Gå til innhold

Vi som ikke spiser frokost - hva med sosiale settinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager være så nazi på dette med å droppe frokosten? Jeg spiser aldri frokost i hverdagen, er ikke sulten rett og slett. Men helger, ferier og særlig feks påskefrokost, så er det jo ikke sånn at jeg på død og liv ikke kan spise frokost? Slike frokoster starter jo gjerne ikke før tidligst 10 heller, og når vanen er lunsj på jobb 11:30, så er ikke forskjellen akkurat så veldig stor..

Anonymkode: 79dfd...48d

Samme her, spiser aldri frokost i hverdagen, men slike frokoster som beskrives her (jul, påske osv) er jo vanligvis flere timer etter normal stå opp-tid, gjerne bare et par timer før man vanligvis spiser lunch. På hotell pleier jeg å spise meg stappmett, for da er det både så mye godt å velge i, samt at det ofte er middagen som blir neste måltid, så da er det ikke vanskelig å slå seg løs 😂

For voksne mennesker tenker jeg uansett at man bør klare å velge selv om man vil spise eller ikke, uten å lage problemer av det! 

Anonymkode: 5ff7f...d33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at dette er noe dilemma, engang. Det er jo bare å ikke spise. Samme hva de andre mener om det, vell?

Anonymkode: 90062...5b5

Om man er relativt sosialt oppegående og føler en viss forpliktelse for de små sosiale fellesskap, så er det selvsagt ikke bare å la være å delta i sosiale settinger.

Det er selvsagt ikke det samme hva andre mener om man bare melder seg ut og ikke vil være med på måltider.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke at dette er noe dilemma, engang. Det er jo bare å ikke spise. Samme hva de andre mener om det, vell?

Anonymkode: 90062...5b5

Alt skal lages styr om, vettu.

Anonymkode: f1bb9...4aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri før 11-12 i hverdagen og normale helger, men under høytider som jul og påske så tar jeg selv intiativ til større frokoster. Søndager også, i sommerferien. Barna får litt mat tidlig, og så har vi litt ekstra pålegg, juicer og hjemmebakt brød/rundstykker. Om klokken da skulle være 10 eller 1030 istedenfor 1130, så tåler jeg det fint. Husker jeg synes dette var innmari koselig som barn, og ser jo at mine koser seg ekstra ved bordet når vi alle spiser samlet.

Så om noe, så føler jeg vel mer på at de kun får denne gleden ved spesielle anledninger, mens jeg selv fikk det oftere som barn.

 

Med voksne koster det meg ingenting å bare ta en kaffe om det er «vanlig» frokost. Derimot elsker jeg hotellfrokost selv om jeg ikke spiser frokost til vanlig, så om det er på hotell spiser jeg alltid (det er ikke ofte, med nåværende jobb kan jeg aldri se for meg at det blir hotelltur noen gang). Men hadde ikke sett rart på noen om de tok en kaffe og evt en skive vannmelon lixom. Jeg forstår jo at ikke alle er frokostmennesker.

Anonymkode: f7335...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilstedet på frokost, men spiser lite. Tar kanskje en brødskive med litt syltetøy på tallerkenen og småspiser av den,mem jeg sitter sammen og er med på det sosiale. 

Anonymkode: b64fb...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et ikke-problem. Om det er kommentarer du er redd for så kan du jo vel spise et knekkebrød? Det er jo ikke så ofte man er i sånne situasjoner, så du spiser deg jo ikke i hjel.

Anonymkode: 1f1de...55a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er da virkelig ikke en greie eller? Du setter deg ned sammen med de andre og kommuniserer med dem mens du drikker kaffen din...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en kaffekopp eller to jeg. Ingen som bryr seg. 

Anonymkode: 34dc7...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 timer siden):

Forstår ikke de som ikke spiser hotellfrokost. Er høydepunkt ved ethvert hotellopphold for meg. Eeeelsker hotellfrokost

Jeg elsket hotellfrokoster, helt til det ble så ofte at det mistet absolutt all sjarm. 

