Gå til innhold

Er menn redd feminismen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke sikkert dette hatet har rot i den virkelige verdenen, jeg tenker mer på holdningene jeg ser her inne. Og dermed tenker jeg også at hvis man i skjul har disse holdningene, er det kanskje reelt likevel? Leste nettopp en tråd dedikert til at norske kvinner er både det ene og det andre, og ingenting av det var særlig positivt.

Ts

Anonymkode: 9e1c6...5a2

Det store flertallet av oss menn går ikke rundt og er "redd feminismen" eller rasende på kvinner, vi bare lager ikke tråder på KG om det. Jeg er glad i min egen partner, jeg er glad i mamma og jeg er glad i gode venninner. De fleste folk, kvinner som menn, er veldig ålreite. Jeg synes livet er fint og flott. Jeg bare lager ikke tråd etter tråd om det.

Jeg synes ikke det er vanskelig å være mann, og jeg ser ikke på hverken kvinner, feminister eller kvinner som er feminister som noen fiende. Det samme har jeg inntrykk av at gjelder samtlige kompiser jeg har i den virkelige verden.

Så synes jeg det er fint at det gradvis åpner seg et rom for å diskutere noen særlige utfordringer gutter og menn ser ut til å ha, selv om vi nok alt i alt har det en del mer behagelig enn damene. At gutta sliter mer i skolen, og at andelen ufrivillig barnløse menn har eksplodert, er utfordringer samfunnet bør ta alvorlig - fordi det har alvorlige konsekvenser for de som strever. Det er samtidig ikke noe kvinner skal få all skyld for, og det er selvfølgelig ikke under noen omstendighet sånn at kvinner skal finne seg partnere de ikke ønsker seg for å unngå å gjøre gutta ensomme. 

Nei, menn flest er ikke "redd feminismen". Menn flest er happy og fornøyde med livet. Kvinner flest også. Men bruker man nettfora som består av 90% misnøye til å måle tilfredshet får man selvfølgelig et annet inntrykk.

Anonymkode: 269b6...aa7

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Er selvfølgelig ikke redd feminismen. Jeg er vel en feminist jeg også. Klart det, jeg representerer likestilling i sin fulle form uansett om det gjelder samfunn, karriere, hjem, rettigheter, lovverk, økonomi osv. 

Men jeg skyr ekstremfeminister som i høy grad er mannfiendtlige. 

Har du noen eksempler på hva disse ekstremfeministene representerer? Som er mannsfiendtlig? For det er noen menn som mener at det er mannsfiendtlig bare det at man skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet...

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg skjønner at de fleste er tøffe bak pc-skjermen, men undrer meg jo samtidig over om folk faktisk går rundt å tenker sånn om kvinner og våre rettigheter ellers også. Det må jo komme fra et sted?

Ts

Anonymkode: 9e1c6...5a2

På ingen måte. 

Har kun opplevd fine og fornuftige menn i det virkelige liv. Men så er dette menn som aldri ville falt til et nivå at de sitter og lirer av seg ting på et kvinneforum midt på arbeidsdagen. 

Anonymkode: 83ad2...145

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen med vettet i behold er i mot likestilling.

Noe av problemet er at venstresiden stor grad har tatt eierskap til begrepet og fylt det med eget innhold. Selv kvinner som tilhører høyresiden og som ikke er enige i venstresidens narrativ blir sjikanert og blir kastet ut av 8 mars toget.

Det betyr at ved å erklære seg som feminist så blir man plassert skulder ved skulder til med noen temmelig ekstreme som har fylt "feminisme" med venstreside politikk.

Så når noen spør og man er feminist blir jo svaret ofte, hva hvilken feminisme sikter du til??

Anonymkode: cd28d...0a6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i de fleste tilfeller, det er et mindretall av folk som veldig høylytte som gjør at folk tror majoriteten er enige.

Anonymkode: 397d2...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til debatten som har blusset opp nå, så er vel fokuset på at menn klarer seg dårligst i denne moderne verden, og at man som en mann som ikke har suksess i jobb, kjærligheten eller utdannelse godt kan skylde dette på at dagens samfunn er rigget opp for kvinner og den moderne feminismen. 

