Gå til innhold

Er ikke 78 kilo normalvektig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det var nettopp andre som sa til meg at jeg var for tynn og at jeg ikke måtte gå ned mer.

Meg som var mager og 1.73/60. 

Anonymkode: 76a4c...537

Ja jeg hører du og noe andre her i tråden påstår det...

Anonymkode: 9c0a8...332

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo det kan jeg tro noen sa. Jeg er 168 og da jeg veide 65 kom folk å lurte på om jeg var syk

Anonymkode: 3d1a4...b88

Jeg tror ikke på deg og jeg tror heller ikke på de andre som hevder lignende i tråden.

Anonymkode: 9c0a8...332

• Liker 5
Gjest ytmnd
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en 23 år gammel jente, som veier 78 kilo. Jeg er litt høy også, 177cm. Ifølge BMI kalkulator er jeg overvektig 😅 

Men jeg ser helt normalvektig ut. Har ingen indikatorer for at jeg er overvektig, annet enn at BMI kalkulatoren tilsier det. 

Jeg pleide å være undervektig (55 kilo), og får litt noia av tanken på at jeg klassifiseres som overvektig. 

Er det fler som kjenner på det samme? At BMI resultater ikke stemmer med det man ser i speilet?

Anonymkode: c121a...d5c

BMI fungerer svært dårlig på høye mennesker og hvis du har muskler/menn. Ifølge bmi har jeg fedme, jobber som håndverker og hadde jeg slanket meg mer hadde det sett sykelig ut 😂

Mitt råd er å drite i slike skalaer, du ser selv om det går feil vei eller ikke. Du har helt normal vekt

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei herlighet du er ikke overvektig! 173 her og ser slank ut. Ønsker ikke å bære tynnere. Liker best når jeg har litt former. Er 88 kg men bruker altså Small og Medium og ser ikke overvektig ut. Folk er forskjellige og BMI er tull

Anonymkode: 302ea...553

Om du er 88kg så er du åpentbart ikke veltrent eller slank. 

Det er uansett ikke BMI, men fettprosent som vil si noe om du er chubby eller ikke. Det ser du uansett ganske godt i speilet selv eller om du kliper deg i midja. 

Anonymkode: 989ce...be8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo det kan jeg tro noen sa. Jeg er 168 og da jeg veide 65 kom folk å lurte på om jeg var syk

Det viser jo bare hvor skrudde vi har blitt i forhold til vekt.  lubben er blitt det nye slank liksom. 

Anonymkode: 23160...55f

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
imagineme skrev (5 timer siden):

Folk må slutte å se seg blind på BMI og heller bruke det som indikator som @Fant80 sier.

Kalkulatoren tar KUN høyde for vekt og høyde, ikke muskelmasse, beinstruktur eller fett.

Ta Eddie Hall som et eksempel. 191cm høy, 164 kilo og 36 år gammel. Kalkulatoren indikerer svært alvorlig fedme. BMI på 45+.

Så ser du på bildet i spoileren.

Skjul innhold

image.png.4f9754f6b5961168eff0057df6752b47.png

Selv om vedkommende ikke er overvektig i betydningen har for mye kroppsfett, så er nok ikke dette en veldig sunn kropp heller...

Skrevet
Thyra skrev (Akkurat nå):

Selv om vedkommende ikke er overvektig i betydningen har for mye kroppsfett, så er nok ikke dette en veldig sunn kropp heller...

Nei, mannen er kroppsbygger og har tittelen verdens sterkeste mann fra 2017 - Poenget er at han lider av svært alvorlig fedme hvis man ser seg blind på BMI kalkulatoren. 

Denne personen lider også av svært alvorlig fedme - du ser forskjellen....

image.png.02823fa9dbf10b450e16b72f29ec6a88.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette har jeg vanskelig for å tro.

Jeg har samme høyde som deg og veier 63 kg. Jeg er ikke tynn. E

Er 75 cm rundt livet og tynnfeit. Bukser i str. medium strammer ofte.

Anonymkode: a57d1...46c

Jeg skulle vist deg et bilde😊 Jeg var kjempetynn. Tynnfeit var jeg heller ikke, bare tynn. Veldig smal midje. Jeg har alltid hatt en del muskler da, og de siste årene har jeg trent mye styrke, så det er en del muskler der. Men uansett, sykt at det er så forskjellig!

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare feite mennesker som svarer her?! Jeg er 175 og 60 kilo og normalvektig. Har veid så mye som ts en gang og det var når jeg var høygravid og hadde lagt på meg 20 kilo. Du veier ALT for mye!!

Anonymkode: 21473...b13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det bare feite mennesker som svarer her?! Jeg er 175 og 60 kilo og normalvektig. Har veid så mye som ts en gang og det var når jeg var høygravid og hadde lagt på meg 20 kilo. Du veier ALT for mye!!

Ja, her er det bare FEITE mennesker som svarer. Hva er det som er så triggende at du må gå inn i tråden og hetse med slik språkbruk? Lurer på hvilke verdier du overfører til barnet/barna du har.

Anonymkode: fbd3f...76b

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Nettopp. "Vanity sizing"!

Hvis du har midjemål på 75 er er det ikke noen helserisiko med vekta di, og det er jo det viktigste. Men du er ikke slank når du veier 10 kg for mye i henhold til BMI. At du ikke ser ut som ei dundre, stemmer sikkert dersom vekta er fordelt på de riktige plassene.

Jeg har samme høyde og vekt som deg og ser overhodet ikke syk ut. Tviler på at du gjør det.

Nei, det gjorde du ikke. Du så sikkert sliten ut pga. sorgen, men du så ikke ut som en Belsen-fange. Ærlig talt.

Dette.

