Gå til innhold

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes gratis regnskapsprogram/årsoppgjørsprogram (godkjent) for innlevering av hva som tidligere var RF-1028 skattemeliding forformues-oginntekstsskatt-aksjeselskaper, RF-1052 avstemming avegenkapital, og RF-1167 Næringsoppgave2 

Kan eventuelt regneark benyttes?


Har et inaktivt AS. Skal derfor levere inn samme tall som forrige år. Selskapet har per i dag ikke behov for regnskapsprogram i daglig drift. Nå må jeg altså likevel anskaffe dette kun til formål å få levert inn skattemeldingen. Siden det ikke er kapital  eller likviditet i selskapet, må jeg investere i dette privat. Det berører altså min privatøkonomi, og er også ganske kostbart. Finnes gratisløsninger? Siden selskapet er inaktivt er det nøyaktig de samme tallene som tidligere år som skal innleveres. Myndighetene har altså allerede disse tallene.... 

Utfordringen er også at regnskapsprogrammer/årsoppgjørsprogrammer kan være noe kompliserte, slik jeg forstår, og det kan være jeg ikke får det til, og må leie inn revisor i tillegg. Gjør man feil får det konsekvenser. Det kan være jeg kanskje må hyre inn revisor i utgangspunktet. Det er enda mer kostbart enn programmene.  Usikker på hva jeg skal gjøre. Har ikke råd til dette nå...

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må leveres via et årsoppgjørsprogram så regneark kan ikke benyttes. Det finnes jo en del enkle regnskapsløsninger som har dette som «alle» kan bruke. Hvis du ikke vil gjøre det selv så gå heller for regnskapsfører enn revisor (jeg er revisor selv - dette er en oppgave for regnskapsførere). 

Anonymkode: 10e29...b3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes gratis regnskapsprogram/årsoppgjørsprogram (godkjent) for innlevering av hva som tidligere var RF-1028 skattemeliding forformues-oginntekstsskatt-aksjeselskaper, RF-1052 avstemming avegenkapital, og RF-1167 Næringsoppgave2 

Kan eventuelt regneark benyttes?


Har et inaktivt AS. Skal derfor levere inn samme tall som forrige år. Selskapet har per i dag ikke behov for regnskapsprogram i daglig drift. Nå må jeg altså likevel anskaffe dette kun til formål å få levert inn skattemeldingen. Siden det ikke er kapital  eller likviditet i selskapet, må jeg investere i dette privat. Det berører altså min privatøkonomi, og er også ganske kostbart. Finnes gratisløsninger? Siden selskapet er inaktivt er det nøyaktig de samme tallene som tidligere år som skal innleveres. Myndighetene har altså allerede disse tallene.... 

Utfordringen er også at regnskapsprogrammer/årsoppgjørsprogrammer kan være noe kompliserte, slik jeg forstår, og det kan være jeg ikke får det til, og må leie inn revisor i tillegg. Gjør man feil får det konsekvenser. Det kan være jeg kanskje må hyre inn revisor i utgangspunktet. Det er enda mer kostbart enn programmene.  Usikker på hva jeg skal gjøre. Har ikke råd til dette nå...

Anonymkode: 34297...916

Nå er det vel et krav til AS å ha tilstrekkelig likviditet etter aksjeloven,  så det høres egentlig ut som du bør avvikle dette selskapet om det ikke har kapital til å betale for årsoppgjør via eAccounting eller Fiken eller lignende. Det er snakk om relativt beskjedne summer. Revisor har du ikke bruk for gitt at foretaket er så inaktivt som du sier. Men regnskapsfører kan hende trengs om du ikke selv klarer føre IB og evt avskrivninger. 

 

Anonymkode: 79f77...f87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har selskapet ditt råd til å betale det, eller så har styret en handlingsplikt på å avvikle selskapet pga manglende likviditet jf aksjeloven. Den bør du kunne. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enten har selskapet ditt råd til å betale det, eller så har styret en handlingsplikt på å avvikle selskapet pga manglende likviditet jf aksjeloven. Den bør du kunne. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: e2d88...b36

Selskapet ligger som sagt i dvale - det er ingen daglig drift,ingen kreditorer. Burde ikke være behov for likvide midler. Hårreisende at man skal betale å levere tall myndighetene allerede har. 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enten har selskapet ditt råd til å betale det, eller så har styret en handlingsplikt på å avvikle selskapet pga manglende likviditet jf aksjeloven. Den bør du kunne. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: e2d88...b36

Er du regnskapsfører eller revisor?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du regnskapsfører eller revisor?

Anonymkode: 34297...916

Regnskapsfører. 

Anonymkode: e2d88...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enten har selskapet ditt råd til å betale det, eller så har styret en handlingsplikt på å avvikle selskapet pga manglende likviditet jf aksjeloven. Den bør du kunne. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: e2d88...b36

Fullt lovlig å sette et AS på pause, uten daglig drift skal det ikke være behov for midler i selskapet.

Kostnaden som er kommet her er helt uforutsett, og uheldig for et selskap som ligger i dvale. Vet ikke om du kjenner til at det er innført nye regler for innlevering av skattemelding og næringsoppgave? Nå kreves at dette leveres via regnskapssystem. Dette har ikke vært et krav tidligere. Små selskaper har også hatt forenklede løsninger. Mange små selskaper har nok forventet videreføring av dette og at regnskapsprogram ikke ville være et krav for dem. Mange små selskaper er derfor nå overrasket over å ha fått et krav på seg  til å investere i et regnskapsprogram. For selskaper i dvale, hvor det ikke er noen økonomisk aktivitet, er det ikke et  behov for å føre regnskap. For dem handler det heller ikke om å innrapportere nye tall, men de samme tallene som forrige regnskapsår. Å investere i et regnskapsprogram i en slik situasjon virker meningsløst. 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selskapet ligger som sagt i dvale - det er ingen daglig drift,ingen kreditorer. Burde ikke være behov for likvide midler. Hårreisende at man skal betale å levere tall myndighetene allerede har. 