På mange måter er menn dagens tapere, og da er det enkelt å tenke på en tid der menn styrte alt og var de som styrte samfunnet og ordskiftet. 

Det er også noe vi menn som faktisk klarer oss i dagens samfunn må ta innover oss, og faktisk forstå dette hatet mot feminisme, kvinner og dagens samfunn, og at vi er i ferd med å skape en klasse med menn som ikke føler seg verdsatt eller spesielt suksessfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellmannover190 skrev (4 minutter siden):

I forhold til debatten som har blusset opp nå, så er vel fokuset på at menn klarer seg dårligst i denne moderne verden, og at man som en mann som ikke har suksess i jobb, kjærligheten eller utdannelse godt kan skylde dette på at dagens samfunn er rigget opp for kvinner og den moderne feminismen. 

På mange måter er menn dagens tapere, og da er det enkelt å tenke på en tid der menn styrte alt og var de som styrte samfunnet og ordskiftet. 

Det er også noe vi menn som faktisk klarer oss i dagens samfunn må ta innover oss, og faktisk forstå dette hatet mot feminisme, kvinner og dagens samfunn, og at vi er i ferd med å skape en klasse med menn som ikke føler seg verdsatt eller spesielt suksessfulle.

Nei. Disse mennene skaper dette selv. Ingen hindrer dem i å jobbe hardt på skolen. Ingen hindrer dem i å være initiativrik, tålmodig og sta. Ingen hindrer dem i å trene, ha god personlig hygiene og snakke om og med kvinner respektfullt. 

Anonymkode: de6a5...1c6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (17 minutter siden):

Har du noen eksempler på hva disse ekstremfeministene representerer? Som er mannsfiendtlig? For det er noen menn som mener at det er mannsfiendtlig bare det at man skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet...

Jeg er ikke en av de. 

Med mannsfiendtlighet mener jeg først og fremst hatsretorikk, bagatellisering og latterliggjøring av menn. En tydelig forrakt i framtoningen. Både i feministpolitiske diskusjoner og ellers. Der ting ikke handler om å fronte kvinner, kvinners styrker, kvinners rettigheter, kvinners potensielle muligheter osv, men at det handler om nedsnakke menn i et desperat forsøk på å heve seg selv opp, og det blir helt feil inngang rundt feminisme.
Bedre blir det ikke at de tar avstand til feminine verdier, og ønsker å være mer maskulin selv.
Det er en virkelighetskollisjon som er imot sin hensikt, og som ikke bidrar med å fronte feminismen. Heller tvert om, så fungerer slik radikal feminisme at folk distanserer seg helt fra feminismebegrepet.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor virker det som om kvinnehatet gryr og feminismen er det verste som har skjedd menneskeheten, i følge flere tråder her inne? Hva er det som gjør at feminismen er så skummel? Jeg føler ikke jeg får et godt nok bilde på hvorfor så mange menn (stort sett) føler dette på kroppen.

Anonymkode: 9e1c6...5a2

Jeg opplever nok at dette er litt generasjonsdelt. Som mann på over 50 er jeg av den oppfatning at likestillingssaken har utviklet seg bra i mange år, men at det i de senere år har utviklet seg noe negativt.

Det handler om at noen få tar på seg retten til å definere hva feminisme er og dermed ekskluderer kvinner som har et litt annet syn på feminisme. Ofte veldig merkbart mellom ulik politisk/ideologisk tilhørighet.

Blant oss menn opplever jeg nok at det ikke er noe kvinnehat, men mer en oppgitthet over kvinner som stadig nedsnakker mannen og definerer mannen som ubetydelig og verdiløs. Nå kan sikkert noe av fortidens mannskultur ha skyld i det, fordi et mannsdominert samfunn i fortiden ga kvinnen en lavere verdi enn mannen, men det blir feil å straffe dagens mann for feil fortidens menn gjorde.

