Gå til innhold

Mangel på sosiale antenner under vennemiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skriver flere steder at dette er en person som spiser enorme mengder mat, som er stor og trenger en slankekur. Da burde det vært tatt høyde for det i planleggingen av innkjøp av mat. Det er mer flaut å beregne for lite mat enn å være gjest å forsyne seg litt for mye. 

Selv ser jeg alltid ann mengden mat før jeg forsyner meg grådig eller for andre gang. Så ville nok også hevet et øyebryn i forhold til det du beskriver. Men ikke mer enn det og forstår ikke at man kan bli så opphengt i det, at man lager et innlegg på Kvinneguiden. Høre ikke ut som en serlig trivelig vennegjeng. 

Jeg har selv en svoger som er veldig stor. Men alerede på første middag vi hadde med han, lærte jeg meg å beregne utifra at han spise det dobbelt av oss andre. Så alle tilstelninger med han går helt fint og både vi og han får spise seg mette. 

Denne storspiseren måtte jammen vært en raser på å pille reker om de andre 9 ikke rakk å spise og forsyne seg med høvelig mes reker før denne dama hadde spist og pillet mange kilo reker. 

Anonymkode: 90533...17d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 7.44):

Jeg trodde den kutymen var i ferd med å dø ut med besteforeldregenerasjonen som hadde opplevd sult. At høflighet handlet om å trykke nedpå mer mat enn man føler for, mat man ikke liker, og enda et kakestykke.

Jeg har rukket å bli 40. Men selv rundt meg har vi kommet dit at man kan møte til kafefredag på jobb, kun ta et glass vann. Uten at noen løfter et øyebryn over det. Eller at når Lise vil gå ned i vekt etter nyttår (selv om hun ikke sier det høyt) kun tar litt avokado og reker. 

Anonymkode: c29f3...c68

Kake på jobb er da ikke sammenligbart med middagsselskap.

Og man forsyner seg ikke med en kjempeporsjon så man blir stappmett i første runde. Å ta litt påfyll er ganske vanlig blant alle generasjoner som jeg har observert. Men folk er ulike.

Anonymkode: 7168d...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skriver flere steder at dette er en person som spiser enorme mengder mat, som er stor og trenger en slankekur. Da burde det vært tatt høyde for det i planleggingen av innkjøp av mat. Det er mer flaut å beregne for lite mat enn å være gjest å forsyne seg litt for mye. 

Selv ser jeg alltid ann mengden mat før jeg forsyner meg grådig eller for andre gang. Så ville nok også hevet et øyebryn i forhold til det du beskriver. Men ikke mer enn det og forstår ikke at man kan bli så opphengt i det, at man lager et innlegg på Kvinneguiden. Høre ikke ut som en serlig trivelig vennegjeng. 

Jeg har selv en svoger som er veldig stor. Men alerede på første middag vi hadde med han, lærte jeg meg å beregne utifra at han spise det dobbelt av oss andre. Så alle tilstelninger med han går helt fint og både vi og han får spise seg mette. 

Denne storspiseren måtte jammen vært en raser på å pille reker om de andre 9 ikke rakk å spise og forsyne seg med høvelig mes reker før denne dama hadde spist og pillet mange kilo reker. 

Storspiseren var jo selv med å planlegge, hvorfor er det TS sitt ansvar å vite at hun spiser 3 kg reker? Det kunne hun jo sagt selv. 

Anonymkode: 65277...015

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 17.2.2024 den 7.44):

I det store og det hele enig, men har vi f.eks multer og is til dessert, synes jeg ikke det tar seg fint ut at det er en som forsyner seg rikelig flere porsjoner med bare multer. Det er helt i orden å bare spise multer, men da fyller man ikke dessertskåler like full som de som tar begge deler.

Jeg synes det gjelder Ts sitt eksemel også.

Det er en god ide

Ts sitt eksempel henger ikke på grep. I så fall er ts og de øvrige vennene hennes veldig tiltaksløs. Litt merkelig at en person har klart å grabbe i seg 1,5kg reker + en del av rekene fra de andre 500g * antall gjester, mens de andre satt sultne og så på (og sendte hverandre blikk). Og skulle dette stemme, og ingen turte å si i fra, så er det jo null problem for øvrige gjester å ta mer reker på fatet sitt om gangen når de oppdaget at det ellers kunne bli for lite reker på dem. Null problem å ha litt ekstra reker på fatet til neste smørbrød. 

Og hvor store var disse salatbladene om denne venninna klarte å lesse på med både reker og avokado, før hun rullet de sammen? Må jo ha vært som store tacolefser, slik ts beskriver det. For om noe er det faktisk mye enklere å lesse på med reker, avokado og majones på en brødskive. 

