Gå til innhold

Er jeg en drittsekk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun fremstår steil? Eh??

De har utsatt begravelsen i 3 uker fordi forekdrene er pl ferie, foreldrene har bestemt hun ikke får komme med baby, de mest egoistiske her er foreldrene 

Anonymkode: f6d83...fe3

Ja.

Om man har så lite nettverk at ingen kan stille opp å trille en times tid, så må man virkelig ta grep. Hun har tusen unnskyldninger for hvorfor hennes eneste løsning er å ikke møte i begravelsen. 

Anonymkode: 8fc6f...f0a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med baby i begravelsen OG kutt kontakten med disse egoistiske foreldrene dine ned til et minimum. Har aldri hørt på makan!

Og kondolerer ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det andre som har barn som skal? 

Jeg ville sjekket om andre med barn hadde hørt at barn var uinvitert.

Anonymkode: 1a169...e36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja.

Om man har så lite nettverk at ingen kan stille opp å trille en times tid, så må man virkelig ta grep. Hun har tusen unnskyldninger for hvorfor hennes eneste løsning er å ikke møte i begravelsen. 

Det kan jo hende det er en sjokk reaksjon. Ro deg ned.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt med baby og kommet. Hvis jeg ikke hadde fått slippe inn hadde jeg sittet og grått i døra. 

Anonymkode: 6b757...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan jo hende det er en sjokk reaksjon. Ro deg ned.

Og da trenger hun å høre at det finnes andre løsninger enn å droppe begravelsen. Eller møte på trass og skyve unna de eneste personene hun fortsatt har kontakt med, gitt at hun ikke kjenner en eneste person som kan trille en time.

AnonymBruker
Skrevet

Da bestefaren min døde oppfordret bestemoren min alle barnebarn å ha med små oldebarn. For henne var det en stor trøst i sorgen å ha alle etterkommerne etter mannen samlet. Det ble en slags motpol til døden, selve beviset på at slekt følger slekters gang. Litt gråt eller barnelatter under sermonien var bare fint, i følge henne.

Kondolerer❤️

Anonymkode: ed21a...b2c

• Liker 5
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal ta kontakt med presten og forklare situasjonen, TS. Du er like mye knyttet til avdøde som dine foreldre, kanskje mer. De kan ikke ta fra deg retten til å være med i begravelsen i kirken, da kan alle som vil ta et siste farvel møte opp. Du skal selvfølgelig ta med babyen din om du ikke har andre muligheter!

Tror forøvrig alle andre kommer til å synes det er sært om du ikke møter, og jeg tror ikke foreldrene dine tar skylda for det og sier at de nektet deg å komme. Høres ikke ut som et kjempetap om de blir sure på deg, de prioriterer jo ikke familien uansett? Å utsette begravelsen i ukesvis og la bestemor ligge på likhus mens man er i syden - det er toppen av egoisme. Er det i det hele tatt lov? Jeg er ikke fra Norge, men der jeg kommer fra er det maks to uker som gjelder. En gang har jeg opplevd en ukes utsettelse ut over det, men det var midt i juli og presten var på ferie.

Anonymkode: 68f9e...507

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder barn i begravelser er det stor forskjell på en baby og en 3-åring som ikke kan sitte i ro og tie stille i 5 minutter.

Du tar med deg babyen og går i begravelsen. Dine foreldre kommer sannsynligvis tidlig, så du kan komme rett før det starter og sette deg nær en utgang. Og så går du ut med en gang hvis babyen begynner å bli urolig. Hvis du er heldig sover babyen gjennom hele begravelsen.

Jeg har vært i begravelser, bryllup, konfirmasjoner osv der det har vært barn/babyer til stede, og det har aldri vært noe problem med skrik/gråt. Mannfolk på 50+ som «glemmer» å slå av eller sette telefonen på lydløs er mye mer irriterende (spesielt hvis de reiser seg og går ut for å svare uten å slå av lyden først…).

Forresten, hvis begravelsen er i Bergensområdet (nord for Bergen) kan jeg gjerne komme og trille babyen utenfor kirka mens begravelsen pågår.

Anonymkode: 9fe69...683

• Liker 3
Skrevet

Hadde tatt med baby. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde ikke bli en sak, det må være noen som kan stille opp med å trille babyen utenfor akkurat mens begravelsen foregår. Det varer ikke så lang tid og hvis babyen blir fullstendig krakilsk kan de ringe deg.

Anonymkode: 39154...347

Skrevet

Jeg hadde ignorert mine foreldre her og tatt med baby i begravelsen. 

Bare å komme med sånne utsagn i utgangspunktet er jo helt på jordet.

Da min mormor døde var min datter 2,5 år, ikke akkurat den enkleste alderen bestandig. Men var ikke snakk om at hun ikke var velkommen (og hun satt helt stille hele seremonien også). Mitt søskenbarn har et barn som er halvannet år yngre, det var også tilstede (og der gikk mor ut med barnet da det ble urolig, hun er "inngiftet" og de avtalte så klart det på forhånd).

