HSV50 Skrevet 20. februar 2024 #121 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alle butikker ønsker at du skal shoppe, og pusher dritt du ikke trenger. Ikke bare Temu som gjør det. ALLE gjør det. De fleste norske butikker er nedlagt. Det er så og si bare utenlandske butikker her. Det nærmeste vi kommer norske butikker er svensk. Umulig å drive 100% norsk butikk. Alt blir produsert billigere i utlandet. Anonymkode: 3240f...7d0 Nei. De fleste norske butikker er ikke nedlagte. Hvor i alle dager får du det fra. Og igjen, du leser ikke hva jeg skriver. Eller misforstår med vilje hva poenget mitt er. Om den fysiske butikken er svensk, men lokalisert i Norge vil den fremdeles generere arbeid og inntekt til mennesker som jobber der (skrev med vilje mennesker, og ikke nordmenn, siden jeg antar at neste argument blir at «det er en eller annen utlending som står i butikken 🙄). Og forskjellen på nettbutikker som pusher varer og fysiske butikker som gjør det samme og hvor mye unødvendig dritt man kjøper er så åpenbar at der blir latterlig å forsøke å forklare forskjellen. Nettbutikken har du med deg mer eller mindre hele tiden og reklamen skriker mot deg på sosiale medier og i avisen. Facebook gir meg ikke annet enn Temu-reklamer nå takker være denne tråden. Fysiske butikker må jeg oppsøke. Selvfølgelig handler jeg mye mindre enn folk som handler på Temu ant the likes of it. Og dessverre har jeg sett på nært hold hva netthandel gone wild har gjort med økonomien til enkelte. Det er omtrent som spillegalskap for enkelte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Aspera Skrevet 20. februar 2024 #122 Del Skrevet 20. februar 2024 Kjøpte et par klesplagg på Aliexpress for ca 15 år siden, måtte kaste dem uten å ta dem på - forferdelig kvalitet og lukter kjemikalier. Har siden bare kjøpt to nettbrett deksler til ungene der, men tanken om at det er null kontroll over hva disse dekslene er laget av )og ikke minst hvem) har vært der. Kjøper noen rengjøringsmidler/ husholdningsartikler på Europris og Rusta hvis jeg kjører forbi disse butikkene. Toalettpapir, svamper, rengjøringsmidler - det man bruker daglig i huset. Drar ikke til Europris for å kose meg å se på billige klær/ pynt/ leker, går rett forbi disse avdelingene når og hvis jeg er der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #123 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 6.14): Må si meg ganske enig her. Syns de butikkene er ganske harry. Samme som Europris og Rusta…. sorry, men harry folk i harry butikker… Jeg har noen kollegaer som drsr på Europris hver fredag for å kose seg. vi har tydeligvis forskjellige liv! 😂 Anonymkode: a7b72...eaf Jeg er en ganske høyt utdannet kvinne, og jeg drar på Rusta /Europrid for å kjøpe ting til min hobby som er dyrking av grønnsaker og blomster. Sikkelig harry å spare penger.... Anonymkode: 073d2...3af 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 20. februar 2024 #124 Del Skrevet 20. februar 2024 Man er rett og slett litt dum om man opplever det som mer moralsk høyverdig å handle kinadrit i norske butikker, slik at den massive gevinsten går til mellom-mennene, oppkjøperne osv. Hvor stort påslag tror du en norsk bedrift har på disse varene, egentlig? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larissa 2 Skrevet 20. februar 2024 #125 Del Skrevet 20. februar 2024 Dette innlegget til trådstarter oser lang vei av snobberi 🤦🏻♀️La nå folk handle hvor de vil! