Gå til innhold

Skjønner godt at dere naturlig slanke mener at det bare er å ta seg sammen hvis man er overvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, HemmeligSpion said:

Det er fint å se at det, omsider, anerkjennes at "kalorier inn, kalorier ut" er en grunnsten i beregningen, men at det ikke er gyldig for alle. Jeg spiste samme mat som mine foreldre i mindre og færre porsjoner, de er i mye mindre aktivitet enn meg, men jeg er likevel 112 kg over 185 cm. Dette med samme kosthold. Nå som jeg har flyttet ut spiser jeg mye mindre, det blir som regel bare ett måltid, middag, og jeg holder samme vekt.

Hvis det stemmer at du kan lage mer energi enn du putter inn så er ALLE verdens forskere interessert å snakke med deg. Du er en evighetsmaskin, ett mirakel!

De termodynamiske lovene vil ha ett ord med deg også.

Anonymkode: a13dd...ef2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Nettopp - det er det som har ført til at så mange er overvektige. 

"Naturlig slank" er jo ikke annet enn at man har en matlyst som passer til en sunn vekt. Hvor mye man veier, handler i all hovedsak om kalorier ut vs. kalorier inn. Har man liten matlyst, vil man slite med å holde vekta oppe, fordi man ikke har lyst på nok mat. Har man stor matlyst, vil man slite med å holde vekta nede, fordi man har lyst på mer mat enn man trenger. Og så er det noen som er omtrent midt på skalaen. Og er man av typen som har lyst på mer mat enn man trenger, så gjør jo dagens samfunn med enorm tilgang på billig og lett tilgjengelig usunn mat det vanskeligere enn før. Det er derfor så mange har blitt overvektige. For 50 år siden ville sikkert mange av disse holdt seg slanke, fordi den usunne maten enten ikke fantes eller var mye dyrere og vanskeligere tilgjengelig. Dermed spiste de kjedelig, sunn mat og holdt seg slanke.

Nesten alle som veier for lite, påstår at de spiser masse, og nesten alle som veier for mye, påstår de spiser lite. Men med mindre det er snakk om sykdom, medisiner etc. så er det ikke sant. Det kan hende de føler de spiser mye/lite, men de gjør ikke det. Er man for tynn, spiser man for lite, og er man for tjukk, spiser man for mye. Så enkelt (og så vanskelig) er det.

Jepp, dette. Et av de mest fornuftige innleggene i tråden. 

Anonymkode: f34c9...476

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man er overvektig men spiser lite da? Vi fins vi også. Tingenes tilstand er ofrer mer komplisert enn folk tror,

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må vel bare være takknemlig for å være naturlig slank. 

For jeg kan virkelig ikke forstå den besettelsen enkelte har for mat og videre denne frykten for å være sulten? At man er kronisk sulten og ikke evner å stoppe etter en normal prosjon? Det blir på kanten til vulgært, og kan vel videre sammenlignes med rusmisbrukere som også mangler evnen til å regulere seg sselv. Man handler stikk motsatt av hva som er rasjonelt og fornuftig, lar seg styre av impulser og følelser. 

Tenker man over hvor mange mennesker som sulter ihjel på verdensbasis hver dag, blir saken ytterligere vulgær. Rike mennesker som spiser seg ihjel, og klager på ulvehunger. Jeg tviler på de har kjent på samme sulten som menneskene som dør av hungersnød. 

Anonymkode: 5e4c9...c2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, man må vel bare være takknemlig for å være naturlig slank. 

For jeg kan virkelig ikke forstå den besettelsen enkelte har for mat og videre denne frykten for å være sulten? At man er kronisk sulten og ikke evner å stoppe etter en normal prosjon? Det blir på kanten til vulgært, og kan vel videre sammenlignes med rusmisbrukere som også mangler evnen til å regulere seg sselv. Man handler stikk motsatt av hva som er rasjonelt og fornuftig, lar seg styre av impulser og følelser. 

Tenker man over hvor mange mennesker som sulter ihjel på verdensbasis hver dag, blir saken ytterligere vulgær. Rike mennesker som spiser seg ihjel, og klager på ulvehunger. Jeg tviler på de har kjent på samme sulten som menneskene som dør av hungersnød. 

Ja, sykdom er skikkelig vulgært, Assa...

