Gå til innhold

Er jeg en drittsekk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje noen dere kjenner kan trille barnet litt rundt utenfor kirken? Så r du rett i nærheten dersom noe skulle være?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min bestemor døde nylig. Vi hadde ett godt og nært forhold. Jeg tok vare på henne når mine foreldre til stadighet var på reise. Jeg ble nylig mor, og jeg ble fortalt at barn ikke er velkommen i begravelsen. (Mine foreldres ønske, ikke min bestemors). Min baby er så liten at hun ikke vil være med andre enn far og meg. Far må jobbe og fikk avslag på fri. Derfor har jeg ikke annen mulighet enn å avslå begravelse iht deres ønsker. Dette sårer meg så dypt at jeg vurderer å kutte kontakt med mine foreldre. Ikke bare føler jeg meg brukt av de for å ivareta min bestemor når de har prioritert seg selv (noe jeg har allikevel satt pris på fordi vi kom hverandre enda mer nær), men også fordi noe så banalt at de ikke vil ha barn tilstede gjør at de ekskluderer meg fra begravelsen. I alle mine bestemors jubileumsår (50 årslag osv) var alltid barn invitert, det er sånn hun alltid ville det. Jeg føler meg veldig såret og sint. Har jeg grunn til det, eller er det noe jeg ikke helt ser her? 

Anonymkode: 53336...3bc

Forskjellige løsninger her:

1. Du driter i hva foreldrene dine sier og tar med baby i begravelsen.

2. Du dropper begravelsen, og besøker heller graven sammen med baby i ettertid. (Husk, bestemoren din merker uansett ikke om du er til stede på selve dagen eller ikke). Mye  viktigere at du var til stede for henne mens hun levde ❤️

Om du tenker at å kutte foreldrene dine vil hjelpe deg på noen måte, så gjør du det. (Hvis det ikke bare er at du er så sinna og såret nå for øyeblikket, og endrer mening etterhvert da).

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min bestemor døde nylig. Vi hadde ett godt og nært forhold. Jeg tok vare på henne når mine foreldre til stadighet var på reise. Jeg ble nylig mor, og jeg ble fortalt at barn ikke er velkommen i begravelsen. (Mine foreldres ønske, ikke min bestemors). Min baby er så liten at hun ikke vil være med andre enn far og meg. Far må jobbe og fikk avslag på fri. Derfor har jeg ikke annen mulighet enn å avslå begravelse iht deres ønsker. Dette sårer meg så dypt at jeg vurderer å kutte kontakt med mine foreldre. Ikke bare føler jeg meg brukt av de for å ivareta min bestemor når de har prioritert seg selv (noe jeg har allikevel satt pris på fordi vi kom hverandre enda mer nær), men også fordi noe så banalt at de ikke vil ha barn tilstede gjør at de ekskluderer meg fra begravelsen. I alle mine bestemors jubileumsår (50 årslag osv) var alltid barn invitert, det er sånn hun alltid ville det. Jeg føler meg veldig såret og sint. Har jeg grunn til det, eller er det noe jeg ikke helt ser her? 

Hørtes helt jævlig ut!

Jeg hadde faktisk ikke brydd meg det gram om hva de hadde sagt. Jeg hadde faktisk gått i begravelsen til bestemoren min 💗 Jeg var enormt glad i min og jeg er sikker på at hun ville støttet det at jeg hadde kommet med barn. Gråter barnet så går man bare ut med det. Er jo bare såpass enkelt liksom. Viktig å få muligheten til å hedre sine kjære om behovet ditt er der💗

Jeg synes foreldrene dine er fryktelig rigide og trangsynte. Hadde ignorert dem en evighet i ettertid frem til de hadde sagt unnskyld, men det er vel smålig midt i sorgen dems også kanskje...

Endret av Fighter83
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal begravelsen skje i en kirke? I så fall, kontakt presten der og spør om denne vet at dine foreldre nekter barn å komme i begravelsen og at du dermed blir utestengt fordi du ikke får barnepass. Spør om presten kan gjøre noe i saken.

Og om den mot formodning ikke tar saken - ta med barnet ditt og gå i begravelsen. Og minn de som ev. kommenterer det om at Jesus var tydelig da han sa "La de små barna komme til meg, hindre dem ikke!" og si så videre at din bestemor alltid ønsket barn velkomne når hun skulle markere noe.

Kondolerer ❤️

Klem

Anonymkode: aa74d...e21

Nei, blir urnenedsettelse med påfølgende minnestund. Vi er ikke religiøse, så jesusprat hjelper nok lite. Men første gang det blir en slik begravelse i familien. Er nok fordi foreldrene mine hadde planlagt ferie og ‘begravelse’ ble utsatt i 3 uker til de var tilbake …

• Hjerte 1
Skrevet
Bromance skrev (4 minutter siden):

Forskjellige løsninger her:

1. Du driter i hva foreldrene dine sier og tar med baby i begravelsen.

2. Du dropper begravelsen, og besøker heller graven sammen med baby i ettertid. (Husk, bestemoren din merker uansett ikke om du er til stede på selve dagen eller ikke). Mye  viktigere at du var til stede for henne mens hun levde ❤️

Om du tenker at å kutte foreldrene dine vil hjelpe deg på noen måte, så gjør du det. (Hvis det ikke bare er at du er så sinna og såret nå for øyeblikket, og endrer mening etterhvert da).

