Gå til innhold

Er ikke 78 kilo normalvektig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 23 år gammel jente, som veier 78 kilo. Jeg er litt høy også, 177cm. Ifølge BMI kalkulator er jeg overvektig 😅 

Men jeg ser helt normalvektig ut. Har ingen indikatorer for at jeg er overvektig, annet enn at BMI kalkulatoren tilsier det. 

Jeg pleide å være undervektig (55 kilo), og får litt noia av tanken på at jeg klassifiseres som overvektig. 

Er det fler som kjenner på det samme? At BMI resultater ikke stemmer med det man ser i speilet?

Anonymkode: c121a...d5c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei herlighet du er ikke overvektig! 173 her og ser slank ut. Ønsker ikke å bære tynnere. Liker best når jeg har litt former. Er 88 kg men bruker altså Small og Medium og ser ikke overvektig ut. Folk er forskjellige og BMI er tull

Anonymkode: 302ea...553

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke overvektig når man har BMI på 24,9 som du har (men på grensa, forsåvidt).

Husk også at BMI bare er et tall, den sier ingenting om verken utseendet ditt eller helsa di. Folk med lik BMI kan se helt forskjellige ut avhengig av muskelmasse og kroppsbygning. 

I tillegg er det fedme som er helseskadelig (BMI > 30), ikke overvekt. Så om du er fornøyd med utseendet med BMI på ca 25 (noe jeg selv personlig også er, jeg kler best det eller litt over), så er det  jo ingen grunn til å stresse med det bare pga et tall!

Anonymkode: 889f0...397

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har samme BMI som deg, men veier 75 kg. Pleier vanligvis å ha BMI 19-21, så jeg synes selv at jeg ikke ser bra ut. Men er jo ikke tjukk. Det er bare estetisk og at jeg vil passe klærne mine. 

Hvis du er fornøyd med vekten din så trenger du ikke tenke på det rent helsemessig. 

Skrevet

Godt voksne folk som ikke forstår at BMI er en indikator og et verktøy. Ikke noe fasit. Flaut!

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 177 cm, og veier 63 kg. Blir lubben når jeg bikker 67-68, så 78 hadde definitivt vært betydelig overvekt på min kropp.

Anonymkode: 3f23e...a86

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 178 og 76 kg og jeg er helt klart lubben.

Anonymkode: a6130...99a

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg veid så mye hadde jeg vært overvektig. Jeg er 168 og veier 56 kg, det er normalvekt for meg. Blikker jeg 60 vil jeg føle meg tykk.

Anonymkode: ff535...435

• Liker 4
Skrevet (endret)

Folk må slutte å se seg blind på BMI og heller bruke det som indikator som @Fant80 sier.

Kalkulatoren tar KUN høyde for vekt og høyde, ikke muskelmasse, beinstruktur eller fett.

Ta Eddie Hall som et eksempel. 191cm høy, 164 kilo og 36 år gammel. Kalkulatoren indikerer svært alvorlig fedme. BMI på 45+.

Så ser du på bildet i spoileren.

Spoiler

image.png.4f9754f6b5961168eff0057df6752b47.png

Endret av imagineme
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde jeg veid så mye hadde jeg vært overvektig. Jeg er 168 og veier 56 kg, det er normalvekt for meg. Blikker jeg 60 vil jeg føle meg tykk.

Anonymkode: ff535...435

Selvsagt, du er jo nesten 10 cm lavere enn TS.

Anonymkode: 2f70d...548

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 6 cm høyere enn deg og veier det samme. Ja, du er på rødfeltet hvis du ikke er stinn av muskler.

Hva er livmålet ditt? 

Det bør ikke være med enn halvparten av høyden din.( 88,5)

Mitt er 15 cm under.(76)

Anonymkode: 98166...b94

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

BMI brukes i all hovedsak til å måle vekten i en befolkning eller en gruppe. For å se om vekten øker eller minker over tid. På individnivå kan den brukes som en pekepinn.

Anonymkode: 6c73a...c46

• Nyttig 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer jo helt an på høyden. TS er akkurat innenfor normalvekt. 

173 cm og 88 kg, som #2 nevner, er overvekt. 

Det er jo veldig vanlig å være overvektig for tida - blant voksne er det vel mer vanlig å være overvektig enn normalvektig. Så det at vi er så vant til å se overvektige, gjør nok noe med hva vi synes ser tjukt ut. 