Anonymkode: 7c788...779

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, sykdom er skikkelig vulgært, Assa...

Ja, jeg synes at svært høy fedme er vulgært, og kalle det en sykdom gjør det ikke mindre vulgært, siden det tross alt er selvpåført. 

Røyking er også vulgært, og man ender kanskje opp med kreft eller andre sykdommer. Rusmisbruk er også i samme kategori, og selvpåført. 

Man må gjerne klage over hvor heldige "naturlige slanke" er, ulvehunger og manglende metthetsfølelse. Men sannheten er at man faktisk er hovedperson i sitt eget liv og har kontrollen, og hver eneste dag står ovenfor en rekke aktive valg. Og summen av disse valgene definerer til syvende og sist utfallet. 

Og når det gjelder sult, kraftige overvektige har neppe kjent på reell sult, det er det nok bare folk som virkelig har blitt utsatt for det. Og når det dør så mange hver eneste dag av hungersnød, da er det virkelig vulgært av overvektige mennesker å snakke om og klage over "ulvehunger" og sult. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg synes at svært høy fedme er vulgært, og kalle det en sykdom gjør det ikke mindre vulgært, siden det tross alt er selvpåført. 

Røyking er også vulgært, og man ender kanskje opp med kreft eller andre sykdommer. Rusmisbruk er også i samme kategori, og selvpåført. 

Man må gjerne klage over hvor heldige "naturlige slanke" er, ulvehunger og manglende metthetsfølelse. Men sannheten er at man faktisk er hovedperson i sitt eget liv og har kontrollen, og hver eneste dag står ovenfor en rekke aktive valg. Og summen av disse valgene definerer til syvende og sist utfallet. 

Og når det gjelder sult, kraftige overvektige har neppe kjent på reell sult, det er det nok bare folk som virkelig har blitt utsatt for det. Og når det dør så mange hver eneste dag av hungersnød, da er det virkelig vulgært av overvektige mennesker å snakke om og klage over "ulvehunger" og sult. 

Du er heldig som aldri har hatt problemer med noe, dessverre har du utviklet en kjip holdning til andre mennesker på grunn av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overspisingslidelse, som du beskriver, er en sykdom. Røyking er det ikke...

Synes du anoreksi også er vulgert? Eller er det bare den ene spiseforstyrrelsen som er det?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er heldig som aldri har hatt problemer med noe, dessverre har du utviklet en kjip holdning til andre mennesker på grunn av det. 

Typisk å anta at folk som mener en selv kan ta grep om egen overvekt og fedme, ikke selv har slitt med nettopp overvekt og fedme.

mange som har overbevist seg selv, og prøver å overbevise andre, om at overvekt/fedme egen sykdom der folk mangler metthetsfølelse og er sultne hele tiden. Som om kosthold og viljestyrke/disiplin ikke har noe med saken å gjøre.

Anonymkode: 815ae...2e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor tror mange tykke at de som er tynne tar fornuftige valg i matveien?

Jeg er tynn og har aldri tenkt kalorier når jeg spiser.

Jeg spiser masse sunn mat men også pizza, godterier, is og potetgull, kaker akkurat når jeg ønsker det, og går ikke opp i vekt.

Det er tilfeldig og handler om forbrenning og gener.

Mange tykke spiser som mus og er tykke selv om de ikke rører godteri og kaker.

Anonymkode: b2dfd...a6c

Dette er jo bare tull, de får i seg mye mer kalorier enn de oppgir. Dump 100 overvektige på en øde øy og slipp ned en gitt mengde kalorier til de så går 100% av de ned i vekt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (8 minutter siden):

Dette er jo bare tull, de får i seg mye mer kalorier enn de oppgir. Dump 100 overvektige på en øde øy og slipp ned en gitt mengde kalorier til de så går 100% av de ned i vekt

I teorien, men virkeligheten er ikke helt sånn... Noen overlevde faktisk flere år i konsentrasjonsleir under krigen, selv om de fikk samme mat som alle som sultet i hjel. 

Men nå handler ikke TS sitt innlegg om dette (tror jeg). Det handler om sultfølelse, som også er forskjellig fra person til person. Og har man ikke selv kjent på hva ekstrem sultfølelse gjør med kroppen, så vet man ikke hva man snakker om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I teorien, men virkeligheten er ikke helt sånn... Noen overlevde faktisk flere år i konsentrasjonsleir under krigen, selv om de fikk samme mat som alle som sultet i hjel. 

