Gå til innhold

Folk som shopper fra Shein, Temu, Wish, AliExpress...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det som forstyrrer meg er ikke bare kvaliteten, som er kjøpernes problem, men etikken. Noe som koster 5 ganger så lite kan ikke ha vært laget med hensyn til arbeiderne, på noen som helst måte. Å hjelpe alle i krig osv, supert, men man støtter barnearbeid osv av å handle på wish altså.

Anonymkode: 34075...230

Importøren av varen kjøper de samme produktene til samme pris som vi som kjøper direkte fra Ali. Da får jeg en katteleke til 10 kroner. Du kan gå en butikk i Norge å kjøpe samme katteleken til 100 kroner. Fordi du velger å også betale transport i flere ledd, avanse til importør, avanse til butikk, ansatte i butikk, lokale for butikk, med mer.

Så kan vi alle selvfølgelig leve helt etiske liv, å kun kjøpe produkter som garantert er laget på etisk måte. Men jeg tviler på at alt i huset ditt er det. Enkelte ting som klær og mat har det etterhvert blitt enkelt å være bevisst på. Men jeg vet jo at selv om telefonen min, bilen min og macen min er "laget i Europa", betyr det bare at det er satt sammen her. Av deler jeg ikke vet hvor er produsert (men kan gjette meg frem til). 

Anonymkode: a4766...cc0

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke nødvendigvis folk er harry som handler der, men i blant må man ha litt større overblikk. 
å handle ræl, uavhengig om det er dyrt eller billig, fra wish eller temu, er dårlig for kloden, utnytting av billig arbeidskraft og bidrar til sosial dumping. 
Handler man fra norske butikken er det ingen garanti for at det også er dårlig for det jeg nevnte ovenfor, men da bidrar man hvertfall til å støtte norsk næring og arbeidsplasser da. Det er tross alt mange butikker som gir barna våre sine første arbeidsplass eller sommerjobb, det er butikker som bidrar til arbidsopplæring og  til aktiviteter via sponsor. 

det har jeg hittil ikke sett at wish eller temu gjør 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 5f4f5...549

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er klimaavtrykket til en norsk fysisk butikk som bare eksisterer for å stille ut rælet og ta ekstra penger for det?

Fysiske butikker vil jo neppe finnes om 20-30 år. Det er jo mye bedre for både miljø og egen lommebok å kjøpe produktene mer direkte.

Eller er det mindre harry å kjøpe frukt og grønt fra Meny enn direkte fra bonden selv f.eks.?

Anonymkode: 672ee...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en true love hundesele på wish for under 200 lappen. Den samme selen i norsk dyrebutikk kostet rundt 600. Akkurat samme sela fra samme produsent, ikke en billig kopi. Den er fremdeles i bruk etter 5 år. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte en true love hundesele på wish for under 200 lappen. Den samme selen i norsk dyrebutikk kostet rundt 600. Akkurat samme sela fra samme produsent, ikke en billig kopi. Den er fremdeles i bruk etter 5 år. 

Et annet eksempel er guashe steinene som er så populære blant tenåringer nå. I fysisk butikk, Kicks, koster de 229 kroner nå. På Ali kjøpte jeg de for 2 dollar, ca 20 kroner. Akkurat samme produkt. (gaver, så gidder ikke en diskusjon om hvor fornuftig produktet i seg selv er) 

Så var det bærekraft for hvert valg, mulig det sitter noen i Europa og produserer guashe verktøyet til Kicks. Det finner jeg ikke noe om ved googlesøk. Tvert i mot går alle mål ut på å "forbedre" seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hva om du ser på det, å handle fra Aliexpress, som en protest mot kapitalisme?

For du vet ha skjedde.. Store produsenter, for å kutte ned kostnader, flyttet produksjoner til lavkostland. Så omtrent alt produseres nå i Kina. Det de ikke kunne forutse, er at Internett vil komme og gi mennesker mulighet til å shoppe direkte fra produsenter og unngå fordyrende mellomledd. De lider av egen grådighet.

Men jeg har også fordømmer, må jeg innrømme. Jeg mener folk som handler fra Instagram-butikker, kjøper noe influensere reklamerer, uten å sjekke Ebay/Aliexpress først, de er dumme. Slik som Happyfeet, tøfler som ble solgt til 2-300 kr. Som selges å Aliexpress til 34 kr. De som kjøpte de fra Norge, uten umiddelbart sjekke om dette er en kina-produkt, de skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 63117...77b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (21 timer siden):

Denne må være skrevet av en i varehandelen som er redd for å miste jobben fornuftig og handle ting på disse nettbutikkene spesielt ting som ikke kan anskaffes i Norge :D 

Jeg tenker det er en viss forskjell her. Har en mann som handler en del deler fra AliExpress tror jeg. Det er deler som er vanskelige å få tak i Norge, til CNC-maskiner, for å reparere ting osv. Men fra det og til å handle kjoler, interiør og lignende på Temu og Wish? Sistnevnte synes jeg er håpløst. Vi må jo forsøke å gå mot mer bærekraftig handel, ikke mindre. Folk trenger som regel ikke mer skrot i hjemmene sine.

