Gå til innhold

Mannlig Abort


Sadpanda

Anbefalte innlegg

11 hours ago, IDGAF said:

Og hvor ofte skjer det at kvinner i Norge tar abort 4 ganger? 😂

Vet ikke, men som jeg spurte en annen bruker, skal kvinner ha rett til å ta fire aborter? Skal det ha noe å si hvorfor hun har havnet i den situasjonen?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke gitt at faren har "samtykket" til noe som helst.

Og ja, jeg ønsker likestilling, og det innebærer i dette tilfellet å ikke få et barn (i det minste juridisk sett). Men som man sier, "min frihet slutter der din begynner" - farens rettigheter slutter der barnet har rett til å kjenne sitt biologiske opphav. Om jeg ikke husker feil er det en rettighet som inntrer ved fylte 16 år for adopterte og donorbarn. Uten at jeg har tall å vise til, er mitt inntrykk at ganske mange velger å møte sine biologiske foreldre, men at de færreste har særlig kontakt med dem videre.

Det kan godt tenkes at enkelte av disse fedrene vil få et anfall av anger og ønske å "leke pappa," som du sier det, men det vil de selvsagt ikke ha noen rett til. Alt vil være på barnets premisser.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Da blir det bare deres måte å slippe å betale for. Er du ikke far, så er du ikke far. Du ville ikke ha dette barnet. Barnet eksisterer ikke for deg. Ferdig snakket. En mor kan ikke bringe et adoptert foster tilbake til livet. På samme måte kan ikke en far bringe et adoptert foster "til livet" for seg selv. Dere er noen luringer.

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke, men som jeg spurte en annen bruker, skal kvinner ha rett til å ta fire aborter? Skal det ha noe å si hvorfor hun har havnet i den situasjonen?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Det er snakk om hva samfunnet er best tjent med. Samfunnet er ikke tjent med at det kommer et barn til verden som verken mor eller far ønsker eller kan ta vare på.

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Illegale aborter, spedbarnsdrap og lignende fantes i alle tider. Bare fordi det ikke foregikk på klinikk, betyr det ikke at det ikke fantes. 

Anonymkode: 4c696...7c4

Ja, og det er selvsagt et selvstendig argument for å legalisere abort.

Fedre som stikker av har også alltid eksistert, og kanskje det hadde vært bedre å få også det inn i ordnede former, selv om vi synes det er dårlig gjort. Slik situasjonen er i dag kan jo far stikke av på alle måter bortsett fra økonomisk, men han har likevel rett til å komme tilbake og prøve å "leke pappa" og har juridiske rettigheter overfor et barn han har gitt totalt beng i.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bedre at barnet som verken kvinnen eller mannen vil ha, kommer til verden? Hvem skal oppfostre barnet? Du?

Anonymkode: 4c696...7c4

Nei, når jeg spør om kvinner som slurver med prevensjon skal ha rett til abort, er det ment som et retorisk spørsmål.

Svaret er altså ja. De skal ha rett til det, de skal ikke avkreves å oppgi en god grunn, de skal ikke kjeftes på, de skal få ta så mange aborter de bare vil. Poenget er at retten til abort ikke er avhengig av hva vi synes om deres livsstil og valg.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da blir det bare deres måte å slippe å betale for. Er du ikke far, så er du ikke far. Du ville ikke ha dette barnet. Barnet eksisterer ikke for deg. Ferdig snakket. En mor kan ikke bringe et adoptert foster tilbake til livet. På samme måte kan ikke en far bringe et adoptert foster "til livet" for seg selv. Dere er noen luringer.

Anonymkode: 4c696...7c4

Ja, da er vi helt enige. Er man ikke far, så er man ikke far, og har selvsagt ingen rettigheter overfor barnet. Igjen, akkurat slik som for dem som har adoptert barnet bort.

Anonymkode: 80ea0...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men abort er ikke først og fremst for å unngå at kvinnen blir mor, men for at kvinnen skal slippe å være gravid mot sin vilje og skal få velge over sin egen kropp

Anonymkode: 53ba2...601

Ja og når jeg spiser masse iskrem blir jeg feit "mot min vilje". Jeg ønsker jo bare den gode smaken og ikke alt fettet på kroppen, jeg er helt uskyldig i å bli feit da.....

