Gå til innhold

Eid/ramadan i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit at de har samlingsstund i barnehagen og forteller om eid ? 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig.

Anonymkode: 053c3...ad7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det det! 

Anonymkode: 244d7...1ca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt. Informasjon er ikke forkynning, og viktig del av å være et inkluderende felleskap. 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg er helt ok.  Det er jo ment som kunnskapsformidling og ikke forkynnelse 

Anonymkode: 8eb0f...b00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene bare lærer om de forskjellige religionene på en saklig måte synes jeg det er greit, ellers bør både barnehager og skoler holde seg nøytrale til religion.

Anonymkode: bea8a...0f8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde synes det var greit om barna ble fortalt alt om islam. Slik som at personer som konverterer fra islam blir drept. At jentene blir tvunget til å pakkes inn. At jentene ikke kan bli i lag og gifte seg med dem de vil. At det er en tradisjon for å drepe disse jentene, såkalt (van)æresdrap. At profeten muhammed giftet seg med en 6 åring og hadde sex med henne når hun var 9 år. At muhammed var var leder for en røverbande og en hærleder. Ja muhammed drepte. At kristne ble tvunget til å betale jazya, konvertere eller dø. At kristne ble undertrykt til de grader. At profeten muhammed hadde sex slaver. Listen går videre!

Fortell alt!

Anonymkode: a6ba5...af8

  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk 9 mai da som er Dianetics day, super viktig for Scientologer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan også inkludere at muslimer i Norge blir akseptert. Kristne i muslimske land blir undertrykt til de grader. I Pakistan blir kristne jenter kidnappet og giftet bort. Naturligvis fordi de skal utrydde befolkningen.

Anonymkode: a6ba5...af8

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
 

fra barnehageloven §1. 

I vår barnehage formidler vi ikke ramadan/eid. Det er kun et barn som er muslimsk. Hvis det hadde vært mange barn som feiret eid hadde vi kanskje snakket mer om det. 

Anonymkode: 6c915...0ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske mitt barn hadde dette. Ønskesituasjon hadde vært om de fikk servert mat som er typisk Eid. Men det er kanskje vanskelig siden vi har ingen muslimske foreldre eller ansatte i barnehagen...

Å bli kjent med forskjellige kulturer og religioner er en berikelse 

Anonymkode: 0b6e5...98c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Å lære om religioner er aldri negativt. I barnehagen våre barn gikk i feiret de høytidene til alle religioner som var representert uansett hvor mange eller få barn det gjaldt. Når det var eid pyntet de barnehagen, noen foreldre kom med god mat til lunsj til alle sammen og så laget alle barna fruktsalat til dessert og de ansatte kjøpte gaver (nye leker) til barnehagen som de pakket opp.

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere kan også inkludere at muslimer i Norge blir akseptert. Kristne i muslimske land blir undertrykt til de grader. I Pakistan blir kristne jenter kidnappet og giftet bort. Naturligvis fordi de skal utrydde befolkningen.

Anonymkode: a6ba5...af8

Litt ironisk at du drar fram akkurat dette når du selv ikke framstår spesielt aksepterende. Skal vi også begynne å lære små barn alle de forferdelige tingene kristne har gjort i kristendommens navn? For den listen tror jeg slår det aller meste.

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan også inkludere at muslimer i Norge blir akseptert. Kristne i muslimske land blir undertrykt til de grader. I Pakistan blir kristne jenter kidnappet og giftet bort. Naturligvis fordi de skal utrydde befolkningen.

Anonymkode: a6ba5...af8

Og den jødiske staten Israel har drept 30.000,- muslimer på fem måneder, betalt og støttet av den kristne staten USA og omtrent hele det kristne Europa. Det må man også fortelle barnehagebarn, regner jeg med.

Anonymkode: a5c30...6dc

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det greit at de har samlingsstund i barnehagen og forteller om eid ? 

Anonymkode: 6a35f...f1b

Hvorfor skulle ikke det være greit? 

