AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #21 Del Skrevet 5. februar 2024 ValarMorghulis skrev (2 timer siden): Altså unnskyld meg, troller du? Det står jo i neste setning hvorfor du burde velge den og ikke den andre.... Etter at vedkommende hadde endret innlegget sitt. Som du godt kunne sett selv. Grüner skrev (2 timer siden): Hvis du skal fortsette å spise 200g ost hver dag, burde du gå over til chottage cheese. 200g gulost, hvis det er det du spiser, inneholder mye mettet fett , og mye mettet fett er ikke noe sunnere om det kommer fra melk. cottage cheese har ikke noe mindre mettet fett enn vanlig ost, prosentvis, men mye mindre fett generelt ser jeg nå. Hva mener du med at mye mettet fett ikke er noe sunnere om det kommer fra melk? Det er det jo vist at det er. Melkefett har ikke den samme effekten på mennesker som mettet fett fra andre kilder. Da burde vel dette også gjelde mengden eller? TS Anonymkode: c5cad...b04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #22 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 200 gram ost om dagen er mye, dersom det er snakk om vanlig gulost. At 700-900 av dine daglige kalorier kommer kun fra ost kan bety at du går glipp av næringen fra annen type mat. Å spise så mye ost er nok ikke anbefalt av leger eller øvrig helsepersonell. På generell basis er det ikke sunt, men det behøver ikke å være farlig. Jeg ville tatt en prat med fastlegen om du er bekymret. Anonymkode: fb255...e15 Får ta en prat med ham og høre om jeg får tatt en blodprøve og sjekket kolesterolet. Ser ikke helt hvordan det gjør at jeg går glipp av næring fra annen type mat. Spiser veldig variert ellers. Ser du skriver at det "på generell basis ikke er sunt", men ingenting om hvorfor. TS Anonymkode: c5cad...b04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr Solbakken Skrevet 5. februar 2024 #23 Del Skrevet 5. februar 2024 Ost er sunt. Inneholder mye vitaminer og næringsstoffer. Metter fett var ikke farlig likevel. Ingen problem dette. Spiser selv mye ost. 3 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #24 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Av alt du kan spise, så er ost laaaaangt nede på lista over ting du bør begrense. Kanskje du ideelt skulle erstattet noe av osten med rent kjøtt, egg eller fisk, men hvis alternativet er at du heller spiser brødskiver med syltetøy så er det bedre å holde seg til osten. Anonymkode: 16176...aa2 Jeg mener jeg har veldig variert kosthold allerede, og ønsker det, så lærer gjerne av noen som skriver slik som dette. Føler at jeg allerede spiser en del rent kjøtt, egg og fisk. Men kan kanskje bytte til hvit fisk noen dager i uka. Hva med å bytte ut med nøtter? Mye fett, men umettet. Problemet mitt med kjøtt er at stekingen gjør noe med det, jeg synes ikke jeg har tid til å steke i ovnen, og på pannen blir det giftstoff i stekeskorpen. Men kan også steke opp en ekstra kyllingfilet, f.eks. TS Anonymkode: c5cad...b04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #25 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får ta en prat med ham og høre om jeg får tatt en blodprøve og sjekket kolesterolet. Ser ikke helt hvordan det gjør at jeg går glipp av næring fra annen type mat. Spiser veldig variert ellers. Ser du skriver at det "på generell basis ikke er sunt", men ingenting om hvorfor. TS Anonymkode: c5cad...b04 Jeg tror vi ser for oss at du enten får i deg for mye mat eller at osten utgjør det meste av matinntaket og det dermed ikke spiller så stor rolle hva du ellers får i deg. Det blir ikke nok til å monne. Men jeg er ganske sikker på at dette er langt fra den mest usunne uvanen du kan ha. Så lenge all denne osten ikke kommer i tillegg til normal matmengde. Anonymkode: 776ad...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #26 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror vi ser for oss at du enten får i deg for mye mat eller at osten utgjør det meste av matinntaket og det dermed ikke spiller så stor rolle hva du ellers får i deg. Det blir ikke nok til å monne. Men jeg er ganske sikker på at dette er langt fra den mest usunne uvanen du kan ha. Så lenge all denne osten ikke kommer i tillegg til normal matmengde. Anonymkode: 776ad...748 Som enkeltråvare utgjør den jo den største biten av "kakestykket", det er sant, men jeg forstår ikke helt hvordan det skal gjøre til at jeg ikke får i meg nok av andre ting? Grønnsaker tar ikke så stor plass energimessig (kalorimessig), ei heller hvit fisk, egg, rødt eller hvitt kjøtt. Spiser kanskje 500 kalorier om dagen i fullkorn og frø. Hva er det liksom som jeg glemmer at jeg må ha i meg som skulle trengt å ta så mye av energibehovet mitt? Ost er veldig mettende! Det rare er faktisk at kommentaren til at jeg spiser ostebiter med salatblad og gulrot kommer fra noen som sitter og spiser på et kakestykke, det gir vel ikke helt mening, enda de sier at jeg spiser ost hver dag mens de ikke spiser kake hver dag. Jeg trodde liksom ikke at osten likevel utgjør noe verre enn å kose seg med kake en gang i blant og ost er det beste jeg vet. TS Anonymkode: c5cad...b04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #27 Del Skrevet 6. februar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg mener jeg har veldig variert kosthold allerede, og ønsker det, så lærer gjerne av noen som skriver slik som dette. Føler at jeg allerede spiser en del rent kjøtt, egg og fisk. Men kan kanskje bytte til hvit fisk noen dager i uka. Hva med å bytte ut med nøtter? Mye fett, men umettet. Problemet mitt med kjøtt