Er utrolig hva slags retorikk pro-abort folka bruker, hva med å ta litt ansvar selv, dersom en frivillig har produsert et barn, gjennom frivillig samleie, og en ikke er psykisk utviklingshemmet slik at en forstår at det er slik barn kan bli til, da er det ikke noe "mot min vilje" lenger..... Da er det bevisste valg som tas, bevisst skapt et barn, og bevisst velger å "avslutte" barnet, fordi det er ubelelig etc.

Forøvrig, slik logikk leder også til forsvar av "avslutting" av andre "uønskede". Du vet at skatter ikke vokser på trær , det er reusltatet av andre folks bruk av sin kropp, ressurser som tvangs-ekstraheres av samfunnet "for the greater good". Med denne woke-logikken dere pusher kan en f.eks forsvare avslutting av andre "uønskede" også, fordi de ekstraherere verdier fra samfunnet, som jo kan være mot betalernes vilje. Woke sitt sluttsamfunn er som tyskernes sluttsamfunn, en gigantisk hestesko.

Merker jeg føler at skatter til kvinner generelt bør kuttes kraftig ned, dere vil leke denne leken, "min kropp", vel min kropp mine skattepenger, slutt å snylte på menn mot vår vilje? Hææææ? Ånei, da er en plutselig helt for å tvinge andres bruk av andres kropper til egen fordel, det er kun en selv som skal slippe. 

Skjerpings

 

Anonymkode: e21fa...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, da er vi helt enige. Er man ikke far, så er man ikke far, og har selvsagt ingen rettigheter overfor barnet. Igjen, akkurat slik som for dem som har adoptert barnet bort.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Nettopp. Da har man ikke fått noe barn, og skal SELVFØLGELIG ikke registreres som far. Fordi en far som er registrert, har rettigheter og PLIKTER. Vil du ikke ha pliktene, så kan du ikke være far. Og selvfølgelig, på samme måte som en kvinne ikke kan bringe tilbake et abortert foster, kan ikke en mann bringe tilbake sitt farskap til et foster abortert juridisk. LIKESTILLING. Abort = ikke noe barn. Ikke noen far. 

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja og når jeg spiser masse iskrem blir jeg feit "mot min vilje". Jeg ønsker jo bare den gode smaken og ikke alt fettet på kroppen, jeg er helt uskyldig i å bli feit da.....

Er utrolig hva slags retorikk pro-abort folka bruker, hva med å ta litt ansvar selv, dersom en frivillig har produsert et barn, gjennom frivillig samleie, og en ikke er psykisk utviklingshemmet slik at en forstår at det er slik barn kan bli til, da er det ikke noe "mot min vilje" lenger..... Da er det bevisste valg som tas, bevisst skapt et barn, og bevisst velger å "avslutte" barnet, fordi det er ubelelig etc.

Forøvrig, slik logikk leder også til forsvar av "avslutting" av andre "uønskede". Du vet at skatter ikke vokser på trær , det er reusltatet av andre folks bruk av sin kropp, ressurser som tvangs-ekstraheres av samfunnet "for the greater good". Med denne woke-logikken dere pusher kan en f.eks forsvare avslutting av andre "uønskede" også, fordi de ekstraherere verdier fra samfunnet, som jo kan være mot betalernes vilje. Woke sitt sluttsamfunn er som tyskernes sluttsamfunn, en gigantisk hestesko.

Merker jeg føler at skatter til kvinner generelt bør kuttes kraftig ned, dere vil leke denne leken, "min kropp", vel min kropp mine skattepenger, slutt å snylte på menn mot vår vilje? Hææææ? Ånei, da er en plutselig helt for å tvinge andres bruk av andres kropper til egen fordel, det er kun en selv som skal slippe. 

Skjerpings

 

Anonymkode: e21fa...be8

Da får dere ikke pult. Blir sikkert fint for dere å leve i sølibat hele livet, og måtte gifte dere for å ha sex. Er dette noe du ønsker? 

