Gå til innhold

Hvor mye er innafor å bruke på ei veske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (2 minutter siden):

Jeg ville aldri kjøpt noe ekte, en bekjent kjøpte en dyr Rolex som han solgte fordi han ble lei av spørsmål om han hadde vært i syden. :)

Ja Rolex er nesten blitt litt harry fordi så mange går med fake at man tror alle gjør det 😀

Anonymkode: d505c...b4f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare så synd det er så kjedelig med vesker uten noe «status» 😅

Husk at «merkeflashing» kun er «poor-mans game». Godt rike mennesker bruker ikke penger på å være reklame-plakater for merker. Jeg er enig i at enkelte vesker har fine emblem, men mange av de kan fremstå som veldig tacky(looking at you LV), og du får neppe noe status hos de rikeste. Det er mange artikler om dette som du burde lese. Luksusmerker har en egen kolleksjon uten merker som de rike har tilgang til. Klær av mye høyere kvalitet. 

Jeg har nylig oppdatert garderoben min og vært åpen til alt så lenge kvaliteten er bra i forhold til pris, og den mengden «luksusmerker» som selger polyester og akryl til tusenvis av kroner var så sinnsykt turn off. Det er som de ser ned på oss som ikke er multi-milliadærer, som de tror vi er dumme nok til å bruke massevis av penger på søppel bare fordi de stemplet det med merket sitt. Ble skikkelig anti- store luksusmerker etter dette. Nå ser jeg kun på mindre luksusmerker som igjen, har kvaliteten til å matche prisen. Chanel sine vesker har jo gått ned i kvalitet og opp i pris, ene og alene fordi de ikke ønsker at «vanlige» folk skal ha tilgang. Det er en fyr på youtube som demonterer luksusvesker og ser på håndarbeid og lærkvalitet (han er utdannet i det), anbefaler deg å se på dette før du kjøper en veske igjen. (Husker desverre ikke hva han heter).

Ikke orker jeg å eie en veske til 50k++ for så å være redd for den hver gang jeg går ut av huset. Den nye vesken min sølte jeg avokado og saus på i London dagen etter jeg kjøpte den, men fikk ikke panikk. Og den tålte det selvfølgelig. Jeg kjøper for å kunne bruke ting ofte og for at det skal holde i årevis selv med god bruk :) 

men du gjør jo selvfølgelig hva du ønsker, hvis du har råd til det og du føler at den gir deg mye glede så er jo det en verdi det også, da sier jeg go for it, selv om det ikke hadde vært noe jeg hadde gjort. Men viktig å huske at du kjøper den for å glede deg selv, ikke imponere andre. 

Anonymkode: c5313...3e5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja Rolex er nesten blitt litt harry fordi så mange går med fake at man tror alle gjør det 😀

Jeg er ikke Rolex fan heller, men ærlig talt: om man ikke kan se forskjell på ekte og syden-falsk bør man gå til Specsavers. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser det er mange delte meninger her. Lettet over at noen syns det var greit😅

Jeg har råd, er flink til å spare hver måned og kjøper sjelden ting da jeg sjelden har lyst på noe. Så føler det er en liten unnskyldning for å kjøpe den 🙊

Har selv aldri brukt mer enn 10 000 på en veske som sagt, så for meg er det også veldig mye penger. Men alt er jo relativt.

Ts

Du sparer til det du det du ønsker deg selv. Det er fullt mulig å få ei flaske whisky med fantastisk lukt til 22 000, en bruktbil, eller en ferietur. Men det fineste man kan få til den prisen er etter min mening en grusracersykkel (hvis du ikke elsker å sykle så har du ikke god nok sykkel som er riktig tilpasset, eller så er du annerledes enn meg og liker rett og slett veska bedre).

