Gå til innhold

Arbeiderpartiet i fritt fall, er nå Norges 3-største parti.


kat-e

Anbefalte innlegg

Kapt.Chat skrev (1 minutt siden):

Når du sier at tretten tusen nye arbeidsplasser ikke er allverden, da mistenker jeg deg for å trolle, og om du ikke troller så skal jeg ikke si hva jeg tenker om utsagnet.

Det er ikke irrelevant, men mitt poeng var at det ikke er så mange at det er noen grunn til å ignorere alle andre typer jobber som folk har nå for tiden, slik du forsøkte å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig. Man jo skulle jo tro at skyhøy innvandring uten bærekraft, grisedyr symbolpolitikk for å endre klimaet og massivt økte skatter og avgifter for å øke offentlig forbruk var en klar vinneroppskrift.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (2 minutter siden):

Det er ikke irrelevant, men mitt poeng var at det ikke er så mange at det er noen grunn til å ignorere alle andre typer jobber som folk har nå for tiden, slik du forsøkte å gjøre!

Sier du som begynte å snakke om arbeidsplasser på Jula.

Jeg er ferdig med diskusjonen, tror vi står for langt fra hverandre i oppfattelsen av samfunnet til at vi umulig kan få til en meningsfull debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting er jeg sikker på, og det er at 13000 nye arbeidsplasser ikke er ubetydelig, og at 105 000 arbeidsplasser også er en vesentlig del av arbeidsstokken i Norge. Om vi sier det på en annen måte, skulle de 13000 arbeidsplassene vært erstattet med NAV stønad på gjennomsnittlige 30K i mnd, så utgjør det NOK 4 680 000 000 i utbetalinger. Men istedenfor så generer disse nye arbeidsplassene personlige inntekter tilsvarende 9 360 000 000 med en gjennomsnittelig mnd inntekt på 60K, hvorav 2 808 000 000 går direkte tilbake til staten i form av personbeskatning, i tillegg kommer arbeidsgiveravgift og andre inntekter til staten. Så disse ubetydlige arbeidsplassene sparer staten for milliardutgifter, samtidig som det generer milliardinntekter til staten.

Endret av Sciurus
Innlegget er ryddet for slettet sitat og svar til dette. Sciurus, mod
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (33 minutter siden):

Men en ting er jeg sikker på, og det er at 13000 nye arbeidsplasser ikke er ubetydelig, og at 105 000 arbeidsplasser også er en vesentlig del av arbeidsstokken i Norge.

Poenget mitt var heller at disse er atypiske for andre "nye" jobber. Veldig mange jobber som ikke blir besatt er stillinger hvor det krever spesialkompetanse som rett og slett ikke finnes i markedet i tilstrekkelig omfang. Dette er et faktum du vektla fiskeindustrien for å slippe å ta med i diskusjonen. En annen sak er at jeg aldri har sett en eneste bedrift i fiskeindustrien gjøre et eneste forsøk på å rekruttere arbeidskraft fra andre deler av landet! Et annet problem med mange "nye" lavere kvalifiserte jobber er jo at de medfører mer direkte kontakt med overordnede og ikke minst kunder i forhold til eldre jobber på samme nivå av kvalifikasjoner, og det kan ofte være et alvorlig proplem for mange av de som gjerne er arbeidsledige. 

Forøvrig er jo fiskeindustrien litt spesiell. Det å sløye fisk krever nok høyere hastighet enn andre industrijobber, da det meste annen industri nok er mer automatisert og går litt saktere. Det krever nok også bedre motorikk enn industrijobber generelt sett. Så det er ikke det samme som det meste annen industri. 

Endret av PeeWee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende at Ap faller som en stein. 

Men alarmerende at velgerne drar til Høyre og FrP. 

Ap faller som en stein i en tid de fører en høyrepolitikk som aldri før, så hva tror velgerne skjer hvis Høyre og FrP vinner valget? 

Og i lys av Solberg-skandalen så gir ikke Høyres oppgang mening i det hele tatt. 

Så Ap's fall er et symptom på et politisk maktelite som er på tidenes bunnpunkt. Folk må velge mellom pest eller kolera, og siden pesten allerede bedriver vanstyre så går velgerne over på koleraen som venter stille på siden. Og ved neste valg så går velgerne andre veien igjen fordi koleraens vanstyre heller ikke fungerte.