Jeg tenker at vi kommer langt om vi ser på menn/kvinner med lik verdi og like muligheter, men samtidig anerkjenner at vi er skapt ulike og derfor også kanskje er skapt til ulike oppgaver. Hvis vi klarer det uten å ekskludere hverandre, tror jeg vi vil se at vi sammen faktisk er et godt team.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmannover190 skrev (3 minutter siden):

I forhold til debatten som har blusset opp nå, så er vel fokuset på at menn klarer seg dårligst i denne moderne verden, og at man som en mann som ikke har suksess i jobb, kjærligheten eller utdannelse godt kan skylde dette på at dagens samfunn er rigget opp for kvinner og den moderne feminismen. 

På mange måter er menn dagens tapere, og da er det enkelt å tenke på en tid der menn styrte alt og var de som styrte samfunnet og ordskiftet. 

Det er også noe vi menn som faktisk klarer oss i dagens samfunn må ta innover oss, og faktisk forstå dette hatet mot feminisme, kvinner og dagens samfunn, og at vi er i ferd med å skape en klasse med menn som ikke føler seg verdsatt eller spesielt suksessfulle.

Det er jo mange som føler de ikke er hvor de skulle ha vært når det er så stor fokus på sammenligning, ting er dyrt, vi liker luksus, vil annta det er menneskelig. Tror ikke menn før i tiden egentlig hadde det så greit da heller, selv om kvinner ikke hadde så mange rettigheter. Mange ser kanskje ser for seg en god hverdag, og at de hadde følt seg høy i hatten. Men sannheten er jo at det var jo et klasse samfunn, harde kår, mye fattigdom osv. 

Jeg har ikke lyst på noen kjæreste eller ektemann som ønsker andre vondt, å det å ønske kvinner tilbake til kjøkkenet anser jeg som det. Fritt valg er en menneskerett, ingen skal være eiendel. Det må gå an å prate om det som er vanskelig på en ordentlig måte. 

Kjenner foresten ingen menn som er så mye verre stillt enn kvinner. Jeg har det ikke greit heller, men det er da ingen andre sin skyld. Vi kan bli bedre hvor det er tungvindt, med å utsette oss for ting, lære mye nytt, søke hjelp kanskje, finne måter å oppleve mestring. Det er ikke lett, men det er ikke umulig heller. Syns mange virker deprimerte, da må de heller ta den der. For det er ikke vanlig at noen skal være så håpløse at de begynner å ty til hat og manglende logikk, løse noe gjør det hvertfall ikke. 

Anonymkode: cbfbd...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol Jeg er på TV jo. Det er meg Ts snakker om, har jeg virkelig blitt så populær? Men tilbake til spørsmålet ditt: Nei absolutt ikke redd. Hadde jeg vært redd hadde jeg vel ikke turt å si at feminisme er en satanisk ideologi som skal og må knuses? Det blir jo som å banne i kirken? Fra nå av kommer jeg med en ny ideologi som skal hete Maskulinisme. 

Anonymkode: 96907...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lol Jeg er på TV jo. Det er meg Ts snakker om, har jeg virkelig blitt så populær? Men tilbake til spørsmålet ditt: Nei absolutt ikke redd. Hadde jeg vært redd hadde jeg vel ikke turt å si at feminisme er en satanisk ideologi som skal og må knuses? Det blir jo som å banne i kirken? Fra nå av kommer jeg med en ny ideologi som skal hete Maskulinisme. 

Anonymkode: 96907...5c3

Gjør det. Du kan ta utgangspunkt i red/blackpill og incelisme. 

Anonymkode: cbfbd...7b4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Disse mennene skaper dette selv. Ingen hindrer dem i å jobbe hardt på skolen. Ingen hindrer dem i å være initiativrik, tålmodig og sta. Ingen hindrer dem i å trene, ha god personlig hygiene og snakke om og med kvinner respektfullt. 

Anonymkode: de6a5...1c6

Absolutt ikke, men om man ser på det landet i verden som fronter den selvskapte mann, USA, så er det noe virkelig ille med den sosiale mobiliteten, og man kan ikke la alt bero kun på at man skal skape seg selv, og ikke se på hvordan samfunnet sine funksjoner er satt samen. 

