Gå til innhold

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan sikkert være lurt å ikke delta i diskusjonstråder der det bes om råd, og det eneste man bidrar med er nedlatenhet og tydelig kunnskapsløshet...

Anonymkode: 34297...916

Å forvente at eiere av aksjeselskaper kan lovverket som aksjeselskapet reguleres under er et MINSTEKRAV syns nå jeg. Å drive selskap er ikke bare gøy gøy gøy, det er også lover og regler. De bør du kunne!!! 
 

Du har fått svar fra flere enn meg. Hva mer vil du ha? 

Anonymkode: e2d88...b36

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å forvente at eiere av aksjeselskaper kan lovverket som aksjeselskapet reguleres under er et MINSTEKRAV syns nå jeg. Å drive selskap er ikke bare gøy gøy gøy, det er også lover og regler. De bør du kunne!!! 
 

Du har fått svar fra flere enn meg. Hva mer vil du ha? 

Anonymkode: e2d88...b36

Jeg kan lovverket, du kan det derimot helt klart ikke...

Tror du jeg er en influenser med eget AS, og som ikke har utdannelse eller noe, siden du er så nedlatende?
 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å forvente at eiere av aksjeselskaper kan lovverket som aksjeselskapet reguleres under er et MINSTEKRAV syns nå jeg. Å drive selskap er ikke bare gøy gøy gøy, det er også lover og regler. De bør du kunne!!! 
 

Du har fått svar fra flere enn meg. Hva mer vil du ha? 

Anonymkode: e2d88...b36

Spørsmålet var om det finnes gratis årsoppgjørsprogram, eller andre løsninger i en slik situasjon. Det er også blitt spurt hva det  koster å hyre regnskapsfører/revisor.

Det eneste du kommer med er nedlatenhet.

 

Anonymkode: 34297...916

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Å betale over 3000 kroner (Fiken) av egen private lomme for å levere tall skattemyndighetene allerede har, er urimelig.

Anonymkode: 34297...916

Å holde live i et AS som ikke har 3000 kr på konto er vel mer urimelig mener jeg. Og etter aksjeloven er det  vel ikke lovlig heller, da den stiller krav til tilfresstillende likviditet. 

Når det gjelder Fiken, koster det ikke 3000 kr om du bare skal fylle ut årsoppgjøret. Du kan betale for 1 måned, kjøpe årsoppgjøresmodulen, og avslutte Fiken igjen. 

At skattemyndigheten skal ha regnskapstall hvert år er ikke urimelig, og innsending fra system fører til langt mindre feilrapportering. Et veldig bra krav og tiltak. 

 

Anonymkode: 79f77...f87

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å holde live i et AS som ikke har 3000 kr på konto er vel mer urimelig mener jeg. Og etter aksjeloven er det  vel ikke lovlig heller, da den stiller krav til tilfresstillende likviditet. 

Når det gjelder Fiken, koster det ikke 3000 kr om du bare skal fylle ut årsoppgjøret. Du kan betale for 1 måned, kjøpe årsoppgjøresmodulen, og avslutte Fiken igjen. 

At skattemyndigheten skal ha regnskapstall hvert år er ikke urimelig, og innsending fra system fører til langt mindre feilrapportering. Et veldig bra krav og tiltak. 

 

Anonymkode: 79f77...f87

I følge Fiken selv koster det over 3000 kroner.

Det er ikke regnskapstall det er snakk om her, regnskapet leveres fremdeles inn på samme måte som tidligere, og med adgang til forenklet løsning for små foretak. (Slik som at regneark godkjennes).

Helt sikker på at du er enig i at det er et urimelig krav å måtte betale for å levere tall myndighetene allerede har.

 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å holde live i et AS som ikke har 3000 kr på konto er vel mer urimelig mener jeg. Og etter aksjeloven er det  vel ikke lovlig heller, da den stiller krav til tilfresstillende likviditet. 

Når det gjelder Fiken, koster det ikke 3000 kr om du bare skal fylle ut årsoppgjøret. Du kan betale for 1 måned, kjøpe årsoppgjøresmodulen, og avslutte Fiken igjen. 

