Gå til innhold

Er ikke 78 kilo normalvektig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

BMI er et godt verktøy for en gruppe mennesker, men på én og én kan det være svært unøyaktig. Se heller på hvor mye bukfett du har, hvor mye fett har du rundt organene? Dersom det ikke er så galt og du føler deg bra og i god nok form, har du en helt super vekt.

Anonymkode: 4e4ce...4e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke det er så rart med tanke på hvor store størrelsene har blitt, og at alt er veldig oversized. Jeg er selv 167 cm og 54 kg og har store problemer med å finne små nok klær i voksenavdelingen. XS er ofte for stort. Jeg klarer selvfølgelig å finne visse klær som enten er små I størrelsen eller er så tettsittende at de blir normale på meg, men da må jeg lete. Hvis jeg hadde gått inn i en klesbutikk og dratt med meg et tilfeldig utvalg klær i XS, så ville mesteparten vært for stort. 

Anonymkode: 7dfab...ab7

Men det er jo fordi befolkningen har blitt større, og så lurer klesindustrien oss til å kjøpe mer klær ved å forandre på størrelsene.

Anonymkode: b9493...01f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

BMI var ment for statistikk og grupper, ikke på individnivå. Og det der er så forskjellig, det er så variert hvordan vekt er fordelt på kroppene våre. Dette slår fort ut veldig skjevt når man ligger på grensa.

Jeg er 178 og 82 kilo og jeg blir generelt ikke regnet som tjukk, men jeg vet jo jeg er for stor, for jeg er veldig "bunn-tung" 😛Smalt fjes, synlige krageben, nærmest flat mage (unntatt litt overflødig hud under navlen etter graviditet og vektnedgang), men alt samler seg i rumpe, lår og legger hos meg. Så da tror jeg ikke folk "ser" vekta like godt. 

Anonymkode: 50f9e...3ba

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det høres mye ut med 78 kg

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 177 cm, og veier 63 kg. Blir lubben når jeg bikker 67-68, så 78 hadde definitivt vært betydelig overvekt på min kropp.

Anonymkode: 3f23e...a86

Jeg er 1.73 høy og når jeg veide 60 kg så jeg mager ut.

Anonymkode: 76a4c...537

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ekstremt vondt for å tro.

Anonymkode: 01fe6...2d6

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Det kommer jo helt an på høyden. TS er akkurat innenfor normalvekt. 

173 cm og 88 kg, som #2 nevner, er overvekt. 

Det er jo veldig vanlig å være overvektig for tida - blant voksne er det vel mer vanlig å være overvektig enn normalvektig. Så det at vi er så vant til å se overvektige, gjør nok noe med hva vi synes ser tjukt ut. 

Midjemål er for øvrig viktigere enn BMI, TS, så du bør heller sjekke det. Kvinner bør være under 80 cm.

Jeg som er 88 kg her og 173. Målte midjemål nå og jeg er 75 cm. Jeg er virkelig slank og vet og skjønner selv år jeg ikke ser overvektig ut :)

Anonymkode: 302ea...553

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg er etter BMI-kalkulatoren overvektig, men med alle musklene jeg har så har legen min (itdannet i bl.a. sportsmedisin) jonkludert med at det er ikke fedme-type overvekt, og ikke farlig å ha. Har veldig fine blodverdier på både sukker og kolesterol,  eldig fint blodtrykk (ca 15 år under hva som er normalt for min alder). Det eneste jeg ville passet på er st å veie mye, samme hva det kommer av, kan slite på ledd. 

Det går både an å være godt innenfor normal BMI, men skinny-fat, som betyr alt for høy fettprosent, og "overvektig", men ikke over-feit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Handler kanskje om kroppsfasong og muskelmasse? 

