Gå til innhold

Skjønner godt at dere naturlig slanke mener at det bare er å ta seg sammen hvis man er overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange mennesker har en tendens til å tenke at alle mennesker er like. Og på seg selv kjenner man andre... Hvis jeg klarer å stå imot den potetgullposen i skapet, så burde alle andre klare det. Ellers er det viljestyrken det skorter på.

Men viljestyrke, apetitt, sultfølelse og forbrenning er ulikt fra menneske til menneske. Som jeg skrev tidligere, før kunne jeg ta meg selv i nakken og stå imot sulten min. Nå kan den øvelsen sammenlignes med å holde pusten til jeg dør av oksygenmangel. Kroppen tar over, rett og slett.

Jeg liker å sammenligne det med hunder, for de fleste er enige at hunder er forskjellige. Selv om de i grunnen er ganske like, de også. Alle er enige om at en labrador legger raskere på seg enn en mynde, selv om begge har fire bein og ca samme høyde. Labradoren gjør hva som helst for mat, og ALT legger seg på sidebeina. Mynden er moderat interessert i mat og holder seg stort sett slanke av seg selv. Er mynden en smartere hund enn labradoren? Har den mer viljestyrke?

Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg at noe av det samme skjer med mennesker?

Anonymkode: 7c788...779

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hm...selv om jeg har vært slank størsteparten av livet har det ikke kommet gratis. Jeg har måttet ta valg om å dra meg på trening og har gjennomført det. I åresvis!  Det fungerer ikke slik at jeg bare kan proppe i meg ubegrenset med mat/søtsaker/potetgull og kroppen forblir den samme. Jeg har tatt valg om å være aktiv ved å gå til butikken, gå/sykle til jobb osv..  Akkurat nå har jeg en pose potetgull i skapet og du aner ikke hvor mye jeg har lyst til å bare trykke den posen i meg. Men jeg tar et valg om å la være. Den skal nemlig spares til helga. Jeg mener alt sitter i hodet, det gjelder om å gå inn for det.  Og ja det feiles inni mellom, det er ikke lett for oss slanke heller. I går tok jeg et valg om at jeg bare skulle ha en fastelavnbolle, selv om jeg fint kunne spist flere.  Uansett, fint du får hjelp og håper du kommer dit du ønsker. 

Anonymkode: 705f8...f7b

Leste du det jeg skrev i det heletatt...? 😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor gamle er de da? Er slank jeg og, og hadde du møtt meg hadde du trodd jeg naturlig slank kanskje. Du kjenner de ikke godt nok kanskje.

Var sånn i 20årene men da er man mye mer fysisk aktiv. 

Anonymkode: 26dc9...781

Er 40, og har diskutert dette med flere jeg kjenner godt. Det er jo forsket på at det er forskjell på måten vi reagerer på mat på, så jeg sitter ikke bare og drar teorier ut av løse luften. 

Anonymkode: f34c9...476

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tanken om at slanke mennesker «naturlig er slanke», ts - hvor har du den fra?

Jeg kjenner en hel mengde normalvektige mennesker som har vært overvektige. Jeg kjenner drøssevis som jevnlig justerer vekt. Som holder øye med hva de spiser. Jeg kjenner en mengde normalvektige som trener hardt og aktivt for å kunne opprettholde et ønske om høyt kaloriinntak.  Jeg kjenner en del som på grunn av sykdom ikke klarer å øke sin vekt. 

Men de her «naturlig slanke» menneskene, ts? De er en forsvinnende liten gruppe. Slike mennesker har jeg møtt presis 1 av i mitt liv. Hun spiste til gjengjeld gjerne et brød i døgnet, oppå middag og snack.

Jeg har møtt flere mennesker, faktisk, som trodde de var «naturlig overvektige» men som når de flyttet hjemmefra for å studere ble normalvektige bare ved å droppe sine foreldres valg av (dårlig) kosthold. 

ps: ideen om at man må kutte måltider og gå sulten for å oppnå kaloriunderskudd er også en myte. Jeg garanterer deg at du kan spise deg stappa mett til 3-4 daglige måltider, ha rom til snack Mellom måltidene og vin i helga - og fortsatt redusere din vekt. Alt du trenger er å spise - helt normal sunn mat.

 

Anonymkode: a7d32...ff7

Enda en som ikke forstår det å være sulten og å trenge enorme mengder mat for å ikke være sulten. Jeg snakker om ekte sult, og store mengder mat. Jeg snakker ikke om at man ikke må begrense seg.