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nettopp. Da har man ikke fått noe barn, og skal SELVFØLGELIG ikke registreres som far. Fordi en far som er registrert, har rettigheter og PLIKTER. Vil du ikke ha pliktene, så kan du ikke være far. Og selvfølgelig, på samme måte som en kvinne ikke kan bringe tilbake et abortert foster, kan ikke en mann bringe tilbake sitt farskap til et foster abortert juridisk. LIKESTILLING. Abort = ikke noe barn. Ikke noen far. 

Anonymkode: 4c696...7c4

Jepp. Akkurat slik den biologiske faren til bortadpoterte barn ikke er registrert som far til barnet. Men det registreres selvsagt hvem den biologiske faren er, slik at barnet kan få vite det når hen fyller 16.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja og når jeg spiser masse iskrem blir jeg feit "mot min vilje". Jeg ønsker jo bare den gode smaken og ikke alt fettet på kroppen, jeg er helt uskyldig i å bli feit da.....

Er utrolig hva slags retorikk pro-abort folka bruker, hva med å ta litt ansvar selv, dersom en frivillig har produsert et barn, gjennom frivillig samleie, og en ikke er psykisk utviklingshemmet slik at en forstår at det er slik barn kan bli til, da er det ikke noe "mot min vilje" lenger..... Da er det bevisste valg som tas, bevisst skapt et barn, og bevisst velger å "avslutte" barnet, fordi det er ubelelig etc.

Forøvrig, slik logikk leder også til forsvar av "avslutting" av andre "uønskede". Du vet at skatter ikke vokser på trær , det er reusltatet av andre folks bruk av sin kropp, ressurser som tvangs-ekstraheres av samfunnet "for the greater good". Med denne woke-logikken dere pusher kan en f.eks forsvare avslutting av andre "uønskede" også, fordi de ekstraherere verdier fra samfunnet, som jo kan være mot betalernes vilje. Woke sitt sluttsamfunn er som tyskernes sluttsamfunn, en gigantisk hestesko.

Merker jeg føler at skatter til kvinner generelt bør kuttes kraftig ned, dere vil leke denne leken, "min kropp", vel min kropp mine skattepenger, slutt å snylte på menn mot vår vilje? Hææææ? Ånei, da er en plutselig helt for å tvinge andres bruk av andres kropper til egen fordel, det er kun en selv som skal slippe. 

Skjerpings

 

Anonymkode: e21fa...be8

Er så teit å si så lenge du ikke er interessert i å ta noe ansvar selv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jepp. Akkurat slik den biologiske faren til bortadpoterte barn ikke er registrert som far til barnet. Men det registreres selvsagt hvem den biologiske faren er, slik at barnet kan få vite det når hen fyller 16.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Han er registrert som far til barnet på den originale fødselsattesten. Han kan heller ikke adoptere bort barnet uten samtykke fra mor. Tar du abort, så får du ikke noe barn. Likestilling.

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er registrert som far til barnet på den originale fødselsattesten. Han kan heller ikke adoptere bort barnet uten samtykke fra mor. Tar du abort, så får du ikke noe barn. Likestilling.

Anonymkode: 4c696...7c4

Som sagt, helt enig. Og jeg tror vi også er enige om at barn skal ha rett til å få vite hvem som er deres biologiske foreldre, uavhengig av om en forelder har adoptert dem bort, donert sæd eller egg, er død, i fengsel eller hva som helst.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt, helt enig. Og jeg tror vi også er enige om at barn skal ha rett til å få vite hvem som er deres biologiske foreldre, uavhengig av om en forelder har adoptert dem bort, donert sæd eller egg, er død, i fengsel eller hva som helst.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Ved abort finnes det ingen biologisk forelder. På samme måte som det ikke finnes noen mor ved fysisk abort, kan det ikke finnes noen far ved juridisk abort. Likestilling. Eller dere vil kanskje ikke ha likestilling, men en måte å slippe å betale og presse kvinner til fysisk abort på? 

