Gå til innhold

Folk som shopper fra Shein, Temu, Wish, AliExpress...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt du har i huset er produsert i Norge.

Fascinerende. Da kan du ikke eie mange ting. 

Såvidt jeg vet produseres det ikke deler til telefon/PC/TV/hvitevarer i Norge en gang, så hvordan kan du ha bruker på KG? 

Anonymkode: a4766...cc0

Skrev jeg at alt jeg eier er produsert i Norge? Jeg skrev at jeg heller kjøper norsk enn kinesisk. Big difference. Det handler om å ta aktive valg der valg er mulig og ikke velge det billigere i alle sammenhenger. Og så kan man kjøpe ting som ikke er norske, men fremdeles ikke produsert i Kina (eller tilsvarende langt borte også). Som er mer bærekraftig enn å handle fra Kina. Mine siste kjøp er produsert i Danmark, Norge og Sverige. Og jeg handler heller grønnsaker og egg etc på det lokale gårdsutsalget enn på Rema. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har for det meste kjøpt hobbyartikler fra wish/aliexpress/ebay. Ting og tang som jeg bare får kjøpt i noen få nettbutikker i norge, og da til en latterlig høy pris. Alt har hatt adekvat kvalitet.

For endel år siden røyk silikonreima til e-fit klokka mi. Jeg fikk kjøpt en ny fra en (tilsynelatende) norsk nettbutikk, og det hadde nesten lønnet seg å bare kjøpe ny klokke. Når den reima røk fant jeg ny på wish for en billig penge, og når den ankommer er den helt identisk med den jeg hadde betalt masse for. 🤷‍♂️

Anonymkode: a1ea9...26d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 6.45):

Jeg syns folk som er så dømmende som deg ts har lav IQ 😂

Anonymkode: 51263...f33

hva bygger du det på? mener du at folk som har et kritisk blikk på fenomen i samtiden, og er opptatt av klimatrusselen, og hvordan vi påvirker med våre valg, har lav IQ? Påstanden din er jo helt absurd.

Anonymkode: 043a4...920

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HSV50 said:

Skrev jeg at alt jeg eier er produsert i Norge? Jeg skrev at jeg heller kjøper norsk enn kinesisk. Big difference. Det handler om å ta aktive valg der valg er mulig og ikke velge det billigere i alle sammenhenger. Og så kan man kjøpe ting som ikke er norske, men fremdeles ikke produsert i Kina (eller tilsvarende langt borte også). Som er mer bærekraftig enn å handle fra Kina. Mine siste kjøp er produsert i Danmark, Norge og Sverige. Og jeg handler heller grønnsaker og egg etc på det lokale gårdsutsalget enn på Rema. 

Dette blir så urealistisk at det må være to muligheter. Du lever faktisk svært minimalistisk (begrenset) eller, du anser ikke helt hvor global økonomien har blitt. Har du ikke lest eksempelvis slike saker, at fiskekaker som du kjøper i Norge og er markert med NytNorge merke, er pakket i Kina? Fordi det er billigere for produsenter slikt. 

Har du ikke kjøpt en eneste, jeg vet ikke, tskjorte eller mikrofiberklutt engang,  i det siste? De er antagelig også produsert i Kina. 

Anonymkode: 63117...77b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2024 at 1:19 AM, AnonymBruker said:

...bare skriker lav IQ, etter mitt syn.

Altså, hvem er det som tror at de får kjøpt noe som helst av kvalitet fra slike sider? Hvem er det som ser på de prisene og tenker at de produktene de kjøper er solide, robuste og legitime? Hvem er det som blar gjennom de produktene og tenker "Ja! En 6-pakning med travel size parfymedispensere i forskjellige farger er virkelig noe jeg trenger!".

Til sist, så er det også synd at ikke flere tenker over konsekvensene av det nivået av konsumerisme som vi driver med i dag vil gjøre med samfunnet og kloden. 

Anonymkode: aa720...dfa

Det er en god del kvalitet på de sidene om man ikke kjøper det vanlige rælet. Det er mange som kjøper helt ville summer med masse småting jeg ikke tror de har behov for. Kjøper på kreditt. Klager over at de er fattige. Jeg ser mye inne på Facebook sidene… Jeg har kjøpt ting jeg ikke får tak i i Norge eller ting som er betydelige lavere pris. Eksempel er at en norsk nettbutikk importerer varer fra Kina og selger dem til norske priser. Et eksempel er at jeg ønsket meg bambus-skuffskillere. Jeg sjekker på en norsk butikk som er høyt overpriset, og man kan få mye lavere pris via Temu. Tre til prisen av en i denne butikken. Samme med en dyrebutikk jeg kom over med en matbeholder til katt. Tre ganger prisen i den norske butikken. Wall stickers til veggen også. Jeg pleide handle på Etsy, inntil jeg innså at det er mange «kunstnere» som kjøper det fra Kina og selger til trippel pris. 