 

At dine venner gikk ned i vekt fordi de vokste opp i et dårlig kostholdsmiljø er totalt irrelevant. Jeg snakker om overvekt som er et resultat av manglende sultfølelse. Jeg snakker ikke om overvekt og alle grunnen til det. Jeg snakker om min erfaring og overvekt og problemstilling 😊

 

Må være veldig dårlig på å formulere meg, eller understreker du kanskje bare poenget mitt; at du som ikke har erfart problemstillingen overhodet rett og slett ikke skjønner hva jeg snakker om? Eller ikke vil skjønne..? 😊

Anonymkode: d7faa...8e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enda en som ikke forstår det å være sulten og å trenge enorme mengder mat for å ikke være sulten. Jeg snakker om ekte sult, og store mengder mat. Jeg snakker ikke om at man ikke må begrense seg.

 

At dine venner gikk ned i vekt fordi de vokste opp i et dårlig kostholdsmiljø er totalt irrelevant. Jeg snakker om overvekt som er et resultat av manglende sultfølelse. Jeg snakker ikke om overvekt og alle grunnen til det. Jeg snakker om min erfaring og overvekt og problemstilling 😊

 

Må være veldig dårlig på å formulere meg, eller understreker du kanskje bare poenget mitt; at du som ikke har erfart problemstillingen overhodet rett og slett ikke skjønner hva jeg snakker om? Eller ikke vil skjønne..? 😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Manglende metthetsfølelse skulle det selvfølgelig stå! 😄

Anonymkode: d7faa...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (3 timer siden):

Det er fint å se at det, omsider, anerkjennes at "kalorier inn, kalorier ut" er en grunnsten i beregningen, men at det ikke er gyldig for alle. Jeg spiste samme mat som mine foreldre i mindre og færre porsjoner, de er i mye mindre aktivitet enn meg, men jeg er likevel 112 kg over 185 cm. Dette med samme kosthold. Nå som jeg har flyttet ut spiser jeg mye mindre, det blir som regel bare ett måltid, middag, og jeg holder samme vekt.

Selv så er jeg oppvokst i en familie med 2 søstre og foreldre. Alle er normalvektige og har alltid vært det, bortsett fra meg som alltid har vært stor. Samme kosthold, samme oppdragelse, samme tilgang til mat. Jeg har likevel alltid spist dobbelt så mye som alle. Der de kunne begrense seg til en porsjon så var jeg fortsatt dødssulten etter en porsjon, og trengte 2-3.

 

Jeg har også konkurrert på NM-nivå innenfor idrett i midten av 20-årene og har derfor hatt god oppfølging fra fagfolk. Også lege, i kombinasjon. Jeg har likevel vært stor. Det går ikke på kunnskap, for meg går det på mengde. Ekstrem sult, aldri mett. Smerter rundt det å alltid være sulten.

 

Så herlig livet er når den delen av hverdagen er borte 💕 det er som å ta av en 30 kilos tursekk og løpe i nedoverbakke. Helt magisk!

Anonymkode: d7faa...8e0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner det så utrolig godt, at dere ikke klarer å skjønne at det finnes noe annet enn deres normal. At det eneste man trenger å gjøre er å ta gode valg og spise mindre, rett og slett fordi der aldri har opplevd følelsen av å ikke bli mett og å gå rundt med konstant sult og sug etter mat. 

 

Jeg har gått på Wegovy nå i snart 1 år. Har gått på en relativt lav dose hele veien, akkurat nok til at jeg skjønner at en porsjonsstørrelse faktisk kan gjøre en mett, akkurat nok til å få søtsug på kvelden som jeg må jobbe mot og akkurat nok til å kjenne følelsen av at man blir sulten men at det går an å vente med å spise mellom lunsj til middag. 

 

Og jeg er helt enig; det er sinnsykt lett å ta gode valg og å begrense seg når kroppen fungerer slik den skal! Det er også kjempelett å ta spise sunnere når ikke sulten rir deg 24 timer i døgnet.

 

Så ja, hvis det er slik dere har det og alltid har hatt det så forstår jeg at det er vanskelig å skjønne at det finnes andre som ikke kjenner på denne følelsen.