Jeg tror at det nok kan hende at venninna spiste flere salatblad enn brødskiver, fordi det er plass til mindre reker og annet fyll i et sammenrullet salatblad. Dermed har ts fått det for seg at venninna har spist ekstreme mengder reker, og hengt seg fullstendig opp i det. Sannheten er nok at de alle klarte å trøkke i seg en del reker. Kanskje bortsett fra ts, som var mer opptatt av å følge med på venninnen og sende blikk til øvrige gjester enn å spise. 

Anonymkode: b3a3a...ea2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man beregner rikelig mat når man har vennelag. Greit nok at de burde vite fra før at denne personen spiser mye. Likevel forventer man jo at voksne mennesker bruker fornuft ift mengder man forsyner seg med. Det skal være nok til alle av resten av tilbehøret, selv om den ene ikke spiser brødet! Det minner meg om en familiebursdag jeg var i en gang, def det ble servert taco. To av ungdommene forsynte seg bare med kjøttdeig og ost på lefsene, og spiste så store mengder at det ikke ble nok til alle. Foreldrene sa ingenting. Det heter vanlig folkeskikk! 

Anonymkode: fc8a1...185

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg, men uenig med holdningen din😅 Å lage en greie utav en hyggelig aften. Du sier flere reagerte, gjorde dem? Har du snakket med dem? Har du delt dine meninger om den grådige overvektige rekedama med de andre som var tilstede? Det må du ha gjort, for du går vel ikke rett å skriver det anonymt på et Internettforum? Eller er det akkurat det du gjør? For det holdt ikke å sladre sammen om dette med venner, eller du fikk ikke responsen du ønsket?Om en situasjon som er lett gjenkjennelig i vårt lille land for de som var involvert iallefall. I min vennegjeng så hadde ingen brydd seg om den som spiste litt mer enn andre. Men dem hadde brydd seg om den grunne og smålige personen som sitter å følger med på hvor mye andre spiser for å sutre om det på nett i etterkant. Det er mangel på sosiale antenner.

Men neida, å forsyne seg på den måten du beskriver (om det faktisk er tilfelle da) er ikke normal oppførsel. Og er det virkelig slik at dere andre da måtte porsjonere og dele rekene mellom dere? 

Om ikke, slutt å skap deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad du ikke er min venn. Å sitte og se på hva og hvordan andre spiser er flaut det. Konsentrere seg om seg selv, og ellers det sosiale.

Om dere bare hadde 500g pr pers så hadde nok jeg informert om det til å begynne med, på en fin måte til alle. 

Anonymkode: e54f4...db1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 16.34):

Ts her

Det er klart hun skulle gitt beskjed om at det kommer til å gå enorme mengder majones, reker og avokado..

Vi andre spiste med kniv og gaffel, hun spiste som om det var en tykk tacolefse. Helt merkelig

Anonymkode: 1d032...3a1

Majones er IKKE slankende og ja man leser bildet av total mat før man haier til seg.Men ikke overraskende i dagens egoistiske verden

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på hvordan du skriver om henne, så håper jeg dette på en eller annen måte når henne, og at hun skaffer seg bedre venner. Man skriver ikke sånn om folk man liker og skal være venner med. Du virker ganske ufyselig. 

Anonymkode: 8a40f...daf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om en gang jeg laget mat til nabo og eksmann. Den gang var vi gift med små barn og hadde nylig flyttet inn i tomannsbolig ved siden av en hyggelig amerikaner. 

I november fant vi på at vi (nabo, da-mann og jeg) skulle feire Thanksgiving sammen. Jeg laget all maten og var passe kokt da det skulle være både kalkun og tilbehør (den ene ville ha ditt, den andre ville ha datt så det ble en del mer mat enn jeg først hadde forespeilet meg). Mannfolka satte seg til bords og før jeg hadde fått summet meg en gang hadde de hver sin HAUG med mat på tallerkenene deres. De slarfset og smittet og jeg følte virkelig at jeg satt til bords med to huleboere. Hadde aldri opplevd maken (men det har jeg derimot mange ganger siden da det er slik naboen spiser alle måltider. 2,5kg kylling med grønnsaker i en salatbolle fra ikea til middag er standard. En gang ble han sint på ei som inviterte til hjemmelaget pizza pga at hun ikke laget nok mat: to langpanner med pizza). Min eks spiser som han aldri har sett mat når han er ute og spiser "andres mat" men lever på brødskiver og ferdigmat ellers.

