Gå til innhold

Er ikke 78 kilo normalvektig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 174 cm og 81 kg, og er definitivt kraftig/lubben. Vekten legger seg heldigvis jevnt over, så proporsjonene ser ikke så ille ut. Har veid 58 kg for noen år siden, da var jeg kanskje ikke mager, men definitivt tynn og veldig hengslete, med lange tynne armer og bein. Jeg hadde et stort thigh gap og alle ribbeina var synlige når jeg stod stille. Trives best på 62-63 kg, da er jeg veldig slank med litt former, men for å holde vekta der må jeg passe på hver eneste kalori og trene hver dag. 

Anonymkode: 59671...20c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bmi fungerer greit det som et utgangspunkt. De aller fleste trener ikke såpass bevisst styrke i en slik grad at det påvirker kroppssammensetningen såpass at de kan være overvektige uten å ha for høy fettprosent. Og de som har såpass mye muskelmasse vet selv at de har en kropp utenfor normalen.

Er Bmi perfekt? Åpenbart ikke. Fettprosent er f.eks en mye bedre måleindikator. Men det er mye vanskeligere å måle presis fettprosent hjemme uten avansert utstyr, enn det er å måle vekt og høyde. 

Normalspennet i Bmi-skalaen er stort, og åpner opp for mye variasjon. Dersom man veier mer eller mindre enn normalspekteret så er i hvert fall det en indikator på at man har en kropp hvor noe avviker fra en gjennomsnittlig sunn kropp. Det betyr derimot ikke at kroppssammensetningen til den kroppen er usunn. 

F.eks er man undervekt og ser normal ut har man trolig en høyere fettprosent enn Bmien indikerer. Da bør man kanskje vurdere styrketrening + vektøkning.

Er man overvektig og ser slank ut har man trolig en del muskler. Da kan f.eks sjekke fettprosenten. Den vil trolig vise at man har en sunn kroppssammensetning. Er man derimot overvektig og har for høy fettprosent, bør man adressere det. For de fleste vil da vektnedgang være ideelt. Nordmenn flest tilhører denne kategorien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er ikke livsfarlig. Folk veier jo over 250kg i USA uten å dø. 100 kg ser ekstremt ulikt ut på en mann på 185 cm som boler, og en kvinne som er inaktiv kvinne på 155 cm

Anonymkode: d7091...c96

Hvis du vejer 150kg og samtidig har en BMI på 25 så må du være 2,44m høy..

Just sayin ;) 

Anonymkode: a57d1...46c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på høyden. Hvis jeg veide 78 kg hadde jeg vært tjukk, men jeg er 165 cm høy. Kommer også an på muskelmasse.

Anonymkode: 0bf5f...8f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...