Anonymkode: 34297...916

Du mener det ikke er behov for likvide midler, men det mener aksjeloven at alle aksjeselskaper skal ha - også de uten kreditorer. Selv om bestemmelsen i utgangspunktet er for å verne videre drift på kreditors regning… ;) 

 

Selvfølgelig "kjipt"(visste ikke at selskaper har følelser, men ok, kjøper poenget) for det sovende selskapet, men det er nå slik regelen er. 
 

Enten får du avvikle, eller så får du følge reglene. 

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Regnskapsfører. 

Anonymkode: e2d88...b36

Da har  du greie på regnskap, men ikke forretningsdrift - det er to forskjellige ting...

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er det vel et krav til AS å ha tilstrekkelig likviditet etter aksjeloven,  så det høres egentlig ut som du bør avvikle dette selskapet om det ikke har kapital til å betale for årsoppgjør via eAccounting eller Fiken eller lignende. Det er snakk om relativt beskjedne summer. Revisor har du ikke bruk for gitt at foretaket er så inaktivt som du sier. Men regnskapsfører kan hende trengs om du ikke selv klarer føre IB og evt avskrivninger. 

 

Anonymkode: 79f77...f87

Å betale over 3000 kroner (Fiken) av egen private lomme for å levere tall skattemyndighetene allerede har, er urimelig.

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener det ikke er behov for likvide midler, men det mener aksjeloven at alle aksjeselskaper skal ha - også de uten kreditorer. Selv om bestemmelsen i utgangspunktet er for å verne videre drift på kreditors regning… ;) 

 

Selvfølgelig "kjipt"(visste ikke at selskaper har følelser, men ok, kjøper poenget) for det sovende selskapet, men det er nå slik regelen er. 
 

Enten får du avvikle, eller så får du følge reglene. 

Anonymkode: e2d88...b36

hvorfor slik nedlatende tone?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du mener det ikke er behov for likvide midler, men det mener aksjeloven at alle aksjeselskaper skal ha - også de uten kreditorer. Selv om bestemmelsen i utgangspunktet er for å verne videre drift på kreditors regning… ;) 

 

Selvfølgelig "kjipt"(visste ikke at selskaper har følelser, men ok, kjøper poenget) for det sovende selskapet, men det er nå slik regelen er. 
 

Enten får du avvikle, eller så får du følge reglene. 

Anonymkode: e2d88...b36

Vil gjerne se henvisning til aksjeloven for gyldigheten av det du sier i dette tilfellet?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du mener det ikke er behov for likvide midler, men det mener aksjeloven at alle aksjeselskaper skal ha - også de uten kreditorer. Selv om bestemmelsen i utgangspunktet er for å verne videre drift på kreditors regning… ;) 

 

Selvfølgelig "kjipt"(visste ikke at selskaper har følelser, men ok, kjøper poenget) for det sovende selskapet, men det er nå slik regelen er. 
 

Enten får du avvikle, eller så får du følge reglene. 

Anonymkode: e2d88...b36

tenker du da at avvikling fjerner kravet om å levere inn skattemelding?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvorfor slik nedlatende tone?

Anonymkode: 34297...916

Enig, merkelig med slik nedlatende tone. Sikkert misunnelig for at noen har eget selskap.

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har  du greie på regnskap, men ikke forretningsdrift - det er to forskjellige ting...

Anonymkode: 34297...916

Mulig du mener jeg ikke har greie på forretningsdrift, men det er jo ikke jeg som har problemer med et sovende AS og manglende likviditet og må bruke private penger… hvis du tror du kan levere inn et REGNEARK som regnskap, så bør du kanskje investere i noen som kan supplere der hvor du kommer til kort… 

men det koster jo da, så… og du vet jo ikke hva slags råd du får her på Kvinneguiden heller… 

 

ja ja… som sagt: lykke til! 

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, merkelig med slik nedlatende tone. Sikkert misunnelig for at noen har eget selskap.

Anonymkode: 34297...916

Vedkommende later ikke til å ha kunnskap om forretningsdrift heller

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, merkelig med slik nedlatende tone. Sikkert misunnelig for at noen har eget selskap.

Anonymkode: 34297...916

Du vet vi kan se at du siterer deg selv……………..

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig du mener jeg ikke har greie på forretningsdrift, men det er jo ikke jeg som har problemer med et sovende AS og manglende likviditet og må bruke private penger… hvis du tror du kan levere inn et REGNEARK som regnskap, så bør du kanskje investere i noen som kan supplere der hvor du kommer til kort… 

men det koster jo da, så… og du vet jo ikke hva slags råd du får her på Kvinneguiden heller… 

 

ja ja… som sagt: lykke til! 

Anonymkode: e2d88...b36

Dette har du helt klart svært lite greie på. Regneark har vært godkjent for små selskaper inntil nå...
 

Anonymkode: 34297...916

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet vi kan se at du siterer deg selv……………..

Anonymkode: e2d88...b36

Kan sikkert være lurt å ikke delta i diskusjonstråder der det bes om råd, og det eneste man bidrar med er nedlatenhet og tydelig kunnskapsløshet...

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...