Slik jeg tolker deg så er veska den du virkelig ønsker deg mest, og da er det  ikke noe dårlig kjøp, og smartere enn  å kjøpe en bil til en million som faller flere hundre tusen i verdi den første måneden. Det som er dummere er å ta den veska til 15 000 som er nesten ok, og gå og irritere seg over at man ikke kjøpte den fineste når man først handlet.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp brukt! Jeg fant ei slik veske til 22k jeg hadde ønsket meg i flere år til halv pris. Ofte er disse veskene knapt brukt. 

Anonymkode: c1495...e6d

• Liker 1
Skrevet

Tja, men hva koster en iPhone og hvor ofte kjøper man ny? Hvert tredje år? Ergo har man kanskje brukt 30’ på tre iPhoner iløpet av drøye 10 år. Ingen som reagerer på det. For ikke å snakke om verdifallet på en ny bil per år? Ingen som stusser over at fars nye bil faller 30’ i verdi hvert år.
I et slikt perspektiv er ikke 30’ så ille for en veske hvis det er en du har sett deg ut, og som du vil ta vare på og bruke i mange mange år framover. Og som vil gjøre at du ikke klatter bort penger på «ei veske her og en veske der».  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ble nysgjerrig på vesker,gikk innpå Finn og sorterte  etter pris høy-lav.  Mye fint, men prisene ser høye ut for meg som ikke er entusiast. 22000 kroners veskene dukket ikke opp før enn på side 10.

Det jeg lurer litt på er om folk får solgt til de prisene de oppgir, eller om de f.eks er verdt under halvparten?

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en veske du har råd til, og kjøp  noe du kommer til å bruke mye. 

Jeg er ikke opptatt av mote, men liker klassiske ting i god kvalitet. For nesten 20 år siden sparte jeg og kjøpte en veske fra Mulberry for litt over 5000 (kjøpt i London med veldig gunstig kurs). I dag koster den nesten 20000 ny. Jeg bruker veska mye også i dag. Kjempegod kvalitet og klassisk utseende. Verdt hver krone.

Det er alltid så mye snakk om tåpelig det er å bruke mye penger på ei veske. Samtidig er det "helt innafor" å kjøpe dyr elektronikk (som ikke varer like lenge) og skifte det ut relativt ofte, dyrt verktøy (som aldri brukes), dyrt ekstrautstyr til bilen eller ny bil fra dyrt bilmerke. Ingen stiller spørsmål ved hvor mye det første året koster i verditap. Man kunne jo kjøpt den samme bilen brukt i et år til en langt lavere sum.

Man skal ikke skamme seg over å kjøpe en veldig dyr veske. Jeg synes du skal kjøpe den veske du ønsker deg aller mest så lenge du har råd til det.

Så håper jeg du velger en modell i en farge som du bruker mye i mange år fremover. 😊

Anonymkode: 92eb1...ef7

• Liker 4
Skrevet
Kosemose skrev (1 time siden):

Tja, men hva koster en iPhone og hvor ofte kjøper man ny? Hvert tredje år? Ergo har man kanskje brukt 30’ på tre iPhoner iløpet av drøye 10 år. Ingen som reagerer på det. For ikke å snakke om verdifallet på en ny bil per år? Ingen som stusser over at fars nye bil faller 30’ i verdi hvert år.

Enig med deg.

Kvinner med dyre vesker er for mange i Norge stemplet som folk som kastet penger ut av vinduet, men hva gjør dere som kjøper nye iPhoner og-eller Samsunger til nesten 20000kr ?

Kjøp veske du har råd til. 

Min dyreste veska som jeg fikk i gave nesten 6 år siden kostet rundt 2300 britiske pund ( Chanel , men ikke klassisk double flat ), men i dag har jeg ikke lyst til veske som koster 80000 kroner :D 

De veskene som jeg bruker daglig koster maks 5000kr.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du har råd til og/eller er villig til å bruke. 

Selv synes jeg det ikke er verdt å legge mer enn 2000 kr i ei veske. Likevel kan de holde i 20-30 år, og det er bra nok for meg. 

