Gå til innhold

Storesøsken som mobber minste

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men herregud, skjerp deg da. Les hovedinnlegget så står det der hva TS har prøvd. Hun spør jo her på KG for å få råd fordi det ikke har fungert. Gå å legg deg.

Anonymkode: 78bb3...cda

Hun har jo bare prøvd tulleting. Dette er alvor.

Anonymkode: 43ce5...e38

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en forferdelig situasjon for dere alle sammen! Vil tro at dersom de eldste ikke har noe diagnose el, så må det være noe som plager de også.. de er jo ikke normalt å gå så hardt til verks mot de som er yngre enn seg - uavhengig om det er søsken eller ikke. Og din minste har sikkert en grusom hverdag når han aldri vet når og hva som kommer fra de som er ment å være flokken hans. Er eldstemann «bare» slem mot minstemann eller har han/hun vært slem med andre barn/dyr osv også? Er det nylig oppstått eller har det vart siden minste var liten? Det er selvfølgelig nulltoleranse for å mobbe yngre søsken, og minstemann må jo skjermes. Men kan eldstemann/mellomste føle seg tilsidesatt og ta det ut på minstemann? Kan dere sette av tid en til en med de eldste også? Jeg tenker at det kan være rom for bedre samtaler når dere er alene med en og en, og kanskje gjør noe hyggelig. Være undrende og spørre hva som gjør at de oppfører seg sånn? Ikke ha «familieråd» hver gang, men la de snakke mens dere går en tur i skogen eller kjører en tur eller noe. Og så er det helt sikkert veldig lurt å snakke med skolen, både minstemann sin, men også de eldste sine, for å høre om det er noe som skjer der… 

Anonymkode: 1cac7...eb2

• Liker 1
Skrevet

Hva er alderen på barna?

Skrevet
1 hour ago, Forumkonto said:

Mye plaging av minste her i huset også. Spesielt av eldste som er en god del eldre. Tror det er mye sjalusi og oppmerksomhetsproblemer. ADHD antakelig. Har bedt om hjelp i et år, men enda ikke fått noe. Prøvd familievernkontoret, fastlege, gått kurs, helsesøster mm. Skolen er tafatt. Enda ikke fått kommet på til ppt. Avslag fra bup. 

Så det virker som det skal gå ganske så jævlig før en får hjelp her i landet.

Det som funker best her er å være veldig på. Ikke la de være alene. Trå til med en gang hvis det skjer noe. Direkte konsekvens. Ikke godta forsøk på rettferdiggjøring. Det er aldri greit å være slem, slå, plage andre. Gi sympati og oppmerksomhet til den minste som blir plaget. Hvis du kjefter og smeller på de eldste får de oppmerksomhet. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet for en del unger. Så bare valider følelsene til den minste. Viktig at ikke minste føler seg dårlig og mindre verdt når de store plager. Heller vis omsorg og empati for at det er trasig at storesøskene er så kjipe og at vis at det ikke er greit.

Hvorfor tar du ikke ansvar og skaffer hjelp til ungene som du betaler for selv? Til syvende og sist er det jo du som må ta ansvar for ungene dine, når ting ikke fungerer.

Anonymkode: 46ddc...450

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha Ha. Nu vel.

Men du klarer vel å se hva som skjer når folk møter hverdagen uten å ha blitt "konfirmert" eller???

Men snittet på KG er desverre en flokk følsomme mammadalter.

Første tanken når du våkner. 

-Hva skal jeg være redd for i dag?

-Hva skal jeg føle meg krenket for i dag? Osv Osv.

Voks opp menneske!

Anonymkode: 43b33...26e

Tror du har forvillet deg inn i feil tråd. 

Anonymkode: 24051...2b1

• Liker 3
Skrevet

Det der er ikke normal oppførsel av søsken! 
broren min hadde fritt spillerom til å være voldelig mot meg. Største problemet var at jeg bare eksisterte. Pusta. Han hadde også mange gode grunner til å kalle meg stygge ting, slå, sparke, klype, dytte og lugge. Han var dessverre eldre enn meg og alltid litt sterkere. Han endte opp med å draps true med med pistol mot hode mitt. Til og med det hadde han god grunn til å gjøre. Mente han selv. Han ødela livet mitt. Jeg går i behandling for traumer på 14 året.. 

Anonymkode: 9955c...8e0

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde en alvorlig samtale med dem alle tre nå. Det ble både kjeft og tårer må jeg innrømme, og mellomste gråt og. Eldste satt der rolig og fadet mer eller mindre ut. Hen setter oppe en mine og blir iskald. Litt skremmende å være vitne til. Hen blir liksom for rolig, og når hen snakker, har hen gode argumenter til hvorfor ta minste. 
Mellomste tok kritikken og gråt. Men hen fortalte også at hen forsvarer minste på skolen slik at han ikke blir banket av andre, større elever. Så. Enda mere å være engstelig og bekymret for. Han mobbes på skolen og visstnok. Det visste jeg ikke. Må nok ta kontakt med skolen i morgen.