 

Jeg er så glad for at jeg også kan jobbe med viljestyrken min på normal måte uten at det går over i en konstant kamp mot basalbehovene. For en gave!!!!

 

Sett pris på at du er så heldig 🙏🏻 Jeg er veldig, veldig takknemlig for at jeg får oppleve dette jeg også. Selv om det krever en del hjelp i form av medisiner. For et herlig liv når man kan fungere mer normalt 💕😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Jeg syns dette var ett fint innlegg. Det er sånn jeg har det. Og jeg er takknemlig og vet jeg er heldig. 
 

Halve familien min slekter på mor og halvparten på far. Og jeg ser kontrasten og vet kampen mor og søsken kjemper mot vekten. Skammen over å ikke mestre og kampen mot sulten. 
 

Det er ikke svart/hvitt og kaloriregnskap som definerer kroppskomposisjon. 

Anonymkode: 9fc4f...418

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært overvektig fra barndommen. Har gått ned i vekt, og har vært normalvektig i 6 år. Men må dessverre gå småsulten mer eller mindre hele tiden, og maks 800kcal i døgnet for å holde meg der. Er en kamp som krever enorm viljestyrke, mye fokus og føler sosialt sett at en blir sett på som sær. Er aktiv og trener nesten hver dag, gjort hele livet. 

Anonymkode: b285b...4cd

Samme her. Kal in kal ut er bullshit. For en som har vært overvektig er kroppen i konstant press til å legge på seg i vekt. Hvorfor annerkjenner ingen innen helse dette? Jeg må ligge på max 1000 kal for å holde vekta + trening. Det er langt under det som liksom skal være min vedlikeholdsvekt. Når skal folk forstår at dette ikke er svart/hvitt. Jeg har alltid spist lite ift andre også men likevel vært feit. Å det er ikke noe feil med mine mattekunnskaper!

Anonymkode: 9f43f...9ca

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Medisinbruk tilhører unntakskategorien synes jeg da. For det et godt bevist at noen medisiner gir stor vektoppgang. Hva slags medisiner er det? Har du ikke noe alternativ til å leve uten medisin?

Anonymkode: 26dc9...781

Alt er jo ikke medisiner i den grad heller.... Har ei venninne som går på p-piller og veier det dobbelte av meg. Jeg vet hun spiser sunt, og hun har ikke bil så hun går overalt. Likevel er hun overvektig. 

Anonymkode: f6030...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at får nok hjelp av medisinen til å få en sunnere kropp, ts! 
 

Jeg skjønner hva du prater om, ts. For det er en forskjell mellom å ha lyst på noe og det å være helt besatt av tanken på å spise! Jeg tilhører siste kategori og det er ufattelig slitsomt! 

Anonymkode: b38b0...908

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er jo ikke naturlig slank når du tenker over hva du spiser.

Naturlig slank er man når man kan spise hva man vil uten å legge på seg

Anonymkode: b2dfd...a6c

Jeg lurer på, leste noen innlegget mitt i det heletatt? 😊 Fikk dere virkelig ut av det jeg skrev at normalvektige ikke føler sult og ikke trenger å begrense seg? 😊

 

Det er SVÆRT stor forskjell på å begrense seg, stoppe å spise når man er mett, la være å spise en sjokolade, ta sunne valg og å IKKE BLI METT. For om man blir mett så kan man stoppe å spise før man har spist så mye at kroppen fysisk sier stopp. Og man har ikke lyst på sjokolade og potetgull absolutt hele tiden om man er mett. Og man har ikke behov for å spise 3 porsjoner middag om man faktisk er METT.

 

Har dere aldri hørt at man ikke skal gå på butikken når man er sulten..? Jeg nekter faktisk å tro at dere ikke klarer å prøve å forstå forskjellen på det å måtte begrense seg med normal metthetsfølelse og det å måtte begrense seg når man faktisk er veldig sulten.

 

En tråd som i utgangspunktet var ment positiv skal igjen bli ødelagt av forståsegpåere som ikke engang klarer å innrømme at de kan ta feil. Når man skal ha rett til og med ovenfor andres personlige erfaringer; da har man en veldig lang ved og gå. Det er trist å se.

 

God kveld alle, dere skal være glade for at dere ikke vet hva dere snakker om 🙏🏻💕 Det er et fengsel å ha det slik. Og jeg er lykkelig over å ha fått hjelp 🥰

Anonymkode: d7faa...8e0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da klarer du å bli tilfreds med en fornuftig mengde godteri.