Men nå handler ikke TS sitt innlegg om dette (tror jeg). Det handler om sultfølelse, som også er forskjellig fra person til person. Og har man ikke selv kjent på hva ekstrem sultfølelse gjør med kroppen, så vet man ikke hva man snakker om.

Var ingen overvektige som kom ut av leirene, de fikk alle et minimum, så det beviser jo teorien

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Var ingen overvektige som kom ut av leirene, de fikk alle et minimum, så det beviser jo teorien

De fikk så lite at de fleste sultet ihjel. Det var liksom poenget. Men noen klarte å overleve på akkurat den samme maten som andre sultet ihjel på... Ikke mange, men noen få.

Men igjen, det er ikke poenget, jeg tror dette handler om sultfølelse, siden medisinen regulerer den og ikke forbrenning. Og er du enig i at noen mennesker har mer sultfølelse enn andre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva får deg til å anta jeg aldri har hatt problemer? Fordi jeg mangler sympati med mennesker med selvpåførte problemer? Når man snakker om sult går ikke min sympati til overvektige mennesker som klager over ulvehunger og manglende metthetsfølelse, de har neppe opplevd det som kan kalles ekte sult. Tenk på menneskene som faktisk dør av sult og hungersnød hver eneste dag. Det blir et hån mot millioner av mennesker, som virkelig vet hva det vil si å være sulten og kjenne på ekstrem sult når overvektige klager over "ulvehunger". 

Alle mennesker opplever en eller annen form for motgang i livet, og noen er nok mer uheldige enn andre. Men igjen, man står ovenfor en rekke aktive valg og har kontrollen selv over eget liv. Noen står i problemene sine og kommer seg utav situasjonen, andre bukker under i selvmedlidenhet, manglende displin og kontroll over egne valg. 

Og du har helt rett, jeg har lite sympati med mennesker som påfører seg selv sykdom og overvekt, og klager over sult, ulvehunger og man ikke vant "gen-lotteriet" for å bli naturlig slank. Så mange unnskyldninger, så lite handling. Man kommer ingen vei i livet uten å ta de riktige aktive valgene, og ta kontroll over eget liv i stedet for å skylde på alt annet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fikk så lite at de fleste sultet ihjel. Det var liksom poenget. Men noen klarte å overleve på akkurat den samme maten som andre sultet ihjel på... Ikke mange, men noen få.

Men igjen, det er ikke poenget, jeg tror dette handler om sultfølelse, siden medisinen regulerer den og ikke forbrenning. Og er du enig i at noen mennesker har mer sultfølelse enn andre?

Nei poenget i konsentrasjonsleirene var ikke å sulte ihjel folkene, poenget var å gi de akkurat nok til å overleve med å gjøre de arbeidsoppgavene de hadde

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plottvisten her kan jo være at det TS beskriver som "før" egentlig er "normalen", som svært mange jobber med, tilpasser seg og gjennom gode vaner klarer å leve med på en måte som gjør at en holder vekten sånn noenlunde. Det er ikke gitt at en antagelse om at alle andre egentlig har det så lett og at det ikke er deres gode valg, vaner eller viljestyrke som er avgjørende, men flaks, verken stemmer eller er hensiktsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden):

Nei poenget i konsentrasjonsleirene var ikke å sulte ihjel folkene, poenget var å gi de akkurat nok til å overleve med å gjøre de arbeidsoppgavene de hadde

Hvis målet var å holde dem i live, så hadde nok ikke 6 millioner dødd, altså...

Nå setter jeg strek for diskusjonen om konsentrasjonsleire, siden det ikke handler om TS sitt innlegg. Og så spør jeg igjen, tror du noen mennesker kjenner sterkere sultfølelse enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mange faktorer inn i bildet når det kommer til sulting og konsentrasjonsleir. Utgangspunkt (mengde muskler/fett fra før), immunforsvar, aktivitet, forbrenning osv. en med 20kg ekstra muskler/fett vil selvfølgelig overleve mye lengre på samme liten mengde mat som en som er undervektig i utgangspunktet.

Anonymkode: 815ae...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...