Jeg har en venninne som handler mye sånt, og jeg synes de rydder boden for skrot for å kjøre på dynga annenhver helg omtrent.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 6.45):

Jeg har mastergrad og en helt grei IQ og jeg har skjønt at enkelte ting jeg tidligere har kjøpt til mine hobbyer i norske butikker, er nøyaktig de samme som de jeg kan bestille fra Temu til en liten brøkdel av prisen. 

Anonymkode: e1676...042

Så mastergraden din lærte deg ikke at å støtte kinesiske firmaer er det samme som å støtte undertrykking, brudd på menneskerettigheter og å være i mot demokrati?

Anonymkode: da767...007

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så mastergraden din lærte deg ikke at å støtte kinesiske firmaer er det samme som å støtte undertrykking, brudd på menneskerettigheter og å være i mot demokrati?

Hvor tror du tingene du kjøper i Norske butikker er laget? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet en eller to ganger på Aliexpress så det er egentlig kun i nødsfall jeg kjøper derfra. De andre gidder jeg ikke teste ut en gang. Jeg er nok en typisk ebay bruker og finner de mest intr. varene der (usa) Amazon, bare for å nevne det er ytterst sjeldent, men absolutt ikke den verste plassen å handle fra.

Enkelte varer må man ganske enkelt handle "direkte" fra Kinasjapper da de ikke finnes for salg i Europa og da vet man som regel akkurat hva man kjøper uten at det er direkte billigdrit/jallavarer eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav IQ eller ikke har lite med hvor en handler fra. Vil si en har lavere IQ om en handler ræl og dårlig kvalitet til en langt høyere pris.

Skulle ønsket det utelukkende var slik at varer med god kvalitet og holdbarhet koster mer, og at dårlig kvalitet koster lite, men det har ikke alltid noen sammenheng dessverre.

Skal en ha pynt til f.eka en konfirmasjon eller andre selskap der en trenger noe gøy stæsj. Så er det bedre for pengeboken å kjøpe det på disse nettsidene enn å kjøpe det samme rælet til en langt høyere pris på en annen nettside. Finner du varen i butikk nær deg så er jo det bedre for miljøet men det beste er å kutte unødig plast stæsj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Leser du ikke innleggene? Varene blir jo produsert samme sted, av de samme folkene, med de samme dårlige rettighetene, men de varene som man kjøper dyrt er det noen som tar avanse på i kjeden frem til deg som forbruker. Her fremstår du mildt sagt som et premienek og må bare slutte å hakke på de som er smartere enn deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt mye på AliExpress. Alt fra rustfrie bolter til plastikk trim til min Tesla, har også kjøpt keyless entry til min eldre sportsbil, pluss en haug av andre ting. Alt i alt er jeg fornøyd, det er ikke alltid jeg mottar varene, men da er systemet fra AliExpress veldig bra, får alltid tilbake pengene

Anonymkode: 2f305...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er forsåvidt enig i at det er mye søppel der, og det med konsumerisme og jorda går under og blabla.

Men utover det, så tenker jeg man har ganske lav IQ, om man ikke skjønner at mye av det du handler andre steder er produsert i Kina. Det er bare en mellommann som har importert det.

Men noen bare synes AliExpress er helt bak mål og selger bare dritt, og så kjøper de den samme tingen til 5x prisen i en norsk nettbutikk.

Anonymkode: 60ecb...c44

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis jeg lar være kjøpe fra feks Temu, vil barnearbeid opphøre da? Havner barna rett på skole hvis de ikke har en jobb å gå til, eller hvordan fungerer denne greia? Vil familiene sulte litt mindre når de ikke får den ørlille inntekta barnet bringer? Hvis jeg kjøper feks lekene på lekebutikken istedenfor på Temu, blir kineserne mer opptatte av giftige kjemikalier?

Jeg er helt enig i at det ikke hverken arbeidsforhold eller miljøperspektiv er bra her, tro meg. Men den er så stor denne industrien, at jeg tror ikke den forandres i denne verdens eksistens, uansett hvor mye man prøver boikotte billige kina-butikker.  Og, jeg innrømmer det, jeg bestiller heller billigere varer fra Temu, enn å betale myyye mer for tilsvarende produkter i Norge. Synd for norske bedrifter, ja, men jeg som forbruker er mer opptatt av å spare der jeg kan enn å støtte norske butikker, dessverre. Dette gjelder dog hverken klær, matvarer eller elektronikk, det handler jeg i Norge, selv om det aller meste av det også er produsert i Kina eller tilsvarende land..

Anonymkode: 141b6...eab

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser du ikke innleggene? Varene blir jo produsert samme sted, av de samme folkene, med de samme dårlige rettighetene, men de varene som man kjøper dyrt er det noen som tar avanse på i kjeden frem til deg som forbruker. Her fremstår du mildt sagt som et premienek og må bare slutte å hakke på de som er smartere enn deg.

