Gå til innhold

Skjønner godt at dere naturlig slanke mener at det bare er å ta seg sammen hvis man er overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvis dere ikke klarer å holde dere unna chipsposen og sjokoladen i kjøkkenskapet, hvorfor ha det i hus i det hele tatt? Ref de som har nevnt akkurat dette i innleggene sine

(ja, har selv hatt bmi over 30 og er nå nede på normalvekt)

Anonymkode: 815ae...2e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er naturlig slank da? Jeg trodde det var de med høy forbrenning. Noe jeg har. Jeg legger på meg først ved over 3000 kcal (jeg trener ikke og lever ikke spesielt aktivt). Allikevel opplever jeg et ENORMT sug etter mat og godteri,kan gjerne spise 200g sjokolade midt på natta, og da utgår frokost og lunsj (jeg vet dette er veldig usunt).

Anonymkode: 8a476...666

Jeg ser på naturlig slanke som folk som ikke spiser konstant og de som tenker litt på hva de putter i seg. De spiser heller ikke så store porsjoner fordi de lytter til kroppen.  Videre er de heller ikke redd for å gå noen timer uten mat.  Noen tror jo nærmest det er farlig å hoppe over et måltid.  Da skulle jeg vært død, har periodefastet hele livet.    Veldig få voksne mennesker har så mye høyere forbrenning enn andre. 

Anonymkode: 1749e...089

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis dere ikke klarer å holde dere unna chipsposen og sjokoladen i kjøkkenskapet, hvorfor ha det i hus i det hele tatt? Ref de som har nevnt akkurat dette i innleggene sine

(ja, har selv hatt bmi over 30 og er nå nede på normalvekt)

Anonymkode: 815ae...2e8

Nei, jeg kan jo ikke det, har jeg lært etter hvert. Men jeg har et barn som har et helt normalt forhold til mat som gjerne vil ha litt sånt i skapene av og til, blant annet. 

Anonymkode: f34c9...476

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis dere ikke klarer å holde dere unna chipsposen og sjokoladen i kjøkkenskapet, hvorfor ha det i hus i det hele tatt? Ref de som har nevnt akkurat dette i innleggene sine

(ja, har selv hatt bmi over 30 og er nå nede på normalvekt)

Anonymkode: 815ae...2e8

Jeg klarer jo fint å dra i butikken og kjøpe godteri, dersom jeg ikke har det i skapet. En kveld kjørte jeg til butikken 5 ganger. Snudde 4 av gangene, men den femte gikk jeg inn og kjøpte ingredienser til kake. Tanken var at jeg kanskje ikke orket å bake den, siden det var sent på kvelden. men jeg fikk til det også. Kanskje det var bedre da butikkene ikke var åpne hele tiden?

Anonymkode: 7c788...779

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser på naturlig slanke som folk som ikke spiser konstant og de som tenker litt på hva de putter i seg. De spiser heller ikke så store porsjoner fordi de lytter til kroppen.  Videre er de heller ikke redd for å gå noen timer uten mat.  Noen tror jo nærmest det er farlig å hoppe over et måltid.  Da skulle jeg vært død, har periodefastet hele livet.    Veldig få voksne mennesker har så mye høyere forbrenning enn andre. 

Anonymkode: 1749e...089

Jeg kan lytte til kroppen alt jeg vil, men når jeg ikke kjenner metthetsfølelse så hjelper jo ikke det?

Jeg mener naturlig slanke er de som ikke tenker på hva de putter i munnen, men de er likevel slanke fordi de ikke har den konstante kverningen om mat i hodet. 

Anonymkode: f34c9...476

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er «naturlig» slank. Har hypotyreose (lavt stoffskifte). Trener hver dag, spiser aldri frokost, drikker aldri kalorier. Syns det å være slank krever en stor innsats hver dag. 