Ts

Anonymkode: e86b8...aa7

Det finnes absolutt INGEN GODE GRUNNER FOR Å MOBBE!!!

Anonymkode: 19fd8...b44

• Liker 1
Skrevet

Men herregud, skjerp deg da. Les hovedinnlegget så står det der hva TS har prøvd. Hun spør jo her på KG for å få råd fordi det ikke har fungert. Gå å legg deg.

Det er åpenbart mye hun ikke har prøvd når hun ikke klarer å stoppe dette!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser du allerede har fått en del gode tips.

Beklager hvis du allerede har svart på akkurat dette/fått tips om å finne ut av det, men kan det hende de større barna selv blir mobbet på skolen, og tar det sinnet og smerten utover den lille? Selv om de ikke sier det til dere foreldre, kan det hende det skjer på skolen likevel? Barn som mobber har det ofte vondt på en eller annen måte, og lar mobbingen bli et utslipp for det vonde. Verdt å tenke på iallefall. Kanskje kan noen lærere følge ekstra med på de store en stund fremover og se om de selv har det vanskelig uten at de sier fra om det.

Også er det uansett svært viktig at du gir den lille masse trøst og forståelse. Fortell rett ut at du forstår hvor forferdelig det føles for hen, og at du ser det er vanskelig/fælt/trist det som skjer. Det å føle seg sett vil kanskje hjelpe barnet en del. Det gjør du kanskje fra før, men greit å være ekstra nøye med det i mellomtiden.

Samtidig må du balansere det litt, sånn at de større ikke begynner å føle forakt for den lille, pga. oppmerksomheten og trøsten hen får. En bekjent har to barn som er veldig sjalu på hverandre, og hun må være nøye på å planlegge dager/aktiviteter med barna på en rettferdig måte. F.eks. Mandag baker hun med barn nr. 1, og Tirsdag spiller hun fotball med barn nr. 2., osv. Hvis ikke får de helt sammenbrudd pga det føles urettferdig.

Fine perspektiver som er jeg som mor kan kjenne meg igjen i!

Hos oss har vi et storesøsken som elsker sitt lillesøsken over alt på jord, men begynte å gjøre "slemme" ting som jeg i ettertid har skjønt kan ha sammenheng med at ting ikke var helt greit på skolen og sosialt for den eldste. Aggresjonen ble tatt ut på den minste, som tilsynelatende hadde et godt og lykkelig liv, noe som kanskje også skapte sjalusi og frustrasjon for eldste. 

Og jeg merker tydelig sjalusi mellom søsknene, og "alt" føles urettferdig"

Anonymkode: 0799c...14f

Skrevet

Jeg er nok en av de som kommer med samme upopulære mening som noen få andre her inne. At dette er normalt hos veeeldig mange søsken. Vi har slåss, knekt fingre, løpt etter med kniver/økser/etc. Dette var vanlig hos mange venner rundt oss også. Vi har alle gode forhold i dag.

Problem hos deg ts, og hos mange andre her inne som opplevde dette som traumatisk, er at de aldri slåss tilbake. De tok imot uten å ta hardt nok igjen. Disse kan og betegnes som mobbeoffer (politisk ukorrekt jeg vet). Noen er mer utsatt for mobbing, ikke at det gjør det greit i det hele tatt! Din lille trenger at de voksne beskytter han og gir han redskapene til å bli trygg på seg selv.

Anonymkode: ac630...3f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det finnes absolutt INGEN GODE GRUNNER FOR Å MOBBE!!!

JO,SELVFØLGELIG. 

Er en grunn for at jeg lærte meg å si R.

Sluttet tidlig med bleie og lærte å gå på do.

Sluttet å sutte på tommelen. 

Er også en grunn for at jeg ikke har Dia2.og en mage som henger ned på knærne. 

Er da pokker meg normalt at eldre søsken oppdrar de yngre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nok en av de som kommer med samme upopulære mening som noen få andre her inne. At dette er normalt hos veeeldig mange søsken. Vi har slåss, knekt fingre, løpt etter med kniver/økser/etc. Dette var vanlig hos mange venner rundt oss også. Vi har alle gode forhold i dag.

Problem hos deg ts, og hos mange andre her inne som opplevde dette som traumatisk, er at de aldri slåss tilbake. De tok imot uten å ta hardt nok igjen. Disse kan og betegnes som mobbeoffer (politisk ukorrekt jeg vet). Noen er mer utsatt for mobbing, ikke at det gjør det greit i det hele tatt! Din lille trenger at de voksne beskytter han og gir han redskapene til å bli trygg på seg selv.

Nei, det du beskriver her er ikke normalt. Hverken hos meg eller noen av vennene jeg hadde i oppveksten. 

Anonymkode: 2bd46...e19

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

JO,SELVFØLGELIG. 

Forstår du ikke at det er forskjellige nivåer av erting/mobbing? En ting er å si til en skolekamerat "æsj sutter du fortsatt på tommelen" når man er 6 år og slå/sparke eller si stygge ting om personen.