Anonymkode: cf9f3...a81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leser du ikke innleggene? Varene blir jo produsert samme sted, av de samme folkene, med de samme dårlige rettighetene, men de varene som man kjøper dyrt er det noen som tar avanse på i kjeden frem til deg som forbruker. Her fremstår du mildt sagt som et premienek og må bare slutte å hakke på de som er smartere enn deg.

Anonymkode: 672ee...05d

Jeg leser igjen og igjen påstanden om at det er samme ræl til høyere pris man får i norske butikker, men kan noen dokumentere at det som selges på temu etc er nøyaktig det samme (produsert samme sted av samme folk) som man får kjøpt i butikk i Norge. Hadde vært interessant med lenke. Jeg mener jeg har lest, men finner ikke lenken nå, at det ofte er «night shift» som produserer B-varer som ikke er en del av det offisielle, og at merkene er fake. At større butikker kontrollerer leverandører mht miljø etc (som det er strengere og strengere krav til at man gjør). Så jeg tror at det er en myte at det er akkurat det samme man får.
 

Det er jo en sykt dårlig forretningsidé å selge ting til en dyr penge til butikker for så å undergrave sitt eget marked fullstendig med å selge samme varen til en slikk og ingenting direkte til folk. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette blir så urealistisk at det må være to muligheter. Du lever faktisk svært minimalistisk (begrenset) eller, du anser ikke helt hvor global økonomien har blitt. Har du ikke lest eksempelvis slike saker, at fiskekaker som du kjøper i Norge og er markert med NytNorge merke, er pakket i Kina? Fordi det er billigere for produsenter slikt. 

Har du ikke kjøpt en eneste, jeg vet ikke, tskjorte eller mikrofiberklutt engang,  i det siste? De er antagelig også produsert i Kina. 

Anonymkode: 63117...77b

Hva av det jeg skriver er det du ikke forstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (9 minutter siden):

Skrev jeg at alt jeg eier er produsert i Norge? Jeg skrev at jeg heller kjøper norsk enn kinesisk. Big difference. Det handler om å ta aktive valg der valg er mulig og ikke velge det billigere i alle sammenhenger. Og så kan man kjøpe ting som ikke er norske, men fremdeles ikke produsert i Kina (eller tilsvarende langt borte også). Som er mer bærekraftig enn å handle fra Kina. Mine siste kjøp er produsert i Danmark, Norge og Sverige. Og jeg handler heller grønnsaker og egg etc på det lokale gårdsutsalget enn på Rema. 

Det gjør jeg og. Er blant annet bevisst på alt av klær og mat. Og kjøper hovedsakelig fra lokale jaktlag og bønder. 

Men når samme katteleke, samme ledlys-stripe, samme mobilcover, selges for hundrelapper i Norge, og 10 kroner på Ali. Da velger jeg Ali.

Anonymkode: a4766...cc0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har kjøpt på Aliexpress i det siste:

Trening/fargelegging med sand. Det er en fin aktivitet som mine barn elsker. Det er veldig dyrt og er vanskelig å få tak i Norge men billig i Kina. 

Tegnesaker. Aquarell blyanter, tusjer osv. Svinndyrt på Panduro for samme kvalitet.

En spesiel type batteri. Umulig å få tak i Norge, 200 kr på Aliexpress. I Norge måtte jeg istedenfor kjøpe hele gjenstanden på nytt, det er 1800 kr. 

Jeg føler jeg er verken dum eller harry. Jeg shopper heller ikke mengder med skrot, det har jeg ikke behov for. Verken fra Rusta/Europris eller Aliexpress. Men jeg har barn, jeg har liv og hobbyer, og det er ting jeg trenger.

Anonymkode: 63117...77b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også kjøpe ting som er umulige å gå tak i og som jeg SKAL ha fra langt vekke, også fra Kina. Forskjellen er da at jeg vet jeg skal ha noe, googler og finner ut at ok, det selges kun i Kina/usa/langt borte. Det som kritiseres her er en nettbutikk hvor folk sitter og bestiller ting de ikke trenger og ikke ante eksisterte fordi det er billig. 
 