Anonymkode: 6afe9...485

At stoffskiftet spiller en rolle kan jeg skrive under på. Jeg har hatt for høyt stoffskifte og raste ned i vekt, fordi kroppen jobbet så raskt. Det kjentes ikke godt ut i det hele tatt med høy puls og nattesvette.

Anonymkode: e1abf...29e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men hvis dere ikke klarer å holde dere unna chipsposen og sjokoladen i kjøkkenskapet, hvorfor ha det i hus i det hele tatt? Ref de som har nevnt akkurat dette i innleggene sine

(ja, har selv hatt bmi over 30 og er nå nede på normalvekt)

Anonymkode: 815ae...2e8

Jeg er ikke TS, men jeg har akkurat samme opplevelse som henne. Hvem sier at jeg har chips og sjokolade i hus? Hvem sier at jeg ikke trener? 

Jeg både trener og spiser sunt, men ble likevel overvektig fordi jeg ikke klarer å slutte å spise. Det trenger ikke være godteri. Jeg har overspist på både ost, tørre nudler og til og med kokt meg ris sent på kvelden fordi det var det eneste jeg hadde i hus, og jeg klarte ikke styre meg. Jeg har alltid spist større porsjoner enn andre, men likevel vært slank. Uten medisin nå klarer jeg ikke stoppe å spise, og tankekjøret rundt mat er der hele tiden. Og jeg er ikke spesielt matglad en gang, jeg syns det generelt er kjedelig å spise og har liten matglede, likevel kan jeg stappe innpå som jeg er i ferd med å sulte ihjel. 

Hva det skyldes, vet jeg ikke. Det eneste jeg vet, er at første dose wegovy gjorde at det gikk over. Poff, borte over natta. Jeg har så mye mer energi, og jeg klarer å tenke på annet enn når neste måltid er og hva jeg kan spise. Det er så utrolig deilig at jeg ikke har ord. 

 

Anonymkode: 7a4ca...5b2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner det så utrolig godt, at dere ikke klarer å skjønne at det finnes noe annet enn deres normal. At det eneste man trenger å gjøre er å ta gode valg og spise mindre, rett og slett fordi der aldri har opplevd følelsen av å ikke bli mett og å gå rundt med konstant sult og sug etter mat. 

 

Jeg har gått på Wegovy nå i snart 1 år. Har gått på en relativt lav dose hele veien, akkurat nok til at jeg skjønner at en porsjonsstørrelse faktisk kan gjøre en mett, akkurat nok til å få søtsug på kvelden som jeg må jobbe mot og akkurat nok til å kjenne følelsen av at man blir sulten men at det går an å vente med å spise mellom lunsj til middag. 

 

Og jeg er helt enig; det er sinnsykt lett å ta gode valg og å begrense seg når kroppen fungerer slik den skal! Det er også kjempelett å ta spise sunnere når ikke sulten rir deg 24 timer i døgnet.

 

Så ja, hvis det er slik dere har det og alltid har hatt det så forstår jeg at det er vanskelig å skjønne at det finnes andre som ikke kjenner på denne følelsen.

 

Jeg er så glad for at jeg også kan jobbe med viljestyrken min på normal måte uten at det går over i en konstant kamp mot basalbehovene. For en gave!!!!

 

Sett pris på at du er så heldig 🙏🏻 Jeg er veldig, veldig takknemlig for at jeg får oppleve dette jeg også. Selv om det krever en del hjelp i form av medisiner. For et herlig liv når man kan fungere mer normalt 💕😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Jeg nærmer meg 38 og er naturlig slank. Jeg spiser MYE dritt og kommer unna med det, rent vektmessig. Det skal sies at jeg er ganske aktiv, da. Men det handler ikke bare om kalorier inn og ut har jeg lært. Noen har lettere for å legge på seg.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel rettet mot oss som virkelig er naturlig slanke, og jeg tenker TS har helt rett. Uansett årsak til at en er slank uten å oppleve det som hardt å holde seg slank, som jeg tror varierer noe og er sammensatt, så kan en ikke sette seg helt inn i hvordan en som strever med vekten har det. 

