Gå til innhold

Hvorfor snakkes det så mye om kosthold og lite om inaktivitet i fedmedebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 13.00):

Joda, men før i tiden var jo knapt folk feite når de beveger seg mer, og de spiste vel sjokolade da også?:) 

Anonymkode: 1fd49...350

Ja , det gjorde de, både på julaften og påskeaften.. 

Anonymkode: 63663...70a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Finnes det noen statistikk på at folk spiste mindre kalorier før😅Kan det ikke hende at de brukte mye mer kalorier også før, men at de spiste mye det samme? Ser du skriver hamburger, men det er jo mange som ikke har det som et del av et kosthold:) 

Synes bare det er litt pussig, for besteforeldrene mine spiste dessert hver ettermiddag i barndom/ voksenliv. Var visst vanlig, men de var alltid slanke og trente likevel 😅

Anonymkode: 1fd49...350

Det var overvektige i overklassen. Vanlige folk hadde råd til alle disse kaloriene. Besteforeldrene mine spiste også dessert hver dag, etter at rasjoneringskupongene forsvant og det var frukt i butikkene igjen, spiste de frukt til dessert hver dag. 

Anonymkode: 63663...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har arvet et servise fra besteforeldre. Middagstallerkener (fra 50-60-tallet) er på størrelse med frokosttallerkener nå. De hadde mye mindre middagstallerkener før. Kan tenkes som at de også spiste mindre porsjoner. 

Anonymkode: 804a0...62f

Ja, er ikke det pussig? Jeg har også arvet service, og det er jo bare plass til en halv porsjon middag på middagstallerken. Det er helt sikkert at de spiste mindre ja. På hytta har jeg glassene jeg fikk lørdagsbrus i som barn, de er 1,5 dl. Hadde jeg fortsatt med de, kunne jeg droppet og gå over til « light « 😅

Anonymkode: 63663...70a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå ned i vekt ved å bare spise mindre enn det kroppen brenner av kalorier naturlig for å holde deg i live.

Du går ikke ned i vekt av å trene hvis du fortsetter å overspise.

Altså, hvor mye og hva du spiser er det viktigste når det kommer til vektnedgang.

Anonymkode: 9a94e...33b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å trene med vekter to ganger i uken. Jeg har gjort det et halvt år, og for første gang på lenge har jeg greid å gå ned. Jeg vet ikke hva som gjør at jeg går ned i vekt, ettersom jeg egentlig ikke har lagt om kostholdet. Men jeg spiser kanskje litt annerledes nå, og har mer energi...som gjør at jeg ikke føler meg så "hul". Jeg får ikke det der kicket om at jeg har lyst på noe på kvelden, og jeg mistenker at det er fordi kroppen har det bedre. Jeg har fått en slags styrke i meg, som ikke bare handler om muskler. Det har skjedd noe mentalt her..

Men ja...jeg synes det hele er interessant. 

Anonymkode: f57c4...3c6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment er at du skal trene veldig mye for å brenne nok kalorier for at det bidrar til vektnedgang.  En som er dårlig trent eller veldig overvektig vil ikke klare å putte inn en så stor treningsmengde at det vil ha noe å si for vektnedgang uten før det blir skader eller overbelastning.

Anonymkode: 3ede5...8fb

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kosthold er kilo og bevegelse er gram. Man skal trene veldig mye for å gå ned i vekt om man ikke samtidig justerer kostholdet. 

Men selvfølgelig - det beste er jo en kombinasjon av trening og kosthold, og særlig bør man trene styrke, siden muskler forbrenner fett.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De spiste mer kompakt mat (kjøtt,saus,poteter) og ikke så mye salater og grønnsaker til middag...

Anonymkode: df8df...8ca

De spiste mindre, derav var det også behov for mindre tallerkener. Jeg har to arveservicer, fra hhv 1903 og 50-tallet, de bruker jeg til lunsj i dag der man smører seg en skive e.l.. Det handler ikke om salat, det handler om at man spiste mindre og hadde mindre. I takt med bedre råd og større forpakninger spiser også folk mer.

Anonymkode: 01aa9...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg la om kostholdet, har jeg gått ned 30 kilo. Er like aktiv nå som før jeg gikk ned i vekt. Hadde ikke noe med trening å gjøre hos meg vertfall.

Anonymkode: 82ee8...f4c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...