Gå til innhold

Storesøsken som mobber minste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde jo eksplodert hvis gutten satt der og kom med argumenter. DA hadde jeg klikket totalt i vinkel. Telefon, PC hadde hengt i en tynn tråd, såpass at kjeften ble ettertrykkelig lukket. Han måtte vel prøvd seg!! Argumenter???.....Wtf? 

Det at du framstår så pinglete kan jo være en årsak til at eldstemann er litt psykopat. Han har ikke fått grenser! 

Så tenker jeg at du tar ungen til utredning. Både den eldste og den yngste- for traumer. Gjerne den mellomste og. 

Hvor er far?

Anonymkode: 8a9ea...0b2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt normalt. Hadde bror og søster som lærte meg "livets harde skole " henholdsvis 10 og 7 år eldre enn meg.....

Anonymkode: 43b33...26e

Nei, det er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 984bf...e59

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars minstemann! En ting er vanlig søskenkrangling, men det du beskriver er ikke normalt. Og komme med argumenter, som du beskriver som gode. Jeg hadde blitt ekstremt opprørt om den som hadde stengt noen inne kom med argumenter framfor å legge seg flat.

Jeg lurer også veldig på hvorfor de holder på sånn. De må selvfølgelig få klar beskjed om at sånt ikke aksepteres hjemme hos dere. Men er det noe som plager de eldste? Hvordan er familien deres? Er det en far her? Er de mye overlatt til seg selv? Hvor gamle er de? Mange spørsmål her. Men jeg ville virkelig prøvd å komme til bunns i hvorfor søsknene oppfører seg slik mot en liten som ikke kan forsvare seg.

• Liker 2
Skrevet

Mye plaging av minste her i huset også. Spesielt av eldste som er en god del eldre. Tror det er mye sjalusi og oppmerksomhetsproblemer. ADHD antakelig. Har bedt om hjelp i et år, men enda ikke fått noe. Prøvd familievernkontoret, fastlege, gått kurs, helsesøster mm. Skolen er tafatt. Enda ikke fått kommet på til ppt. Avslag fra bup. 

Så det virker som det skal gå ganske så jævlig før en får hjelp her i landet.

Det som funker best her er å være veldig på. Ikke la de være alene. Trå til med en gang hvis det skjer noe. Direkte konsekvens. Ikke godta forsøk på rettferdiggjøring. Det er aldri greit å være slem, slå, plage andre. Gi sympati og oppmerksomhet til den minste som blir plaget. Hvis du kjefter og smeller på de eldste får de oppmerksomhet. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet for en del unger. Så bare valider følelsene til den minste. Viktig at ikke minste føler seg dårlig og mindre verdt når de store plager. Heller vis omsorg og empati for at det er trasig at storesøskene er så kjipe og at vis at det ikke er greit.

• Liker 4
Skrevet

Hvor gamle er disse barna? 

Dette må jo være grusomt for minstemann! Bra dere har tatt tak i dette.

Anonymkode: 4fb08...f0b

Skrevet

Får vondt av å lese. Håper ikke gir dere før dere får slutt på det om dere så fysisk må dele dere og flytte fra hverandre. Helsestasjon, familievernkontor, skole, barnevern. Ville kontaktet noen andre enn bare skole. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør jeg nå? De to eldste er gjennomgående stygge med minste. De spenner bein, de kaller han ting, ler av han, stenger han inne, løper fra han på skoleveien, skremmer han. Jeg har snakket med dem, kjeftet, inndratt Nintendo og iPad, jeg har straffet. Jeg har prøvd det motsatte, skryt av dem når de ikke mobber, de har fått ting når de er snille. Men ingenting funker. Jeg tok eldste nå i å stenge han inne i et kott for å angivelig gjort noe han ikke hadde gjort. Hva gjør jeg?

Anonymkode: e86b8...aa7

Dette er alvorlig. Jeg opplevde å bli mobbet av mine storesøsken gjennom hele barndommen. Mine foreldre evnet ikke å stoppe det/gripe inn. Jeg har bært det veldig med meg inn i voksenlivet. Man blir mobbet i hjemmet hvor man skal føle seg trygg!! Ta kontakt med barnevernet eller lignende instanse dersom du ikke når inn og får en stopp på det. Fortsetter dette, så får du et barn som blir psykisk skadet for livet - i verste fall.

Anonymkode: bae47...822

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, det er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 984bf...e59

Ha Ha. Nu vel.

Men du klarer vel å se hva som skjer når folk møter hverdagen uten å ha blitt "konfirmert" eller???

Men snittet på KG er desverre en flokk følsomme mammadalter.

Første tanken når du våkner. 

-Hva skal jeg være redd for i dag?

-Hva skal jeg føle meg krenket for i dag? Osv Osv.

Voks opp menneske!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil ikke det av frykt for å bli gjenkjent.

Om du blir gjenkjent så er det pga situasjon, ikke kjønn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt normalt. Hadde bror og søster som lærte meg "livets harde skole " henholdsvis 10 og 7 år eldre enn meg.....

Det går en grense og dette er rett og slett mobbing i eget hjem, og bør slås hardt ned på. Bare fordi det er søsken så er det ikke mere akseptert en om det skjer av andre på skolen feks. Ja søskenkrangonlg finnes men dette er langt over streken. Du må snakke med noen, har dere familieteam i kommunen der derre bor?

Anonymkode: 63db1...211

• Liker 3
Skrevet
Forumkonto skrev (24 minutter siden):

Skolen er tafatt. Enda ikke fått kommet på til ppt. Avslag fra bup. 

Du kan selv ta kontakt med ppt. Du trenger ikke å g igjennom skole. 

Skrevet

Ufattelig at du aksepterer dette. Ja, for det er det du gjør. Lar ditt lille barn leve i et voldshelvete.

Anonymkode: 43ce5...e38

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ufattelig at du aksepterer dette. Ja, for det er det du gjør. Lar ditt lille barn leve i et voldshelvete.

Anonymkode: 43ce5...e38

I all verden?

Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I all verden?

Ts

Så lenge du bare snakker litt om at dette ikke er greit, så lar du egentlig hele greia skure og gå ja.  

Anonymkode: 8d72b...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser du allerede har fått en del gode tips.

Beklager hvis du allerede har svart på akkurat dette/fått tips om å finne ut av det, men kan det hende de større barna selv blir mobbet på skolen, og tar det sinnet og smerten utover den lille? Selv om de ikke sier det til dere foreldre, kan det hende det skjer på skolen likevel? Barn som mobber har det ofte vondt på en eller annen måte, og lar mobbingen bli et utslipp for det vonde. Verdt å tenke på iallefall. Kanskje kan noen lærere følge ekstra med på de store en stund fremover og se om de selv har det vanskelig uten at de sier fra om det.

Også er det uansett svært viktig at du gir den lille masse trøst og forståelse. Fortell rett ut at du forstår hvor forferdelig det føles for hen, og at du ser det er vanskelig/fælt/trist det som skjer. Det å føle seg sett vil kanskje hjelpe barnet en del. Det gjør du kanskje fra før, men greit å være ekstra nøye med det i mellomtiden.

Samtidig må du balansere det litt, sånn at de større ikke begynner å føle forakt for den lille, pga. oppmerksomheten og trøsten hen får. En bekjent har to barn som er veldig sjalu på hverandre, og hun må være nøye på å planlegge dager/aktiviteter med barna på en rettferdig måte. F.eks. Mandag baker hun med barn nr. 1, og Tirsdag spiller hun fotball med barn nr. 2., osv. Hvis ikke får de helt sammenbrudd pga det føles urettferdig.

Anonymkode: 78bb3...cda

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge du bare snakker litt om at dette ikke er greit, så lar du egentlig hele greia skure og gå ja.  

HVOR leser du det?

Jeg ber om råd på et foreldreforum, og jeg har fått masse gode råd. Så kommer du. Hva godt tilfører du tråden syns du? Jeg har på ingen måte skrevet at jeg aksepterer at sønnen min lever i et voldshelvete, at jeg la dette skure og gå. Ingen steder!

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

HVOR leser du det?

Jeg ber om råd på et foreldreforum, og jeg har fått masse gode råd. Så kommer du. Hva godt tilfører du tråden syns du? Jeg har på ingen måte skrevet at jeg aksepterer at sønnen min lever i et voldshelvete, at jeg la dette skure og gå. Ingen steder!

Ts

hva gjør du egentlig aktivt for å hindre denne oppførselen da??    

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal jeg bruke energien min på deg? Du er åpenbart ikke ute etter å hjelpe. Les hi, les tråden, jeg har beskrevet ting ganske nøye

Ts

• Hjerte 4
Skrevet

Har du snakket med den eldste alene? Jeg hadde nok tatt en del samtaler med han.

Ta sykemelding og ikke la dem være alene. Kjør den minste på skole, og snakk med lærer i morgen. Eventuelt hold han hjemme og ta en rolig dag der du får fram alt. Legg en plan og ta kontakt med helsesøster. 

Så må dere informere ungene at grunnet deres mishandling må dere være hjemme med dem og det vil bli oppvask med skole, BUP og konsekvenser fra her til helvete. Når dette begynner å synke inn, og eldste får litt mindre argumenter, og kanskje noen tårer etter et sinneutbrudd....over at PCen ryker, SÅ er din sjanse for å nå inn. Hva har han tenkt på? Forstår han alvoret? Hvordan behandler man folk? Hva om han hadde blitt låst inn...osv. skjønner han hvor skuffet dere er? At dere er glad i han, og vil at han skal være god mot lillebror. Du må jo prøve. Jeg antar dette ikke er første gang du stusser over gutten og hans empati??

Jeg tenker jo at dere må ha hjelp, men etter min erfaring med diverse instanser, så må dere faktisk til syvende og sist oppdra ungene deres selv. 

Anonymkode: 8a9ea...0b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men herregud, skjerp deg da. Les hovedinnlegget så står det der hva TS har prøvd. Hun spør jo her på KG for å få råd fordi det ikke har fungert. Gå å legg deg.

Anonymkode: 78bb3...cda

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...