Gå til innhold

Hvor mye er innafor å bruke på ei veske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet ikke om det finnes noe mer patetisk enn å skryte som anonym.

Anonymkode: a134a...06c

Med fullt navn å bilde, for eksempel 😜 Som anonym er det ikke skryt en gang, for ingen vet det er meg. 

Anonymkode: 954c2...e50

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har sett en del bag review videoer på YouTube nå, og det som går igjen er at kvaliteten ofte er dårlig, og at man betaler hovedsakelig for designet og merket. Blant annet var mange skuffet over Chanel, hvor gullfargen på låsen falmet etter noen måneder, og på lammeskinnvesker ble det riper og merker selv etter forsiktig bruk.

Men det som fascinerte meg mest er Prada sin ikoniske nylon bag, som er laget av nylon og koster 11K. De legger ikke engang skjul på det i beskrivelsen, at bagen er laget av «plastic trash» 😅 Har en helt lik nylon veske til 150 kr, bare uten noe merke.

Product details

A new interpretation of an iconic Prada style, the Re-Edition 2000 mini-bag is made of innovative Re-Nylon, produced from recycled, purified plastic trash collected in the ocean, fishing nets, and textile waste fibers. The accessory with zipper closure and woven tape handle is decorated with the iconic enameled metal triangle logo.

Anonymkode: d505c...b4f

Innimellom betaler man bare for en trend eller en design, ja. Det får folk gjøre som de vil med.

Personlig bruker jeg tid på å sette meg inn i kvalitet. Blant annet har jeg en LV Neverfull MM (den som ikke har logoer), som gjennom 15 år har vært oppe i hattehylla på fly mange hundre ganger, blir slengt i baksetet hver dag, blitt fullstappet med tunge vannflasker, PC og ekstra klær. Som ikke har en eneste skrape. 

Men jeg har også valgt selskapsvesker i mykt kalveskinn, som jeg må være ekstremt forsiktig med. Men det er jo et valg jeg tar når jeg setter meg inn i hva jeg skal kjøpe. Jeg har aldri kjøpt en veske på impuls. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Maks 5000,- Jeg har aldri vært opptatt av dyre vesker. Men hudpleie der i mot, så bruker jeg sikkert 20 til 30 000 i året og kanskje mer (serum, dyre hudpleie produkter, Botox, salongbehandlinger). 
Så lenge jeg føler meg fresh med både hud og hår, så kan jeg gå i hva som helst og har ikke behov for å smykke meg med dyre designer vesker eller dyre klær 

Men smaken er som baken 

Anonymkode: d80b7...1ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med fullt navn å bilde, for eksempel 😜 Som anonym er det ikke skryt en gang, for ingen vet det er meg. 

det er nettopp det som er så latterlig. Forøvrig må du lære deg å lese ab-koder, sånn at du slutter å krangle med feil person.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt merker jeg de 100K. Har mye annet jeg kunne brukt de på, om jeg kun tenkte på meg selv.

Anonymkode: 57103...03f

Men spørsmålet er hva du bruker mest på - vesker eller veldedighet?

Uansett er ikke 100K til veldedighet så veldig mye som du vil ha det til. Vi klarer å gi 36000 pr år på en vanlig lønn i staten og ektefelle på uførepensjon. Med automatisk trekk på lønningsdag merker man ikke så mye til det. Men det betyr at jeg kan ikke bruke 22000 på en veske - jeg stopper på 6000.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ruinert deg om den ble stjålet eller ødelagt? Hvor smertegrensa på penger går, varierer mye fra person til person. Hvis 22000 ikke svir om du mister det ut av pengeboka, så kan du lett kjøpe deg en veske til det.

Jeg hadde aldri brukt mer enn 800 kr på ei stor veske, under 500 for ei lita.

Men jeg dømmer ikke, det er jo dine penger og hvis det ikke svir? Svir det, så la være. Er de egentlig fine, eller føler du at du må ha for å "være classy"? Husk, markedet forsøker lure deg til å tro at å være classy betyr at du MÅ kjøpe masse dyre ting.

Anonymkode: d18b5...f3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Innimellom betaler man bare for en trend eller en design, ja. Det får folk gjøre som de vil med.

Personlig bruker jeg tid på å sette meg inn i kvalitet. Blant annet har jeg en LV Neverfull MM (den som ikke har logoer), som gjennom 15 år har vært oppe i hattehylla på fly mange hundre ganger, blir slengt i baksetet hver dag, blitt fullstappet med tunge vannflasker, PC og ekstra klær. Som ikke har en eneste skrape. 