Jeg blir oppgitt, og jeg frykter for framtiden. Særlig om Ap's høyrevridde vanstyre skal bli enda mer høyrevridd. Det er det siste vi trenger for å bøte på det Ap har satt i gang.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bysummerfall skrev (2 timer siden):

Det er lite eventyr på høyresiden hvordan rike bedriftseiere skal ha bidratt til velstand for arbeidere her i landet. I realiteten er de nye arbeidsplassene besatt av folk fra øst-europa uten tariff og anstendig lønnsnivå.

Det er helt feil. Bedriftene skaper titalls tusen norske arbeidsplasser som besettes av nordmenn takket være eøs-avtalen som gir oss tollfrihet for tjenesteeksport og redusert toll på fisk og sjømat.

bullehurk skrev (2 timer siden):

Avtalen bø ikke sies opp, men reforhandles

Skal avtalen reforhandles må den først sies opp. Det er en stor risiko ettersom vi blir stående uten noen avtale frem til en ny avtale kan underskrives, noe som for sveitserne tok ti år.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (1 minutt siden):

Skal avtalen reforhandles må den først sies opp. Det er en stor risiko ettersom vi blir stående uten noen avtale frem til en ny avtale kan underskrives, noe som for sveitserne tok ti år.

Det du ikke nevner er jo at EU vil ha en "faen ta dem" holdning til Norge i en slik situasjon, og å få til en tilsvarende avtale for frihandel blir nok ikke lett... Det vil se som om Norge ikke ønsker å hjelpe resten av EU i vanskelig tider om vi trekker oss, og da kan nok vi bare glemme hejlp senere. 

Slik jeg ser det burde høye kraftpriser løses ved å sette  igang overproduksjon av strøm blant annet gjennom kjernekraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (25 minutter siden):

Det du ikke nevner er jo at EU vil ha en "faen ta dem" holdning til Norge i en slik situasjon, og å få til en tilsvarende avtale for frihandel blir nok ikke lett... Det vil se som om Norge ikke ønsker å hjelpe resten av EU i vanskelig tider om vi trekker oss, og da kan nok vi bare glemme hejlp senere. 

Ja, det er ren fantasi å tro at Norge kan få en bedre avtalen enn vi har idag. Det eneste realistiske alternativet til dagens eøs-avtale er fullverdig medlemskap med stemmerett, innflytelse og full tollfrihet for alle varer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Poenget mitt var heller at disse er atypiske for andre "nye" jobber. Veldig mange jobber som ikke blir besatt er stillinger hvor det krever spesialkompetanse som rett og slett ikke finnes i markedet i tilstrekkelig omfang. Dette er et faktum du vektla fiskeindustrien for å slippe å ta med i diskusjonen. En annen sak er at jeg aldri har sett en eneste bedrift i fiskeindustrien gjøre et eneste forsøk på å rekruttere arbeidskraft fra andre deler av landet! Et annet problem med mange "nye" lavere kvalifiserte jobber er jo at de medfører mer direkte kontakt med overordnede og ikke minst kunder i forhold til eldre jobber på samme nivå av kvalifikasjoner, og det kan ofte være et alvorlig proplem for mange av de som gjerne er arbeidsledige. 

Forøvrig er jo fiskeindustrien litt spesiell. Det å sløye fisk krever nok høyere hastighet enn andre industrijobber, da det meste annen industri nok er mer automatisert og går litt saktere. Det krever nok også bedre motorikk enn industrijobber generelt sett. Så det er ikke det samme som det meste annen industri. 

Ok, da vil jeg be deg være mere spesifikk slik at jeg kan forstå hva vi diskuterer. Gi meg konkrete eksempler på andre nye jobber som ikke er ubetydelige (bør representere langt over 13000 nye arbeidsplasser i året ifølge deg selv). Og definer hvilke stillinger som krever spesialkompetanse som ikke finnes og representer veldig mange ledige jobber?

De fleste jobber som blir annonsert via internett, og de utelukker ikke søkere fra andre deler av landet. Men søker må være villig til å flytte på seg. At de ikke aktivt går ut og rekruterer i din hjemkommune, kan tyde på at de ikke trenger å gjøre det, og at de får nok søkere på sine generelle annonser. Å finne arbeid krever en viss innsats fra den arbeidsledige også, og lese stillingsannonser i lokalavisen er ofte ikke nok.