Anonymkode: e95f9...bc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kosemose skrev (2 timer siden):

I et slikt perspektiv er ikke 30’ så ille for en veske hvis det er en du har sett deg ut, og som du vil ta vare på og bruke i mange mange år framover. Og som vil gjøre at du ikke klatter bort penger på «ei veske her og en veske der».  

Dessverre er det såpass praktisk å ha iphone-produkter som "snakker" til hverandre og som gjør hverdagen mye enklere. I tillegg er dette blitt produkter man er helt avhengig av for å fungere i et moderne liv. Jeg synes ikke sammenligningen er helt holdbar. Forresten har jeg mine telefoner helt til det knapt kommer oppdateringer lenger. Jeg er kun på min andre Iphone og jeg fikk min første i  2011.

Oooog, jeg regner med disse veske-damene bruker penger på iPhone i tillegg. Har man en hang til å kjøpe dyrt fordi det er dyrt, så er nok forbruket på iPhone også betydelig :)

Anonymkode: d4045...754

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en tidløs og classy stil. Har lyst på ei svart YSL veske, men prisen er på 22 000…

Har fra tidligere en liten Gucci veske til 9000, og har aldri før vurdert å kjøpe en veske til over 10 000.. men er det innafor om man sjelden bytter ut og har den kanskje resten av livet?

Ser at disse bloggerne har vesker til 50 000 og oppover, det hadde jeg aldri kjøpt. Hvor tenker dere «vanlige folk» at grensen går? (Og nå spør jeg ikke dere som er totalt uinteressert i klær og vesker. Forskjellig ting gleder forskjellig folk.)

veldig vanskelig å vite hva du mener med "vanlige folk". For meg er "vanlige folk" en familie med gjennomsnittsinntekter og barn, og da er en veske i den prisklassen utelukket.

Jeg har også en tidløs og klassisk stil, og jeg kjøper klær, vesker og sko av god kvalitet i naturlige materialer. Min personlige grense går på ca 6000 for en stor jobbveske, og jeg kan forsåvidt forstå at man strekker dette opp mot 10 000 hvis man sparer og får noe som gave.

Men jeg oppfatter 9000 for en liten veske, og 22000 for det jeg antar er en større veske, som helt absurd for "vanlige folk".

Anonymkode: a134a...06c

Skrevet

Jeg er en som ikke bryr meg om vesker, eller klokker for den saks skyld. Men om du har råd, hvorfor ikke kjøpe? Regner med at du har tenkt på dette ei stund. 

Jeg har hvert fall ingen planer om å dømme deg for å kaste bort penger på en ting. Kommer ikke til å misunne deg veska heller, men det spiller jo ingen rolle. Så lenge du har råd, bruk penger på akkurat det du føler og for. Og av og til tror jeg faktisk at et slikt innkjøp, kan gjøre deg bitte litt lykkeligere ei gang i blant. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

veldig vanskelig å vite hva du mener med "vanlige folk". For meg er "vanlige folk" en familie med gjennomsnittsinntekter og barn, og da er en veske i den prisklassen utelukket.

Jeg har også en tidløs og klassisk stil, og jeg kjøper klær, vesker og sko av god kvalitet i naturlige materialer. Min personlige grense går på ca 6000 for en stor jobbveske, og jeg kan forsåvidt forstå at man strekker dette opp mot 10 000 hvis man sparer og får noe som gave.

Men jeg oppfatter 9000 for en liten veske, og 22000 for det jeg antar er en større veske, som helt absurd for "vanlige folk".

må bare supplere meg selv litt med å si at jeg er 100 prosent enig med de som påpeker at det 22 000 for en veske er en vesentlig bedre investering enn verdifallet på en ny bil!!! jeg vil gå så langt som til å si at i det perspektivet er det en bagatell av kostnad, og verden hadde vært et bedre sted hvis alle kjøpte vesker istedet for nye biler!!!