Midjemål er for øvrig viktigere enn BMI, TS, så du bør heller sjekke det. Kvinner bør være under 80 cm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en 23 år gammel jente, som veier 78 kilo. Jeg er litt høy også, 177cm. Ifølge BMI kalkulator er jeg overvektig 😅 

Men jeg ser helt normalvektig ut. Har ingen indikatorer for at jeg er overvektig, annet enn at BMI kalkulatoren tilsier det. 

Jeg pleide å være undervektig (55 kilo), og får litt noia av tanken på at jeg klassifiseres som overvektig. 

Er det fler som kjenner på det samme? At BMI resultater ikke stemmer med det man ser i speilet?

Anonymkode: c121a...d5c

Så lenge du føler deg bra med deg selv spiller vekta ingen rolle.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er 177 cm, og veier 63 kg. Blir lubben når jeg bikker 67-68, så 78 hadde definitivt vært betydelig overvekt på min kropp.

Anonymkode: 3f23e...a86

Mens jeg er 168 cm og ser flott ut når jeg veier 67 kg. 

Alle synes jeg er så liten og slank. Selv trives jeg best på 62 kg, men da kommenterer alle at jeg har blitt så tynn. 

Anonymkode: 09d34...c04

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Stol på speilet. Det er mye mer presist enn BMI.

Du er en litt høy kvinne og kan ha høyere BMI enn lave kvinner uten å være reelt overvektig.

BMI gjør befolkningen dummere.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

BMI alene er en dårlig målestokk fordi den ikke tar hensyn til muskelmasse og fettprosent, bruk midjemål i tillegg.

Er midjemålet ditt under 80 cm, og BMI under 25, er du normalvektig.

(Jeg har litt lavere BMI enn deg og er således normalvektig, men midjemålet mitt er alt for høyt!  Det viser at jeg har bukfedme, og er er i en kategori som har "betydelig økt risiko" for diabetes type 2 og hjerte/kar-sykdom)

Anonymkode: 823d2...531

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner rundt samme vekt og høyde ser ikke tjukke ut, fordi høye mennesker med bred benbygning ofte bygger seg ut i bredden på en annen måte enn oss som er lavere med smal benbygning. Jeg har f.eks en venninne med ganske nøyaktig samme høyde og vekt som deg, og hun har mindre kvinnelige former enn meg, som veier ca.25 kg mindre og er 10 cm lavere. Jeg ser mer formfull ut, fordi alt legger seg på rumpe, lår og pupper. Man ser allikevel veldig tydelig på bilder av oss sammen at hun er et mye større menneske enn meg, jeg ser ut som et barn ved siden av. Alle målene hennes er også ganske mye større og fettprosenten en del høyere.

Poenget er i hvert fall at man tåler flere kilo som høy før man ser tjukk eller formfull ut, men fettprosenten kan være faretruende høy allikevel og f.eks midjemålet kan være alt for stort, selv om midjen har bygget seg ut i bredden og ikke fremover. 

Anonymkode: 7dfab...ab7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei herlighet du er ikke overvektig! 173 her og ser slank ut. Ønsker ikke å bære tynnere. Liker best når jeg har litt former. Er 88 kg men bruker altså Small og Medium og ser ikke overvektig ut. Folk er forskjellige og BMI er tull

Anonymkode: 302ea...553

Jeg er 174 og 62 kg og synes det er rart at du er slank med 88 kg og bruker small og medium.

Er det mye muskler du har?

Anonymkode: b9493...01f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er 174 og 62 kg og synes det er rart at du er slank med 88 kg og bruker small og medium.

Er det mye muskler du har?

Anonymkode: b9493...01f

Jeg syns ikke det er så rart med tanke på hvor store størrelsene har blitt, og at alt er veldig oversized. Jeg er selv 167 cm og 54 kg og har store problemer med å finne små nok klær i voksenavdelingen. XS er ofte for stort. Jeg klarer selvfølgelig å finne visse klær som enten er små I størrelsen eller er så tettsittende at de blir normale på meg, men da må jeg lete. Hvis jeg hadde gått inn i en klesbutikk og dratt med meg et tilfeldig utvalg klær i XS, så ville mesteparten vært for stort. 

Anonymkode: 7dfab...ab7

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...