Gå til innhold

Borettslaget mener jeg skal betale 15 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette fortsettelsen på denne tråden? 

 

Anonymkode: b31dd...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vedlikeholdt? Hvordan skal jeg vedlikeholde en oppvaskemaskin som fungerer helt fint? Hvordan skal jeg forutse at det begynner å dryppe under ifra, inni et benkeskap?

Anonymkode: 430c2...821

Vel, synes du at det er riktig at dine naboer skal være med å betale egenandelen? De kan i allefall ikke gjøre noe for å hindre vannlekkasje inne i din leilighet. 

Anonymkode: c004e...255

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vedlikeholdt? Hvordan skal jeg vedlikeholde en oppvaskemaskin som fungerer helt fint? Hvordan skal jeg forutse at det begynner å dryppe under ifra, inni et benkeskap?

Anonymkode: 430c2...821

Det er vel derfor man har waterguard? (Vib har ikke somlet oss til det selv)

Anonymkode: 8fec2...799

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Innbo dekker ikke dette nei.

Anonymkode: 430c2...821

Det dekkes av vår innbo.

Anonymkode: 8fec2...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel derfor man har waterguard? (Vib har ikke somlet oss til det selv)

Anonymkode: 8fec2...799

Jeg har vannstopper. 

Anonymkode: 430c2...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vedlikeholdt? Hvordan skal jeg vedlikeholde en oppvaskemaskin som fungerer helt fint? Hvordan skal jeg forutse at det begynner å dryppe under ifra, inni et benkeskap?

Anonymkode: 430c2...821

Man sjekker da vel koblinger, renser rør, renser maskin, bytter filter osv? 

Anonymkode: 35368...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I blokk går dette på boligforsikring uansett om det er borettslag eller sameie. Egenandelen har i flere år vanligvis vært på 10.000. Muligens gått opp til 15.000. 

Anonymkode: a2300...ff0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man sjekker da vel koblinger, renser rør, renser maskin, bytter filter osv? 

Anonymkode: 35368...8b5

Jeg har gjort det.

Men det har allikevel ikke vært nok, det er noe inni maskinen, UNDER som har lekket ut fra noe

Et sted jeg ikke kommer til, eller han peiling på.

Anonymkode: 430c2...821

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det.

Men det har allikevel ikke vært nok, det er noe inni maskinen, UNDER som har lekket ut fra noe

Et sted jeg ikke kommer til, eller han peiling på.

Anonymkode: 430c2...821

Bra. Og ja? Uhell skjer. Derfor man har forsikring :)

Anonymkode: 35368...8b5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rense filteret jevnlig, bruke rengjøringstabletter, sjekke koblinger 2-3 ganger i året. 

Anonymkode: 108fc...7ac

Hva betyr filter? Ikke jeg som er ts men jeg er sykt blond når det gjelder tekniske ting. Og hvordan sjekker man koblinger? Jeg er ikke utdannet oppvaskmaskin-proff. Kan man leie inn noen til å sjekke sånne greier? 

Anonymkode: 480d5...bd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les vilkårene nøye. Ofte dekkes kun akutte vannskader, men ikke  vannskader der det har stått og dryppet litt over tid. 

Anonymkode: 3fb1e...7cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppvaskmaskin står på en plastplate som sender evt lekkasjevann ut på forsiden av maskinen. Og ved større lekkasjer griper vel vannstopperen på slangen inn. Jeg tenker at alle dingser som bruker vann bør sikres.

Anonymkode: 3c4ea...8cf

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min oppvaskmaskin står på en plastplate som sender evt lekkasjevann ut på forsiden av maskinen. Og ved større lekkasjer griper vel vannstopperen på slangen inn. Jeg tenker at alle dingser som bruker vann bør sikres.

