Gå til innhold

Hvorfor snakkes det så mye om kosthold og lite om inaktivitet i fedmedebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å være aktiv er bra for alle, det er ingen tvil om det, og diskusjonen viser at noen snakker om å gå ned noen kilo for å se bedre ut og være litt sunnere, mens noen snakker om de som lider av fedme. Når man vil se litt bedre ut, er mer trening en god løsning. Når man snakker om fedme, må man tenke på hva som er mulig og mest effektivt. Det er for eksempel mange med fedme som sliter med å bevege seg. Da må man først se på kostholdet, slik at de kan nå en vekt der de kan bevege seg mer. Noe som ofte skjer naturlig, da de fleste ønsker å være mobile, aktive og sosiale (til en viss grad). Jeg mener at fedmedebatten bør handle om ressurser. Hvorfor blir ikke folk med fedme tilbudt kvalifisert helsehjelp, men i stedet utnyttet og undervist av folk som vil tjene penger på vidunderkurer eller belære dem?

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke slått fast nå at det er ozempic-mangel som er årsak til fedme? 

Anonymkode: 4f556...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke slått fast nå at det er ozempic-mangel som er årsak til fedme? 

Anonymkode: 4f556...edf

Nei. Årsaken til fedme er å spise mer enn du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har skjønt det her. Trening gir marginal vektnedgang om du ikke har et ekstremt aktivitetsnivå. Dette må da også være en trøst for de som er overvektige. Jeg er sikker at for mange virker det uoverkommelig å både skulle spise sunnere og i tillegg trene. Skal man slanke seg så fokuser på maten. Spiser du mindre enn du forbruker så går du ned i vekt. Så må det sies at det er så mange positive effekter av trening at det selvfølgelig bør være noe alle driver med mer eller mindre. 

Anonymkode: f0a05...051

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo syns at det settes likhetstegn mellom aktivitet og trening. 

Hverdagsaktivitet forbrenner mer enn trening (for oss vanlige mosjonister, snakker ikke om idrettsutøvere). Folk med høy grad av hverdagsaktivitet vil forbrenne betydelig mer og ha enklere for å holde vekten enn de som ellers er inaktive men kanskje trener mer målrettet. Sykle til jobb, gå til butikken, leke fysisk med barna, stå på jobb - slike ting betyr også noe. Og den type aktivitet har jo stupt blant den moderne befolkning. Ts har helt rett i at fedmeepidemi ikke bare handler om kosthold. 

Men det er kostholdet som gir raskest resultater. Hvis økt hverdagsaktivitet utgjør 10 prosent av forbrenningen og man må halvere energiinntaket sitt for å nå et sunnere kroppsvekt er det i kostholdet store deler av løsningen ligger. Men jeg håper nå folk likevel ser verdien i aktivitet også. For de mest overvektige vil det likevel gjerne være mer overkommelig å fokusere på kosthold først, og øke aktiviteten når vekten går ned. Både og er over tid mye bedre enn enten eller. 

Hilsen tjukk og godt trent men ikke så hverdagsaktiv (jobber med saken!). 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk er blitt veldig mye mer bedagelige, noen ser jo på en halvtimes gåtur som en jordomseiling.

Anonymkode: b619c...de0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi kosthold er kilo  og trening er gram 

Anonymkode: 2538b...98b

Joda, men kroppen til noen som trener vs inaktiv er veldig forskjellig.

Anonymkode: 4275d...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (3 timer siden):

Huff ja, det har etablert seg en sannhet blant forskere, som ABf1e mener er feil😂

Den offisielt etablerte sannheten er vel den som er vedtatt av helsemyndighetene og som går ut på at man bør mosjonere minst 150 minutter pr uke.

Endret av I Grosny
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg er det helt opplagt at vi blir feitere av å ikke bevege oss tilstrekkelig. Når man ser folk fra 60-80-tallet var mange flere slanke! Men de bevegde seg mer også. 
 

Folk blir mer og mer inaktive https://www.fhi.no/is/ncd/fysisk-aktivitet/voksne/?term=

Sukkerforbruket har også minket: https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

 

 

Anonymkode: 1fd49...350

De spiste mye mindre. Det var ikke fast food, butikker bare åpne på dagtid og mat var dyrt. Aktivitet hadde lite med det å gjøre. 

Det snakkes heller ikke lite om aktivitet. 