Men jeg har også valgt selskapsvesker i mykt kalveskinn, som jeg må være ekstremt forsiktig med. Men det er jo et valg jeg tar når jeg setter meg inn i hva jeg skal kjøpe. Jeg har aldri kjøpt en veske på impuls. 

Jeg er enig ang. LV Neverfull. Har et par kollegaer som bruker den som jobbveske (og privat, begge har flere små barn), ganske røff bruk. Etter rundt 10 år er den ikke slitt, er omtrent som ny. Jeg synes det er en svært høy sum for en veske i canvas, og jeg liker virkelig ikke logoflashing, men jeg er dypt imponert over kvaliteten. Og de kjøper helle ikke mange vesker fordi de elsker veska og den holder seg veldig godt. Det er bærekraftig.

Anonymkode: 92eb1...ef7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er nettopp det som er så latterlig. Forøvrig må du lære deg å lese ab-koder, sånn at du slutter å krangle med feil person.

Jeg krangler med alle som er negative til hvordan andre personer prioriterer pengene sine :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig ang. LV Neverfull. Har et par kollegaer som bruker den som jobbveske (og privat, begge har flere små barn), ganske røff bruk. Etter rundt 10 år er den ikke slitt, er omtrent som ny. Jeg synes det er en svært høy sum for en veske i canvas, og jeg liker virkelig ikke logoflashing, men jeg er dypt imponert over kvaliteten. Og de kjøper helle ikke mange vesker fordi de elsker veska og den holder seg veldig godt. Det er bærekraftig.

Anonymkode: 92eb1...ef7

Jeg kjøper alltid ting fordi jeg synes det er fint (kombinert med kvalitet), ikke basert på hva andre liker, eller hva som er trend. At noen av tingene mine har en synlig logo er ganske irrelevant for meg. Slik sett er jo bilen det mest flashy mange av oss har. Eller forlovelsesringen. For ikke å snakke om mye jeg ser av utstyr på vei opp mot Frognerseteren en Søndag. Men av en eller annen grunn får merkevesker så utrolig mye hat. 

AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmålet er hva du bruker mest på - vesker eller veldedighet?

Uansett er ikke 100K til veldedighet så veldig mye som du vil ha det til. Vi klarer å gi 36000 pr år på en vanlig lønn i staten og ektefelle på uførepensjon. Med automatisk trekk på lønningsdag merker man ikke så mye til det. Men det betyr at jeg kan ikke bruke 22000 på en veske - jeg stopper på 6000.

Så det du egentlig sier er at hvis noen har høyere forbruk enn deg så er de selvopptatte og dårlige mennesker? Alle burde bruke din grense. Mest sannsynlig fordi du ikke ønsker at andre skal ha mer enn deg :) lett å «bruke» andres penger er det ikke? Du gir 3000kr i donasjoner hver mnd? Men du kunne jo gitt mer. 6000 på veske er mye det også, og du kjøper sikkert mat du ikke trenger (take away, merkevarer istedet for firce price osv), du har sikkert streaming tjenester, du har sikkert mer klær enn du trenger, hud og make up produkter, en unødvendig hobby. Så dårlig menneske du er, du kunne sikkert donert 10 000kr minst om du faktisk brydde deg om andre og ikke sløste bort penger på ting du ikke trenger :) 

Anonymkode: c5313...3e5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg krangler med alle som er negative til hvordan andre personer prioriterer pengene sine :)

da er det vanskelig å forstå hvorfor du kranglet med meg, siden jeg overhodet ikke hadde ytret meg negativt, men tvert imot sagt at det er en bedre investering enn en bil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Så det du egentlig sier er at hvis noen har høyere forbruk enn deg så er de selvopptatte og dårlige mennesker? Alle burde bruke din grense. Mest sannsynlig fordi du ikke ønsker at andre skal ha mer enn deg :) lett å «bruke» andres penger er det ikke? Du gir 3000kr i donasjoner hver mnd? Men du kunne jo gitt mer. 6000 på veske er mye det også, og du kjøper sikkert mat du ikke trenger (take away, merkevarer istedet for firce price osv), du har sikkert streaming tjenester, du har sikkert mer klær enn du trenger, hud og make up produkter, en unødvendig hobby. Så dårlig menneske du er, du kunne sikkert donert 10 000kr minst om du faktisk brydde deg om andre og ikke sløste bort penger på ting du ikke trenger :) 

Anonymkode: c5313...3e5

jeg gidder ikke å svare på stråmenn og fantasifulle påfunn om ting jeg ikke har sagt. 

AnonymBruker
Skrevet

500 kr

Anonymkode: 13c77...477

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

folk som ikke bruker penger på ting, bruker dem som regel på tjenester og opplevelser, for å redusere klimaavtrykket. Det er 2024 nå. Skaff deg en kalender og en avis.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

da er det vanskelig å forstå hvorfor du kranglet med meg, siden jeg overhodet ikke hadde ytret meg negativt, men tvert imot sagt at det er en bedre investering enn en bil. 