Skal det være fritak for å ta jobber som krever kontakt med overordnede og kunder?

At fiskeindustrien er lite automatisert medfører ikke riktighet, og fisken blir som regel sløyet til havs og videre bearbeiding skjer på land. 

Tror at vi har mange nok arbeidsledige som har god nok motorikk til å beherske jobber innen fiskeindustrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (På 17.2.2024 den 23.40):

Det er ikke det jeg hevder. Jeg hevder at de skattelettelsene og svekkelse av beskyttelsen av arbeidstakere som noen hevder må til for å gjøre næringslivet konkurransedyktig gjør forholdene dårligere for den nedeste tredjedelen eller i verste fall "folk flest". 

Den nederst tredjedelen får høyere lønn først og fremst ved utdannelse, fagbrev og tilgang på relevant arbeid. Som nå når feks byggenæring går elendig grunnet sviktende investeringer. Er det mere skatt på investeringer, eiendomskatt, formuesskatt som hjelper ledige bygningsarbeidere eller er det arbeidsplasser ? AP og venstresiden tror at man kan rane bedrifter og kapitaleiere.  Investorer blir  fremstilt som røvere av dagens regjering.  Det er frivillig å investere kapital i et land og kapitalen blir investert der den gir avkastning med minst mulig risiko,. Utlendinger skyr Norge som pesten med Vedum og Støre bak roret. Kapitalsterke nordmenn flykter landet. Tilgangen på kapital strupes og om 10 år vil denne laveste tredjedelen ha det betydelig verre enn i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (6 timer siden):

Den nederst tredjedelen får høyere lønn først og fremst ved utdannelse, fagbrev og tilgang på relevant arbeid.

Når det gjelder utdannelse, er det allerede overskudd av det, og den nederste tredjedelen er ofte ikke istand til å klar en høyere utdannelse uansett. Det er også slik at det ALDRI vil være nok jobber til alle som er tilstrekkelig til å unnslippe fattigdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (8 timer siden):

Ok, da vil jeg be deg være mere spesifikk slik at jeg kan forstå hva vi diskuterer. Gi meg konkrete eksempler på andre nye jobber som ikke er ubetydelige (bør representere langt over 13000 nye arbeidsplasser i året ifølge deg selv).

Poenget er bare at disse jobbene generelt sett har mye til felles. Eksempler på jobber som det er mer av idag enn syttitallet er ting som telefonselger, ansatt i butikk, kundesupport også videre. Alle disse krever en viss sosial intelligens for å unngå konflikter med overordnede og kunder. 

Kapt.Chat skrev (8 timer siden):

De fleste jobber som blir annonsert via internett, og de utelukker ikke søkere fra andre deler av landet. Men søker må være villig til å flytte på seg. At de ikke aktivt går ut og rekruterer i din hjemkommune, kan tyde på at de ikke trenger å gjøre det, og at de får nok søkere på sine generelle annonser.

Så hvorfor klager du om de uansett får de ansette som de trenger? Saken er jo at det å flytte til en annen landsdel er veldig krevende for mange, og du snakker jo her om ressurssvake mennesker. Mulig de ikke engang har penger til depositum for leilighet? Det er faktisk rimelilg at når en bedrift vil ha mange ansatte fra en annen landsdel, så burde de tilby hjelp til å skaffe innkvartering, utgifter til flytting og andre slike ting som kan være vanskelig å ordne uten videre. Det ble jo gjort på endel større byggeprosjekter på nittitallet. 

 

Kapt.Chat skrev (8 timer siden):

Å finne arbeid krever en viss innsats fra den arbeidsledige også, og lese stillingsannonser i lokalavisen er ofte ikke nok.

Å søke på jobber i hele Norge er stort sett bortkastet tid, da man stort sett ønsker ansatte som bor i området. Man skal være rimelig desperate før man begynner å ansette folk uten tilknytning til området. 

Kapt.Chat skrev (8 timer siden):

Skal det være fritak for å ta jobber som krever kontakt med overordnede og kunder?

Det er noen som rett og slett ikke takler det. Det er faktisk ganske mange som har så lav IQ at de sliter med å jobbe. Tilogmed Jordan Peterson som ikke akkurat er venstreorienterte har sagt at fem prosent har så lav IQ at de er totalt ubrukelig og at ti prosent til har så lav IQ de vil slite med å holde på en jobb. 

