Gå til innhold

Hvorfor snakkes det så mye om kosthold og lite om inaktivitet i fedmedebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg er det helt opplagt at vi blir feitere av å ikke bevege oss tilstrekkelig. Når man ser folk fra 60-80-tallet var mange flere slanke! Men de bevegde seg mer også. 
 

Folk blir mer og mer inaktive https://www.fhi.no/is/ncd/fysisk-aktivitet/voksne/?term=

Sukkerforbruket har også minket: https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

 

 

Anonymkode: 1fd49...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi en liten sjokolade utgjør flere kalorier enn en skikkelig lang tur. Det er fint mulig å være tykk og svært aktiv samtidig. Det er ikke mulig å være tykk uten kalorioverskudd.

Anonymkode: c64f0...697

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi en liten sjokolade utgjør flere kalorier enn en skikkelig lang tur. Det er fint mulig å være tykk og svært aktiv samtidig. Det er ikke mulig å være tykk uten kalorioverskudd.

Anonymkode: c64f0...697

Joda, men før i tiden var jo knapt folk feite når de beveger seg mer, og de spiste vel sjokolade da også?:) 

Anonymkode: 1fd49...350

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, men før i tiden var jo knapt folk feite når de beveger seg mer, og de spiste vel sjokolade da også?:) 

Anonymkode: 1fd49...350

De spiste mindre kalorier totalt sett. 

I perspektiv, en medium bigmac meny inneholder så mye kalorier at du må løpe halvmaraton for å forbrenne hele måltidet. Da er det mye lettere å kutte ut bigmac enn p løpe halvmaraton.

Anonymkode: 3ede5...8fb

  • Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Joda, men før i tiden var jo knapt folk feite når de beveger seg mer, og de spiste vel sjokolade da også?:) 

Anonymkode: 1fd49...350

Veldig lite snop tidligere. En Smågodtpose var et lite kremmerhus med kanskje 10-12 biter oppi. Brus var kanskje 1 liter på deling på 4 stk en gang i uka.

Anonymkode: 91399...f4f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De spiste mindre kalorier totalt sett. 

I perspektiv, en medium bigmac meny inneholder så mye kalorier at du må løpe halvmaraton for å forbrenne hele måltidet. Da er det mye lettere å kutte ut bigmac enn p løpe halvmaraton.

Anonymkode: 3ede5...8fb

Finnes det noen statistikk på at folk spiste mindre kalorier før😅Kan det ikke hende at de brukte mye mer kalorier også før, men at de spiste mye det samme? Ser du skriver hamburger, men det er jo mange som ikke har det som et del av et kosthold:) 

Synes bare det er litt pussig, for besteforeldrene mine spiste dessert hver ettermiddag i barndom/ voksenliv. Var visst vanlig, men de var alltid slanke og trente likevel 😅

Anonymkode: 1fd49...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kosthold er kilo  og trening er gram 

Anonymkode: 2538b...98b

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over så er kosthold kilo og trening gram.

Men det skrives og snakkes da mye om hvor viktig aktivitet også er. Skjønner ikke helt hvorfor du mener at det snakkes lite om. Kalorier og trening går jo ofte hånd i hånd når det er snakk om slanking.

Gå deg en tur, bruk kroppsvekten som naturlige vekter, svømming er ikke belastende osv, osv. Det er jo standard kommentarer som overvektige får til seg overalt. 

Anonymkode: 996b9...b88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold trumfer det meste, men allikevel, jeg går ned i vekt om sommeren fordi jeg beveger meg mest da. Jeg innbiller meg at kiloene du løper fra ikke innhenter deg like lett som de kiloene du ikke har spist. Og mosjonerer man bra så opprettholder man brukbar muskelmasse og følgelig litt bedre forbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For meg er det helt opplagt at vi blir feitere av å ikke bevege oss tilstrekkelig. Når man ser folk fra 60-80-tallet var mange flere slanke! Men de bevegde seg mer også. 
 

Folk blir mer og mer inaktive https://www.fhi.no/is/ncd/fysisk-aktivitet/voksne/?term=

Sukkerforbruket har også minket: https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

 

 

Anonymkode: 1fd49...350

Hva som er opplagt for lekfolk er helt irrelevant når forskningen sier noe annet. Det er mulig å være i aktivitet timevis hver dag, og være overvektig. Det er umulig å være overvektig om du alltid er i kaloriunderskudd ell -balanse.

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi mange (de fleste?) synes det er enklere å justere kosthold enn aktivitet.

For meg er det motsatt, jeg er heller mer aktiv enn å justere på kaloriinntak. Drar jeg på trening på kvelden vil jeg jo også droppe å spise de kaloriene jeg hadde spist om jeg var hjemme, så da vil min treningsøkt «telle dobbelt så mye» kalorimessig. 