Jeg ble da også ertet på skolen da jeg som siste mann enda trodde på nissen. Tok ikke skade av det. Andre på skolen ble hakkekylling hvor det ble ropt stygge ord etter de og de ble slått- flere av de har enda dette som dårlige minner som har ført til diverse problemer siden.

Anonymkode: f5e3d...5d8

• Liker 1
Skrevet

JO,SELVFØLGELIG. 

Dummeste jeg har lest i år. 

Anonymkode: 4b71a...9e9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei, det du beskriver her er ikke normalt. Hverken hos meg eller noen av vennene jeg hadde i oppveksten. 

Kanskje ikke for deg og de du vokste opp med. Jeg prøver bare å komme med et annet perspektiv. Da noen av oss vokste opp og slåss med søskene våre. Vi gjorde også mye gøy. Gjengangeren er kanskje enslig mødre som ikke strekker til for å rette dynamikken, fedre som ikke er tilstede og en generasjon som kanskje tok litt lett på oppdragelsen.

Jeg sier ikke at det er bra eller optimalt på noe vis. Jeg sier bare at ts ikke er alene og at mange vokste opp slik som hennes barn

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

JO,SELVFØLGELIG. 

Ja, vi ser jo at det tydeligvis ikke gikk så bra..

• Nyttig 2
Skrevet

Siden det høres ut som at det er den eldste som er problemet her, kan det kanskje også være lurt å utforske hvordan det egentlig går med dette barnet. Kan det være grunner til at dette skjer, annet enn at barnet ikke "skjønner at det er galt"? 

Min erfaring som mot til et "sånt" barn, er for det at han vet veldig godt hva som er lov og ikke lov. Han har jo fått beskjed om det uendelig mange ganger, og er ikke dum. Han kan også "stenge av" i møte med kjeft og alvorsprat, han greier ikke å forholde seg til det. Mye selvsforrskt, frustrasjon, manglende impulskontoroll og reguleringsevne er en grunn til at mye går ut over yngre søsken. 

Det er så klart ikke greit, og ett av problemene med å oppføre seg som en dritt mot andre, er at man får mye negativ respons, føler seg enda dårligere og oppfører seg tilsvarende enda dårligere mot feks lillebror. 

Jeg ville vært litt oppmerksom på den eldste her, og sett om det er ting på skolen eller andre ting ved dette barnet som gjør at det oppfører seg på denne måten. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde også lignende dritt når jeg vokste opp. For eksempel hvis vi fikk påske-egg, så ble eldre søsken fly forbanna fordi de visstnok hadde fått "feil" påske-egg. Hvilket egg man får burde vel egentlig ikke bety noe, det er vel innholdet som er viktigst. Men hver gang de fikk sånne egg, så kastet de egget på gulvet eller i veggen. Sånn at de risikerer å tråkke på egget senere, før egget faktisk blir plukket opp og ryddet vekk til neste påske. Så disse eggene blir jo selvfølgelig skadet og ser ikke særlig fine ut lenger. Dermed  vil de heller få ett av  de andre eggene som ser litt finere ut. Men hvis yngre søsken allerede har tatt en bit av det egget de fikk, så får eldste søsken fullstendig raseri-anfall og kan fort bruke MINST femten minutter på å gå gjennom hver eneste bit fra samtlige påske-egg, for å være bombesikker på at det er 100 prosent likhet. Selv sånne småting som hvilket egg man får gjør at de kan gå fullstendig bananas, bare fordi enkelte egg var litt finere eller hadde ett annerledes mønster enn de andre eggene.

Men moren  vår var aldri interessert i å faktisk gjøre noe som helst med dette. Det var sikkert mye mer lettvint å bare gå sin, og overhøre all dritten noen kom med. Men selv om moren vår for eksempel hadde tatt tilbake alle påske-eggene, og sagt at vi kunne få dem tilbake når det eldsste søskenet hadde roet seg ned, så ville søskenet bare blitt enda mer irritert. Aldri i verden om sånne folk innser at det faktisk er deres egen oppførsel som var årsaken til dette. I stedet ville de blitt enda mer drita sure på det yngste søskenet fordi man vissstnok "ødelegger" noe som kunne ha vært en veldig hyggelig stund. Å få raseri-anfall er selvfølgelig helt greit så lenge det er dem selv som oppfører seg sånn. Men at yngre søsken gjør "feil" og tar ett hvilket som helst påske-egg, i stedet for ett bestemt egg, er overhodet ikke akseptabelt og gjør man at fortjener en omgang juling i deres øyne.      

Anonymkode: 8d72b...71a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

JO,SELVFØLGELIG. 

Nei, det finnes ikke en eneste gyldig grunn for å MOBBE!

Skrevet

Er du 100 % sikker på at ikke yngste provoserer fram reaksjon fra eldste fordi han/hun vet at eldste får skylda uansett? Mitt yngste søsken var ekspert på å få det til å se ut som om vi andre gikk til angrep uten grunn.

Anonymkode: 7f770...889

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...