Ikke negativt i det hele tatt... 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Ikke negativt i det hele tatt... 🙃

Nemlig. Jeg uttalte meg ikke negativt om veskekjøping. Jeg kommenterte bare hva man kan bruke penger på hvis man ikke vil spare til likskjorte. Anbefaler at du bruker noen av dine penger på et kurs i leseforståelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg blir lett fnisende av folk som er opptatt av dyre vesker og klokker. Det er noe usikkert over sånt, som kamufleres av å «ikke skryte», men de er bare sååå opptatt av kvalitet og detaljer. 

Anonymkode: b466b...b4c

Blir du like lett fnisende av folk som er opptatt av dyre biler,dyrt interiør,dyre møbler,tv’er,mobiler og andre duppeditter også? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mange svarer “hvis du har råd, så kjør på”, men det er jeg ikke enig i. Hvis du har råd til en veske til 22.000, synes jeg du skal kjøpe en til 2000 og bruke resten på å glede noen andre. Sorry, det er kanskje irriterende at jeg skriver det, men jeg mener det.  Jeg tenker ikke “god smak” når jeg ser noen med en dyr veske. Jeg tenker “opptatt av seg selv og egne behov” 🙃

Anonymkode: 149b1...925

Få ting irriterer meg mer enn folk som dikterer hva andre skal/bør bruke egne penger på.

Hva med folk som allerede gir masse til veldedighet? Mener du at de også «kun er opptatt av seg selv og egne behov» om de kjøper en veske til 22.000,- til seg selv i tillegg? Og stopper det ved vesker, eller gjelder det andre ting også? Ny bil? Ny jakke? Mat? Er jeg «kun opptatt av meg selv og egne behov» når jeg bruker 2000,- på restaurant? Burde jeg heller gått på McDonald’s og brukt 1800,- på å glede andre?

Det er sånne som deg som gir meg MINDRE lyst til å hjelpe andre. Selvfølgelig skal man få lov å kose seg for egne penger, det er ikke min oppgave å hjelpe dem som ikke har det bra, selv om jeg bidrar litt her og der innimellom likevel - jeg legger matvarer i donasjonsbokser før jul, bidrar litt økonomisk her og der når jeg kan, men om folk skal begynne å klage på at det ikke er bra nok og at jeg burde skamme meg fordi jeg nettopp kjøpte meg en kjole til 2000,-, da forsvinner litt av min vilje til å hjelpe.

Anonymkode: e5bc4...b5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 21.15):

Jeg har en tidløs og classy stil. Har lyst på ei svart YSL veske, men prisen er på 22 000…

Har fra tidligere en liten Gucci veske til 9000, og har aldri før vurdert å kjøpe en veske til over 10 000.. men er det innafor om man sjelden bytter ut og har den kanskje resten av livet?

Ser at disse bloggerne har vesker til 50 000 og oppover, det hadde jeg aldri kjøpt. Hvor tenker dere «vanlige folk» at grensen går? (Og nå spør jeg ikke dere som er totalt uinteressert i klær og vesker. Forskjellig ting gleder forskjellig folk.)

Anonymkode: d505c...b4f

Dette er jo helt meningsløse spørsmål, da svaret alltid vil avhenge av hvordan økonomien til akkurat den personen er...

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge veskekjøpet er noe du har råd til uten at det går på bekostning av tinga du må ha som mat og bolig og aller helst bør ha-ene som buffer og tannlege så kjør på. 
Ditt liv, dine penger. Om du angrer så har du gjort deg en erfaring som du vil huske neste gang. Sannsynligvis angrer du ikke om det er ei veske du virkelig har lyst på.

Samboeren min kjøper dyre klær, dyre klokker, dyre sko og andre ting jeg personlig ikke har hverken råd til eller lyst til å bruke penger på så da dropper jeg den typen kjøp.

Jeg har valgt å ha en bortskjemt hund som koster masse penger, jeg kunne nok kjøpt en og en halv 22000kr veske i året minst for hva jeg bruker på hunden, han går ikke akkurat opp i verdi rent økonomisk heller men er bare et pengesluk som jeg elsker å bruke penger på.

Anonymkode: 66e4a...3b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Urwa skrev (3 timer siden):

Blir du like lett fnisende av folk som er opptatt av dyre biler,dyrt interiør,dyre møbler,tv’er,mobiler og andre duppeditter også? 

Ja, jeg blir det. Det er noe med fasadebygging og at det speilet det indre. 

Anonymkode: b466b...b4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...