Anonymkode: 4c1e6...751

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi mange (de fleste?) synes det er enklere å justere kosthold enn aktivitet.

For meg er det motsatt, jeg er heller mer aktiv enn å justere på kaloriinntak. Drar jeg på trening på kvelden vil jeg jo også droppe å spise de kaloriene jeg hadde spist om jeg var hjemme, så da vil min treningsøkt «telle dobbelt så mye» kalorimessig. 

Anonymkode: 4c1e6...751

Helt enig! Jeg ser at i de periodene jeg er mye aktiv spiser jeg sunnere også, så lettere å justere kosthold når jeg er mye aktiv synes jeg 

Anonymkode: 1fd49...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Joda, men før i tiden var jo knapt folk feite når de beveger seg mer, og de spiste vel sjokolade da også?:) 

Anonymkode: 1fd49...350

Folk hadde ikke råd til å frotse i kalorier, og ja man måtte gå lenger/mer og flere i fysiske yrker, likevel er overvekt 90% kosthold

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Folk hadde ikke råd til å frotse i kalorier, og ja man måtte gå lenger/mer og flere i fysiske yrker, likevel er overvekt 90% kosthold

Er vel ikke bare snakk om å bevege seg mer ,var mye mer hardt kroppsarbeid i gamle dager. Også tungt arbeid for husmødrene inne og ute.

Anonymkode: df8df...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dannet seg en sannhet på forum om at kosthold er alt (kilo) og trening har liten betydning (gram).

Den er feil. Og noe folk liker å overbevise seg selv om, fordi det er lettere å sitte stille, se TV og spise litt mindre, i stedet for å overkomme dørstokkmila. 

Hvor ofte ser man folk som er greit trente som er overvektige? Hvor ofte ser man eldre som går en tur hver dag som er overvektige? 

Sannheten er at jeg (40+) ikke kjenner en eneste slank person som ikke er aktiv. Med unntak av de som er i kategorien "bleikfeite", det vil si mage, flat bak, generelt usunt utseende. 

Trening er mer enn at du forbrenner 400 kalorier (tilsvarende 1-2 brødskvier) på en gåtur. Trening handler om at kaloriforbrenningen opprettholdes i timer etter endt økt, at muskler bygges og brenner kalorier gjennom døgnet, om endorfiner og et indre behov for å føle seg sunn. Om distraksjoner og andre ting å ta seg til enn å trene. 

Anonymkode: 37a65...f1e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har dannet seg en sannhet på forum om at kosthold er alt (kilo) og trening har liten betydning (gram).

Den er feil. Og noe folk liker å overbevise seg selv om, fordi det er lettere å sitte stille, se TV og spise litt mindre, i stedet for å overkomme dørstokkmila. 

Hvor ofte ser man folk som er greit trente som er overvektige? Hvor ofte ser man eldre som går en tur hver dag som er overvektige? 

Sannheten er at jeg (40+) ikke kjenner en eneste slank person som ikke er aktiv. Med unntak av de som er i kategorien "bleikfeite", det vil si mage, flat bak, generelt usunt utseende. 

Trening er mer enn at du forbrenner 400 kalorier (tilsvarende 1-2 brødskvier) på en gåtur. Trening handler om at kaloriforbrenningen opprettholdes i timer etter endt økt, at muskler bygges og brenner kalorier gjennom døgnet, om endorfiner og et indre behov for å føle seg sunn. Om distraksjoner og andre ting å ta seg til enn å trene. 

Anonymkode: 37a65...f1e

Huff ja, det har etablert seg en sannhet blant forskere, som ABf1e mener er feil😂

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TomBombadil skrev (5 minutter siden):

Huff ja, det har etablert seg en sannhet blant forskere, som ABf1e mener er feil😂

Du trener ikke, spiser passe mengde kalorier, og er sunn og fit. Gratulerer til deg :)

Anonymkode: 37a65...f1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Sannheten er at jeg (40+) ikke kjenner en eneste slank person som ikke er aktiv. Med unntak av de som er i kategorien "bleikfeite", det vil si mage, flat bak, generelt usunt utseende. 

 

Anonymkode: 37a65...f1e

Så sannheten er at alle slanke du vet om er aktive, bortsett fra de som er ikke er aktive med samtidig slanke?

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (1 minutt siden):

Så sannheten er at alle slanke du vet om er aktive, bortsett fra de som er ikke er aktive med samtidig slanke?

At de jeg kjenner som ikke er aktive, men slanke, ikke akkurat ser sunne ut etter en viss alder. 

Trening påvirker fordeling av fett, og manglende muskelmasse. 

Anonymkode: 37a65...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trener ikke, spiser passe mengde kalorier, og er sunn og fit. Gratulerer til deg :)

Anonymkode: 37a65...f1e

Hva er det du snakker om?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...