Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
A new man skrev (45 minutter siden):

Som et soleklart utgangspunkt så er jeg egentlig for likestilling. Det har vært en viktig kamp hvor feminismen har vært viktig og er det vel fortsatt på noen få arenaer. Det er også viktig at det ikke sklir tilbake. 

Men det jeg har problemer med er de feltene der jeg nå opplever at kvinner har mer rettigheter enn eller har det bedre enn menn. Da er det mer en kamp for å beholde særordninger som gir kvinner fordeler. Da er det ikke likestilling mer, og da faller det moralske grunnlaget bort. 
Det var med rette et ramaskrik på 1970-tallet da over 70 % av studentene på jussen var menn. Nå er det over 75% kvinner, men veldig stille om det. Det var ikke likestilt på 1970-tallet og er det heller ikke nå? 

En del feminister er som diplomøkonomer😂😂? De bruker begge en svært enkel modell til å forklare virkeligheten. «Alt» presses henholdsvis inn i modeller om hannkjønn og hunkjønn eller tilbud og etterspørsel. Det passer ofte ikke og analysene blir skikkelig virkelighetsfjerne og ubrukelige. De tilfører ingenting og opplyser sjeldent noe. Jeg er ikke så redd akkurat dette, men ignorerer det vel i ganske høy grad. Livet er for kort… 

Det er mye og mange som regner seg som feminister i dag, så dette vil selvfølgelig ikke treffe alle. 

Det er et karakterkrav for å komme inn på jussen. Hva hindrer flere menn til å oppnå dette karakterkravet? Kvinner?

Anonymkode: de6a5...1c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange menn vet ikke hva feminisme betyr. (Ikke alle kvinner heller for den del)
Noen tror f.eks. at det betyr at kvinner skal ha rettigheter på bekostning av menn, når målet er å skape like rettigheter og muligheter for alle individer uavhengig av kjønn.
Andre tror at likestilling tror at likestilling betyr at man skal bli mer like. Det er en feilslutning. Likestilling betyr at man er likt stilt, uavhengig av forskjellene. Kjønnsforskjeller skal ikke ha betydning for folks rettigheter.

Jeg ville aldri ha gått inn i en nær relasjon med et menneske som fikk piggene ut av feminisme.

Det finnes selvfølgelig også menn som er imot likestilling. Noen er redelige, og sier det klart. Lett å forholde seg til. Andre vil ikke åpent vedgå det, men motarbeider likestillingsarbeid ved strategier som å fornekte fakta, forhåne kvinner, juge om hva feminisme er osv.
Menn som hater kvinner trekkes mot steder der kvinner samles for å "sette oss på plass" og plage oss.
Det er en av hovedgrunnene til at menn er på kvinneguiden: Det er en arena der de kan forhåne og gaslighte kvinner fra anonyme profiler, på måter de neppe hadde turt med eget navn og profilbilde.

Min personlige mening:
En mann som ikke takler at folk er likt stilt uavhengig av kjønn er ikke maskulin.

Ønsket om å skulle bestemme hva som er riktig for kvinner røper at de ser kvinner som mindre verdt,
og det er i skarp motstrid til den delen av mannsrollen som går ut på å beskytte og støtte familien sin.
Å utnytte og undertrykke andre, og framstille deres vekst og suksess som feil er veldig usympatisk.

Mine venner og nærmeste må være feminister, ellers kan jeg ikke ha tillit til dem.
Jeg kan heller ikke respektere folk som motarbeider likestilling. Jeg respekterer retten deres til å ytre sin mening, og jobbe for sine mål, men jeg vil motarbeide det de står for aktvt.

Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

1. Retorikken er blitt kvinner VS menn, dette er en svært farlig utvikling. 

2. Vi har i dag lovverk som diskriminerer menn.

3. Likestilling er først og fremst fokusert på områder der kvinner ligger dårligst an.

Alle progressive tanker som starter som noe positivt vil bli korrumpert etter en viss tid.

Det som nå skjer er at flere og flere menn flytter seg lengre mot høyre, med resultat at politikere som Simen Velle vil sette sitt preg på politikken. Tenk nedbygging av staten, fjerning av folketrygden, privatisering av utdanningssektoren osv.

Stiller meg bak disse utvalgte utsagnene. Godt formulert. 