Anonymkode: 2dc7d...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at familiefrokoster i påske, jul, på søndager osv, gjerne ikke er så tidlig på morgenen. Mer brunsj enn frokost. Så da går det greit å spise. Bor ikke ofte på hotell, men spiser alltid litt når det skjer.

Familie er jo nære folk som kjenner deg, og da bør det gå an å si fra til dem. Du kan jo sitte ved bordet sammen med dem og drikke kaffe, for å være sosial.

Anonymkode: 9aefa...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, er dette en sak også? Og trendsetter? Jeg har så lenge jeg kan huske ikke hatt matlyst på morgenen og droppet det allerede på barneskolen. Det er bare å si man ikke er sulten så tidlig, eller ta seg noe lite om man er i et sosialt lag. Absolutt ingen bryr seg om det.

Anonymkode: bf706...5ed

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (16 timer siden):

Jeg tenker at en må jo ikke på død og liv lage seg problemer der det egentlig ikke er så mye problemer... 

Jeg er ikke en sånn *bang, rett i matfatet med en gang øynene er åpne* type menneske. Jeg er mer brønsj menneske. I høytider er det vanligvis ikke frokost kl 07 eller 08 (da vil jeg helst si det er vertskapet det er noe alvorlig i veien med..) men mer litt utpå. Viss jeg nettopp har våknet tar jeg meg et par kopper kaffe og lar det bli med det. Det er jo bare for samholdet, det sosiale og det har aldri vært noe problem verken jeg har laget meg eller andre har.

Er jeg bare med mannen så er han mer A menneske enn meg. Han står opp litt tidligere og går tur med hunden, når de kommer igjen våkner jeg stortsett til og da tar jeg meg noen kopper kaffe på sengen mens han tar seg litt havregrøt så spiser vi sammen påskefrokost eller brønsj da om du vil litt utpå formiddagen. Vi setter begge pris på det måltidet. Jeg tenker skjeldent over om folk spiser eller ikke spiser frokost men i ferier og høytider er det jo det å samles rundt måltider en fin sosial ting men en må jo ikke sitte å trøkke innpå av den grunn. Tror helt ærlig få bryr seg om det.

Selv om det er julaften eller hvilken som helst dag,her må jeg ha mat med engang jeg våkner om det er klokka 7 eller senere.

Anonymkode: ffcd5...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergiker og er ganske ofte i situasjoner der jeg koser meg med felleskapet og en kopp kaffe/te, og det er det. Null stress.  Jeg elsker frokost da 🤣 

Tidigere i uken var jeg på møte med noe gjærbakst. Ei kom bort til meg og beklaget at det kun var det i dag. Jeg har bla melkeallergi. Jeg bare sa det gikk heeelt fint med et smil, og hadde jeg villet hatt noe så hadde jeg tatt med selv. Gikk kjempefint å bare ta en kopp med te. Jeg er så lei av å komme sulten til plasser og det ikke er så mye å spise, selv om folk har sagt det er det, at jeg har tatt innstillingen om at jeg velger å kose meg i felleskapet og tar det fulle ansvaret for bevertning selv. Det enten jeg spiser før eller etter om det ikke passer med matpakke, eller jeg tar med noe eget. 

Støtter likevel den her som sier at de tar hensyn til barn og unge, og spiser noe lett sammen med dem. Er noe med hvilke signaler en sender dem. En bør i hvert fall være tydelig med barn og unge om det kommer opp som tema at en ikke orker frokost, men spiser senere, og det er koselig med felleskapet. Ikke sikkert barn merker det en gang, om en sitter der med kaffen. Det har jeg opplevd selv flere ganger. Virkelig null stress. Nevner det kun ved behov. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe imot spise frokost i slike settinger. Altså - en «fullverdig frokost» i høytider, helger etc foregår jo rundt lunsjtider. At noen «krever» at jeg står opp tidlig og såiser frokost i type 8-9 tiden fordi jeg er på besøk har til nå ikke forekommet. Men da ville jeg nok stått opp, drukket te, forkortet mitt besøk, og så høflig takket nei til alle fremtidige besøk. Så uhøflig vertskap kaster jeg ikke bort tid på. Livet er kort etc.