Jeg hadde på INGEN måte latt være å gå i begravelsen, og jeg hadde tatt med babyen til tross for hva mine foreldre mente. Kunne til nød satt meg lenger bak enn dem for at de skulle slippe å se/høre. Sett deg sånn at det er lett å gå ut, og gjør hva du kan for at babyen er mett og trøtt når ting starter.

Så får du heller ta ting etter begravelsen, avhengig av hvordan de reagerer og hvilke (tullete!) kommentarer og reaksjoner du evt får. Men ikke dropp begravelsen og bli sittende og tenke at du ikke fikk være med i ettertid. Tenk heller på hva din bestemor ville ønsket!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå en gang sånn at kirken er åpen for alle. Jeg hadde møtt med baby, men satt meg bak i kirken, så det var lett å smette ut ved behov. 

Jeg hadde satt mitt eget behov for å være til stede, fremfor mine foreldres ønsker i dette tilfelle, så fikk jeg ta det som kom etterpå. 

Anonymkode: eb378...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Dine foreldre er helt på jordet og mangler vanlig folkeskikk. Å ekskludere oldebarn fra begravelsen er virkelig dårlig stil. 

Ja barn kan gråte. De kan man gå ut med. 

I alle begravelser for gamle folk synes jeg folk har satt pris på barn. Livets sirkel og alt det der. 

Anonymkode: 9e708...68c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare kom! Kirken er åpen. Selvfølgelig skal du være der♥️

også hever du deg over dem, ikke kutt ut kontakten♥️ gå videre etterpå, enn å dyrke en dårlig følelse rundt dem, og la livet bli preget av det. 

Anonymkode: 69113...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt med babyen uansett. Alle skal være velkomne i en slik setting. Om du ikke kjenner noen som kan bli med og trille baby utenfor den timen, hva med å prøve å finne studenter, venners familie, naboer eller andre som kan ha mulighet på dagtid? De fleste er sikkert på jobb og har like vanskelig for å få fri som mannen din da, men noen må det jo være. Og så lurer jeg på om ikke mannen din har krav på fri når «barnepasser» ikke kan ha barnet? Eller blander jeg kortene da,det er kanskje bare ved sykdom?

Anonymkode: 9721d...507

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller kan det finnes en slags «kirketjener» knyttet til begravelsen som kan hjelpe til?

Anonymkode: 9721d...507

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når det gjelder barn i begravelser er det stor forskjell på en baby og en 3-åring som ikke kan sitte i ro og tie stille i 5 minutter.

Du tar med deg babyen og går i begravelsen. Dine foreldre kommer sannsynligvis tidlig, så du kan komme rett før det starter og sette deg nær en utgang. Og så går du ut med en gang hvis babyen begynner å bli urolig. Hvis du er heldig sover babyen gjennom hele begravelsen.

Jeg har vært i begravelser, bryllup, konfirmasjoner osv der det har vært barn/babyer til stede, og det har aldri vært noe problem med skrik/gråt. Mannfolk på 50+ som «glemmer» å slå av eller sette telefonen på lydløs er mye mer irriterende (spesielt hvis de reiser seg og går ut for å svare uten å slå av lyden først…).

Forresten, hvis begravelsen er i Bergensområdet (nord for Bergen) kan jeg gjerne komme og trille babyen utenfor kirka mens begravelsen pågår.

Anonymkode: 9fe69...683

Da mormor døde for 2 år siden var de yngste oldebarn hennes 4, 5, 7 og 10 år gamle. 

De to yngste lå på gulvet med en tegneblokk i kirken. De danset litt rundt når det ble spilt musikk og sunget. Gikk bort for å se på blomstene. Satt litt på fanget til foreldre/besteforeldre, ropte og vinket til andre som satt lenger bak i kirken. 

Det var fint og trøstende. Begravelser er triste nok. Det kan være fint med "litt liv". 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde vært like såret. 

Jeg ville kommet i begravelse med barnet på ren trass. Så ville jeg ikke snakket med foreldrene mine før jeg fikk en skikkelig unnskyldning! 

Anonymkode: 7e9e0...3dc

En begravelse er ikke det rette stedet å vise trass i. Et ønske er et ønske og det må gjestene godta.

Skrevet (endret)
Ebbeliten skrev (2 timer siden):

Da mormor døde for 2 år siden var de yngste oldebarn hennes 4, 5, 7 og 10 år gamle. 

De to yngste lå på gulvet med en tegneblokk i kirken. De danset litt rundt når det ble spilt musikk og sunget. Gikk bort for å se på blomstene. Satt litt på fanget til foreldre/besteforeldre, ropte og vinket til andre som satt lenger bak i kirken. 

Det var fint og trøstende. Begravelser er triste nok. Det kan være fint med "litt liv". 

Så foreldrene lot ungene løpe gå på selvstyr i begravelsen? Hvis de ikke har lært ungene hva en begravelse er, må de holde dem hjemme.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...