Gå til innhold

Folk som shopper fra Shein, Temu, Wish, AliExpress...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norske butikker og nettbutikker har både høye priser og lite utbud (sistnevnte skyldes det første samt lav befolkning)  

Jeg har bodd i USA og mye av det jeg ser på Temu blir tilbudt på Amazon -allerede innkjøpt fra Kina. 

Skulle før jul pusse opp/male noen gamle furukommoder for å ha på hytta og ville ha noen nye knotter. Kikket på norske sider og best pris var 80 kr for 2 stk knotter. Bestilte fra Temu og fikk16 stk for rundt 100kr.   (Samme ville jeg fått på Amazon i USA) 

I Norge er det ansett forkastelig å handle fra Temu, Wish, men det er KUN fordi det er direkte fra Kina. Hadde norsk butikk tilbudt Temu/Wishpriser klager ingen, men det går ikke for norske fraktpriser er jo hinsides. 

Amazon Prime og omtrent gratis frakt og rask levering har kommet til Sverige, tviler på det kommer til Norge. 

Det er ikke kun ræl i disse butikkene, man må bare lete litt etter det man trenger.  Masse nisjeprodukter man ikke ellers kan få tak i her i Norge.  

Anonymkode: e5991...17d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt er jo relativt. Småting fra sånne sider, ja. Ting man tenker man vil ha i kvalitet, kjøper man selvsagt en annen plass. 

Anonymkode: d417f...9af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som bryr seg om at de er under etterforskning for barnearbeid?

Anonymkode: dd671...f7c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen som bryr seg om at de er under etterforskning for barnearbeid?

Anonymkode: dd671...f7c

De får bare stoppe dem tenker jeg.

Tror jeg har også hørt eller lest at flere av produktene kommer fra force Labour campus, og ur-folk som Kina ikke er så glad i (i tillegg til barnearbeid). 

Tror nok det gjelder ikke kun Temu/ol produkter men OVERALT fra det som kommer fra Kina.

Tenk om de prøvde å lage Iphone her i Norge? Et stykk ville koste mye mye mer enn det det gjør nå.

Folk vil ha billigst.

Skulle vi se nærmere på Tesla biler tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et ganske vilkårlig eksempel: https://www.mytrendyphone.no/shop/iphone-15-pro-max-esr-armor-tough-kickstand-halolock-magsafe-deksel-315428p.html

Koster 226 pluss frakt fra AliExpress. Gjett hvor den (og alle andre mobildeksler siden tidenes morgen) er laget? Jo i Kina, av krøpling barnehender (for de som kjenner sin Oslolos). At elitistene vil kjøpe kinavarer til 4x pris på Eplehuset er naturligvis lov, men akkurat det samme, bare dummere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jarmuditten skrev (Akkurat nå):

Som et ganske vilkårlig eksempel: https://www.mytrendyphone.no/shop/iphone-15-pro-max-esr-armor-tough-kickstand-halolock-magsafe-deksel-315428p.html

Koster 226 pluss frakt fra AliExpress. Gjett hvor den (og alle andre mobildeksler siden tidenes morgen) er laget? Jo i Kina, av krøpling barnehender (for de som kjenner sin Oslolos). At elitistene vil kjøpe kinavarer til 4x pris på Eplehuset er naturligvis lov, men akkurat det samme, bare dummere.

Du er klar over at deler til mobilen din, pc'en din og bilen din blir laget i Kina av forkrøblete barnehender også?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist utvikling med mengdeshopping av produkter med drittkvalitet fra et land som vi bør unngå å støtte og handle bevisst fra.
Det er flere gode grunner til å la være å handle fra disse stedene; dårlig for miljøet, elendige arbeidsforhold i produksjonsbedriftene, støtter overforbruk, uregulert/skadelig innhold i en del av produktene, oftest dårlig kvalitet som fører til at man må handle oftere etc. Jeg foretrekker å støtte lokale bedrifter i størst mulig grad, av flere grunner. Samtidig prøver jeg å bruke minst mulig penger for tiden. Derfor kjøper jeg kun det jeg trenger samt gaver til andre akkurat nå. Støtte til lokale bedrifter bunner i at jeg ønsker en levende by, jeg ser verdien av å støtte lokalt næringsliv som igjen gir skatteinntekter til egen kommune, potensielle arbeidsplasser for barna våre når de kommer i ungdomsalder, og jeg liker å ha et godt vareutvalg lokalt - i butikker hvor jeg også får personlig service. 

Anonymkode: 747a5...fcd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew said:

Du er klar over at deler til mobilen din, pc'en din og bilen din blir laget i Kina av forkrøblete barnehender også?

Ja jeg er realist og tror jo at det aller meste vi har i hus, fra mobildeksler til buttplugs er laget av barnehender fra østen. Så er jo spørsmålet, står moralen i veien for behovene for disse varene (og er man eventuelt så enkel at man tror det er bedre å kjøpe de samme varene i en norsk butikk)? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så opptatt av kvalitet her, hvor kjøper dere ting og hvor er det laget?

Anonymkode: 672ee...05d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere som er så opptatt av kvalitet her, hvor kjøper dere ting og hvor er det laget?