Nettbutikker som utkonkurrerer norske butikker og norske arbeidsplasser, fordi man heller vil kjøpe billig. Som er en kjip utvikling jeg ikke vil være med på (og jeg er politisk lyseblå, sånn om noen trodde at dette er politisk idealisme fra min side. 

Endret av HSV50
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør jeg og. Er blant annet bevisst på alt av klær og mat. Og kjøper hovedsakelig fra lokale jaktlag og bønder. 

Men når samme katteleke, samme ledlys-stripe, samme mobilcover, selges for hundrelapper i Norge, og 10 kroner på Ali. Da velger jeg Ali.

Anonymkode: a4766...cc0

Mens jeg velger norske butikken. Fordi jeg synes det er kjekt å ha fysiske butikker og arbeidsplassene de fører med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst til å handle på Temu for første gang!

Får du toll inkludert i prisen?

Anonymkode: 5f260...31f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (5 minutter siden):

Mens jeg velger norske butikken. Fordi jeg synes det er kjekt å ha fysiske butikker og arbeidsplassene de fører med seg. 

Hadde vært fint om de "norske" butikkene solgte norske varer da. Ikke varer de har kjøpt inn i bulker fra Alibaba.com, for så og selge det i Norge for 10 ganger så mye penger.

Kjøper du kun varer fra norske butikker, hvor alt er designet og produsert i Norge? 

Anonymkode: 3240f...7d0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå fikk jeg lyst til å handle på Temu for første gang!

Får du toll inkludert i prisen?

Anonymkode: 5f260...31f

Ja

Anonymkode: 3240f...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde vært fint om de "norske" butikkene solgte norske varer da. Ikke varer de har kjøpt inn i bulker fra Alibaba.com, for så og selge det i Norge for 10 ganger så mye penger.

Kjøper du kun varer fra norske butikker, hvor alt er designet og produsert i Norge? 

Anonymkode: 3240f...7d0

Gidder du å lenke til der det står at norske butikker kjøper varene sine fra alibaba.com/samme sted som temu kjøper fra, for jeg ser det gjentas igjen og igjen i tråden, og lurer på hva kilden til denne påstanden er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ts, hvor opplyst er du rundt varene du velger å kjøpe? Hvor mye har du satt deg inn i hvordan de ble lagd, fraktet til Norge og hvor stor forskjellen på den varen er kontra noe tilsvarende fra Temu, Wish og lignende? 
 

Og lav iq? Skal det ikke mer til før du mener noen har lav iq, sier det veldig mye om din evne til å reflektere og forståelse over hva iq faktisk innebærer. 

Anonymkode: 42a05...9bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er to enkle eksempler om ting som selges i Norge, som er droppshipping. Altså du bestiller fra en norsk butikk og de bestiller fra Kina og sender til deg. Til dobbel/trippel pris.

 

Screenshot_20240219_125953.jpg

Screenshot_20240219_125922.jpg

Anonymkode: 63117...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Her er to enkle eksempler om ting som selges i Norge, som er droppshipping. Altså du bestiller fra en norsk butikk og de bestiller fra Kina og sender til deg. Til dobbel/trippel pris.

 

Screenshot_20240219_125953.jpg

Screenshot_20240219_125922.jpg

Anonymkode: 63117...77b


men dette er en norsk nettbutikk, ikke en fysisk butikk? 

Nå snakker jeg ikke om folk som kjøper billige ting på Temu eller fra en shady leverandør selv for å selge det videre dyrere i en nettbutikk de selv har opprettet. Det er jo same same og like ille (men dyrere for kunden).  Jeg snakker om fysiske butikker med varelager der man går inn og kjøper varen og får den med seg der og da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (2 timer siden):

Mens jeg velger norske butikken. Fordi jeg synes det er kjekt å ha fysiske butikker og arbeidsplassene de fører med seg. 

Flott at du sponser norske arbeidsplasser. På å kjøpe kina-produkter med 300% påslag. Det gidder ikke jeg bruke mine penger på. 

Anonymkode: a4766...cc0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Flott at du sponser norske arbeidsplasser. På å kjøpe kina-produkter med 300% påslag. Det gidder ikke jeg bruke mine penger på. 

Anonymkode: a4766...cc0

Nei deg om det. Jeg forsøker som sagt å unngå plastræl fra Kina og heller bruke pengene mine på ting som produseres i eller hakket nærmere Norge. Og jammen bra at noen av oss er opptatt av norske arbeidsplasser ja 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...