Anonymkode: f1729...cdc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to store religionene i Norge er kristendom og islam. Det er selvsagt på sin plass å lære om dem. Regner ikke med at målet er konvertering? :P

Tredjeplassen i Norge er buddhisme, men det er laaaaangt bak kristendom og islam, så ikke like viktig å lære om dette i barnehagen, mener jeg. Det kan man ta i skolealder.

Anonymkode: c2380...498

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 minutter siden):

Ja, selvsagt. Å lære om religioner er aldri negativt. I barnehagen våre barn gikk i feiret de høytidene til alle religioner som var representert uansett hvor mange eller få barn det gjaldt. Når det var eid pyntet de barnehagen, noen foreldre kom med god mat til lunsj til alle sammen og så laget alle barna fruktsalat til dessert og de ansatte kjøpte gaver (nye leker) til barnehagen som de pakket opp.

Litt ironisk at du drar fram akkurat dette når du selv ikke framstår spesielt aksepterende. Skal vi også begynne å lære små barn alle de forferdelige tingene kristne har gjort i kristendommens navn? For den listen tror jeg slår det aller meste.

De færreste i Norge forstår helt hva de gjør. De hører fra myndighetene og media at de skal akseptere alle folkeslag, religioner osv. Men fakta er at etterkommerne deres kommer til å lide enormt grunnet dette. Fordi det ikke ligger i menneskets natur å leve fredfult i lag med de som er svært annerledes, både fysisk og mentalt. De samles i grupper for å skaffe seg fordeler. Det vil bli verre og verre.

Dessverre er en del nordmenn, særlig norske kvinner, overbevist om at alt kommer til å gå bra så lenge vi nordmenn aksepterer andre folkeslag. Av en eller annen grunn har de særlig et fokus på islam, selv om islam er en religion som aldri kommer til å være tolerant mot dem. Det er noe veldig rart psykeologisk som skjer her. Som jeg ikke helt forstår. Det er totalt dumhet, en forvirring.

Anonymkode: a6ba5...af8

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De færreste i Norge forstår helt hva de gjør. De hører fra myndighetene og media at de skal akseptere alle folkeslag, religioner osv. Men fakta er at etterkommerne deres kommer til å lide enormt grunnet dette. Fordi det ikke ligger i menneskets natur å leve fredfult i lag med de som er svært annerledes, både fysisk og mentalt. De samles i grupper for å skaffe seg fordeler. Det vil bli verre og verre.

Dessverre er en del nordmenn, særlig norske kvinner, overbevist om at alt kommer til å gå bra så lenge vi nordmenn aksepterer andre folkeslag. Av en eller annen grunn har de særlig et fokus på islam, selv om islam er en religion som aldri kommer til å være tolerant mot dem. Det er noe veldig rart psykeologisk som skjer her. Som jeg ikke helt forstår. Det er totalt dumhet, en forvirring.

Anonymkode: a6ba5...af8

Du tar feil. 😄

Anonymkode: c2380...498

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger langt mer dumhet bak å fordømme en hel religion basert på hva noen få gjør. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde synes det var greit om barna ble fortalt alt om islam. Slik som at personer som konverterer fra islam blir drept. At jentene blir tvunget til å pakkes inn. At jentene ikke kan bli i lag og gifte seg med dem de vil. At det er en tradisjon for å drepe disse jentene, såkalt (van)æresdrap. At profeten muhammed giftet seg med en 6 åring og hadde sex med henne når hun var 9 år. At muhammed var var leder for en røverbande og en hærleder. Ja muhammed drepte. At kristne ble tvunget til å betale jazya, konvertere eller dø. At kristne ble undertrykt til de grader. At profeten muhammed hadde sex slaver. Listen går videre!

Fortell alt!

Anonymkode: a6ba5...af8

Kanskje greit å vente til ungene begynner på skolen med sånn info? 

Anonymkode: a8c90...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig pålagt å gjøre det? 

I rammeplan står det blant annet Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett.

 

Her er en artikkel om hvorfor barnehagen skal det og tips til hvordan. Fra 2020, men fortsatt gyldig såvidt jeg kan se. 

https://www.religionsundervisning.no/l/islam-i-barnehagen-ramadan-og-id/

Anonymkode: 26e65...c52

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...