Jeg er enig med deg og tenker nummer 2.  men det vil også vise mer at jeg må kutte foreldre. Ligger jo mye mer egoisme fra de i bakgrunn her, men å nekte meg å komme i begravelse er over hva jeg kan godta føler jeg. Er mindre byrde for de å tillate en baby der enn det er for meg  å ikke delta i min bestemors begravelse. De kjenner meg godt nok til å vite at jeg ville gått ut om babyen gråt eller ble til bry. Dessuten var jeg bra nok for de til å ta vare på henne både gjennom graviditet og etter fødsel mens de var på ferie. Og alle andre tider og for den gangs skyld. De har tatt arv hun ønsket skulle fordeles til barnebarn, slik hun gjorde til de fra sin mor. Penger gidder jeg egentlig ikke henge meg opp i, de er ikke mine. Men det kan si litt om hvor egoistiske de er. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å gå, sette seg på bakerste rad, for så å gå ut når babyen gråter? Som alle sier? Alle vet den begynner å gråte eller annet, og du må gå ut / stå utenfor uansett?

Spørsmålet er jo hvor lenge du skal la den lage lyd før DU skjønner at du ødelegger for ALLE de andre sørgende som også gjerne vil ha en høytidelig og minneverdig stund? Det betyr altså at minnet ikke skal bli en gråtende baby for de andre 🤷‍♀️

Og når jeg sier: hvor lenge, så vet alle at foreldre tror ALT for lenge at de klarer å roe babyen før de går ut av situasjoner… 🙄🙇‍♀️………

Anonymkode: 58906...225

Skrevet

Du drar selvsagt i begravelsen MED barnet ditt. Det er ikke et spørsmål en gang. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er vitsen med å gå, sette seg på bakerste rad, for så å gå ut når babyen gråter? Som alle sier? Alle vet den begynner å gråte eller annet, og du må gå ut / stå utenfor uansett?

Spørsmålet er jo hvor lenge du skal la den lage lyd før DU skjønner at du ødelegger for ALLE de andre sørgende som også gjerne vil ha en høytidelig og minneverdig stund? Det betyr altså at minnet ikke skal bli en gråtende baby for de andre 🤷‍♀️

Og når jeg sier: hvor lenge, så vet alle at foreldre tror ALT for lenge at de klarer å roe babyen før de går ut av situasjoner… 🙄🙇‍♀️………

Veldig til mye du vet da… synsk eller? 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et spedbarn er 100% velkommen kirken. Både under begravelse, dåp, vielse, konfirmasjon og vanlig gudstjeneste. Et spedbarn ødelegger INGENTING. 

Når det er sagt er det uhørt at ikke barnefar tar seg en fridag for å følge i begravelsen. Både for å støtte sin partner og bidra med å håndtere barnet. 

• Liker 6
Gjest Bromance
Skrevet
Anonym*_ skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig med deg og tenker nummer 2.  men det vil også vise mer at jeg må kutte foreldre. Ligger jo mye mer egoisme fra de i bakgrunn her, men å nekte meg å komme i begravelse er over hva jeg kan godta føler jeg. Er mindre byrde for de å tillate en baby der enn det er for meg  å ikke delta i min bestemors begravelse. De kjenner meg godt nok til å vite at jeg ville gått ut om babyen gråt eller ble til bry. Dessuten var jeg bra nok for de til å ta vare på henne både gjennom graviditet og etter fødsel mens de var på ferie. Og alle andre tider og for den gangs skyld. De har tatt arv hun ønsket skulle fordeles til barnebarn, slik hun gjorde til de fra sin mor. Penger gidder jeg egentlig ikke henge meg opp i, de er ikke mine. Men det kan si litt om hvor egoistiske de er. 

Hvordan var forholdet til dine foreldre før de reiste på ferie? Hvis forholdet var dårlig i utgangspunktet så syns jeg det er helt fair at du kutter kontakten med de. Hvis det er mer sårhet og sinne i øyeblikket så forstår jeg at det sitter litt lengre inne med å kutte kontakten. 

Selv så fikk jeg vite at min ene bestemor var død ved å tilfeldig lese dødsannonsen i avisen. Ingen i familien hadde tatt seg bryet med å si i fra til meg at hun var død. Jeg endte derfor opp med å ikke gå i begravelsen, og jeg hadde allerede nærmest kuttet ut familien på den siden, så valget var enkelt. 

Du må nesten kjenne på det selv hvordan du føler det innerst inne. 

