Gå til innhold

Eid/ramadan i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det er fint at det informeres om det 😊 Men dersom det skulle vært fest eller andre aktiviteter for å «feire» id, ville jeg satt pris på at det holdes alternativt arrangement for de som ikke skal være med - på lik linje som at det finnes alternative arrangementer til julegudstjeneste for de som ikke skal være med på det. Tenker at religioner skal behandles likt.

Anonymkode: 6c8f5...e63

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes de bare skal lære om julenissen.

Når de blir rundt 7-8 så skjønner de fleste at de har blitt lurt og trekker da heldigvis slutningen at det finnes folk som vil prakke på dem fantasifigurer. Dette er nyttig lærdom å få innprentet. En sunn skepsis om noen voksne er ute etter å lyve og påvirke i forskjellige retninger.

Anonymkode: afe4d...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det greit at de har samlingsstund i barnehagen og forteller om eid ? 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Det kommer jo helt an på om de forteller om det som en kosehistorie eller om det er en reell presentasjon i innholdet. Noe sier meg at dette er en sånn multikulti kosegreie om inkludering og det er jo litt ironisk når det kommer til islam.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (29 minutter siden):

Ja, selvsagt. Å lære om religioner er aldri negativt. I barnehagen våre barn gikk i feiret de høytidene til alle religioner som var representert uansett hvor mange eller få barn det gjaldt. Når det var eid pyntet de barnehagen, noen foreldre kom med god mat til lunsj til alle sammen og så laget alle barna fruktsalat til dessert og de ansatte kjøpte gaver (nye leker) til barnehagen som de pakket opp.

 

Litt ironisk at du drar fram akkurat dette når du selv ikke framstår spesielt aksepterende. Skal vi også begynne å lære små barn alle de forferdelige tingene kristne har gjort i kristendommens navn? For den listen tror jeg slår det aller meste.

Islam er rein ondskap. Hold de små barn borte fra dette.

Anonymkode: fd1f4...d54

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

At kristne ble tvunget til å betale jazya, konvertere eller dø.

Fortell alt!

Anonymkode: a6ba5...af8

Kristne blir fortsatt tvunget til å betale jizya i land hvor islam får herje fritt. Dette er relle flyktninger som flykter fra terrorgrupper som Boko Haram. Men også de muslimene som venstreekstreme moralposører kaller for moderate muslimer krever jizya. I Sverige er dette som regel gjort i form av å banke vestlige gutter som går alene og stjele penger eller jakker. Ofte i kombinasjon med at dette filmes og legges ut. I Telford i Storbritannia er det voldtekt av småjenter det går i.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit:) min datter har mange på sin avdeling som feire det og jeg synes det er fint at min datter vet hva de andre barna snakker om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg husker rett; det var vel endel barnehager som hadde gått bort fra julefeiring (Jesu fødsel) og kalte det vinterfest? 
Da burde de ikke ha å feiret noen som helst religion?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kanskje greit å vente til ungene begynner på skolen med sånn info? 

Anonymkode: a8c90...dd9

Hvorfor det? 

Anonymkode: 44aa6...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tenker det er fint at det informeres om det 😊 Men dersom det skulle vært fest eller andre aktiviteter for å «feire» id, ville jeg satt pris på at det holdes alternativt arrangement for de som ikke skal være med - på lik linje som at det finnes alternative arrangementer til julegudstjeneste for de som ikke skal være med på det. Tenker at religioner skal behandles likt.

Anonymkode: 6c8f5...e63

Var bare servering av noen kaker, snakk om det og vist frem noe greier 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helst sett at de lot være. Barn bør egentlig skjermes fra religion så langt det lar seg gjøre. Jeg regner også med at de får det til å fremstå som noe hyggelig, men islam er da virkelig det motsatte av hyggelig. Det blir omtrent som om barna skulle lære litt om nazismen i barnehagen, men der det utelukkende ble framstilt som noe samlende. Man viser fram et lite glansbilde av noe hundrevis av millioner av mennesker lider under hver eneste dag. Det er manipulerende og umoralsk.

Anonymkode: df3ba...9c3

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye påske og jul i barnehagen så da burde selvfølgelig ramadan læres om også. 

Anonymkode: cabe4...1fb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde synes det var greit om barna ble fortalt alt om islam. Slik som at personer som konverterer fra islam blir drept. At jentene blir tvunget til å pakkes inn. At jentene ikke kan bli i lag og gifte seg med dem de vil. At det er en tradisjon for å drepe disse jentene, såkalt (van)æresdrap. At profeten muhammed giftet seg med en 6 åring og hadde sex med henne når hun var 9 år. At muhammed var var leder for en røverbande og en hærleder. Ja muhammed drepte. At kristne ble tvunget til å betale jazya, konvertere eller dø. At kristne ble undertrykt til de grader. At profeten muhammed hadde sex slaver. Listen går videre!

Fortell alt!

Anonymkode: a6ba5...af8

Forteller vi alt om kristendommen da? The list is just as long. 

Anonymkode: 398ff...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det mye påske og jul i barnehagen så da burde selvfølgelig ramadan læres om også. 

Anonymkode: cabe4...1fb

Enig! Det er flere helligdager nå, også innenfor jødedommen. Så hvis de har noen i barnehagen som feirer, tenker jeg det er helt naturlig å snakke om. 

Anonymkode: 398ff...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig! Det er flere helligdager nå, også innenfor jødedommen. Så hvis de har noen i barnehagen som feirer, tenker jeg det er helt naturlig å snakke om. 

Anonymkode: 398ff...fba

Hvorfor lærer vi så lite om jødedommen egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forteller vi alt om kristendommen da? The list is just as long. 

Anonymkode: 398ff...fba

Nei og NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Hvorfor lærer vi så lite om jødedommen egentlig?

Fordi den er like irrelevant i Norge som det islam var før vi ble invadert.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HemmeligSpion skrev (Akkurat nå):

Fordi den er like irrelevant i Norge som det islam var før vi ble invadert.

Er det ikke mange jøder i Norge da? Altså kanskje ikke mange igjen etter nazistenes herjinger, men er da noen. Men de er vel ganske sekulære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Er det ikke mange jøder i Norge da? Altså kanskje ikke mange igjen etter nazistenes herjinger, men er da noen. Men de er vel ganske sekulære...

Det er sikkert en del men har aldri hørt de syte om kosher eller sånt. Min steonkel er av "jødisk bakgrunn", hva enn det betyr. Han er ikke så glad i å snakke om det. Forøvrig er den eneste jøden jeg vet om som kaller seg jøde Ervin Kohn. Og han gjør det jo ikke lett for seg selv. Som nevnt tidligere:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (4 minutter siden):

Det er sikkert en del men har aldri hørt de syte om kosher eller sånt. Min steonkel er av "jødisk bakgrunn", hva enn det betyr. Han er ikke så glad i å snakke om det. Forøvrig er den eneste jøden jeg vet om som kaller seg jøde Ervin Kohn. Og han gjør det jo ikke lett for seg selv. Som nevnt tidligere:

 

Syns og jøder får mye negativitet og hat. Spesielt fra muslimer. De tør vel ikke å stikke seg så mye fram stakkars

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Maleficenta said:

Syns og jøder får mye negativitet og hat. Spesielt fra muslimer. De tør vel ikke å stikke seg så mye fram stakkars

Herlighet. Snakk om å være fordomsfull. Er det virkelig nødvendig med slike kommentarer? 

Anonymkode: 398ff...fba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...