Anonymkode: 3c4ea...8cf

Åssen veit du det? Installerte du maskinen selv? Jeg hadde håndverkere som fiksa det, stod ikke og så på mens de jobba liksom. Vet bare at jeg har waterguard :P 

Anonymkode: 480d5...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åssen veit du det? Installerte du maskinen selv? Jeg hadde håndverkere som fiksa det, stod ikke og så på mens de jobba liksom. Vet bare at jeg har waterguard :P 

Anonymkode: 480d5...bd9

Ja, satte inn selv. Butikken sa at man måtte ha det. Dryppbrett heter det vel. Men maskinen står på gulvet da. På jobben installerte rørlegger oppvaskmaskin og det var påbudt med waterguard sa han. Vet ikke om det gjelder for private.

Anonymkode: 3c4ea...8cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Les vilkårene nøye. Ofte dekkes kun akutte vannskader, men ikke  vannskader der det har stått og dryppet litt over tid. 

Anonymkode: 3fb1e...7cb

Bare tull. Vet om to eksempler hvor begge dryppet over tid. Det gikk på boligforsikring, begge med egenandel ti tusen i to forskjellige blokker. Det var standard boligforsikring i begge.

Anonymkode: a2300...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da du, ts som har valgt å ikke ha fuktsensor koblet til stengeventil eller i det minste en billig jalla-sensor fra Biltema eller tilsvarende som uler om den blir våt? :klo: 

At et forsikringsselskap krever kundene tar slike helt grunnleggende forhåndsregler er normalt.

også: reglene sier egentlig at du skal stenge vannet til oppvaskmaskinen hver gang du forlater huset. Velger du å la vøre må du påregne forkortet utbetaling. Noen mennesker drar til og med på ferie i ukesvis uten å stenge hovedstoppekran og så forventer de at forsikringen dekker alt..

Det er også godt mulig *du* fikk dekket fuktskader på forsikring uten fuktsensor «i gamle dager» for type 10-15 år siden. Det betyr ikke at de dekker slike skader nå, med billige, lett tilgjengelige sensorer.

Anonymkode: 2cfee...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er da du, ts som har valgt å ikke ha fuktsensor koblet til stengeventil eller i det minste en billig jalla-sensor fra Biltema eller tilsvarende som uler om den blir våt? :klo: 

At et forsikringsselskap krever kundene tar slike helt grunnleggende forhåndsregler er normalt.

også: reglene sier egentlig at du skal stenge vannet til oppvaskmaskinen hver gang du forlater huset. Velger du å la vøre må du påregne forkortet utbetaling. Noen mennesker drar til og med på ferie i ukesvis uten å stenge hovedstoppekran og så forventer de at forsikringen dekker alt..

Det er også godt mulig *du* fikk dekket fuktskader på forsikring uten fuktsensor «i gamle dager» for type 10-15 år siden. Det betyr ikke at de dekker slike skader nå, med billige, lett tilgjengelige sensorer.

Anonymkode: 2cfee...960

Jeg HAR fuktsensor som er koblet opp av borettslaget

Det har dryppet fra en maskin som hadde vann i seg og runnet ut langs flisene. 

Anonymkode: 430c2...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du betale egenandelen. Hvem andre tenkte du skulle gjøre det. :klo: 

Anonymkode: 16f39...5a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen til forsikringen må du betale, ja. Det måtte du jo om du skulle bodd i enebolig også. Kjipe penger, men det er jo ikke riktig at naboene dine skal betale for din vannskade.

Jeg skjønner det sånn at forsikringen dekker skaden og da spiller det ingen rolle hva folk mener om skyldspørsmålet. Det er en egenandel på forsikringer, akkurat som på bil, skjermbytte på telefon osv :) 

Anonymkode: ff842...54e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skaden går på borettslagets eiendomsforsikring/byggforsikring, og egenandelen er 15000,-, så er det nok bare å "punge ut". Kan godt være at dette er nevnt i en avtale du har med borettslaget.

Selv tenker jeg at jeg er glad for at jeg bor i en enebolig som jeg forsikrer selv, og hvor jeg selv kan avtale en passene egenandel med forsikringsselskapet.

Anonymkode: 35872...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...