Folk tenker for mye likebehandling og for lite rettferdighet med likestillingsbriller på.
Ingen vil mene at et benbrudd og en kreftsykdom skal behandles likt. Begge fortjener medisinsk hjelp. 

Det er masse utfordringer i samfunnet vi må ta tak i, noen vil trenge mer og annen hjelp enn andre. Likestilling kan fort bli en hemsko oppi dette.  

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Andro said:

Noen tror f.eks. at det betyr at kvinner skal ha rettigheter på bekostning av menn, når målet er å skape like rettigheter og muligheter for alle individer uavhengig av kjønn.
Andre tror at likestilling tror at likestilling betyr at man skal bli mer like. Det er en feilslutning. Likestilling betyr at man er likt stilt, uavhengig av forskjellene. Kjønnsforskjeller skal ikke ha betydning for folks rettigheter.

Jeg ville aldri ha gått inn i en nær relasjon med et menneske som fikk piggene ut av feminisme.

Det finnes selvfølgelig også menn som er imot likestilling. Noen er redelige, og sier det klart. Lett å forholde seg til. Andre vil ikke åpent vedgå det, men motarbeider likestillingsarbeid ved strategier som å fornekte fakta, forhåne kvinner, juge om hva feminisme er osv.
Menn som hater kvinner trekkes mot steder der kvinner samles for å "sette oss på plass" og plage oss.
Det er en av hovedgrunnene til at menn er på kvinneguiden: Det er en arena der de kan forhåne og gaslighte kvinner fra anonyme profiler, på måter de neppe hadde turt med eget navn og profilbilde.

Min personlige mening:
En mann som ikke takler at folk er likt stilt uavhengig av kjønn er ikke maskulin.

Ønsket om å skulle bestemme hva som er riktig for kvinner røper at de ser kvinner som mindre verdt,
og det er i skarp motstrid til den delen av mannsrollen som går ut på å beskytte og støtte familien sin.
Å utnytte og undertrykke andre, og framstille deres vekst og suksess som feil er veldig usympatisk.

Mine venner og nærmeste må være feminister, ellers kan jeg ikke ha tillit til dem.
Jeg kan heller ikke respektere folk som motarbeider likestilling. Jeg respekterer retten deres til å ytre sin mening, og jobbe for sine mål, men jeg vil motarbeide det de står for aktvt.

Takk for et nydelig svar, stiller meg 100% bak det.

Ts

Anonymkode: 9e1c6...5a2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et karakterkrav for å komme inn på jussen. Hva hindrer flere menn til å oppnå dette karakterkravet? Kvinner?

Hva var problemet på 1970-tallet? Studiet var åpent…. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er enig i at kvinner vs menn-retorikk er skummelt. Jeg vil ikke ha noen ting på bekostning av menn. 

Hvilke lovverk diskriminerer menn? Kvotering på arbeidsplasser og sånn du tenker på? For min del vil jeg jo ha en jobb basert på kvalifikasjoner, ikke basert på at jeg er kvinne. Er en mann bedre kvalifisert enn meg, skal han selvsagt ha jobben. Men hvis jeg får jobben, vil jeg også ha samme lønn som en mann skulle fått. 

Når jeg tenker på full likestilling, tenker jeg i hovedsak på det mentale. Fysikken på menn vs kvinner er ulik, og det må man jo bare akseptere. 

Og ja, radikal-feminisme er noe jeg prøver å beskytte min datter mot også.

Ts

Vi har en likestillingslov som eksplisitt sier "tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling."
Dette er de facto diskriminering, men siden det er "rett type" er det greit.

• Liker 2
Gjest Bromance
Skrevet
Andro skrev (5 minutter siden):

Min personlige mening:

Du fikk beskrevet det veldig godt. Takk 🙂

Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Men Andro vet..

Det er en del som ikke nødvendigvis mener at din definisjon er riktig. Det er noen som går lenger enn deg i feminismens navn, under den fanen og parolene. De fortjener kritikk. Hvorfor kalle det feminisme, hvis man egentlig mener likestilling? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gregarious said:

Vi har en likestillingslov som eksplisitt sier "tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling."

Jeg er ukjent med hva som legges i dette, da. Hvis kvinnens stilling skal bedres på bekostning av mannen, virker den jo mot sin hensikt. Men hvis det er for å bedre kvinnens stilling sånn at den er på lik linje med mannens stilling - ok?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er imot fordi den er en splittende og en satanisk ideologi. Kjøkken? Hallo jeg tror ikke du ser alvoret her, menn dør som fluer og det skal det bli slutt på, det skal bli slutt på feminisme.