Skrevet

Hva som er verdt å bruke på en veske for deg kan bare du svare på TS. For min del hadde det vært fullstendig uaktuelt å bruke 10.000kr på en veske og jeg hadde ikke engang vurdert høyere pris enn det.

For meg personlig så syntes jeg at en veske til 3000kr er dyr og jeg leiter gjerne etter denne brukt på finn. Det er en veske jeg virkelig ønsker meg som koster 7000kr, men dette syntes jeg faktisk er for mye penger. 

Når det er sagt så har jeg en annen hobby jeg bruker latterlig mye penger på, som andre garantert finner fullstendig uforståelig. Så er det vesker som er din guilty pleassure så er det helt innafor :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte 1100 kr på en jobbveske fra Fjellreven for tolv år siden. Da følte jeg meg vill og gal, siden den kostet så mye. Jeg bruker den fremdeles. 

Håndvesker bruker jeg ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Det meste jeg har brukt på en veske er en Mulberry Batswater til ca 17000 fordi jeg ønsket meg en i større størrelse. Den har vært med meg overalt. Jeg har plass til mitt i den og that’s it. Ikke er det noen store merker på den heller. De andre veskene jeg har er blant annet kjøpt på tilbud, fått og kjøpt billig ^^, 

Skrevet

Jeg tenker som så: Hvor mange timer/dager må jeg jobbe for å ha råd til det? Hvis jeg ikke hadde pengene nå, hadde jeg vært villig til å jobbe x dager for vesken? Hvis nei: Da er den ikke verdt så mye. Jeg har kjøpt det jeg selv ser på som dyre vesker det siste året, men da ikke betalt mer enn 1500-2500 (kjøpt brukt, typisk vesker som koster 5-6k nye), og synes selv at det var i overkant da jeg ikke egentlig trenger dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle bruker jo pengene sine på noe. Men så snart det er snakk om vesker så kommer de nedlatende kommentarene. 

I garasjen på jobb er det en rekke biler til millionen, det er er å betale mye mer enn man må for et produkt, i mine øyne. Og ikke bare det, om få år selges den for en brøkdel av prisen. 

Jeg kjenner sykkelentusiaster med 10+ sykler i mange titusener-kroners klassen. 

Vin entusiaster som raskt bruker 500 kroner på en flaske, opp til flere ganger i løpet av helgen. 

Det er jo ingen her som sier at man skal ut og handle vesker til 100 000 om man ikke eier egen bolig og har pensjonssparing på stell først. Men når livets nødvendigheter er på plass så må det jo være opp til den enkelte å velge hva de bruker resten av pengene på. 

Anonymkode: 954c2...e50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre er det såpass praktisk å ha iphone-produkter som "snakker" til hverandre og som gjør hverdagen mye enklere. I tillegg er dette blitt produkter man er helt avhengig av for å fungere i et moderne liv. Jeg synes ikke sammenligningen er helt holdbar. Forresten har jeg mine telefoner helt til det knapt kommer oppdateringer lenger. Jeg er kun på min andre Iphone og jeg fikk min første i  2011.

Oooog, jeg regner med disse veske-damene bruker penger på iPhone i tillegg. Har man en hang til å kjøpe dyrt fordi det er dyrt, så er nok forbruket på iPhone også betydelig :)

Anonymkode: d4045...754

Det handler egentlig ikke om iPhone, men de som skifter ut en fullt ut brukanes telefon og kjøper den nyeste toppmodellen. Det gjør de uavhengig av om de trenger å skifte telefon eller ei.

Poenget er at folk bruker pengene sine på så mye. Folk reagerer ikke på at andre bruker mye penger på ny elektronikk, kjempedyre nye biler og slikt, men med en gang det er ei veske, så kommer de nedlatende kommentarene. 

Anonymkode: 92eb1...ef7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...