Gå til innhold

Eid/ramadan i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herlighet. Snakk om å være fordomsfull. Er det virkelig nødvendig med slike kommentarer? 

Anonymkode: 398ff...fba

Det er ikke fordomsfullt. De fleste muslimer tror jøder er som myndighetene i Israel og skylder på jøder pga konflikten mellom Israel og palestina. Maaange muslimer er antisemitter så det holder 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Maleficenta said:

Det er ikke fordomsfullt. De fleste muslimer tror jøder er som myndighetene i Israel og skylder på jøder pga konflikten mellom Israel og palestina. Maaange muslimer er antisemitter så det holder 

Jeg er muslim, som foreslo at barnehagen kunne også lære mer om jødedommen da flere helligdager samfaller mellom kristendom, islam og jødedommen må i påsken. Så jeg syns det er fordomsfullt det du kommer med. 

Anonymkode: 398ff...fba

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er muslim, som foreslo at barnehagen kunne også lære mer om jødedommen da flere helligdager samfaller mellom kristendom, islam og jødedommen må i påsken. Så jeg syns det er fordomsfullt det du kommer med. 

Anonymkode: 398ff...fba

Bare fordi DU ikke er sånn så kan du ikke nekte for at mange er sånn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Er det ikke mange jøder i Norge da? Altså kanskje ikke mange igjen etter nazistenes herjinger, men er da noen. Men de er vel ganske sekulære...

Kun rundt 1500 jøder i Norge når jeg googler nå. Jeg visste det ikke var mange, men trodde det var 5000 eller noe. Er langt flere Jehovas vitner og LDS (mormonere), enn jøder. 

Kun en generell kommentar her til det. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal barna feire Eid på lik linje med Pride og juletrefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at de forteller om de forskjellige religionene. Det skal de vel også i følge rammeplan. Så lenge det presenteres som "Muslimer tror at.., Kristne tror at.. osv", og ikke som en sannhet. 

Anonymkode: 6f3b7...d4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bysummerfall skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig skal barna feire Eid på lik linje med Pride og juletrefest.

For å pirke, så feirer de ikke høytider i bhg. De markerer. Har ikke satt meg så veldig inn i hva som er forskjellen altså.

Anonymkode: 6f3b7...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det greit at de har samlingsstund i barnehagen og forteller om eid ? 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Selvsagt er dette helt i orden. Dette bidrar heldigvis til videre undertrykkelse av kvinner. Det forteller barna at kvinner skal være hjemme og ordne for mannen, stelle hus, lage mat osv. Toppers 🤣

Anonymkode: b07b0...352

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Det er ikke fordomsfullt. De fleste muslimer tror jøder er som myndighetene i Israel og skylder på jøder pga konflikten mellom Israel og palestina. Maaange muslimer er antisemitter så det holder 

Jeg kjenner riktignok ikke så mange muslimer, men de jeg kjenner klarer fint å skille mellom en jøde og en sionist altså. 

Anonymkode: 6f3b7...d4f

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det greit at de har samlingsstund i barnehagen og forteller om eid ? 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Hvorfor skulle ikke det være greit? Skal det være en hemmelighet at mange muslimer i Norge har høytider? 

Anonymkode: d3e3a...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
 

fra barnehageloven §1. 

I vår barnehage formidler vi ikke ramadan/eid. Det er kun et barn som er muslimsk. Hvis det hadde vært mange barn som feiret eid hadde vi kanskje snakket mer om det. 

Anonymkode: 6c915...0ea

Da bør dere lese rammeplanen bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
 

fra barnehageloven §1. 

I vår barnehage formidler vi ikke ramadan/eid. Det er kun et barn som er muslimsk. Hvis det hadde vært mange barn som feiret eid hadde vi kanskje snakket mer om det. 

Anonymkode: 6c915...0ea

Det står jo også at barna skal bli kjent med religioner som er representert i barnehagen. Så jeg synes det er litt pussig at dere ignorerer islam, hvis ikke foreldrene er imot at dere snakker om det. Og så skal dere jo "la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn" Er ateist selv, bare så det er sagt, men jeg reagerer på at det kun formidles kristendom når det er barn med andre religioner tilstede. 

Anonymkode: 6f3b7...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Å bli kjent med forskjellige kulturer og religioner er en berikelse 

Ikke alltid.... 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kjenner riktignok ikke så mange muslimer, men de jeg kjenner klarer fint å skille mellom en jøde og en sionist altså. 

Anonymkode: 6f3b7...d4f

Ikke de jeg kjenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde synes det var greit om barna ble fortalt alt om islam. Slik som at personer som konverterer fra islam blir drept. At jentene blir tvunget til å pakkes inn. At jentene ikke kan bli i lag og gifte seg med dem de vil. At det er en tradisjon for å drepe disse jentene, såkalt (van)æresdrap. At profeten muhammed giftet seg med en 6 åring og hadde sex med henne når hun var 9 år. At muhammed var var leder for en røverbande og en hærleder. Ja muhammed drepte. At kristne ble tvunget til å betale jazya, konvertere eller dø. At kristne ble undertrykt til de grader. At profeten muhammed hadde sex slaver. Listen går videre!

Fortell alt!

Anonymkode: a6ba5...af8

Here we go again!  Jeg ventet på det...  

Ja, jeg synes det er flott at barn lærer om andre kulturer og religioner.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (8 minutter siden):

Ikke alltid.... 😅

Jo, alltid.  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg håper i grunn de lærer om alle mulige kulturer og religioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
 

fra barnehageloven §1. 

I vår barnehage formidler vi ikke ramadan/eid. Det er kun et barn som er muslimsk. Hvis det hadde vært mange barn som feiret eid hadde vi kanskje snakket mer om det. 

Anonymkode: 6c915...0ea

Personalet skal: gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen

Barns medvirkning: Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov.

Barn og barndom: Barna skal møtes som individer, og barnehagen skal ha respekt for barnets opplevelsesverden. 

(Rammeplan for barnehager, Udir.no)

Utrolig dårlig gjort mot det ene barnet som etterhvert vil kjenne på utenforskap og at han eller hennes families livssyn ikke er anerkjent og samtidig fremmed for barnehagen som han bruker store deler av dagen sin i. Ikke kom med pjatt om at det ikke er tid og ressurser, hvor vanskelig er det å bruke ti minutter på å fortelle om ramadan og skrive ut noen lykter man kan fargelegge i forskjellige farger og henge opp. Inkluder foreldrene for kulturutveksling. 

Les om mangfold og likestilling. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen til min sønn forteller ingenting om ramadan. Veldig kjipt for de fem barna som er muslimer som etterhvert vil tenke at islam ikke er en del av hverdagen.

Kommer til å ta det opp i morgen for min sønns del og de andre barnas del. 

Det er veldig fokus på norsk og norsk og norsk og ski og sånt, men aldri noe utenom. Det er privat da, så kanskje derfor... 

Men skal høre med dem.

Anonymkode: 9b5b5...f8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det greit at de har samlingsstund i barnehagen og forteller om eid ? 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Like greit som om de har samlingstund i bhg og forteller om påsken med alt som hører med.

Anonymkode: 2ae5c...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...