Ingen ser ut som «ei dundre» (for en språkbruk) med ti kg for mye på kroppen, med mindre de er veldig lave….

Anonymkode: 80647...7c9

• Liker 3
Skrevet

BMI er bare tull, på en måte kan man vel kalle det en populistisk måle-enhet uten verdi. Da jeg var ganske aktiv på sykkelsetet var jeg ganske opptatt av wattmåling og da er jo vekten viktig når man vil yte mest mulig watt pr. kilo. Blant syklister er noe som heter fettklemme forholdsvis vanlig siden den kun måler kroppsfett, jeg ville kjøpt en sånn hvis man først er opptatt av vekten, den koster kanskje en hundrelapp nå, ett annet alternativ er at man låser inn eller kaster badevekta. :)

Skrevet

BMI er en kroppsmasseindeks, det er ikke en kroppsmassefasit. Det er et tall som indikerer kroppsmassen din, den sier ikke at du ER feit. Indikasjon betyr anvisning eller tegn. Man kan for eksempel få en indikasjon på at det begynner å regne eller hagle når det er bygeskyer på himmelen. Men det er ikke sikkert at det kommer til å regne for det om.

Kroppsmasseindeks har også fått kritikk i mange år fordi den er dårlig på å bestemme metabolsk helse, skiller ikke mellom kroppsfett og muskler, eller hvor fettet ligger eller rase- og kjønnsforskjeller. Det er forskjell på en liten tynn asiat og en stor feit neger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han som oppfant bmi-skalaen sa helt spesifikt at den IKKE skulle brukes til å vurdere undervekt/overvekt, og jeg forstår ikke hvorfor ingen land/leger/helseforetak har fått det med seg. Det var for å føre statistikk over mennesker, en skjematisk oversikt. 

Anonymkode: afe7a...d59

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er jo kun 1 kg unna overvekt i BMI da. 
Så i dag er det normalvektig, i morgen vet man ikke. 
Jeg er 178 og veier ca 60 kg, jeg er normalvektig. Har vært oppi 78, men var klart overvektig da, uansett hva BMI sa. 

Anonymkode: 4637d...e8f

Jeg er akkurat like høy som deg, kan ikke huske at jeg har veid 60 kg… Men på slutten av ungdomsskolen, da jeg var litt lubben rundt magen, veide jeg ca 73-75, tror jeg. 

Jeg bruker str 43 i sko, har store hender, brede ankler og håndledd, stort hode. Hele meg er kraftig bygget. Så ser jeg kvinner på min egen høyde som er smalskuldret, små føtter, hendene deres er bare 2/3 av bredden på mine hender osv. Om vi har samme relative «tykkelse», og samme høyde vil vi aldri i verden ha samme vekt…. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var nettopp andre som sa til meg at jeg var for tynn og at jeg ikke måtte gå ned mer.

Meg som var mager og 1.73/60. 

En bestemor eller noe sånt det da? Eller en rival i kjærligheten?

Ren bullshit uansett. Eventuelt et bevis på hvor fete vi har blitt generelt, når 60 kilo er "magert".

Anonymkode: 01fe6...2d6

• Liker 8
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Da må det ha vært en annen årsak enn vekta. Jeg er 174 cm og ca. 60 kg, ingen som sier at jeg ser syk ut. Folk har selvfølgelig ulik kroppsbygning osv., men ingen på 168 cm kan se sykelig tynne ut på 65 kg. Det er rett og slett ikke mulig. 

Jeg hører ofte personer som går ned mye i vekt si at folk rundt dem sier de ser syke ut med normal BMI. Da tipper jeg årsaken er a. folk er ikke vant til å se dem slanke og derfor får sjokk, b. de har fått mye løs hud eller c. folk er misunnelige fordi de har klart å gå ned. Eller en blanding av alle tre.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ingen ser ut som «ei dundre» (for en språkbruk) med ti kg for mye på kroppen, med mindre de er veldig lave….

Nei, det er jo det jeg sier. Hun som er 173 cm og 88 kg ser ikke nødvendigvis ut som ei dundre, men jeg tror ikke hun ser slank ut. Det er ikke sånn at med mindre man ser kjempefeit ut, så er man slank. Folk har helt forvrengt kroppsbilde.

AnonymBruker
Skrevet

170 her, og veide 80 kg da jeg skulle føde. Var gigantisk😆

Nå veier jeg 55, ser verken "skral" eller "sykelig tynn" ut. Har timeglassfigur og en sunn bmi, ser helt vanlig slank ut.

Vedder på at folk troller når de mener at 80 kg på ei dame er normalt og sunt. Eller så har de blitt kraftig amerikaniserte.

Anonymkode: 48f6b...b88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er en 23 år gammel jente, som veier 78 kilo. Jeg er litt høy også, 177cm. Ifølge BMI kalkulator er jeg overvektig 😅 

Men jeg ser helt normalvektig ut. Har ingen indikatorer for at jeg er overvektig, annet enn at BMI kalkulatoren tilsier det. 

Jeg pleide å være undervektig (55 kilo), og får litt noia av tanken på at jeg klassifiseres som overvektig. 

Er det fler som kjenner på det samme? At BMI resultater ikke stemmer med det man ser i speilet?

Anonymkode: c121a...d5c

Du kan få fett som legger seg mere heldig en andre. Vi er jo neste alle overvektig, se deg rundt, Ola og Kari er overvektig.

Anonymkode: 03dae...244

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En bestemor eller noe sånt det da? Eller en rival i kjærligheten?

Ren bullshit uansett. Eventuelt et bevis på hvor fete vi har blitt generelt, når 60 kilo er "magert".

Anonymkode: 01fe6...2d6

Min bestemor er død. Det var kolleger som sa til meg at jeg ikke måtte gå ned mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...