At skattemyndigheten skal ha regnskapstall hvert år er ikke urimelig, og innsending fra system fører til langt mindre feilrapportering. Et veldig bra krav og tiltak. 

 

Anonymkode: 79f77...f87

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å holde live i et AS som ikke har 3000 kr på konto er vel mer urimelig mener jeg. Og etter aksjeloven er det  vel ikke lovlig heller, da den stiller krav til tilfresstillende likviditet. 

Når det gjelder Fiken, koster det ikke 3000 kr om du bare skal fylle ut årsoppgjøret. Du kan betale for 1 måned, kjøpe årsoppgjøresmodulen, og avslutte Fiken igjen. 

At skattemyndigheten skal ha regnskapstall hvert år er ikke urimelig, og innsending fra system fører til langt mindre feilrapportering. Et veldig bra krav og tiltak. 

 

Anonymkode: 79f77...f87

Det handler ikke om "å holde i live", det handlet om et selskap som ligger i dvale, det er to helt forskjellige ting.
Hvor i aksjeloven står det at det skal være likviditet i et selskap som er inaktivt?

Hvor står det at myndighetene kan legge krav på at privatperson om å betale for å levere en obligatorisk rapport med tall myndighetene allerede har? Hvilken klausul er det hentet i fra? Skal det ikke være gratis å levere inn enn rapport?



 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Det handler ikke om "å holde i live", det handlet om et selskap som ligger i dvale, det er to helt forskjellige ting.
Hvor i aksjeloven står det at det skal være likviditet i et selskap som er inaktivt?

Hvor står det at myndighetene kan legge krav på at privatperson om å betale for å levere en obligatorisk rapport med tall myndighetene allerede har? Hvilken klausul er det hentet i fra? Skal det ikke være gratis å levere inn enn rapport?



 

Anonymkode: 34297...916

De nye kravene om at man må levere gjennom årsoppgjørsystem har jo vært kjent en stund. Iallfall oss som har hørt reklamene for Fiken og DNB omtrent overalt. 

Anonymkode: b942e...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo merkelig at selskaper her i Norge skal betale skatt uten inntekt, og til og med ha dyre utgifter for å levere skattemelding og næringsoppgave uten økonomisk aktivitet. Det er noe virkelig fullstendig galt med norske skatteregler.

Anonymkode: 34297...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De nye kravene om at man må levere gjennom årsoppgjørsystem har jo vært kjent en stund. Iallfall oss som har hørt reklamene for Fiken og DNB omtrent overalt. 

Anonymkode: b942e...3f9

For store selskaper ja, for små selskaper har det hele tiden vært uklart om kravet også skulle gjelde dem, da de tidligere hadde forenklet løsning. Jeg har selv hele tiden vært i dialog med både myndigheter og leverandører av regnskapsprogrammer, og dette har ikke vært tydelig. Det har vært å forvente at forenklet løsning ble videreført.

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For store selskaper ja, for små selskaper har det hele tiden vært uklart om kravet også skulle gjelde dem, da de tidligere hadde forenklet løsning. Jeg har selv hele tiden vært i dialog med både myndigheter og leverandører av regnskapsprogrammer, og dette har ikke vært tydelig. Det har vært å forvente at forenklet løsning ble videreført.

Anonymkode: 34297...916

dette er noe mange små selskaper er fortvilet over, ikke bare jeg

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er kjipt å betale for mye men samtidig så har man et selskap med forpliktselser. Og selv uten aktivitet så finnes det forpliktelser. Så spørsmålet da er om det er forsvarlig egenkapital til å imøtekomme forpliktelsene eller om en burde oppløst selskapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner jo at det er kjipt å betale for mye men samtidig så har man et selskap med forpliktselser. Og selv uten aktivitet så finnes det forpliktelser. Så spørsmålet da er om det er forsvarlig egenkapital til å imøtekomme forpliktelsene eller om en burde oppløst selskapet?

Forstår ikke hva du mener. Tenker du at forpliktelsen til å levere inn skattemelding og næringsoppgave da bortfaller?