Skrevet

Ingen kan nekte deg å komme i begravelsen med baby. Kondolerer for tapet av bestemoren din ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syns ikke du er drittsekk, men vel dramatisk om du ønsker å kutte kontakten med dine foreldre pga dette. Altså på en måte er villig til å miste dem i tillegg til bestemoren din..

Jeg ville jobbet videre for å finne en løsning. Kanskje du kan samhandle med noen perifert venner/bekjente som kanskje kan hjelpe? Når en dør, så stiller oftr venner av familien i begravelsen. Kanskje først og fremst til støtte for pårørende og respekt for den døde. Det ville vel knapt finnes bedre støtte enn å passe oldebarn utr i kirkegården slik at barnebarn får gå i begravelse til bestemor. Selv hadde jeg elsket å få gjort den hjelpen/støtten i en slik situasjon❤️ Og er ikke i tvil om at noen i familie/omgangskrets ville tenk det samme.

Kanskje mannen din har noen familiemedlemmer som kunne ha hjulpet deg feks?

Anonymkode: 97ac8...1dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i rimelig mange begravelser med barn i alle aldre tilstede. Den som gråt høyest var et barnebarn i femårsalderen. Jeg har også opplevd en begravelse hvor både foreldrene og bestemoren til en ung voksen gråt hørbart. I de fleste begravelsene jeg har vært i, så har jeg hørt noen gråte. Skal alle disse kastes ut, eller gjelder dette kun babyer?

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at du skal tenke på hva bestemor ville ønsket og drite i hva foreldrene dine sier. Hva kan de gjøre for å hindre deg i å komme inn i kirken (eller annet lokale) i begravelsen? Ringe 112 for å beskytte seg mot en potensiell terrorskrikerunge? Har de vektere? Det høres uansett ikke ut som om foreldrene dine tilfører noe positivt til livet ditt, så da kan du like gjerne møte opp i begravelsen med ungen. Hvis noen sier noe som helst, så kan du godt be dem drite og dra. Og kondolerer med tapet av bestemor. Jeg har mistet alle fire, og det er spesielt vondt når man har hatt et veldig nært forhold til dem. Ta tiden til hjelp og ta med ungen i begravelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er nok at foreldre med baby ikke har vett til å gå ut med ungen når den begynner å skrike, og det ødelegger for alle andre. De skal alltid forsøke litt inne i kirken på å roe barnet, har en "det går sikkert snart over"-holdning, tror det ikke forstyrrer eller syns bare barnet er så søtt når det hyler at det må andre også syns. Hadde folk tatt med seg hylende unger ut MED EN GANG så hadde det ikke oppstått sånne situasjoner som dette. Det er nemlig ekstremt forstyrrende med hylende babyer som gjør at man ikke hører det som blir sagt, og foreldre helt uten folkeskikks om ikke går ut før etter 10-15-20 minutter med gråt og illskrik. Var selv nylig i en høytidelig kirkelig seremoni med en unge som ødela alt, vi hørte ikke det som ble sagt pga dette, og det ødela for de involverte. 

Løsningen ts er at du får en venninne, kollega, nabo e.l. til å trille vognen utenfor kirken den stunden begravelsen foregår.  

Anonymkode: c7eff...587

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Babyer hører ikke hjemme i en bisettelse. De bare forstyrrer. 
Far må ta seg en feriedag eller be om å få ta halv dag fri. 

Anonymkode: 47700...615

Tull og heldigvis ikkr noe vi ønsker i vår fanilie. 

Anonymkode: f6d83...fe3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei alle vet ikke det fir nei alle babyer gråter ikke masse

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da vi har begravet besteforeldre har jeg alltid tenkt at man tar mest hensyn til deres nærmeste igjen - deres barn. Noen vil ha barn i begravelsen, for andre er lyder veldig forstyrrende i en sorgprosess. Det aksepterer jeg.

Ja, de fremstår rigide. Men jeg skulle gjerne også lest deres side av saken. For du fremstår utrolig steil. Jeg kjenner ikke noen som ikke har ei venninne, bekjent, eller noe, som ville stilt opp og trillet en time rett ved kirken. Om så betalt en tenåring for dette. 

Anonymkode: 8fc6f...f0a

AnonymBruker
Skrevet

Idiotiske foreldre , jeg hadde definitivt gått men holdt meg unna de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da vi har begravet besteforeldre har jeg alltid tenkt at man tar mest hensyn til deres nærmeste igjen - deres barn. Noen vil ha barn i begravelsen, for andre er lyder veldig forstyrrende i en sorgprosess. Det aksepterer jeg.

Ja, de fremstår rigide. Men jeg skulle gjerne også lest deres side av saken. For du fremstår utrolig steil. Jeg kjenner ikke noen som ikke har ei venninne, bekjent, eller noe, som ville stilt opp og trillet en time rett ved kirken. Om så betalt en tenåring for dette. 

Anonymkode: 8fc6f...f0a

Hun fremstår steil? Eh??

De har utsatt begravelsen i 3 uker fordi forekdrene er pl ferie, foreldrene har bestemt hun ikke får komme med baby, de mest egoistiske her er foreldrene 

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...