Jeg er slank fordi jeg har lav sultfølelsen. Forbrenningen er nok ikke særlig høy, da jeg er både lav og tynn og særlig muskuløs. Men jeg spiser ikke så mye, og jeg har ikke lyst på mer. Jeg har virkelig aldri forstått dette med å ikke klare å la en pose potetgull eller sjokoladeplate ligge i skapet. Mannen min pleier å kjøpe mandelstang til meg, for det syns jeg er så godt. Men de havner sjelden i min mage, fordi jeg lar dem ligge i skuffen til jeg kjenner at nå hadde det vært godt en lørdags kveld, og da har han vært og spist den selv. Han ber kjøper godteri til seg selv, og ber meg gjemme det. Jeg hadde aldri spist opp en hel stor melkesjokoladeplate. Jeg hadde ikke en gang spist to mandelstenger på rad. Den første biten er alltid best, og med mer enn en så slutter det å være godt. Spiser jeg mye middag, har jeg ikke lyst på kvelds. Spiser jeg ikke kvelds, er jeg sulten til frokost. Spiser jeg mye til kvelds, hopper jeg gjerne over frokosten. Det regulerer seg helt av seg selv, og har aldri vært noe i nærheten av noen kamp. Min vektutfordring er at jeg blir for tynn (undervektig) og slapp pga. nedsatt matlyst og lavt energiinntak når jeg er syk over litt tid eller veldig stresset. 

Samtidig så hører og ser jeg jo at mange andre har et annet forhold til mat og vekt. Så det er veldig tydelig for meg at dette varierer, og jeg kan virkelig ikke forstå ordentlig hvordan det er å streve med overvekt. Men en slank person som jobber hardt for å holde seg slank, burde jo kunne sette seg inn i det? En kan jo da tenke seg at en overvektig person kanskje strever med det samme den slanke, bare i enda sterkere grad. Det kan vel like gjerne være forskjellen, som viljestryke og flinkhet. 

Anonymkode: d7008...750

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvilken relevans har denne artikkelen til mitt innlegg og denne tråden? 😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Vel... Det står jo om hva som kan være forskjell på overvektige og normalvektige... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt er jo ikke medisiner i den grad heller.... Har ei venninne som går på p-piller og veier det dobbelte av meg. Jeg vet hun spiser sunt, og hun har ikke bil så hun går overalt. Likevel er hun overvektig. 

Anonymkode: f6030...065

Tenkte p-piller også da jeg skrev medisiner. Prevensjon gir vektoppgang for mange.  Det er dumt å dra inn folk som er overvektige kun pga medisiner i en diskusjon om overvekt, for det er en gruppe som trenger medisinene. Og da kan man ikke gjøre så mye. Men alle andre som sliter med overvekt kan man hjelpe. 

Anonymkode: 26dc9...781

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne tråden er vel rettet mot oss som virkelig er naturlig slanke, og jeg tenker TS har helt rett. Uansett årsak til at en er slank uten å oppleve det som hardt å holde seg slank, som jeg tror varierer noe og er sammensatt, så kan en ikke sette seg helt inn i hvordan en som strever med vekten har det. 

Jeg er slank fordi jeg har lav sultfølelsen. Forbrenningen er nok ikke særlig høy, da jeg er både lav og tynn og særlig muskuløs. Men jeg spiser ikke så mye, og jeg har ikke lyst på mer. Jeg har virkelig aldri forstått dette med å ikke klare å la en pose potetgull eller sjokoladeplate ligge i skapet. Mannen min pleier å kjøpe mandelstang til meg, for det syns jeg er så godt. Men de havner sjelden i min mage, fordi jeg lar dem ligge i skuffen til jeg kjenner at nå hadde det vært godt en lørdags kveld, og da har han vært og spist den selv. Han ber kjøper godteri til seg selv, og ber meg gjemme det. Jeg hadde aldri spist opp en hel stor melkesjokoladeplate. Jeg hadde ikke en gang spist to mandelstenger på rad. Den første biten er alltid best, og med mer enn en så slutter det å være godt. Spiser jeg mye middag, har jeg ikke lyst på kvelds. Spiser jeg ikke kvelds, er jeg sulten til frokost. Spiser jeg mye til kvelds, hopper jeg gjerne over frokosten. Det regulerer seg helt av seg selv, og har aldri vært noe i nærheten av noen kamp. Min vektutfordring er at jeg blir for tynn (undervektig) og slapp pga. nedsatt matlyst og lavt energiinntak når jeg er syk over litt tid eller veldig stresset. 