Hvorfor skal et selskap som ligger i midlertidig dvale i påvente av ny aktivitet avvikles? Hva er bærekraftig ved det? I et selskap er det allerede investert aksjekapital og egenkapital, som da går tapt. Det er ikke uvanlig at selskaper ligger i dvale.

Har du greie på forretningsdrift eller er du bare en meningsytrer på Kvinneguiden?

 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avvikle et AS er  ingen enkel sak. Det er ikke gjort uten videre. Det er ikke slik at man oppretter og avvikler aksjeselskaper uten videre. Det er en grunn til at de legges i dvale, og ikke avvikles, ved inaktivitet, dersom hensikten er å gjenopprette aktivitet. Dette er helt normalt.

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner jo at det er kjipt å betale for mye men samtidig så har man et selskap med forpliktselser. Og selv uten aktivitet så finnes det forpliktelser. Så spørsmålet da er om det er forsvarlig egenkapital til å imøtekomme forpliktelsene eller om en burde oppløst selskapet?

hva er din henvisning her?

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hva er din henvisning her?

Anonymkode: 34297...916

Sitat

§ 3-4.Krav om forsvarlig egenkapital og likviditet

Selskapet skal til enhver tid ha en egenkapital og en likviditet som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke hva du mener. Tenker du at forpliktelsen til å levere inn skattemelding og næringsoppgave da bortfaller?

Hvorfor skal et selskap som ligger i midlertidig dvale i påvente av ny aktivitet avvikles? Hva er bærekraftig ved det? I et selskap er det allerede investert aksjekapital og egenkapital, som da går tapt. Det er ikke uvanlig at selskaper ligger i dvale.

Har du greie på forretningsdrift eller er du bare en meningsytrer på Kvinneguiden?

 

Anonymkode: 34297...916

Dersom du er på jakt etter et svar/råd fra en spesifikk yrke/fagkyndig så foreslår jeg at du kontakter noen som leverer den tjenesten, og betaler for den.

All den tid spørsmålet er stilt på KG så kan alle svare og alle kan påstå å inneha enhver profesjon eller kompetanse. Så jeg ser ikke helt poenget med å spørre ei heller svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

 

hvilken forretningsmessig risiko og hvilket omfang av virksomhet gjelder selskap i dvale?



 

 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Dersom du er på jakt etter et svar/råd fra en spesifikk yrke/fagkyndig så foreslår jeg at du kontakter noen som leverer den tjenesten, og betaler for den.

All den tid spørsmålet er stilt på KG så kan alle svare og alle kan påstå å inneha enhver profesjon eller kompetanse. Så jeg ser ikke helt poenget med å spørre ei heller svare.

tenker det er høflig å frastå å uttale seg der man ikke har noe som helst kunnskap...?
 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Dersom du er på jakt etter et svar/råd fra en spesifikk yrke/fagkyndig så foreslår jeg at du kontakter noen som leverer den tjenesten, og betaler for den.

All den tid spørsmålet er stilt på KG så kan alle svare og alle kan påstå å inneha enhver profesjon eller kompetanse. Så jeg ser ikke helt poenget med å spørre ei heller svare.



Spørsmålet er altså: 

Noen med eget AS her? Finnes gratis regnskapsprogram / årsoppgjørsprogram?

Har du ikke peiling, så finn en annen tråd å engasjere deg i....

 

Anonymkode: 34297...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvilken forretningsmessig risiko og hvilket omfang av virksomhet gjelder selskap i dvale?



 

 

Anonymkode: 34297...916

Men "dvale" er ingen formell status for et aksjeselskap. Det er bare en omtale som brukes av selskap uten aktivitet.

Selskapet er fortsatt forpliktet til å innlevere regnskap og gjennomføre generalforsamling. Nå som da kostnaden for innlevering av regnskap er økt siden det må sendes inn digitalt via løsninger som støtter det, så må og selskapet være i økonomisk stand til å kunne dekke den utgiften det medfører for å imøtegå sine forpliktelser.

Kostnaden for bruken av Fiken vil vel havne på rundt 1500 kr så har du ikke kapital i selskapet til å dekke det så har strengt tatt heller ikke selskapet økonomi til forsvarlig drift.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...