Jeg er som ts og kan spise en hel bigone pizza, en pakke med potetgull, en hel sjokoladeplate og smågodt for 100kr og fortsatt ha lyst på mer. Det er her forskjellen ligger. 

Anonymkode: 7821f...5c0

Å jeg som var 123 kg kunne spise max en halv grandiosa + kanskje en smashpose men da var det alt jeg spiste den dagen pga den mengden gjorde meg så mett. 

Anonymkode: 9f43f...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så flott at får nok hjelp av medisinen til å få en sunnere kropp, ts! 
 

Jeg skjønner hva du prater om, ts. For det er en forskjell mellom å ha lyst på noe og det å være helt besatt av tanken på å spise! Jeg tilhører siste kategori og det er ufattelig slitsomt! 

Anonymkode: b38b0...908

Ja, det er helt grusomt. Hele dagen handler om mat, og konstant dårlig samvittighet og selvhat og følelsen av å ikke mestre livet. I tillegg har man en verden full av folk som ser ned på deg og rakker ned på deg, slik denne tråden bare understreker. Verden er svart hvitt, ingen kan ha andre erfaringer enn dem og deres liv. Snevert, arrogant og trist.

 

Jeg håper ting blir bedre for deg, ønsker deg alt godt 🙏🏻

Anonymkode: d7faa...8e0

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns dette var ett fint innlegg. Det er sånn jeg har det. Og jeg er takknemlig og vet jeg er heldig. 
 

Halve familien min slekter på mor og halvparten på far. Og jeg ser kontrasten og vet kampen mor og søsken kjemper mot vekten. Skammen over å ikke mestre og kampen mot sulten. 
 

Det er ikke svart/hvitt og kaloriregnskap som definerer kroppskomposisjon. 

Anonymkode: 9fc4f...418

Klem til deg 💕

Anonymkode: d7faa...8e0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (50 minutter siden):

Hvilken relevans har denne artikkelen til mitt innlegg og denne tråden? 😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor har du det fra? Jeg fikk høyere forbrenning når jeg kom i overgangsalderen og kan spise mer. 

Anonymkode: 5e533...b77

Forbrenningen går ned ved overgangsalder. Det er veldig kjent og et faktum. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På samme måte som noen er dømt til å få kreft er andre dømt til å få fedme, det er bare biologiske reaksjoner som en har like lite kontroll over som om en får Alzheimer eller ikke.
Miljø og biologi er alt.

Årsaken til enkelte ønsker å legge skylden på individet handler om at mennesker oppnår lykke av å redusere verdien av andre grupper. 

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at tråden ikke omhandler oss med sykdom, men jeg var normalvektig helt til jeg fikk lavt stoffskifte. Spiser ikke mer, heller mindre, men vekta rikker seg ikke før jeg får optimal medisinering. Trodde ikke at kroppen kunne slutte å fungere på denne måten, og det verste er ikke vekta, det er å alltid fryse, miste mye hår, hjernetåke, flisete negler, ekstremt lite energi. Jeg begynner å lure på om det kan gå rundt en del folk som burde sjekket stoffskiftet sitt. For å holde normaltvekt var som natt og dag etter at jeg fikk påvist lavt stoffskifte. Bare et tips!:)

Anonymkode: 127b9...609

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken relevans har denne artikkelen til mitt innlegg og denne tråden? 😊

Anonymkode: d7faa...8e0

Ikke jeg som postet den, men jeg vil si at den i aller høyeste grad har relevans, da den beskriver hvorfor noen legger på seg lettere enn andre. Hvordan hormoner og insulin påvirker sult, blant annet...

Anonymkode: 7c788...779

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har jo gjort mye undersøkelser på dette. Vi som vokste opp før det kom fastfood på hvert hjørne husker jo hvordan det var da, og folk var mye sunnere. En mer naturlig livsstil. Brus og snop bare på lørdager. Nå har folk et skakkjørt syn på hva som er sunn mat. 

Anonymkode: 26dc9...781

Ja.....leste om ei som trodde proteinbarer var sunne og spiste dette når hun hadde godtesug istedet for snop.....og skjønte ikke hvorfor vekta gikk ned....

Jobber sammen med mange overvektige jenter/damer, og det er lett å se hvorfor de er det på det de spiser og mengden. 

Anonymkode: 1749e...089

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...