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #126 Del Skrevet 20. februar 2024 Tror nok ikke du er klar over hvor mye kinesiske produkter du faktisk konsumerer. Jeg har brukt AliExpress i flere år og det er ekstremt mange norske kjente nettbutikker som selger varer importert fra disse sidene. Blant annet butikken Tommeliten selger og bruker bilder direkte fra AliExpress, kjøper klær i «bulk», og du kan finne 80% av lageret deres på kinesiske nettsider. Eneste forskjellen er at de slenger på sin egen lapp. Etter å ha vært så mye på Ali som jeg har vært, så ser man veeeldig kjapt hvor mye i butikker som er Kina-importert. Happy-flops, Hjemsol, Tommeliten, etcetc. Så lenge man er kritisk til hva man kjøper så får man som regel bra kvalitet. MEN, du høres jo ganske spesiell ut som synes europris er er harry sted å handle da Anonymkode: 6ce4a...ed3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 20. februar 2024 #127 Del Skrevet 20. februar 2024 Ebbeliten skrev (2 timer siden): Man er rett og slett litt dum om man opplever det som mer moralsk høyverdig å handle kinadrit i norske butikker, slik at den massive gevinsten går til mellom-mennene, oppkjøperne osv. Hvor stort påslag tror du en norsk bedrift har på disse varene, egentlig? Jeg mener at man rett og slett er litt dum om man handler kinadritt, punktum og ferdigdiskutert, og mitt argument mot Temu og Wish fra begynnelsen av: kjøp mindre dritt du egentlig ikke trenger! Forøvrig kan vi godt ta diskusjonen om påslag på varer sånn rent generelt, for den er jo minst like aktuell når det feks kommer til hva den norske bonden får vs hva vi betaler på Rema (eller Meny). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 20. februar 2024 #128 Del Skrevet 20. februar 2024 Nå er aliexpress in markedsplass så det blir det samme som å si at gjenstander på ebay er av elendig kvalitet. Det kommer selvsagt helt an på. Barnearbeid forekommer, men er vesentlig mer utbrett i flere andre land, som gjerne er produsenten av klær eller andre produkter som en kjøper i butikker her hjemme. Telefonen du taster på inneholder meget sannsynlig komponenter eller råstoff som har involvert barnearbeid. En må også huske på at en av grunnene til Kinas økonomiske framgang er at vi i vesten kjøper kinesiske produkter, dette har igjen løftet 800 millioner mennesker ut av fattigdom. Så å løfte den moralske pekefingeren mot de som handler fra Kina forstår muligens ikke viktigheten med global handel for verden. Det er en naiv tankegang når en tror at verden blir bedre om alle handler lite og/eller bare lokalt, da har en misforstått hva som skal til for å øke levestandard og velferd. Dette er myter pushet av romantiske/ideologiske tanker om "det perfekte samfunn". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. februar 2024 #129 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 6.14): Må si meg ganske enig her. Syns de butikkene er ganske harry. Samme som Europris og Rusta…. sorry, men harry folk i harry butikker… Jeg har noen kollegaer som drsr på Europris hver fredag for å kose seg. vi har tydeligvis forskjellige liv! 😂 Anonymkode: a7b72...eaf De har mye utvalg av godteri da 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 21. februar 2024 #130 Del Skrevet 21. februar 2024 Ebbeliten skrev (På 20.2.2024 den 10.09): Man er rett og slett litt dum om man opplever det som mer moralsk høyverdig å handle kinadrit i norske butikker, slik at den massive gevinsten går til mellom-mennene, oppkjøperne osv. Hvor stort påslag tror du en norsk bedrift har på disse varene, egentlig? Kinadrit, slik som biler, datamskiner, mobiler m.m.? 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. februar 2024 #131 Del Skrevet 21. februar 2024 (endret) Har en Mitsubishi L200 2009 Modell i Desember 2020 sluttet speedometer km teller,n og virke og jeg oppsøkte MItsu Forhandleren og de kjente ikke til problemet etter mye egen feilsøking så fant jeg ut at kontakta til WSS Sensoren var defekt ledningene var råtne duret ned til forhandleren og spurte om de kunne anskaffe en slik kontakt til meg mannen på delelageret gliste og sa at den er ikke og få tak i men jeg kan skaffe deg komplett ledningsnett til 21 000,- ink mva klødde meg i hodet og durte hjem igjen sjekket andre bildelforetninger nei sånne kontakter fantes ikke dagen etter fant jeg en på Aliesexpress hele greia kost kostet meg 250,- ink mva og frakt Prisen er jo galskap 21 000,- bilen kostet meg i 2018 89 000,- 132 000 på teller,n