Anonymkode: 96907...5c3

1. I Norge har vi noen av de lengste levealdere i verden. Hvis menn "døde som fluer" av annet enn sykdom og alderdom, ville vi ha hatt gjennomsnittlig levealder på rundt 50 år. I Norge er denne alderen 81 år for menn og 84 år for kvinner. Det vil si at mange menn blir over 90 år, og forskjellen på 3 år i gjennomsnittet er ikke så stor, tatt i betraktning dette:

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/vi-er-kanskje-ikke-sa-overvektige-likevel

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/menns-magefett-er-farligere-enn-kvinners-1.15541846

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/menn-dominerer-ulykkesstatistikken

https://www.marusfritrafikk.no/fakta/fakta-om-ruskjoring/

Altså, er mye av denne forskjellen på 3 år selvskapt av menn - de er mer overvektige, har mer magefett (siden fettet legger seg annerledes på dem grunnet fysiologi), samtidig som de i utgangspunktet er mer utsatt for hjerte- og karsykdommer, og magefettet forsterker risikoen, 9 a 10 fyllekjørere er menn, de fleste råkjørere er menn, ergo omkommer flest menn bak rattet i trafikken. Disse årsakene kan man lett gjøre noe med - slanke seg, være mer aktiv og slutte å drikke alkohol, i hvert fall under kjøring.

Igjen blir det problematiske - at flere menn enn kvinner dør på jobb, for eksempel. DETTE bør man fokusere på og gjøre noe med. I perioden 2013-2022 har 32 mennesker omkommet på jobb hvert år, de fleste av dem er menn. Dette er ikke å "dø som fluer" i et land med over 5 millioner innbyggere, men likevel svært problematisk. Løsningen er ikke å skrike at kvinner tar fra menn jobbene, men å høyne sikkerheten på mannlige arbeidsplasser. Menn må samtidig SELV bidra til denne sikkerheten. Min søster er inspektør på byggeplasser, og dæven så mange som driter i alt av sikring og HMS. Masse avvik. 

2. Før i tiden døde mange flere menn på arbeidsplassene, da vi ikke hadde noe som het HMS, oppfølging, kontroll og foretaksbøter for manglende HMS. Mer av mannsarbeidet var manuelt, tungt og farlig. Flere drakk seg i hjel, det var mer slåsskamper osv. Før feminismen var det bare menn som jobbet, altså hva har endret seg mht. dødsfall på arbeidsplassene, da? Eller mener du at det er kvinner som dreper menn på jobb?

Til sammenligning, på 1970-tallet, da det var flere menn enn kvinner som var i jobb, døde 100 menn i året på arbeidsplassen:

https://noa.stami.no/helse-og-fravaer/arbeidsskadedodsfall/

Antall arbeidsskadedødsfall har gått ned drastisk etter at den nye arbeidsmiljøloven ble innført:

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/denne-grafen-viser-antall-dodsulykker-pa-jobb-siden-arbeidsmiljoloven-ble-innfort-6.158.444878.75612df0dd

Til slutt, et lite råd: før du kommer med en påstand, les deg gjerne opp på temaet. Ellers blir det bare flaut.

Skrevet

Runder av her, nå starter det tredje skiftet… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (42 minutter siden):

Ja men da er det denne gruppen kvinner man bør kritisere,  og ikke feminismen i seg selv.

Nettopp. Å definere alle feminister som radikale er det samme som å definere alle kristne som fundamentalister og sektmedlemmer. Like idiotisk.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke redd, om de vil kaste bort livet sitt på å skrike,være plagsomme og se ut som ut som de falt i malingsavdelingen på fargerike så....fint for deg.

^ Det er i hvertfall det jeg anser som dagens feminisme, at kvinner skal ha samme rettigheter ser jeg på som en selvfølge og ikke noe som må tildeles en spesifikk -isme gruppe, som oftest er de folkene i -isme kategorien udugelig og patetiske mennesker som tror omverden skylder de noe kun for å eksistere.

Anonymkode: 10b33...827

Skrevet
Gregarious skrev (3 minutter siden):

Nei. Lova tar sikte på å bedre kvinners stilling fordi de har vært dårligere stilt enn menn.
Menn har også rettigheter etter Likestillingsloven, men de er ikke diskriminert på samme måte.
Opplever de diskriminering pga. kjønn i noen situasjoner kan de uansett innklage saken.