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved abort finnes det ingen biologisk forelder. På samme måte som det ikke finnes noen mor ved fysisk abort, kan det ikke finnes noen far ved juridisk abort. Likestilling. Eller dere vil kanskje ikke ha likestilling, men en måte å slippe å betale og presse kvinner til fysisk abort på? 

Anonymkode: 4c696...7c4

Hvem "dere"?

Og jo, alle som lever har en biologisk mor og en biologisk far. Hvorfor vil du ikke at barn skal ha rett til å kjenne sitt biologiske opphav?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvem "dere"?

Og jo, alle som lever har en biologisk mor og en biologisk far. Hvorfor vil du ikke at barn skal ha rett til å kjenne sitt biologiske opphav?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Fordi du har abortert dette barnet. Du har tatt abort, ergo har du ikke blitt far. Når mor tar abort, har hun ikke blitt mor. Når far tar juridisk abort, så har han ikke blitt far. LIKESTILLING. Barnet har ingen far ved abort. Far har abortert barnet, slik at barnet ikke eksisterer. Det er det abort betyr. Ikke "slipper å betale for puling og kan leke far hvis barnet vil det, uten å betale". 

Anonymkode: 4c696...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke, men som jeg spurte en annen bruker, skal kvinner ha rett til å ta fire aborter? Skal det ha noe å si hvorfor hun har havnet i den situasjonen?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Selvfølgelig, alle har rett til å bestemme over egen kropp uansett hvordan og hvor mange ganger man havnet i den situasjonen. Jeg bare påpeker at det skjer svææært sjeldent at kvinner bruker abort som prevensjon, aner du hvor smertefull en abort kan være?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er jo det folk flest har brukt som argument mot fri abort, at kvinnen skal bestemme over sin egen kropp. Så det blir interessant når den dagen kommer at et foster kan flyttes til en donorkropp eller en kunstig livmor (det er faktisk bare et spørsmål om tid). Da vil faren kunne velge om han ønsker å få barnet, og sannsynligvis vil kvinner da kreve retten til "juridisk abort".

https://www.technologyreview.com/2023/09/29/1080538/everything-you-need-to-know-about-artificial-wombs/

Jeg synes angrerett er et passende begrep, slik som "angrepille."

Jeg klarer å godta at livet er urettferdig, men akkurat som kvinnene som ropte på retten til abort på 60-tallet, mener jeg at lovverket kan endres for å gjøre kjønnene mer likestilt.

 

Anonymkode: 80ea0...1ce

Og dette baserer du på hva?

Jeg tenker heller det er motsatt, det vil være vanskeligere for en kvinne å «juridisk abortere» noe som har vært inni kroppen din. Selv om ikke kvinnen bar frem dette fosteret helt til termin, har det likevel vært en del av kroppen hennes en gang. Det blir vanskeligere å distansere seg fra det da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi du har abortert dette barnet. Du har tatt abort, ergo har du ikke blitt far. Når mor tar abort, har hun ikke blitt mor. Når far tar juridisk abort, så har han ikke blitt far. LIKESTILLING. Barnet har ingen far ved abort. Far har abortert barnet, slik at barnet ikke eksisterer. Det er det abort betyr. Ikke "slipper å betale for puling og kan leke far hvis barnet vil det, uten å betale". 

Anonymkode: 4c696...7c4

Å frasi seg farskap er ikke å fjerne barnet. Det er, vel, å frasi seg farskap. Akkurat som når man adopterer et barn bort. Forskjellen er egentlig bare at man gjør det før det potensielle barnet er til.

Så jeg spør igjen, hvorfor vil du ikke at BARNET skal ha rett til å vite hvem opphavet er?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, IDGAF said:

Selvfølgelig, alle har rett til å bestemme over egen kropp uansett hvordan og hvor mange ganger man havnet i den situasjonen. Jeg bare påpeker at det skjer svææært sjeldent at kvinner bruker abort som prevensjon, aner du hvor smertefull en abort kan være?

Jeg vet at abort kan være traumatisk for noen. Desto mer merkelig at så mange kvinner likevel velger å ha usikker sex med menn de ikke ønsker barn med, men de står jo fritt til å velge det 

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...