Gå til innhold

Storesøsken som mobber minste

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

JO,SELVFØLGELIG. 

Er en grunn for at jeg lærte meg å si R.

Sluttet tidlig med bleie og lærte å gå på do.

Sluttet å sutte på tommelen. 

Er også en grunn for at jeg ikke har Dia2.og en mage som henger ned på knærne. 

Er da pokker meg normalt at eldre søsken oppdrar de yngre. 

Anonymkode: 43b33...26e

Mitt barn kunne si R før hun var 2, og sluttet med bleie når hun var 1,5. Har aldri sugd på tommelen. 

Og har aldri blitt ertet eller mobbet hverken av søsken eller andre. Jeg bør kanskje varsle VG, det er tydeligvis et mirakel? 

Anonymkode: d32e6...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du 100 % sikker på at ikke yngste provoserer fram reaksjon fra eldste fordi han/hun vet at eldste får skylda uansett? Mitt yngste søsken var ekspert på å få det til å se ut som om vi andre gikk til angrep uten grunn.

Anonymkode: 7f770...889

Viktig dette og.

Har 2 gutter med fire års mellomrom. De er bestevenner til tider (heldigvis), men de fyker ofte i tottene på hverandre og. Og det beste er når jeg får med meg hele seansen fra start til slutt, uten at de trur det. Ja han eldste drar det som oftest for langt, men ingen kan være så uskyldige som minstemann. Det er en meget spesiell dynamikk blant søsken.

Når det er sagt, låse hverandre bevist inne.. der har man trødd meget langt over en grense. Min elsdte hadde fått indrakninger på alt som fantes i flere uker, spill, tv, fritidsaktiviteter,  venner etc. Det hadde blitt månelyst. Og jeg hadde fulgt med som en hauk i ettertid, hadde jeg fått nyss i at elsdte fortsatt var sint på minsten fordi minsten tysta hadde det blitt mer/lengre konsekvenser. 

Anonymkode: b6142...c4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er nok en av de som kommer med samme upopulære mening som noen få andre her inne. At dette er normalt hos veeeldig mange søsken. Vi har slåss, knekt fingre, løpt etter med kniver/økser/etc. Dette var vanlig hos mange venner rundt oss også. Vi har alle gode forhold i dag.

Problem hos deg ts, og hos mange andre her inne som opplevde dette som traumatisk, er at de aldri slåss tilbake. De tok imot uten å ta hardt nok igjen. Disse kan og betegnes som mobbeoffer (politisk ukorrekt jeg vet). Noen er mer utsatt for mobbing, ikke at det gjør det greit i det hele tatt! Din lille trenger at de voksne beskytter han og gir han redskapene til å bli trygg på seg selv.

Anonymkode: ac630...3f9

Å slåss tilbake som småsøsken når storesøsken er 20 kg tyngre og full av muskler?

Håper ikke du mener at å «slåss tilbake» er disse «redskapene for å bli trygg på seg selv». 
Skulle gjerne sett slik konflikthåndtering på en arbeidsplass mellom voksne……Hvorfor skal barn tåle mer enn voksne?

Å normalisere ting bare fordi det er vanlig er neppe en konstruktiv løsning. 

Anonymkode: c1286...24d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å slåss tilbake som småsøsken når storesøsken er 20 kg tyngre og full av muskler?

Håper ikke du mener at å «slåss tilbake» er disse «redskapene for å bli trygg på seg selv». 
Skulle gjerne sett slik konflikthåndtering på en arbeidsplass mellom voksne……Hvorfor skal barn tåle mer enn voksne?

Har du søsken? Har dere genuint aldri slåss i oppveksten? 

Jeg mener at når man vokser opp med søsken så slåss man, man manipulerer og håndterer konflikt så godt man kan med de resurser og redskaper man har og så utvikler man seg og redskapene man bruker til å håndtere konflikten bedre og bedre med alderen (ved hjelp av foreldre og via sosialisering). Kanskje de voksne som slåss er de som har vokst opp med å gjøre det med sine søsken, hva vet jeg? 

Noen vokser opp uten søsken og aner ikke hvordan de skal håndtere konflikter med andre.

Men livet er ikke sort/hvitt, det er mange nyanser og mange måter å vokse opp. Noen slåss med søsken konstant, noen kranglet, men var venner og andre danset på roser og inni mellom der er det nok mange varianter.  Bare fordi det er normalt betyr ikke det at det er bra nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du søsken? Har dere genuint aldri slåss i oppveksten? 

Jeg mener at når man vokser opp med søsken så slåss man, man manipulerer og håndterer konflikt så godt man kan med de resurser og redskaper man har og så utvikler man seg og redskapene man bruker til å håndtere konflikten bedre og bedre med alderen (ved hjelp av foreldre og via sosialisering). Kanskje de voksne som slåss er de som har vokst opp med å gjøre det med sine søsken, hva vet jeg? 

Noen vokser opp uten søsken og aner ikke hvordan de skal håndtere konflikter med andre.

Men livet er ikke sort/hvitt, det er mange nyanser og mange måter å vokse opp. Noen slåss med søsken konstant, noen kranglet, men var venner og andre danset på roser og inni mellom der er det nok mange varianter.  Bare fordi det er normalt betyr ikke det at det er bra nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 18.01):

Slik oppførsel hadde blitt slått benhardt ned på her i huset. Søsken skal stå opp for hverandre og være noen de kan stole på. 

Vi har hatt vår skjerv med krangler vi også,  men det har jo vært mer vanlig "søskenkjærlighet" 

Det hadde blitt slutt på alt av goder og moro på en lang stund.  

Anonymkode: dfa77...9ca

Akkurat det der kan vi ikke kreve av mennesker, bare fordi man er i familie. Noen søsken kommer ikke overens, sånn er det bare. Men man skal jo selvsagt ikke mobbe medmennesker, helt uavhengig av relasjon. 

Ts: om dette ikke var mennesker med tette familiebånd, hvordan ville du ha grepet fatt i dette da? Hvordan ville du beskyttet minsten? 

Anonymkode: 33d7c...1e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fine perspektiver som er jeg som mor kan kjenne meg igjen i!

Hos oss har vi et storesøsken som elsker sitt lillesøsken over alt på jord, men begynte å gjøre "slemme" ting som jeg i ettertid har skjønt kan ha sammenheng med at ting ikke var helt greit på skolen og sosialt for den eldste. Aggresjonen ble tatt ut på den minste, som tilsynelatende hadde et godt og lykkelig liv, noe som kanskje også skapte sjalusi og frustrasjon for eldste. 

Og jeg merker tydelig sjalusi mellom søsknene, og "alt" føles urettferdig"

Anonymkode: 0799c...14f

Som å lese om meg og storebroren min. Alle søsken krangler innimellom, men å bli stengt inne som ts beskriver er ett annet nivå. Snakk med fastlege, og spør om utredning på BUP. Prøv å være i nærheten for å beskytte minste barnet( han risikerer alvorlige traumer)

Anonymkode: 64820...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...