Gå til innhold

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Men "dvale" er ingen formell status for et aksjeselskap. Det er bare en omtale som brukes av selskap uten aktivitet.

Selskapet er fortsatt forpliktet til å innlevere regnskap og gjennomføre generalforsamling. Nå som da kostnaden for innlevering av regnskap er økt siden det må sendes inn digitalt via løsninger som støtter det, så må og selskapet være i økonomisk stand til å kunne dekke den utgiften det medfører for å imøtegå sine forpliktelser.

Kostnaden for bruken av Fiken vil vel havne på rundt 1500 kr så har du ikke kapital i selskapet til å dekke det så har strengt tatt heller ikke selskapet økonomi til forsvarlig drift.

finne en annen tråd hvor du kan kvelurere med din kunnskapsløshet...
 



 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Foreslår at du ringer Altinn.

foreslår at du finner en annen tråd... Har har du virkelig ikke noe å bidra med...

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Det handler ikke om "å holde i live", det handlet om et selskap som ligger i dvale, det er to helt forskjellige ting.
Hvor i aksjeloven står det at det skal være likviditet i et selskap som er inaktivt?

Hvor står det at myndighetene kan legge krav på at privatperson om å betale for å levere en obligatorisk rapport med tall myndighetene allerede har? Hvilken klausul er det hentet i fra? Skal det ikke være gratis å levere inn enn rapport?



 

Anonymkode: 34297...916

Det står at det skal være forsvarlig kapital og likviditet. Hvis ikke har styret handleplikt. Om det finnes unntak fra denne regelen fordi du mener selskapet ditt ligger i dvale, vil jeg gjerne ha lovreferanse. 

Årsoppgjør for AS med Fiken koster 1390 kr. I tillegg må du ha en måneds abonnement for å få tilgang til modulen. Det koster vel 189 per måned. 

Da er du på drøyt 1500 kr. Klarer du ikke en betalingsforpliktelse på 1500 eks mva, så tror jeg man med rette kan stille spm om selskapet har forsvarlig likviditet.

Ingen har lagt dette kravet over på en privatperson. Ingen sender regningen til deg personlig om selskapet ikke gjør opp for seg. Det er jo litt av poenget med AS, og selve kjernen til at det faktisk er krav om forsvarlig likviditet i selskapet.

Og hva mener du med at myndighetene allerede har tallene? De kan jo ikke vite hvilke tall selskapet har for 2023 om du ikke sender inn noe. Og nei, det er ikke noe krav at det skal være gratis å levere inn en rapport. Det er ikke gratis å drive et firma.  

Anonymkode: 79f77...f87

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står at det skal være forsvarlig kapital og likviditet. Hvis ikke har styret handleplikt. Om det finnes unntak fra denne regelen fordi du mener selskapet ditt ligger i dvale, vil jeg gjerne ha lovreferanse. 

Årsoppgjør for AS med Fiken koster 1390 kr. I tillegg må du ha en måneds abonnement for å få tilgang til modulen. Det koster vel 189 per måned. 

Da er du på drøyt 1500 kr. Klarer du ikke en betalingsforpliktelse på 1500 eks mva, så tror jeg man med rette kan stille spm om selskapet har forsvarlig likviditet.

Ingen har lagt dette kravet over på en privatperson. Ingen sender regningen til deg personlig om selskapet ikke gjør opp for seg. Det er jo litt av poenget med AS, og selve kjernen til at det faktisk er krav om forsvarlig likviditet i selskapet.

Og hva mener du med at myndighetene allerede har tallene? De kan jo ikke vite hvilke tall selskapet har for 2023 om du ikke sender inn noe. Og nei, det er ikke noe krav at det skal være gratis å levere inn en rapport. Det er ikke gratis å drive et firma.  

Anonymkode: 79f77...f87

Oppfordrer igjen til at kun personer med innsikt i forretningsdrift deltar i denne diskusjonstråden for å forhindre spredning av villedende informasjon...
 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppfordrer igjen til at kun personer med innsikt i forretningsdrift deltar i denne diskusjonstråden for å forhindre spredning av villedende informasjon...
 

Anonymkode: 34297...916

Jeg driver eget firma og har gjort det i over 20 år.

