Gå til innhold

Er det bare kriminelle som bruker 1000-lapper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (36 minutter siden):

Der ser du... svaret er åpenbart nei :)

Riktignok ikke ofte minibanker gir ut tusenlapper, men noen gjør det.

Vet heller ikke mye om kriminelles økonomi, men de tusenlappene de måtte ha har jo kommet inn i det kriminelle miljøet på et tidspunkt og skal ut igjen på et annet. Det er ikke som om den kriminelle økonomien er et lukket system, det produseres jo ingenting av verdi der.

Butikkene gir ut tusenlapper og de bankene som fortsatt har penger.

Anonymkode: 81436...5e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Butikkene gir ut tusenlapper og de bankene som fortsatt har penger.

Anonymkode: 81436...5e4

Ja mulig det. Husker ikke sist jeg tok ut kontanter i butikk eller bank....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett en 25 åring med en  tusenlapp på butikken, så hadde jeg nok tenkt at det ikke var lovlydig penger, unge folk går da ikke rundt med så mye cash hvis ikke det er en god grunn. Ser jeg Olga på 80år med en tusenlapp derimot, så tenker jeg bare at hun er gammel 

Anonymkode: 1b0ce...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville trodd 500,- lapper er mer brukt blant kriminelle jeg da men....

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen til økokrim, selv om kontantbruk går ned generelt så vil vi fortsatt se økt bruk av  tusenlapper med stadig økende inflasjon.

Jeg er sterkt kritisk til at kontanter blir stemplet som noe for kriminelle, hva gjør de som systemet hackes eller går ned i en lengre periode?

Anonymkode: 78640...394

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde jeg sett en 25 åring med en  tusenlapp på butikken, så hadde jeg nok tenkt at det ikke var lovlydig penger, unge folk går da ikke rundt med så mye cash hvis ikke det er en god grunn. Ser jeg Olga på 80år med en tusenlapp derimot, så tenker jeg bare at hun er gammel 

Anonymkode: 1b0ce...fc5

Du tenker ikke at 25-åringen kan ha fått tusenlappen av grandtante Olga? 

Anonymkode: ecd37...ade

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Prostituerte bruker også kontakter.

Anonymkode: b79cd...551

Hun jeg var hos sist tok vipps

Anonymkode: b1dc9...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med kontanthåndtering, og det er lite tusenlapper i omløp. Den vanligste store valøren er 500-lappen. De fleste som bruker tusenlapper er eldre, folk som reiser til mye utlandet og, nettopp kriminelle. Og så er det mange som prøver å få tak i dem i konformasjonssesongen, da de synes det er stiligere å gi i gave enn 2x500.

Anonymkode: 7d607...f3c

Rart. Jeg får stadig 1000lapper om jeg tar ut i bank og butikk. Dog syntes jeg det er litt irriterende. Fordi de gangene jeg tar ut er det enten for å betale noe brukt eller gaver. Og trenger mindre beløp. 

Ikke alle har vips. Og banktjenester for barn er for dårlig.  Samt jeg syntes det er fint at barne barna får penger de kan telle, og vite feks hvor  mye en tusenlapp er i hendene og ikke bare et tall på en skjerm. De er også for små til egen konto

Anonymkode: 6b9f0...803

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i butikk. Og ser at lovlydige borgere i alle aldre kommer ofte med kontanter og gjerne 1000lapper ved ferietider og juletider. Som de har liggende og bruker når kontoen er tom. Så jeg tenker at å påstå at det bare er kriminelle som bruker kontanter og 1000lapper  bunner i en fri fantasi. 

Noen eldre har bare kontanter,  når de handler. 

Anonymkode: 6b9f0...803

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det masse gamle folk som er kriminelle tydeligvis. 😅 På jobben min er det mange som bruker kontanter. De som kommer med 1000-lapper er nesten 100% av tiden gamle folk på 70+. De som bruker mye 500-lapper er de som er i 40-70 årene. Og de som virker litt "shady" eller som jeg vet driver med narkotika og kriminelle ting kommer alltid med gamle, knøvlete og ødelagte 50-lapper og 100-lapper. 

Anonymkode: 4208b...d11

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Anonymkode: 62188...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hørte det på nyhetene. Anser meg for veldig lovlydig men har et par tusenlapper i skuffen 😊

Anonymkode: 81436...5e4

Min mor på 72 og drar på tusenlapper. Har ikke merket mye til kriminalitet nei🤷‍♂️

Anonymkode: ff3ff...e2e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Hedda-78 said:

Har vel SETT en tusenlapp, men kan ikke huske å ha eid en selv. For slike summer bruker man kort/faktura/vipps.

Du må være ung.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får noen tusenlapper til jul og bursdag fra tanten min. 

Anonymkode: ca8c4...cc7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (2 minutter siden):

Du må være ung.

Takk!😄😄 Er født i -78....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hedda-78 said:

Takk!😄😄 Er født i -78....

fremdeles ung ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interessant at Økokrim ønsker å utfase 1000-lappen i en tid 1000-lappen aldri før har vært så lite verdt som nå. Det er litt bakvendt. 

På en annen side er 1000-lappen blitt problematisk høy i verdi for folk, spesielt rundt veksling eller kjøp av enkle, billige varer. Butikker kan knapt veksle en 1000-lapp i dag siden det er så lite kontanter i omløp. 

De sa på nyhetene at det er 7 millioner 1000-lapper i omløp, aka 7 milliarder kroner i form av 1000-lapper, og at mye brukes innenfor kriminalitet. 

Å utslette 1000-lappen gjør nok lite fra eller til rundt sistnevnte. For kriminaliteten tyr da til 500-lapper. Verre er det ikke. Og 500-lapper er lettere å omsette, så sånn sett er utfasing av 1000-lappen kanskje en dårlig ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først gir myndighetene oss beskjed om at alle må ha kontanter i beredskapslager, og så er vi plutselig kriminelle? 
 

Make cash great again. Vi er enormt sårbare om vi gjør oss helt avhengige av teknologiske løsninger. 

Anonymkode: 51935...4fa

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tenker ikke at 25-åringen kan ha fått tusenlappen av grandtante Olga? 

Anonymkode: ecd37...ade

Joda, det er en mulighet, men de fleste med barnebarn har lært seg hva vipps er så de får sendt gaver enkelt

Anonymkode: 1b0ce...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men de fleste med barnebarn har lært seg hva vipps er så de får sendt gaver enkelt

Men tenk så kjedelig og upersonlig det er å gi/få gave via Vipps...

Anonymkode: 09e63...dfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...