Poenget her er at noenganger må man bare vurdere om det er noe du kan leve med eller om det er noe som er en dealbreaker. Spiser hun bare slik nå, eller er det alltid sånn når dere er sammen? Vi løste problemet med at alle var ansvarlig for å ta med egen mat når vennegjengen samles. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2024 at 4:33 PM, AnonymBruker said:

Hmm..

Det ble beregnet for lite reker og hun leste heller ikke stemningen.. Når en person kan gjøre sånn at 9 andre mennesker ikke blir mette, da er det for lite mat(uansett hvor mye dere har kjøpt) 
Og ja, gjesten burde også lest stemningen! Har utallige ganger dratt fra reke kvelder og middager å vært ganske sulten🤦‍♀️ For det at det var beregnet for lite mat, noe jeg kan forstå, for det er ikke alltid lett å beregne, men jeg klarer selvsagt å styre meg💁‍♀️ Spesiellt om jeg er hos noen jeg ikke kjenner så godt..

Skulle jeg hatt 10 mennesker på reker hadde jeg MINIMUM beregnet 1 kg på hver…  For det at jo flere mennesker, jo mer reker går det.

Anonymkode: 2ffa3...b51

Du ville kjøpt 10 kg reker? Du og vennene dine spiser dobbelt så mye som vanlige folk? 

https://meny.no/tema/skalldyr/rekelag/

Anonymkode: 3e2cf...6b0

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 17.2.2024 den 18.08):

Det ble jo ikke kjøpt lite...

Ble åpenbart det 

Anonymkode: 98f4b...975

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 8.05):

Veldig slitsomt å være i en slik vennegjeng.

Her avregner vi ikke hvem som har glutenallergi, hvem som er avholds, hvem som spiser dobbelt så mye fordi de trener, hvem som ofte tar bilen og også kjører andre. Men viser raushet, og tenker at omsorg for hverandre er viktigere enn å skule stygt på den som ikke tok med en avokado i lomma. 

Anonymkode: c29f3...c68

🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 7.20):

Spiser du litt chips og sjokolade f eks daglig, legger du på deg. Trenger ikke være enorme mengder. 

Anonymkode: 7168d...eee

Nei, det er ingen automatikk i dette. Jeg spiser dette hver dag og har en bmi på 19. Trener et par ganger i uken bare. De overvektige jeg kjenner, spiser rett og slett bare MYE mer enn jeg gjør. Merker det når vi er på tur sammen feks. De blir sultne mens jeg fremdeles er mett etter forrige måltid, og spiser nok omtrent det dobbelte av meg til alle måltider (selv om vi da gjerne gjør det samme i løpet av dagen).

Man blir faktisk ikke bare på magisk vis overvektige. Det er kalorier inn og kalorier ut. Det hjelper ikke å spise sunt om du spiser altfor mye av det. 

Anonymkode: 36cd5...0cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ble åpenbart det 

Men da må jo vedkommende som spiste mye si fra på forhånd at de burde beregnet mer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2024 at 6:39 PM, AnonymBruker said:

Du er så slem i måten du omtaler venninnen din på at jeg håper dette er en trolletråd, det virker som du ba henne for å gjøre narr av henne eller dømme henne, og dere vekslet blikk rundt bordet? Jeg kan love dere at hun sikkert merket det. Dere kunne spist loff, eller du kunne ledd og bestilt en pizza til øla eller noe, du skulle hatt venninna di sin rygg og ikke sittet der slik. Du virker som du har en besettelse på dette nesten

Anonymkode: 3203b...ae0

Hatt venninnen sin rygg??? Herregud, les en bok eller noe, det der er ikke norsk.

Anonymkode: 7986f...0fe

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 16.42):

Da var det beregnet for lite reker. 

Anonymkode: 4263c...9f1

Normalt å beregne 500g reker (med skall) pr pers

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (På 16.2.2024 den 16.47):

0,5 kg reker pr person er ALT for lite til en slik aften. Dere har bommet totalt på mengden med reker. Hvis det er sånn at ingen skal ta mere enn 500g, så burde dere porsjonert ut rekene på forhånd. Dere har selv skyld i dette, og kan ikke klandre personen på diett!

https://www.matprat.no/artikler/mengde-mal-og-vekt/hvordan-beregne-mat-til-mange/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hun er på slanker’n, derfor så tenkte vel ingen på å bestille ekstra pga henne? Uansett, hun deltok i chatten der vi betente antall kilo, det var 500gram/ pers, pluss en kilo ekstra. Da skulle hun heller sagt at hun ønsket 1,5 kilo siden hun kun spiser fett og proteiner nå

Anonymkode: 1d032...3a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...