Anonymkode: bef8a...8e9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vektnedgang handler mere om hva man spiser eller hvor mye man beveger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finnes det noen statistikk på at folk spiste mindre kalorier før😅Kan det ikke hende at de brukte mye mer kalorier også før, men at de spiste mye det samme? Ser du skriver hamburger, men det er jo mange som ikke har det som et del av et kosthold:) 

Synes bare det er litt pussig, for besteforeldrene mine spiste dessert hver ettermiddag i barndom/ voksenliv. Var visst vanlig, men de var alltid slanke og trente likevel 😅

Anonymkode: 1fd49...350

Folk spise mindre før, for det var rett og slett mindre mat tilgjengelig. Mine besteforeldre spiste kun skikkelige kjøttmiddager om søndagen, ellers i uken var det innmat og fisk. Som regel servert med poteter og gulrøtter. Det var grøt og skriver til frokost/lunsj/kvelds, ingen snop, ingen bakverk bortsett fra lørdag og/eller søndag kveld, av og til ett glass brus i helgen, svært sjelden noe særlig med sjokolade eller potetgull. Mine besteforeldre spiste dessert hver dag, som regel melkesuppe (aka tynn semulegrynsgrøt), epler eller svisker. Ikke voldsomt mye sukker der altså. De hadde mindre, var mer nøysomme go spiste ikke mat med høyt sukkerinnhold. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har dannet seg en sannhet på forum om at kosthold er alt (kilo) og trening har liten betydning (gram).

Den er feil. Og noe folk liker å overbevise seg selv om, fordi det er lettere å sitte stille, se TV og spise litt mindre, i stedet for å overkomme dørstokkmila. 

Hvor ofte ser man folk som er greit trente som er overvektige? Hvor ofte ser man eldre som går en tur hver dag som er overvektige? 

Sannheten er at jeg (40+) ikke kjenner en eneste slank person som ikke er aktiv. Med unntak av de som er i kategorien "bleikfeite", det vil si mage, flat bak, generelt usunt utseende. 

Trening er mer enn at du forbrenner 400 kalorier (tilsvarende 1-2 brødskvier) på en gåtur. Trening handler om at kaloriforbrenningen opprettholdes i timer etter endt økt, at muskler bygges og brenner kalorier gjennom døgnet, om endorfiner og et indre behov for å føle seg sunn. Om distraksjoner og andre ting å ta seg til enn å trene. 

Anonymkode: 37a65...f1e

Du må lese deg opp, det er ikke sannheter dannet på et forum. Det er lurt å bevege seg, men det er kostholdsendringen som gir vekttap. Det faktum at du klarer å lire av det ting som at et er "lettere å se tv og spise litt mindre" viser bare hvor liten kompetanse du har på fedme og vektnedgang. Jeg har for øvrig vært feit med bmi på 40 og var veldig godt trent, god kondis, gikk lange turer, styrketrening og yoga flere ganger i uken. Det var først da jeg gode noe med kostholdet vekten raste nedover. Så man kan fint være feit og aktiv. 

https://tidsskriftet.no/2013/01/leder/tren-deg-slank-en-myte

https://www.nrk.no/trondelag/vil-avlive-slankemyte-_-trening-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409

https://www.vektklubb.no/artikkel/matogkosthold/zGw3Ew/eksperter-kostholdet-viktigere-enn-trening-for-aa-gaa-ned-i-vekt

Anonymkode: 01aa9...c4d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor ofte ser man folk som er greit trente som er overvektige?

Ikke så lett å se at de er greit trente da, nettopp pga overvekt- som igjen gjør det vanskeligere å løpe fort, langt osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fedme, har hatt fedme stort sett hele livet, jeg har ihvertfall vært overvektig helt siden barndommen av.

Jeg er kvinne, 40 år, 170 høy, veier 110kg. Høyeste vekt var 132 kg.

Jeg er også mer aktiv enn de fleste, jeg trener styrke fast flere ganger i uken og løfter tungt, går mye tur med hunden, sykler og danser. Jeg har ikke bil så beina og sykkelen er virkelig fremkomstmidlene jeg bruker mest.

Ingen livsstilsplager overhode selv om fastlegen min sjekker blodprøver og alt annet i håp om å overbevise meg om å begynne på slankemedisiner eller ta operasjon. 

Det at jeg er og alltid har vært veldig aktiv er jeg overbevist om at er årsaken til at jeg er så frisk som jeg er på tross av fedmen, jeg er også overbevist om at fedmen vil føre til plager i ikke alt for fjern framtid.

I min personlige erfaring har ikke aktivitetsnivået noensinne påvirka vekta mer enn midlertidig, noen få kg opp eller ned ved veldig endra aktivitetsnivå før vekta igjen stabiliserer seg på rundt 110-115 kg. 
Kostholdet mitt er sunt, jeg bare spiser mye mer enn de fleste.