Å ha særlig fokus på undertrykte grupper er ikke diskriminering. Det er et tiltak for å få slutt på diskriminering.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
A new man skrev (7 minutter siden):

Hva var problemet på 1970-tallet? Studiet var åpent…. 

Problemet var forventninger til at kvinnen skulle være hjemme med barn eller ha en lett deltidsjobb for å kunne vaske og rydde etter oh store advokaten hjemme.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/likestilling-i-startgropa

På 1970-tallet var andel utearbeidende kvinner 25 prosent. I 2024 jobber de fleste kvinner.

Skrevet

På ingen måte. Likestilling er essensielt i et moderne samfunn. At det fortsatt er forskjell på kjønnene og noen av disse forskjellene har blitt politisert på en måte som er absurd er bare en greie i tiden nå, regner med at det går over etter hvert.

Skrevet
A new man skrev (2 minutter siden):

Men Andro vet..

Det er en del som ikke nødvendigvis mener at din definisjon er riktig. Det er noen som går lenger enn deg i feminismens navn, under den fanen og parolene. De fortjener kritikk. Hvorfor kalle det feminisme, hvis man egentlig mener likestilling? 

Feminisme er omtrent som begrepene religion, likhet, rettferdighet, godhet, ondskap eller andre massive begreper. Det er umulig å beskrive med én linje eller uttale seg presist om. Likevel snakkes det som om feminisme enten er hundre prosent negativt eller hundre prosent positivt. Feminisme har heller ikke et ensartet og unisont innhold. Folk må presisere kritikken sin, det nytter ikke å komme med slagspark mot "feminismen".

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor virker det som om kvinnehatet gryr og feminismen er det verste som har skjedd menneskeheten, i følge flere tråder her inne? Hva er det som gjør at feminismen er så skummel? Jeg føler ikke jeg får et godt nok bilde på hvorfor så mange menn (stort sett) føler dette på kroppen.

Må skille mellom forskjellige bølger av feminisme.

Litt avhengig av hvem du spør er vi nå i enten tredje eller fjerde bølge. Og de er veldig forskjellige, med veldig forskjellige mål og veldig forskjellig fokus.

Den bølgen vi er inne i nå handler mer eller mindre utelukkende om såkalt "utfallslikhet", som er noe helt annet enn like muligheter og er ren gift for samfunnet.

Og du: Dropp de billige forsøkene på hersketeknikker. Bruken av ord som "redd" får deg bare til å virke mindre intelligent.

Skrevet
A new man skrev (3 minutter siden):

Men Andro vet..

Antirasisme er for eksempel likestilling. Å ta et oppgjør med rasisme. Ordet feminisme er en parallell.
I USA ble folk forskjellsbehandlet med utgangspunkt i det de tenkte på som "rase" - rasisme. 
Man begynte å snakke om at kvinner opplevde mye av det samme på bakgrunn av sitt kjønn: Blant annet manglende stemmerett, manglende rett til å gifte seg med hvem man ville, manglende rett til arbeid osv. Dette ble kalt SEXISME - kjønnsbasert undertrykking.
Motmakten til sexisme er feminisme: Feminismen er en kamp mot kjønnsbasert nedvurdering og forskjellsbehandling. En kamp for å bli likt stilt. I tillegg dreier feminisme seg om rettigheter som kun angår kvinner - som abort, ammefri osv.
Feminisme er det samme som likestillingskamp, men også kamp for kvinners rettigheter ut over dette.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lava Anne said:

Feminisme er omtrent som begrepene religion, likhet, rettferdighet, godhet, ondskap eller andre massive begreper. Det er umulig å beskrive med én linje eller uttale seg presist om. Likevel snakkes det som om feminisme enten er hundre prosent negativt eller hundre prosent positivt. Feminisme har heller ikke et ensartet og unisont innhold. Folk må presisere kritikken sin, det nytter ikke å komme med slagspark mot "feminismen".

Og det er der jeg faller av når jeg prøver å forstå hvorfor menn er så imot det. Som nevnt tidligere, istedenfor å si HVA de er kritiske mot, snakker de heller ned kvinner, og det med chest. Påståelig og arrogante, uten noen knagger å henger kritikken på.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...