Kapt.Chat skrev (8 timer siden):

Tror at vi har mange nok arbeidsledige som har god nok motorikk til å beherske jobber innen fiskeindustrien. 

Det spørs det. De som er langtidsledige er jo tross alt ikke en spesielt ressurssterk gjeng. Spesielt om vi snakker om etniske nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kat-e skrev (På 17.2.2024 den 11.40):

Arbeiderpartiet får sin dårligste meningsmåling på 26 år, partiet er nå det tredje største partiet i Norge. Både Frp og Høyre er større. Faktisk er Frp 2% større.

https://www.nettavisen.no/fremskrittspariet/arbeiderpartiet/meningsmaling/frp-storre-enn-arbeiderpartiet-pa-maling-for-forste-gang-pa-15-ar/s/5-95-1649383

At AP gjør det så dårlig er ubegripelig når man tenker på hvordan partiet i hele etterkrigstider har plassert sine egne i nøkkelposisjoner, kontrollerer det mest av mediene, spesielt lokal aviser. Krever at man med LO verv er medlem av AP. Hvorfor er det vanskelig for partiet å akseptere at de blir en mini parti?

Hele deres ideologi er tuftet på å få folk i arbeid, og å ha ordnede former i arbeidslivet. Dette har de klart, og da har de utspilt sin rolle.

Nå prøver de å være litt Høyre, litt SV osv, og det gjennomskues av velgerne. AP burde legges ned og sendes en stor takk for innsatsen for landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plenum77 skrev (6 timer siden):

Hele deres ideologi er tuftet på å få folk i arbeid, og å ha ordnede former i arbeidslivet. Dette har de klart, og da har de utspilt sin rolle.

Nå prøver de å være litt Høyre, litt SV osv, og det gjennomskues av velgerne. AP burde legges ned og sendes en stor takk for innsatsen for landet.

Ja AP skal ha kreditt for det de har gjort i et historisk perspektiv, den æren skal ingen ta fra dem. Det gir ihvertfall litt oppreising i forhold til mine ellers negative kommentarer til AP. Men må tilføye at de også har noen mindre ærefulle øyeblikk i historisk perspektiv, blant annet behandlingen av krigsseilerne, og ranet av Notrafondet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Plenum77 skrev (14 timer siden):

Hele deres ideologi er tuftet på å få folk i arbeid, og å ha ordnede former i arbeidslivet. Dette har de klart, og da har de utspilt sin rolle.

Nå prøver de å være litt Høyre, litt SV osv, og det gjennomskues av velgerne. AP burde legges ned og sendes en stor takk for innsatsen for landet.

Ideologien har vært å skaffe nok arbeidsplasser og ordnede forhold i arbeidslivet. Det har ikke vært meningen å presse syke mennesker ut i jobb.  Det er litt forskjell der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe håp for Norge da Høyre har blitt mer venstrevridde enn det AP var for få år siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette er en av de beste nyhetene på lenge. Og vi ser trenden på de andre målingene også, at Frp er i fremgang og AP på vei ned. Måtte dette fortsette, så vi kan bli kvitt Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre. 🧡 Jonas Gahr Støre er ikke skikket til å være statsminister. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2024 at 9:58 PM, Bombasi said:

Ikke overraskende at Ap faller som en stein. 

Men alarmerende at velgerne drar til Høyre og FrP. 

Ap faller som en stein i en tid de fører en høyrepolitikk som aldri før, så hva tror velgerne skjer hvis Høyre og FrP vinner valget? 

Og i lys av Solberg-skandalen så gir ikke Høyres oppgang mening i det hele tatt. 

Så Ap's fall er et symptom på et politisk maktelite som er på tidenes bunnpunkt. Folk må velge mellom pest eller kolera, og siden pesten allerede bedriver vanstyre så går velgerne over på koleraen som venter stille på siden. Og ved neste valg så går velgerne andre veien igjen fordi koleraens vanstyre heller ikke fungerte.

Jeg blir oppgitt, og jeg frykter for framtiden. Særlig om Ap's høyrevridde vanstyre skal bli enda mer høyrevridd. Det er det siste vi trenger for å bøte på det Ap har satt i gang.

Godt sagt. og helt rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...