er at stekingen gjør noe med det, jeg synes ikke jeg har tid til å steke i ovnen, og på pannen blir det giftstoff i stekeskorpen. Men kan også steke opp en ekstra kyllingfilet, f.eks. TS Anonymkode: c5cad...b04 Mitt utgangspunkt er at vi bør holde oss til det kostholdet vi er tilpasset fra naturens side. Altså at maten bør være mest mulig slik som den kan finnes i naturen (i motsetning til fabrikker og moderne jordbruk). Melkeprodukter har vi sannsynligvis spist mye lenger enn de store mengdene korn, sukker og planteoljer som spises i dag, og også folkegrupper som er laktoseintolerante har alltid spist syrnet og fermentert mat som ost og yoghurt. Anonymkode: 16176...aa2 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 6. februar 2024 #28 Del Skrevet 6. februar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Har du mye mareritt? Jeg spør fordi jeg har hørt at man kan få det av å spise for mye ost. Anonymkode: 300a0...3e3 Man kan få mareritt eller sove dårlig av å spise mye mat sent på kvelden, men har ikke hørt at det er knyttet til ost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #29 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg spiser også mye ost, sikkert mer enn 200 gram. Men jeg er veldig slank, og tenker at jeg har godt av fettet, jorden, kalsium mm som er i ost. Drikker veldig lite melk. Ellers har vi aldri lettprodukter i hus, verken melkeprodukter eller annet. Og alle 7 i familien er slanke og friske. Anonymkode: fb613...439 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #30 Del Skrevet 6. februar 2024 Joden, ikke jorden.. Anonymkode: fb613...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 6. februar 2024 #31 Del Skrevet 6. februar 2024 Det går sikkert bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #32 Del Skrevet 6. februar 2024 Ost er sunt. Det er gammel feillære at man ikke skal spise mettet fett. Det er mye vitaminer og mineraler i ost, men det er ikke komplett næring. Men det er verdt å vitaminer og mineraler er mer potente i animalsk enn i planter. Grønnsaker er faktisk ikke så næringsrike som folk tror fordi næringen som finnes i grønnsakene er ikke særlig tilgjengelig for opptak. 100 gram ost inneholder ca: Fettløselige vitaminer Mengde % av AI Vitamin A 127 µg-RE 18 % Betakaroten 18 µg Retinol 125 µg Vitamin D – Vitamin E 0,5 mg-ATE 5 % Vannløselige vitaminer Mengde % av AI Vitamin B1 (tiamin) 0,09 mg 10 % Vitamin B2 (riboflavin) 0,3 mg 19 % Vitamin B3 (niacin) 0,5 mg Vitamin B6 (pyridoksin) 0,03 mg 2 % Vitamin B9 (folat) 43 µg 13 % Vitamin B12 (kobalamin) 2,4 µg 60 % Vitamin C (askorbinsyre) – Mineraler Mengde % av AI Kalsium (Ca) 818 mg 86 % Kalium (K) 76 mg 2 % Natrium (Na) 486 mg Salt (NaCl) 1,2 g Fosfor (P) 595 mg 114 % Magnesium (Mg) 33 mg 11 % Sporstoffer Mengde % av AI Jern (Fe) 0,2 mg 1 % Kobber (Cu) 0,04 mg 4 % Sink (Zn) 4,6 mg 47 % Selen (Se) 11 µg 15 % Jod (I) 30 µg 20 % Anonymkode: fac17...451 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #33 Del Skrevet 6. februar 2024 Om jeg elsket ost, hadde jeg spist ost som det passet meg, og hadde gitt grei beskjed til venner, familie og bekjente som kom med mer eller mindre velmenende kommentarer, om å slutte å fortelle meg hvordan jeg skal leve mitt liv! Eventuelt "mhm, jada...bla bla" - inn det ene øret, ut av det det andre. Whatever, bye 👋 Anonymkode: badec...ee7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #34 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Folk henger seg opp i alt mulig. Folk dytter jo i seg en 200 grams sjokoladeplate eller flere hver dag og begår seg, Anonymkode: f3096...02e Hvem er folk? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som spiser 200-grams sjokoladeplateR. Høres helt sykt ut, og det er absolutt ikke et argument for at TS skal fortsette å spise så mye ost. Anonymkode: 78250...536 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 6. februar 2024 #35 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg har spist MYE ost i mange år. Aldri lettprodukter. Har eksepsjonelt bra kolesterol-verdier. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #36 Del Skrevet 6. februar 2024 Hvis du har uren hud og mye kviser kan det hende det hjelper å redusere eller kutte ut melk og andre meieriprodukter. Anonymkode: 78250...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #37 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du har uren hud og mye kviser kan det hende det hjelper å redusere eller kutte ut melk og andre meieriprodukter. Anonymkode: 78250...536 Jeg har faktisk plettfri hud, og får kommentarer på det støtt. 🤷🏻♀️ Anonymkode: c5cad...b04 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 6. februar 2024 #38 Del Skrevet 6. februar 2024 Du spiser halve kalorimengden din i ost? Det vil si at du enten er tjukk eller ikke spiser så variert som de liker å tro. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #39 Del Skrevet 6. februar 2024 Så lenge du spiser variert ellers så er det ikke noe problem. Anonymkode: 9482c...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #40 Del Skrevet 6. februar 2024 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Du spiser halve kalorimengden din i ost? Det vil si at du enten er tjukk eller ikke spiser så variert som de liker å tro. Jeg har allerede skrevet en del om at jeg mener jeg spiser variert. Fortell meg gjerne hvordan man IKKE passer et variert kosthold inn i resterende 1200-1700 kalorier, for det synes JEG er rart. TS Anonymkode: c5cad...b04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå