Gå til innhold

Storesøsken som mobber minste

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde en alvorlig samtale med dem alle tre nå. Det ble både kjeft og tårer må jeg innrømme, og mellomste gråt og. Eldste satt der rolig og fadet mer eller mindre ut. Hen setter oppe en mine og blir iskald. Litt skremmende å være vitne til. Hen blir liksom for rolig, og når hen snakker, har hen gode argumenter til hvorfor ta minste. 
Mellomste tok kritikken og gråt. Men hen fortalte også at hen forsvarer minste på skolen slik at han ikke blir banket av andre, større elever. Så. Enda mere å være engstelig og bekymret for. Han mobbes på skolen og visstnok. Det visste jeg ikke. Må nok ta kontakt med skolen i morgen.

Ts

Anonymkode: e86b8...aa7

Du er moren til barna og synes at eldste har gode poenger til hvorfor han stenger yngre søsken inne på et kott?? 

Her er det en som har inntatt farsrollen i huset, og det er ikke en voksen. 

Les om emotional incest, du må ta voksenrollen nå. 

Og du venter ikke til imorgen med å kontakte skolen, det gjør du nå, med en epost til lærer, kopi til rektor, inspektør mm. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt normalt. Hadde bror og søster som lærte meg "livets harde skole " henholdsvis 10 og 7 år eldre enn meg.....

Anonymkode: 43b33...26e

Det er en grunn til at de som har en "cv" med kun livets harde skole, bare har det å vise til. Det skaper traumer som blokkerer for videre læring.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt skolen med en gang ang mobbing på skolen. 
Jeg har ikke selv vært i din situasjon, så vet ikke helt hva som er riktig instans, men om du kontakter helsesøster, barnevernet eller lignende kan de sikkert hjelpe deg i riktig retning. Det viktigste er at du tar tak i dette med en gang. 

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som den elste ungen din er problemet her. Hva er det som gjør at ditt elste barn er så ondskapsfull? Det er ikke normalt å være så grusom med sine søsken, med mindre det ligger noe annet bak? Har han/hun opplevd noe vondt? Har de en far? Er far et problem? Blir elste mobbet på skolen? Gir du elstemann for mye emosjonelt ansvar? 

Anonymkode: 24051...2b1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt normalt. Hadde bror og søster som lærte meg "livets harde skole " henholdsvis 10 og 7 år eldre enn meg.....

Det TS skriver høres ikke ut som helt normal søskenkrangling, vokst opp med det selv og den var slett ikke så hard som det TS skriver. Litt terging og plaging skal en tåle men det går helt klart en grense.

TS får ta kontakt med familiens hus/helsesykepleier.... så en får lagt frem konkrete hendelser og får rådgivning ut ifra det.

• Liker 2
Skrevet

Småsøsken kan være utrolig irriterende (og ertete). Hvis eldste har gode argumenter så kan det hende du har svaret der på hva du bør ta tak i. Prøv å se helheten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet. Det er derfor jeg skriver her. Kanskje noen kunne komme med råd.

Ts

Du må utrede eldstemann. Jeg har en storebror som oppførte seg slik mot meg og jeg fikk senskader som voksen. Har bla ekstrem klaustrofobi fordi jeg ble stengt inne i kott og i fryser! Klarer aldri å sove i totalt mørke. Sliter med å sitte inne i en bil.  Jeg ble slått slik at jeg blødde neseblod og ble truet med å ikke si noe til foreldrene våre. Som voksen fikk storebroren min selv store psykiske problemer grunnet manglende oppfølging som barn. Dette er mer enn bare manglende kjemi mellom søsken. Blir oppgitt over denne «livets harde skole» mentaliteten enkelte har. Jeg fikk selv barn der eldste begynte med samme type adferd overfor minstemann og det ble tatt fatt i pronte! Eldste fikk adhd diagnose, men det ble aldri en unnskyldning for å bruke krefter og makt mot yngre søsken. Nå som voksne har de ikke kontakt utenom felles familietreff, men jeg har akseptert at dette styrer jeg ikke. Det viktigste var at oppveksten ble noenlunde trygg. 
Du griper fatt i dette nå! 

Anonymkode: c1286...24d

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

Det er en grunn til at de som har en "cv" med kun livets harde skole, bare har det å vise til. Det skaper traumer som blokkerer for videre læring.

Du om det. 

Det jeg mener er Bla.å lære å prate reint,slutte å sutte på tommelen, mammadalt Etc.

Slik TS utrykker dilemma,er det et normalt søskenforhold.

Blir utrolig artig å se barn etter dine normer møter hverdagen.   

Ung ufør grunnet en traume Pga.ett vepsestikk som 19'årig??

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du om det. 

Det jeg mener er Bla.å lære å prate reint,slutte å sutte på tommelen, mammadalt Etc.

Slik TS utrykker dilemma,er det et normalt søskenforhold.

Blir utrolig artig å se barn etter dine normer møter hverdagen.   

Ung ufør grunnet en traume Pga.ett vepsestikk som 19'årig??

Å bli mobbet fysisk og psykisk av eldre søsken og andre på skolen når man er et lite barn = vepsestikk som 19 åring

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråd-starter her ønsker i alle fall å ta tak i ting, og er vel derfor denne tråden ble opprettet også: i håp om å få noen gode råd. Moren min ønsket helst å bare lukke øynene, i stedet for å faktisk gjøre noe som helst. Hvis hun for eksempel ønsket å sitte i stuen når jeg skulle gjøre hjemmelekser, så ble mine storesøsken irriterte fordi dette dette forstyrret TV-tittingen deres. Det forstyrret jo meg også, at TVen skulle stå på hele tiden. Men moren vår gadd aldri å si ifra at lyden måtte skrus av, eller skru av hele TVen. Noe som uansett bare ville gjort søsken irriterte, og de ville nok gitt meg skylden for at jeg gjorde lekser akkurat da - selv om det var moren vår som absolutt ønsket å sitte i stuen - i stedet for å sitte på rommet mitt, eller et annet sted i huset. 

Uansett om jeg ble slått, kastet sand på når vi satt i sandkassen, eller andre tingså sa moren vår bare "ja ja" når jeg forsøkte å snakke med henne om ting. I tillegg ble storesøsken enda mer irriterte fordi jeg var en "forbanna sladrehank" som forsøkte å si ifra om ting. De kunne jo finne på ting også. For eksempel når jeg hadde en deltidsjobb i løpet av ungdomsskolen, så kunne de påstå at de hadde tatt meg på fersken i fryseren hjemme for å stjele sjokoladekake / marsipankake eller andre ting. Eller de kunne påstå at jeg visstnok hadde tatt "feil" buss etter skolen en dag, fordi jeg var en "forbanna idiot" ifølge dem. Men grunnen til at jeg tok den bussen akkurat den dagen, var fordi jeg hadde blitt invitert i bursdagen til en jeg gikk i klassen med. Moren  vår var jo selvfølgelig klar over at jeg skulle i bursdag den dag, og derfor måtte jeg jo ta den bussen for å komme til bursdagsbarnet. Men dette nevnte hun aldri fordi mine søsken. Hun bare lot dem gnåle på, og komme med alle løgnene deres - uten å nevne at piss preiket deres egentlig ikke var sannheten.  

Anonymkode: 8d72b...71a

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde en alvorlig samtale med dem alle tre nå. Det ble både kjeft og tårer må jeg innrømme, og mellomste gråt og. Eldste satt der rolig og fadet mer eller mindre ut. Hen setter oppe en mine og blir iskald. Litt skremmende å være vitne til. Hen blir liksom for rolig, og når hen snakker, har hen gode argumenter til hvorfor ta minste. 
Mellomste tok kritikken og gråt. Men hen fortalte også at hen forsvarer minste på skolen slik at han ikke blir banket av andre, større elever. Så. Enda mere å være engstelig og bekymret for. Han mobbes på skolen og visstnok. Det visste jeg ikke. Må nok ta kontakt med skolen i morgen.

Ts

Stakkars minste, helt forferdelig.. Snakk med helsesøster, få hjelp!! Før han blir merket for livet!!! 

Anonymkode: f3599...e6a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Du må beskytte minstemann til enhver tid. Flytt dem fra hverandre i dag. Faren får ta seg av eldste. Og be om hjelp fra barnevernet, det bør skje i dag! Minste utsettes jo for tortur.

Anonymkode: 95137...9bd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg vokste opp med en eldre bror som foreldrene våre ikke hadde kustus på. Han var verbalt ufin, mobbende. Han kunne være  voldelig til det farlige. 

Min mor var alene med barna store deler av oppveksten. Jeg opplevde at jeg nærmest selv hadde skyld for at han var så ondskapsfull. Han var mer påpasselig med å ikke bli oppdaget når far var hjemme. 

Min opplevelse var at mor ikke oppdro ham. Han fikk frie tøyler. Han var liksom så smart, og fikk dermed  rettigheter som et barn ikke skal ha. Rettigheter til å mene noe om hva jeg skulle få lov til, f.eks. Far var perifer. 

Ta tak i dette omgående. Pass på hvilke signaler du gir. Du er overhodet i familien. At et barn har gode argumenter betyr ikke at barn skal bestemme. For all del ikke gi legitimitet til oppførselen. 

Jeg har lite kontakt med min bror i dag. Bare det helt "nødvendige". Et annet søsken har ikke kontakt med ham i det hele tatt. 