Samtidig så hører og ser jeg jo at mange andre har et annet forhold til mat og vekt. Så det er veldig tydelig for meg at dette varierer, og jeg kan virkelig ikke forstå ordentlig hvordan det er å streve med overvekt. Men en slank person som jobber hardt for å holde seg slank, burde jo kunne sette seg inn i det? En kan jo da tenke seg at en overvektig person kanskje strever med det samme den slanke, bare i enda sterkere grad. Det kan vel like gjerne være forskjellen, som viljestryke og flinkhet. 

Anonymkode: d7008...750

Virker som mange tror slank = naturlig slank. Men noen slanke jobber hardt, og andre gjør ikke det. Jeg tenker at tråden er mest rettet mot de som ikke jobber så hardt. Og så er det noen slanke som jobber hardt som føler de blir satt i bås med de som ikke trenger å jobbe for det, og derfor ikke får "cred" for at de likevel klarer å holde vekta. Og det skjønner jeg kan være irriterende. 

Anonymkode: f34c9...476

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som mange tror slank = naturlig slank. Men noen slanke jobber hardt, og andre gjør ikke det. Jeg tenker at tråden er mest rettet mot de som ikke jobber så hardt. Og så er det noen slanke som jobber hardt som føler de blir satt i bås med de som ikke trenger å jobbe for det, og derfor ikke får "cred" for at de likevel klarer å holde vekta. Og det skjønner jeg kan være irriterende. 

Anonymkode: f34c9...476

Yepp. 

De fleste jeg kjenner som er slanke legger inn innsats for å være det. 

Når man diskuterer på nett så vet man jo ikke om de normalvektige man diskuterer med jobber for det eller ikke. Men jeg tenker at det er mest naturlig å tenkte at godt voksne mennesker som er slanke legger inn innsats til en viss grad. 

Anonymkode: 4d495...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som mange tror slank = naturlig slank. Men noen slanke jobber hardt, og andre gjør ikke det. Jeg tenker at tråden er mest rettet mot de som ikke jobber så hardt. Og så er det noen slanke som jobber hardt som føler de blir satt i bås med de som ikke trenger å jobbe for det, og derfor ikke får "cred" for at de likevel klarer å holde vekta. Og det skjønner jeg kan være irriterende. 

Anonymkode: f34c9...476

Leser jo stadig vekk om folk som kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Urettferdig ja .

Anonymkode: f2230...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener at det går an å slanke seg, være slank og holde seg slank mens man er mett hele tida? 😳 Jeg er sulten hver eneste dag. Trodde det var vanlig om man skal ned i vekt eller holde seg der. Jeg har latt det gå og spist det jeg vil en stund, så nå slanker jeg meg ca en halvkilo i uka og er mye sulten. Men det går helt fint likevel, jeg hadde ikke latt være å slanke meg bare fordi jeg har søtsug og er sulten.

Anonymkode: 8fa57...3aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leser jo stadig vekk om folk som kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Urettferdig ja .

Anonymkode: f2230...54e

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Yepp. 

De fleste jeg kjenner som er slanke legger inn innsats for å være det. 

Når man diskuterer på nett så vet man jo ikke om de normalvektige man diskuterer med jobber for det eller ikke. Men jeg tenker at det er mest naturlig å tenkte at godt voksne mennesker som er slanke legger inn innsats til en viss grad. 