Anonymkode: 20e37...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser jeg alltid frokost, men vært på tur med folk som ikke spiser. 

På hotell så liker jeg godt  å kunne gå ned til frokosten helt i midt tempo, ikke stresse til avtalt tid. Så der sier jeg gjerne kvelden før /dagen før at jeg bare går ned når jeg er klar og ser evt om det sitter noen andre der. For din del så tenker jeg at folk er vant med at andre ikke alltid spiser og respekterer det om man bare sier at jeg spiser ikke frokost, så jeg står over og tar meg en kaffi senere 😊 

Ellers pleier vi alltid å avtale om dagen til middag kvelden før 😊

Anonymkode: c5f1b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 17.26):

 Og så plutselig er jeg blitt en "trendsetter" 🙂

Haha?!

Trendsetter? Fordi du ikke spiser frokost? Det er veeeldig mange som ikke spiser frokost da!  Hvordan i all verden er det mulig å lage et problem ut av dette! Du sier jo at du foretrekker kaffe.. da drikker du bare kaffe da! Ingen sier at man må spise frokost uansett!

Større problem er det virkelig ikke! Og om det er fordi barna ikke skal herme er det bare å si at du føler deg litt dårlig sånn at du ikke klarer å spise, ennå! Tror uansett ikke at det er noe barna ville brydd seg om.. barn er sultne på morgenen de, om de ikke har fri tilgang på mat 24/7 og utnytter seg av det 24/7.. 

Folk har pinadø meg bra store luksus problemer i dag 😅

 

Anonymkode: a018b...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 19.34):

Alt skal lages styr om, vettu.

Anonymkode: f1bb9...4aa

Har man ikke problemer kan man alltids lage problemer,-i typisk KG stil.

Anonymkode: 0f2e2...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selv om det er julaften eller hvilken som helst dag,her må jeg ha mat med engang jeg våkner om det er klokka 7 eller senere.

Anonymkode: ffcd5...697

Ja vi er alle forskjellige heldigvis:) Men jeg har heldigvis aldri vært hos noen som dekker på til full frokost for gjester kl 07 om morningen på julaften eller i ferien. Da hadde jeg fint takket nei til både det sosiale og til maten. Da føler jeg det er bedre om en spiser hver for seg og respekterer ulikhetene på den måten eller at en finner et kompromiss slik jeg og mannen gjør at den som er skikkelig frokost sulten spiser litt først og så får en heller spise sammen litt seinere. På de aller fleste problemer finnes det faktisk helt enkle løsninger, om en er villig til det. Men det finnes også helt enkle problemer som bare er helt enkle problemer viss det er der en velger å ha fokuset. Det gjelder både for frokost mennesker og for oss som ikke nødvendigvis er så keen på *bang, rett i matfatet".

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står gjerne opp til frokost for det sosiale, men drikker heller litt kaffe/te. Det er ikke verre enn at jeg av og til blir spurt om jeg er helt sikker på at jeg ikke vil ha noe mat, så tror jeg ikke egentlig de bryr seg at jeg spiser litt senere. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage noe styr ut av det? Jeg tar meg kaffe eller te, og legger noe lite på asjetten. Hvis det er barn der spiser jeg pittelitt så ikke det blir at de ikke vil spise fordi «tante ikke spiser». Du trenger ikke gjøre et nummer ut av at du ikke spiser frokost. Det går an å ikke spise frokost uten at det blir en stor greie. 

Anonymkode: 2d438...a4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...