Dette. Man skal være bra naiv om man tror de produktene som er "made in China" i norske butikker er produsert noe mer etisk og bærekraftig enn det man bestiller direkte fra Kina. 

Nå er jeg selvsagt helt enig i at man ikke skal handle masse skrot "bare fordi", men om man handler ting man faktisk trenger og uansett ville kjøpt, ser jeg ikke det helt store problemet, må jeg innrømme. 

Anonymkode: 374cf...719

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Facinerende at Trådstarter mener folk som handler der det er billig har lav IQ. Facinerende at det blir sett på som Harry. Du vet at mange av varene som selges på Europris, Dollarstore, Rusta og på nett er identisk med produkter i andre butikker?

Så lenge en kun handler det en trenger vil jeg påstå det er en smart måte å tjene penger på.

Er det smart å betale 65.- for en pakke med servietter på Kitchen når du kan betale 10.- på Dollarstore? Om du mener det er smart ønsker jeg deg lykke til på ferden til å bli rik. Selv har jeg plan om å være økonomisk uavhengig om få år og sparer alt jeg kan ved å sjekke priser og handle der produktet er billigst. Tror ingen jeg møter irl vil bruke betegnelsen Harry på meg. 

Anonymkode: 43296...6dc

Kanskje sjekke ut det programmet Last Week Tonight har om Dollar store. Det er en grunn til at ting er billige for å si det sånn 🙄

Og ja, jeg handler heller norsk og kvalitet enn billig fra Kina. Bli rik? Nei, det er ikke målet mitt. Og om det er det man sparer på å kjøpe mobildekselet og ræl på billigbutikker som gjør en rik så sjal en handle ufattelig mye ræl. Tror jeg blir rikere av å bare kjøpe mindre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Kanskje sjekke ut det programmet Last Week Tonight har om Dollar store. Det er en grunn til at ting er billige for å si det sånn 🙄

Og ja, jeg handler heller norsk og kvalitet enn billig fra Kina. Bli rik? Nei, det er ikke målet mitt. Og om det er det man sparer på å kjøpe mobildekselet og ræl på billigbutikker som gjør en rik så sjal en handle ufattelig mye ræl. Tror jeg blir rikere av å bare kjøpe mindre. 

Alt du har i huset er produsert i Norge.

Fascinerende. Da kan du ikke eie mange ting. 

Såvidt jeg vet produseres det ikke deler til telefon/PC/TV/hvitevarer i Norge en gang, så hvordan kan du ha bruker på KG? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ser en hunde sele til 1000 kroner på Musti og samme på wish til 150 kroner da kjøper jeg det. Jeg bruker mye wish...gjort i flere år og alltid fornøyd. Serlig når du får kjøpt dyre ting og barne ting til 80 prosent i forhold til butikken.

Og ja butikken kjøper det samme fra Kina som vi kjøper fra wish..men de legger til mye mer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Man skal være bra naiv om man tror de produktene som er "made in China" i norske butikker er produsert noe mer etisk og bærekraftig enn det man bestiller direkte fra Kina. 

Nå er jeg selvsagt helt enig i at man ikke skal handle masse skrot "bare fordi", men om man handler ting man faktisk trenger og uansett ville kjøpt, ser jeg ikke det helt store problemet, må jeg innrømme. 

Anonymkode: 374cf...719

Man skal være bra naiv om man tror at det ikke er forskjell på ting som produseres i Kina også da. Man kan inngå avtaler med fabrikker som dokumenterer arbeidsforhold etc. Men det koster jo mer, selvfølgelig. Òg transporten er jo fremdeles lang. Så man bør redusere kjøp produsert i Kina sånn mer generelt, av mange grunner. 

Nettbutikker med billig ræl fører til at folk kjøper mye mer enn de tenkte og masse dritt de ikke trenger. For så vidt uavhengig av om butikken er fysisk plassert her eller der. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Kvaliteten er veldig dårlig, og det har jeg visst selv før jeg kjøpte ting. Jeg trengte et nytt penal, og en ny toalettmappe. Det kostet 130kr for begge to. Penalet var akkurat slik jeg hadde sett for meg, pent. Toalettmappen var fin, men litt problemer med låsen. Begge var kjøpt på Temu. Men jeg har aldri handlet på Temu, shein, aliexprrss eller noen steder før utenom den ene gangen. Jeg har litt samme forhold til Zara egentlig. Stygge, billige og dårlige klær 

Anonymkode: db1a8...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 11.00):

Nei, lav iq har den som kjøper billig ditt fra Kina, som mest sannsynlig er laget av barn og grovt underbetalte arbeidere på slavekontrakt. 
Selvfølgelig har pris noe med arbeidsforhold  å gjøre. 

Anonymkode: 41250...660

Men de norske butikkene kjøper jo inn fra akkurat samme plass...Kjøper du det direkte fra Kina, eller for trippel pris her i Norge, så er det jo akkurat de samme varene. Akkurat de samme slavene.

Anonymkode: 3240f...7d0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...