Nøyaktig hva i det jeg skrev er det som er villedende mener du?

Anonymkode: 79f77...f87

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Gjentar da spørsmålet: 

 

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg driver eget firma og har gjort det i over 20 år.

Nøyaktig hva i det jeg skrev er det som er villedende mener du?

Anonymkode: 79f77...f87

alt

 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):



Gjentar da spørsmålet: 

 

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?

Anonymkode: 34297...916

NEI! 

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg driver eget firma og har gjort det i over 20 år.

Nøyaktig hva i det jeg skrev er det som er villedende mener du?

Anonymkode: 79f77...f87

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

alt

 

Anonymkode: 34297...916

Men det er jo bare tull. 

Prisene er hentet fra Fiken, så det er ikke villedende. 

Kravet om likviditet står i aksjelover så det er ikke villedende.  

Sånne påstander peker mer i retning av at du ikke aner hva foretnigsdrift handler om.

Anonymkode: 79f77...f87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette har du helt klart svært lite greie på. Regneark har vært godkjent for små selskaper inntil nå...
 

Anonymkode: 34297...916

Regneark er vel fortsatt godkjent for små enkeltpersonforetak? (Litt på siden av temaet, jeg vet). 

Anonymkode: 54381...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg driver eget firma og har gjort det i over 20 år.

Nøyaktig hva i det jeg skrev er det som er villedende mener du?

Anonymkode: 79f77...f87

Nytter ikke diskutere med ts… vedkommende har fått svar av flere. Og så fortsetter vedkommende å diskutere med seg selv, samtidig som vedkommende anklager de som faktisk prøver å hjelpe med å være nedlatende… juhu. 

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nytter ikke diskutere med ts… vedkommende har fått svar av flere. Og så fortsetter vedkommende å diskutere med seg selv, samtidig som vedkommende anklager de som faktisk prøver å hjelpe med å være nedlatende… juhu. 

Anonymkode: e2d88...b36

Ja det blir liksom for lavt nivå på ting når jeg gir TS priser hentet fra Fiken og referer til krav som er enkle å finne i aksjeloven, og så blir møtt med at alt jeg skriver er misvisende. Orker ikke bruke mer tid her i tråden. 

Men om TS er åpen for et råd:

Dette koster rundt 1500 kr med Fiken og burde være gjort på en halvtimes tid om selskapet har så lite aktivitet som det blir påstått. Det har nok tatt lengre tid å skrive alle desse usaklige postene på KG....

Anonymkode: 79f77...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):



Gjentar da spørsmålet: 

 

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?

Anonymkode: 34297...916

Enda en revisor som hiver seg på her, denne gangen av type statsautorisert. 

Det er et lovkrav nå, med ny skattemelding. Det koster penger. Selskapet må ha likviditet til å betale dette. 

Fatter ikke hvorfor du ikke bare avvikler. Du kaller det komplekst, det er det ikke. 

Anonymkode: d4067...fa8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Regneark er vel fortsatt godkjent for små enkeltpersonforetak? (Litt på siden av temaet, jeg vet). 

Anonymkode: 54381...fe5

Ja om regnskapet er lite nok så tror jeg det fremdeles er lovlig. 

Enk må også levere skattemeldingen i standardformat, men det kan gjøres direkte på skatteetaen.no. AS må bruke system for innsending. 

Nå vil jeg påpeke at innvendig fra system er utrolig enkelt og sparer nok mye tid når regnskapet er av litt omfang.

Anonymkode: 79f77...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at du ikke har ansatte.

Anonymkode: 5c934...788

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før TS innser at hun ikke får andre type svar enn hun har fått til nå? 

Anonymkode: fd739...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lang tid tar det før TS innser at hun ikke får andre type svar enn hun har fått til nå? 

Anonymkode: fd739...902

Sikkert litt til… 

Anonymkode: e2d88...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enda en revisor som hiver seg på her, denne gangen av type statsautorisert. 

Det er et lovkrav nå, med ny skattemelding. Det koster penger. Selskapet må ha likviditet til å betale dette. 

Fatter ikke hvorfor du ikke bare avvikler. Du kaller det komplekst, det er det ikke. 

Anonymkode: d4067...fa8

Tipper det er "komplekst" fordi egenkapitalen er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...