Se hva din kommune har av hjelpetilbud. Begynn på kommunens nettside. Helsesykepleier på skolen må selvsagt kontaktes ang skolemobbingen.

Ditt eldste barn bør være ute av hjemmet av og til for at de andre skal få litt fred i eget hjem. Mulig barnevernet har mulighet til å stille med en person som kan bidra positivt- en slags støttekontakt som tar ham med på passende aktiviteter og snakker med ham om dagliglivet i heimen. 

• Liker 7
Skrevet

Ts

Eldste må få høre at det finnes INGEN gode argumenter for å mobbe minste. Sender styrke din vei. Dette er ikke greit. ❤️ Stolt av din mellomste som åpnet seg og gjorde seg sårbar, støtt ham i dette. 

Anonymkode: 737ab...6e7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ts

Hva slags "gode" argumenter har han for å ta lillebroren sin? Jeg må innrømme at jeg er veldig spent i og med at det fremstår som om du som mor synes han har gode argumenter for å plage broren sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Å bli mobbet fysisk og psykisk av eldre søsken og andre på skolen når man er et lite barn = vepsestikk som 19 åring

Barn skiller ikke mot å bli utsatt fra vold om det er fra jevnaldrende eller voksne. Om man stenges inne i kott og utsettes for verbal og fysisk vold skader dette. Og det er viktig å kalle mobbing for det det er: vold. Hadde voksne blitt utsatt fra andre voksne det barn utsettes for hadde vedkommende blitt fengslet, og alle hadde forstått at man ble skadet. Og dette er som voksne der man har mulighet til å komme seg vekk, som barn er man prisgitt foreldrene og kommer seg først ut av situasjonen som voksen. 

Da jeg ble knivstukket som barn tror du det gjorde mindre vondt og var mindre skremmende fordi det var en 7-åring som gjorde det? 

Anonymkode: 737ab...6e7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er i grunnen mest spent på hva slags argumenter ts mener er gode for at eldste skal kunne fortsette å terrorisere yngste. Virkelig? Du syntes han hadde gode argumenter? Ja, da er det vel greit, da?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Bra du tar tak i dette, Ts. Og ser at det er noe unormalt her. 

Var selv storesøsken, og hadde derfor et overtak både fysisk og psykisk som barn. Husker likevel at jeg følte de ble unnskyldt og jeg holdt ansvarlig foe alt mulig. Om min søster terger eller frøs meg ut fra lek med andre, ble jeg ikke hørt fordi jeg var eldst. Så vet at yngre søsken kan føles som hår i suppen. Men var jo aldri ondskapsfull og utad forsvarte vi hverandre alltid. 

Jeg savner litt info om far og situasjonen der, og forstår ikke hva du mener med «gode argumenter». Argumenter ja, men gode? Du må gjøre det klinkende klart at det ikke finnes noen gode argumenter. Eldste har en sjanse til å være et storesøsken å være stolt av, som kan være stolt som voksen, om han tar sitt yngre søsken i forsvar, beskytter og er snill. Men så går han motsatt. Stakkars minste, ikke trygg noen steder. 

Som andre skriver så må du ta autoriteten her. Og koble på skole og barnevern. Men vær obs på at eldste kan sette opp en tøff mine som et skall. Hen kan føle seg neglisjert eller som kronisk syndebukk, og det kan føre til at hen oppfører seg som en. Men hen kan også være bare veldig kald og uempatisk for minste. En runde med BUP kan være nødvendig/hjelpe. Men veldig bra du tar tak!

Anonymkode: 58061...428

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Lorieen said:

Jeg er i grunnen mest spent på hva slags argumenter ts mener er gode for at eldste skal kunne fortsette å terrorisere yngste. Virkelig? Du syntes han hadde gode argumenter? Ja, da er det vel greit, da?

Tror ikke TS mente argumentene var gode. Det var barnet som mobbet som la frem disse for å forklare seg. TS virket ikke enig i dette, men heller bekymret over mangelen på empati hos eldste søsken.

Anonymkode: 80153...3da

• Liker 8
Skrevet

Ts her. 
Ser flere hang seg opp i de «gode argumentene.» Det var jo selvsagt ikke gode argumenter, men «gode.» 
Det som skjedde var at yngste visstnok hadde tatt noe fra eldste, noe som viste seg å være feil. Yngste tok det aldri, men eldste var overbevist om det fordi hen hadde bevis. Det så virkelig sånn ut fra eldstes ståsted, men det var ikke riktig. 

Ellers. Takk for mange gode tips. Det første jeg gjør i morgen er å ta kontakt med skolen, så får vi se hvor det bærer. Faren og jeg er enige i veien videre. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...