Anonymkode: 4d495...01e

Det er så forskjellig, tror ikke det er så lurt å tenke verken det ene eller andre om hvordan andre har det 😊

Anonymkode: f34c9...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dere mener at det går an å slanke seg, være slank og holde seg slank mens man er mett hele tida? 😳 Jeg er sulten hver eneste dag. Trodde det var vanlig om man skal ned i vekt eller holde seg der. Jeg har latt det gå og spist det jeg vil en stund, så nå slanker jeg meg ca en halvkilo i uka og er mye sulten. Men det går helt fint likevel, jeg hadde ikke latt være å slanke meg bare fordi jeg har søtsug og er sulten.

Anonymkode: 8fa57...3aa

Aldri fått til å slanke meg og ikke være sulten jeg, nei 🙈

Anonymkode: f34c9...476

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leser jo stadig vekk om folk som kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Urettferdig ja .

Anonymkode: f2230...54e

Om det er en trøst så er det ikke alltid enkelt å være i andre enden av skalaen heller. Om jeg ikke passer på så går jeg ned i vekt, og jeg er allerede undervektig fra før. Har alltid vært undervektig, sett bort fra de gangene jeg har vært gravid og ammet. Jeg sliter med å legge på meg, og går jeg inn for å legge på meg et par kilo, så forsvinner de så fort jeg spiser som normalt igjen. 

Jeg er frisk og sunn selv om jeg er undervektig da, så det er genetisk hos meg. Flere i slekten som meg.

Anonymkode: 2e2d7...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De har jo gjort mye undersøkelser på dette. Vi som vokste opp før det kom fastfood på hvert hjørne husker jo hvordan det var da, og folk var mye sunnere. En mer naturlig livsstil. Brus og snop bare på lørdager. Nå har folk et skakkjørt syn på hva som er sunn mat. 

Anonymkode: 26dc9...781

Nettopp - det er det som har ført til at så mange er overvektige. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men er vi i så tilfelle veldig få som faktisk er naturlig slanke? Er man naturlig slank så vil jo ikke lettere tilgang på usunn mat endre dette. Vi vil likevel ikke klare å spise nok til at vi blir overvektige. 

Jeg er naturlig slank, og må jobbe for at vekten holder seg oppe. Har "slitt" med undervekt hele livet. Er sjelden syk da, og har ikke sykdommer. Flere i slekten er lik, så da er det vel genetisk. Er kvinne og trer snart inn i 40-årene. 

Anonymkode: 2e2d7...bdc

"Naturlig slank" er jo ikke annet enn at man har en matlyst som passer til en sunn vekt. Hvor mye man veier, handler i all hovedsak om kalorier ut vs. kalorier inn. Har man liten matlyst, vil man slite med å holde vekta oppe, fordi man ikke har lyst på nok mat. Har man stor matlyst, vil man slite med å holde vekta nede, fordi man har lyst på mer mat enn man trenger. Og så er det noen som er omtrent midt på skalaen. Og er man av typen som har lyst på mer mat enn man trenger, så gjør jo dagens samfunn med enorm tilgang på billig og lett tilgjengelig usunn mat det vanskeligere enn før. Det er derfor så mange har blitt overvektige. For 50 år siden ville sikkert mange av disse holdt seg slanke, fordi den usunne maten enten ikke fantes eller var mye dyrere og vanskeligere tilgjengelig. Dermed spiste de kjedelig, sunn mat og holdt seg slanke.

Nesten alle som veier for lite, påstår at de spiser masse, og nesten alle som veier for mye, påstår de spiser lite. Men med mindre det er snakk om sykdom, medisiner etc. så er det ikke sant. Det kan hende de føler de spiser mye/lite, men de gjør ikke det. Er man for tynn, spiser man for lite, og er man for tjukk, spiser man for mye. Så enkelt (og så vanskelig) er det.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...