deponerte jeg 75 000,- til Mitsu Forhandleren ville jeg få blinklyset tilbake fant råtten pluss ledning fra sikringsboks til Etacs inne i bil loddet sammen og blinklyset funka Endret 21. februar 2024 av Maskinfører 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #132 Del Skrevet 21. februar 2024 Nei jeg tenker ikke det har superbra kvalitet, men tenker at om jeg tar vare på klærne så kan jeg få en del bruk av de. Shein har klær som er mer unike, de har kult design, fine mønster osv. Hvis jeg tenker på en type plagg jeg vil ha så kan jeg ofte finne de der. Finner ikke slikt i norske butikker. Og harry er jeg nok uansett. Anonymkode: 1d56e...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #133 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 1.19): Til sist, så er det også synd at ikke flere tenker over konsekvensene av det nivået av konsumerisme som vi driver med i dag vil gjøre med samfunnet og kloden. Hvem bryr seg? Det er ikke mitt problem for jeg skal dø før det blir noen ordentlige konsekvenser av det. Anonymkode: afc1d...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 24. februar 2024 #134 Del Skrevet 24. februar 2024 Ha ha, jeg kjøper akkurat hva og hvor jeg selv velger, men noen er fjerne nok til å tro at de har noe med det? Det er ille, da står det dårlig til. Jeg tror kanskje at det handler om misunnelse, eller trangen til å se ned på noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiei Skrevet 24. februar 2024 #135 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 10.45): Om en synes det er greit at folk jobber på slavekontrakter så får en vel kjøpe fra disse. Anonymkode: a5303...f7b Tror du all annen "Kinadritt" du har i huset ditt lages på egne fabrikker med gode forhold? Da er du rimelig naiv. Eller, det er kanskje en ønsketenkning? Prøv å se hvor mye du har rundt deg som er made in China. Personlig så har jeg handlet ting til hobbyen min på Temu. Ingenting annet. Jeg er ingen stor netthandler, og får ingen glede av å handle på nettet. Men jeg gidder ikke betale mye mer for samme vare i fysiske butikker hjemme som i tillegg har latterlig dårlig utvalg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #136 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg vil også utfordre en annen påstand. Det er flere som virker å tro, at handler man på Aliexpresss = mer handel, mer søppel. Dette stemmer ikke for meg. Etter at jeg har skjønt, at mye som du ser i butikkene i Norge, kan du kjøpe til en tiendedel av pris på Aliexpress, resulterte det i at jeg shopper mye mindre.Når du ser "en dings" i en butikk, og tenker ja det er lurt, men skal se om jeg finner dette billigere på Aliexpress. Så enten glemmer du det i det hele tatt, eller husker du og faktisk finner det - og leser anmeldelser fra hundre folk, og de skriver kanskje at det ikke var så nyttig som de trodde. Og man handler rett og slett mindre, fordi impulskjøpene forsvinner. Man trenger ikke å bestemme seg her og nå, man har tid til å tenke. Og plutselig skjønner at man ikke trenger det allikevel. F.eks, helt konkret, å slutte å handle på Zara totalt. Man kan kjøpe Zara plagg med Zara merke på Aliexpress. Mye billigere. Vet man det, slutter man å handle på Zara - Zara spiller veldig mye på "nå er dette din siste sjanse å kjøpe det plaget", fordi de bytter kolleksjoner hver uke. Et annet eksempel, har du en treåring som er helt forelsket i Paw Patrol. Men av et eller annet grunn er det bare Pokemon i butikkene, for det er visst "ut" med paw patrol og spiderman i kjedebutikkene nå. Men på Aliexpress finner man hva som helst, når som helst. Trenger du en tskjorte med en dinosaur men i rosa? Eller en traktor-tskjorte men for ei jente? Joda, null problem. Ingen kjønnsdiskriminering på Aliexpress. Ikke bare rosa for jenter eller mørkeblå for gutter, man finner alle farger, alle motiver. Det er rett og slett lifehack. Anonymkode: 63117...77b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå