meg litt. Dere som ikke spiser frokost, hvordan løser dere dette dilemmaet?

Anonymkode: 4f289...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg føler for å spise, så spiser jeg. 

Ofte tar jeg bare litt frukt. Og drikke.

Og føler jeg ikke for noe deltar jeg i samlingen, men ikke i spisingen. 

Er jeg på jobbreise eller feriereise med flere så trener jeg gjerne når de andre spiser. Men er det frokost på hotell der det er naturlig at man deltar så spiser jeg litt, eller ingenting. 

Anonymkode: fdd68...78d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette er noe dilemma, engang. Det er jo bare å ikke spise. Samme hva de andre mener om det, vell?

Anonymkode: 90062...5b5

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager være så nazi på dette med å droppe frokosten? Jeg spiser aldri frokost i hverdagen, er ikke sulten rett og slett. Men helger, ferier og særlig feks påskefrokost, så er det jo ikke sånn at jeg på død og liv ikke kan spise frokost? Slike frokoster starter jo gjerne ikke før tidligst 10 heller, og når vanen er lunsj på jobb 11:30, så er ikke forskjellen akkurat så veldig stor..

Anonymkode: 79dfd...48d

  • Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke frokost, eller jeg spiser ikke mitt første måltid iløpet av de første 2-3 timene jeg er våken.

De tingene skisserer her er jo null stress: høytid eller samlinger; står opp TIDLIGERE, spiser eventuelt en lett frokost og lager meg en lunsjpakke om det ikke er lunsjservering senere, eller drikker kaffe.

Det samme med hotellfrokost: står opp TIDLIG, spiser LETT eller drikker væske. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis  bare litt egg /proteiner så unngår du den store insulinproduksjonen vanlig frokost gir.

Anonymkode: bad80...145

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager være så nazi på dette med å droppe frokosten? Jeg spiser aldri frokost i hverdagen, er ikke sulten rett og slett. Men helger, ferier og særlig feks påskefrokost, så er det jo ikke sånn at jeg på død og liv ikke kan spise frokost? Slike frokoster starter jo gjerne ikke før tidligst 10 heller, og når vanen er lunsj på jobb 11:30, så er ikke forskjellen akkurat så veldig stor..

Anonymkode: 79dfd...48d

Noen orker bare ikke. Handler ikke om å være nazi. Jeg finner meg en kaffekopp og koser meg med den. Hvis det er barn/ungdommer til stede så spiser jeg for å ikke skape noe "greier" der de klager på at de må spise når "Tante Gerd går slippe". Dette fordi jeg mener frokost er viktig for kropper i vekst. 

Utenom dette gir jeg totalt blanke i om noen mener jeg må spise fordi det er "sosialt". Ingen sin buisness.

Anonymkode: bd511...112

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare være tilstede? Hadde hvertfall ikke brydd meg om du ikke spiste.. Det er tilstedeværelsen som er viktigst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel fint an å være med de andre på frokost, selv om du ikke spiser selv? Kos deg med en kopp te eller kaffe. 

Jeg blir med i selskaper selv om jeg ikke drikker alkohol. 

Anonymkode: c3550...854

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser hverken frokost eller lunsj i hverdagen, men i helger og i slike situasjoner så spiser jeg gjerne litt frokost likevel. Har aldri tenkt på det eller sett på det som et problem, for å være ærlig.

Anonymkode: fc0c7...035

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en må jo ikke på død og liv lage seg problemer der det egentlig ikke er så mye problemer... 

Jeg er ikke en sånn *bang, rett i matfatet med en gang øynene er åpne* type menneske. Jeg er mer brønsj menneske. I høytider er det vanligvis ikke frokost kl 07 eller 08 (da vil jeg helst si det er vertskapet det er noe alvorlig i veien med..) men mer litt utpå. Viss jeg nettopp har våknet tar jeg meg et par kopper kaffe og lar det bli med det. Det er jo bare for samholdet, det sosiale og det har aldri vært noe problem verken jeg har laget meg eller andre har.

Er jeg bare med mannen så er han mer A menneske enn meg. Han står opp litt tidligere og går tur med hunden, når de kommer igjen våkner jeg stortsett til og da tar jeg meg noen kopper kaffe på sengen mens han tar seg litt havregrøt så spiser vi sammen påskefrokost eller brønsj da om du vil litt utpå formiddagen. Vi setter begge pris på det måltidet. Jeg tenker skjeldent over om folk spiser eller ikke spiser frokost men i ferier og høytider er det jo det å samles rundt måltider en fin sosial ting men en må jo ikke sitte å trøkke innpå av den grunn. Tror helt ærlig få bryr seg om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stort sett kuttet ut frokosten, men spiser gjerne frokost med venner/familie likevel. Om jeg ikke er sulten så tar jeg bare noe kaffe, men som en annne bruker nevner så kan man også kutte ut karbohydratene for å slippe den store insulinøkningen, feks ta noe egg og skinke. 
Dette er virkelig ikke et problem😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har aldri vært glad i frokost. Og nå har jeg sluttet helt med det. Og så plutselig er jeg blitt en "trendsetter" 🙂

Speiselt i høytider, som jul og påske med familien, synes jeg det er blitt litt vanskelig. Er man en storfamilie spiller det liten rolle om noen står over, men nå vi er 3-4 personer og de andre synes at en god frokost er et høydepunkt, matmessig, men kanksje vel like mye sosialt, så blir det litt slitsomt. 1. og 2. juledag spiser jeg en del, men helst ville jeg ha tre kopper kaffe før frokost og vente minst to timer...

Det samme gjelder jo i noen grad når man reiser med venner og kolleger. Ofte planlegger man jo ting ved frokosten, enten dagen sammen med venner på reise. Eller ved hotellfrokosten sammen med kolleger.

Det lar seg jo løse ved å spise svært lite og bare sitte der med noen kopper kaffe, men samtidig føler jeg det er litt bortkasta....

.... men altså er det familie-settingene som plager meg litt. Dere som ikke spiser frokost, hvordan løser dere dette dilemmaet?

Anonymkode: 4f289...f02

Forstår ikke de som ikke spiser hotellfrokost. Er høydepunkt ved ethvert hotellopphold for meg. Eeeelsker hotellfrokost

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser vanligvis litt i slike situasjoner.

Selv om jeg ikke er sulten eller har veldig lyst på mat, så synes jeg slike frokostsettinger er koselig, og ett egg, en skive, kjeks, litt frukt, eller salat går helt greit.

Anonymkode: 2dc7d...d47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor i alle dager være så nazi på dette med å droppe frokosten? Jeg spiser aldri frokost i hverdagen, er ikke sulten rett og slett. Men helger, ferier og særlig feks påskefrokost, så er det jo ikke sånn at jeg på død og liv ikke kan spise frokost? Slike frokoster starter jo gjerne ikke før tidligst 10 heller, og når vanen er lunsj på jobb 11:30, så er ikke forskjellen akkurat så veldig stor..

Anonymkode: 79dfd...48d

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Spis  bare litt egg /proteiner så unngår du den store insulinproduksjonen vanlig frokost gir.

Anonymkode: bad80...145

 

(ikke TS, svarte over hvordan jeg gjørdet)

Det handler ikke om diett for min del, slikt har jeg aldri holdt på med. Jeg har bare ikke lyst på mat om morgenen. Og ser ikke vitsen med å prøve å spise noe "bare fordi man bør". Det eneste jeg vil ha før ca 12 er vann, og et-par kopper kaffe. 

Anonymkode: fdd68...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (27 minutter siden):

Forstår ikke de som ikke spiser hotellfrokost. Er høydepunkt ved ethvert hotellopphold for meg. Eeeelsker hotellfrokost

Jeg har sikkert gått stått over hotellfrokoster for over 100 000 nå. Som enten jeg eller jobben har betalt for. 

Er jeg alene går jeg ikke innom matsalen en gang. Er jeg på ferie med mannen tar han ofte turen ned alene. Innimellom, eller om vi er med andre, blir jeg med. Men holder meg til flytende. 

Dette inkluderer The Thief, Rica Nidelva (Norges beste hotellfrokost), og mange tilsvarende i utlandet. 

Frokost er bare ikke noe for meg. 

Anonymkode: fdd68...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Detter et IKKE-problem. Man spiser om man vil og lar være om man ikke vil. For syns skyld om du ønsker kan du jo bare ta et par skiver agurk ved siden av kaffen eller noe.

Anonymkode: 0c25c...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sikkert gått stått over hotellfrokoster for over 100 000 nå. Som enten jeg eller jobben har betalt for. 

Er jeg alene går jeg ikke innom matsalen en gang. Er jeg på ferie med mannen tar han ofte turen ned alene. Innimellom, eller om vi er med andre, blir jeg med. Men holder meg til flytende. 

Dette inkluderer The Thief, Rica Nidelva (Norges beste hotellfrokost), og mange tilsvarende i utlandet. 

Frokost er bare ikke noe for meg. 

Anonymkode: fdd68...78d

Nei nei. Folk er forskjellige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives best med å ikke spise frokost, men om jeg har gjester eller er gjest, så spiser jeg gjerne litt. Både for kosen og for det sosiale. 

På hotell dropper jeg frokost og går heller en tur mens reisefølget spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vært glad i frokost. Og nå har jeg sluttet helt med det. Og så plutselig er jeg blitt en "trendsetter" 🙂

Speiselt i høytider, som jul og påske med familien, synes jeg det er blitt litt vanskelig. Er man en storfamilie spiller det liten rolle om noen står over, men nå vi er 3-4 personer og de andre synes at en god frokost er et høydepunkt, matmessig, men kanksje vel like mye sosialt, så blir det litt slitsomt. 1. og 2. juledag spiser jeg en del, men helst ville jeg ha tre kopper kaffe før frokost og vente minst to timer...

Det samme gjelder jo i noen grad når man reiser med venner og kolleger. Ofte planlegger man jo ting ved frokosten, enten dagen sammen med venner på reise. Eller ved hotellfrokosten sammen med kolleger.

Det lar seg jo løse ved å spise svært lite og bare sitte der med noen kopper kaffe, men samtidig føler jeg det er litt bortkasta....

.... men altså er det familie-settingene som plager meg litt. Dere som ikke spiser frokost, hvordan løser dere dette dilemmaet?

Anonymkode: 4f289...f02

Ta en kaffi,cola,te eller en frukt. Ser ikke problemet. Med mindre du er invitert på 3 retters restaurant middag ,det er noe annet😅

Anonymkode: 4d313...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...