Anonymkode: 672ee...05d

Sør-Korea, landet hvor de spiser hund 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarmuditten skrev (10 timer siden):

Fordi barna forventer blinkende masker uansett og jeg tenker det er bedre å kjøpe til lekebutikkens inn-pris? Er samme varene du finner i de norske butikkene.

Du slår meg forøvrig som barnløs, eventuelt en av de som sender barnet på bursdag med beskjed om at vedkommende ikke skal ha sukker.

Feil, og feil igjen. Jeg er nok bare mer opptatt enn hva du er av at barna mine skal arve gode holdninger og kanskje til og med en ikke totalt rævkjørt klode. Men for all del, "you do you", også så billig, da! 🤩

😥

Anonymkode: dde67...ec1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forstyrrer meg er ikke bare kvaliteten, som er kjøpernes problem, men etikken. Noe som koster 5 ganger så lite kan ikke ha vært laget med hensyn til arbeiderne, på noen som helst måte. Å hjelpe alle i krig osv, supert, men man støtter barnearbeid osv av å handle på wish altså.

Anonymkode: 34075...230

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt enig i at det er mye søppel der, og det med konsumerisme og jorda går under og blabla.

Men utover det, så tenker jeg man har ganske lav IQ, om man ikke skjønner at mye av det du handler andre steder er produsert i Kina. Det er bare en mellommann som har importert det.

Men noen bare synes AliExpress er helt bak mål og selger bare dritt, og så kjøper de den samme tingen til 5x prisen i en norsk nettbutikk.

Anonymkode: 60ecb...c44

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lar være kjøpe fra feks Temu, vil barnearbeid opphøre da? Havner barna rett på skole hvis de ikke har en jobb å gå til, eller hvordan fungerer denne greia? Vil familiene sulte litt mindre når de ikke får den ørlille inntekta barnet bringer? Hvis jeg kjøper feks lekene på lekebutikken istedenfor på Temu, blir kineserne mer opptatte av giftige kjemikalier?

Jeg er helt enig i at det ikke hverken arbeidsforhold eller miljøperspektiv er bra her, tro meg. Men den er så stor denne industrien, at jeg tror ikke den forandres i denne verdens eksistens, uansett hvor mye man prøver boikotte billige kina-butikker.  Og, jeg innrømmer det, jeg bestiller heller billigere varer fra Temu, enn å betale myyye mer for tilsvarende produkter i Norge. Synd for norske bedrifter, ja, men jeg som forbruker er mer opptatt av å spare der jeg kan enn å støtte norske butikker, dessverre. Dette gjelder dog hverken klær, matvarer eller elektronikk, det handler jeg i Norge, selv om det aller meste av det også er produsert i Kina eller tilsvarende land..

Anonymkode: 141b6...eab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Feil, og feil igjen. Jeg er nok bare mer opptatt enn hva du er av at barna mine skal arve gode holdninger og kanskje til og med en ikke totalt rævkjørt klode. Men for all del, "you do you", også så billig, da! 🤩

😥

Anonymkode: dde67...ec1

Vet du hva, før neste Halloween skal jeg kjøpe dobbelt og kaste halvparten mens jeg tenker på deg og de gode holdningene dine. 😬 Faen, jeg kjøper trippelt siden det uansett ikke koster noe, da får ditt verdiløse engasjement for "barnas fremtid" negativ effekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Jarmuditten said:

Vet du hva, før neste Halloween skal jeg kjøpe dobbelt og kaste halvparten mens jeg tenker på deg og de gode holdningene dine. 😬 Faen, jeg kjøper trippelt siden det uansett ikke koster noe, da får ditt verdiløse engasjement for "barnas fremtid" negativ effekt. 

I tre forsendelser med noe mellomrom slik at potensielt klimatrykk maksimeres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facinerende at Trådstarter mener folk som handler der det er billig har lav IQ. Facinerende at det blir sett på som Harry. Du vet at mange av varene som selges på Europris, Dollarstore, Rusta og på nett er identisk med produkter i andre butikker?

Så lenge en kun handler det en trenger vil jeg påstå det er en smart måte å tjene penger på.

Er det smart å betale 65.- for en pakke med servietter på Kitchen når du kan betale 10.- på Dollarstore? Om du mener det er smart ønsker jeg deg lykke til på ferden til å bli rik. Selv har jeg plan om å være økonomisk uavhengig om få år og sparer alt jeg kan ved å sjekke priser og handle der produktet er billigst. Tror ingen jeg møter irl vil bruke betegnelsen Harry på meg. 

Anonymkode: 43296...6dc

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (20 timer siden):

Folk som vil spare penger driter i miljø, arbeidsforhold og overforbruk mener du vel? Eller tror du seriøst at det går an å lage og frakte ting så billig fra Kina til Norge uten at det sitter folk og jobber for knapper og glansbilder og knapt det i andre enden? Men drit i så lenge du sparer penger? 

Litt spent på hvor du handler slike småting fra? Som mobilcover, katteleker, redskap til kjøkkenet, kontormateriell?

Anonymkode: a4766...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...