Norge har fortsatt en brukbar sosial mobilitet, og det er fortsatt store muligheter for de fleste her. Men vi må samtidig ta det inn over oss at mange menn faller utenfor dette, og at menn er negativt representert i selvmord, utdanning, samliv og psykiske problemer. Dette handler ikke om at ikke kvinner har de samme problemene, og vi kan gjøre mye mer for at alle kan få det bedre. Om man skal polarisere debatten taper alle. 

Endret av Fjellmannover190
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (45 minutter siden):

Man er ikke redd for feminismen, men negative til det ensidige fokuset på kvinners ve og vel.

På noen områder har det vært veldig viktig, som seksuell trakkasering og overgrep, eller dårligere lønn. Start samtalen om menn på en ordentlig måte, snakk mer om mental helse, ensomhet, alle slags vanlige ting som å føle seg utiltrekkelig. Men slutt med sex maset og å ty til ekstreme ting som at kvinnerettigheter er dumt. 

Anonymkode: cbfbd...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Feminismen er jo en direkte trussel mot alle menn. Å slåss for ett kjønns rettigheter er disriminering, og det motsatte av den likestillingen de påstår å ville ha.

Anonymkode: 81a9c...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminismen er det beste som har skjedd menn. At kvinnene kom ut av familiens kontroll mens de var unge (i kombinasjon med P-pillen), har gitt mange menn som tar utdanning, holder seg veltrente og som kler seg som folk muligheten til grenseløs, fri sex før ekteskapet.

Endret av T-AA
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Lol Jeg er på TV jo. Det er meg Ts snakker om, har jeg virkelig blitt så populær? Men tilbake til spørsmålet ditt: Nei absolutt ikke redd. Hadde jeg vært redd hadde jeg vel ikke turt å si at feminisme er en satanisk ideologi som skal og må knuses? Det blir jo som å banne i kirken? Fra nå av kommer jeg med en ny ideologi som skal hete Maskulinisme. 

Anonymkode: 96907...5c3

Gratulerer 🏆

Men hvis du ikke er redd, hvorfor har du da så mye imot den? Evner du ikke å se at det er viktig? At kvinner som ikke ønsker det, skal slippe å stå på kjøkkenet? At menn også har et ansvar med barna? Osv.

Ts

Anonymkode: 9e1c6...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Feminismen er jo en direkte trussel mot alle menn. Å slåss for ett kjønns rettigheter er disriminering, og det motsatte av den likestillingen de påstår å ville ha.

Anonymkode: 81a9c...9d4

Ikke når det er relevant for kun et kjønn, noe det i lang tid var. Det er kun en trussel mot menn som begår en trussel mot kvinner, som overgrep. Retten til selvbestemt abort trenger ikke menn, retten til å tjene like mye som menn trenger ikke menn. Det er saker som er nøytrale, som kjempes for begge kjønn å jeg skjønner at ordet femenisme ikke passer for det. Kanskje trenger vi flere ord? Et for kvinner, et for menn, og et for nøytral? Så slipper vi maset, for det er jo reele problemer i verden som faktisk må løses og mange kvinner uten rettigheter slik vi i foreksempel Norge har. 

Anonymkode: cbfbd...7b4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. Feminismen er jo en direkte trussel mot alle menn. Å slåss for ett kjønns rettigheter er disriminering, og det motsatte av den likestillingen de påstår å ville ha.

Anonymkode: 81a9c...9d4

Men vi sloss jo ikke for at MENNS rettigheter skal bli dårligere. Vi vil bare ha samme rettigheter som dere, og det uten å møte på sexisme og mannssjåvinisme. Det er vel heller diskriminering å nekte kvinner samme rettigheter som menn.

Ts

Anonymkode: 9e1c6...5a2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-AA skrev (3 minutter siden):

Feminismen er det beste som har skjedd menn. At kvinnene kom ut av familiens kontroll mens de var unge (i kombinasjon med P-pillen), har gitt mange menn som tar utdanning, holder seg veltrente og som kler seg som folk muligheten til grenseløs, fri sex før ekteskapet.

Sannt. Å kunne være med hun han forelsker seg i også, om hun føler det samme. Mindre tabu er bra for alle. Det er bra å være fri til å ta egne valg. Ikke trenger vi gifte oss i det hele tatt heller. 

Anonymkode: cbfbd...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...