Jeg er også ferdig med slankekurer og telling av kalorier. Jeg er feit, det er greit for meg.

Anonymkode: 17803...c08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg er det helt opplagt at vi blir feitere av å ikke bevege oss tilstrekkelig. Når man ser folk fra 60-80-tallet var mange flere slanke! Men de bevegde seg mer også. 
 

Folk blir mer og mer inaktive https://www.fhi.no/is/ncd/fysisk-aktivitet/voksne/?term=

Sukkerforbruket har også minket: https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

 

 

Anonymkode: 1fd49...350

Aktivitet og trening har.mye å si, men kostholdet har mer å si. Hvis en ser.på kroppens energiforbruk, er det kun omtrent 5% som går til fysisk trening, resten er BMR, fordøyelse, NEAT og hjernefunksjon. Selvsagt er andelen høyere for idrettsutøvere, men sånn i snitt er det veldig lite av totalt energiforbruk som går til trening. For de fleste er det mest effektive å redusere energiinntaket (noe som er enklere å få til med råvarebasert kosthold) og øke NEAT (generell bevegelse i løpe av dagen, som ikke handler om hensiktsmessig trening). 

Trening har uansett utallige andre effekter som påvirker evnen en har til å gå ned i vekt (bedre søvn, hormonbalanse, insulinfølsomhet/blodsukkerregulering, stressmestring, muskelmasse), så er enig i at det fremdeles er noe som bør oppmuntres til - men ikke med forestillinger om at treningen i seg selv vil gi betydelig vektnedgang 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke kommet lengre i forskning på fedme?

Anonymkode: df8df...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Finnes det noen statistikk på at folk spiste mindre kalorier før😅Kan det ikke hende at de brukte mye mer kalorier også før, men at de spiste mye det samme? Ser du skriver hamburger, men det er jo mange som ikke har det som et del av et kosthold:) 

Synes bare det er litt pussig, for besteforeldrene mine spiste dessert hver ettermiddag i barndom/ voksenliv. Var visst vanlig, men de var alltid slanke og trente likevel 😅

Anonymkode: 1fd49...350

Jeg har arvet et servise fra besteforeldre. Middagstallerkener (fra 50-60-tallet) er på størrelse med frokosttallerkener nå. De hadde mye mindre middagstallerkener før. Kan tenkes som at de også spiste mindre porsjoner. 

Anonymkode: 804a0...62f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns personlig at trening/aktivitet er veldig viktig for at jeg skal klare å holde vekten. Som en annen skriver, er tiden jeg bruker på aktivitet tid jeg ikke bruker på å tenke på mat. I tillegg har jeg mer lyst på sunn mat når jeg har trent. 

Anonymkode: f7c08...7e3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har arvet et servise fra besteforeldre. Middagstallerkener (fra 50-60-tallet) er på størrelse med frokosttallerkener nå. De hadde mye mindre middagstallerkener før. Kan tenkes som at de også spiste mindre porsjoner. 

Anonymkode: 804a0...62f

De spiste mer kompakt mat (kjøtt,saus,poteter) og ikke så mye salater og grønnsaker til middag...

Anonymkode: df8df...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, I Grosny said:

Den offisielt etablerte sannheten er vel den som er vedtatt av helsemyndighetene og som går ut på at man bør mosjonere minst 150 minutter pr uke.

Men snakker vi ikke da om forskjellige ting?  Med fare for å ta feil siden  jeg ikke har lest meg opp på den anbefalingen, så vil jeg tro den handler om generell helse og ikke spesielt om overvekt (selv om de er tett sammenvevd).

Mosjon styrker lunger, hjerte og hjerne, og selv om man ikke går ned i vekt av å trene et par-tre timer hver uke, så har det en stor nytteverdi.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (22 minutter siden):

Men snakker vi ikke da om forskjellige ting?  Med fare for å ta feil siden  jeg ikke har lest meg opp på den anbefalingen, så vil jeg tro den handler om generell helse og ikke spesielt om overvekt (selv om de er tett sammenvevd).

Mosjon styrker lunger, hjerte og hjerne, og selv om man ikke går ned i vekt av å trene et par-tre timer hver uke, så har det en stor nytteverdi.

 

Forskjellig eller ikke. Det henger sammen. Vekt, fysisk form, funkjsonalitet, alt sammen er ei totalpakke. Må man ned i vekt så kommer man ikke utenom bevisst kosthold, men mosjon er alltid en del av totalpakka, eller bør iallfall alltid  være det. 
 

Angående det å bevege seg, det påvirker så mye. Ta f.eks. tarmfunksjonen, den trenger også at kroppen rører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...