Anonymkode: 4dc5f...5cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jég vet ingenting om BMI. Føler du deg ok, så er det riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg som er 88 kg her og 173. Målte midjemål nå og jeg er 75 cm. Jeg er virkelig slank og vet og skjønner selv år jeg ikke ser overvektig ut :)

75 cm er ikke lite. Til sammenligning har jeg 60 cm selv og ser ikke engang på meg selv som "virkelig slank", bare helt normalt slank. Jeg er litt lavere enn deg, (167 cm) men det burde ikke ha altfor mye å si for midjemålet. 

Anonymkode: 7dfab...ab7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei herlighet du er ikke overvektig! 173 her og ser slank ut. Ønsker ikke å bære tynnere. Liker best når jeg har litt former. Er 88 kg men bruker altså Small og Medium og ser ikke overvektig ut. Folk er forskjellige og BMI er tull

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro på.

Anonymkode: 48f6b...b88

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
imagineme skrev (3 timer siden):

Folk må slutte å se seg blind på BMI og heller bruke det som indikator som @Fant80 sier.

Kalkulatoren tar KUN høyde for vekt og høyde, ikke muskelmasse, beinstruktur eller fett.

Ta Eddie Hall som et eksempel. 191cm høy, 164 kilo og 36 år gammel. Kalkulatoren indikerer svært alvorlig fedme. BMI på 45+.

Så ser du på bildet i spoileren.

Skjul innhold

image.png.4f9754f6b5961168eff0057df6752b47.png

Men han ser jo faktisk halvfeit ut. 

Anonymkode: 23160...55f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Bmi er vel kun "riktig" hvis du er 25 år gammel mann på 180. Alt annet blir feil. Er du eldre er den ikke korrekt, er du kvinne, høyere eller lavere, mye muskler etc så er det heller ikke korrekt.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror på det, jeg er 10 cm lavere og er mager hvis jeg veier 50kg. Var det pga amming, og mange som reagerte på at jeg var for tynn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde jeg veid så mye hadde jeg vært overvektig. Jeg er 168 og veier 56 kg, det er normalvekt for meg. Blikker jeg 60 vil jeg føle meg tykk.

Anonymkode: ff535...435

shit. jeg er 169 og 69-70 kg. har vært ned i 62-63 kg og da var jeg rett og slett syltynn! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er 1.74 og 60 kg og ser mager ut, faktisk syk ut.

Anonymkode: b9493...01f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei herlighet du er ikke overvektig! 173 her og ser slank ut. Ønsker ikke å bære tynnere. Liker best når jeg har litt former. Er 88 kg men bruker altså Small og Medium og ser ikke overvektig ut. Folk er forskjellige og BMI er tull

BMI stemmer ganske godt i de fleste tilfeller. Du skal ha ganske mye muskler for å havne på overvektig uten at du er det.

Jeg er 165 og er normalvektig fra 50 til 68 kilo. Dette er et vidt spenn og det tar allerede hensyn til at folk er forskjellige (kroppsbygning og muskelmasse). Det vil si at man kan være både sped og kraftig, ha lite eller mye muskler, og likevel være normalvektig.

Selv er jeg kraftig bygget, har en del muskler og veier 55 kilo. En kort periode i ungdommen var jeg nesten 68 kilo, det var helt klart for mye. Skulle jeg vært «normalvektig» på den vekten måtte jeg vært bodybuilder.

Anonymkode: c1e3a...df9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Samme her. Er 1.76 og veide 62 kg etter en kjærlighetssorg. Fikk beskjed om å komme meg til legen, så ut som en Belsen-fange.

Anonymkode: 9d582...689

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig dette med vekt. Jeg er også 177, og ligger på ca 62 kg. Stor forskjell på å være veldig slank, og mager. Jeg trener og ser sunn ut, og har kvinnelige former. Ikke noe behov for å legge på meg heller, selv om det ikke hadde vært noe krise. Har vanskelig for å tro at dere med helt normal vekt ser magre og syke ut. Er nok heller noe med normalen i dag som har endret seg. 

Anonymkode: 553fd...1e9

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...