Gå til innhold

Er hijab et symbolplagg eller et tøystykke?


Tiuren

Anbefalte innlegg

bababbababbabb skrev (På 2.2.2024 den 22.57):

"likestilte" norge har ikke likestilt lønn engang. folk har til og med endret kjønn for å komme inn på studier.

Kan ikke gå med hijab uten at folk kaster fordommer. ja folk blir tvunget noen steder som iran, men folk blir også tvunget til å ta av hijaben, men det snakker ingen om 

Går fint an å være likestilt uten å være en kommunist-stat.

Hijab er selvfølgelig et symbolsk plagg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nonish91 skrev (På 2.2.2024 den 17.42):

Hvorfor bruker damer bikini? Har de ikke noe respekt for sitt eget kropp? Vise noe privat til alle sammen? Nei ouf æsj så ekkelt!!! 
 

La nå folk bruke hijab hvis dem har lyst, hva er problemet. Jeg synes det er mer finere å se noen dekke seg til, enn å se disse 16-17 åringer der du ser rumpeballene !’ 

Å sammenligne bikini og hijab gir ingen mening, bortsett fra at du får synligjort ditt syn som sier at naken kvinnehud er ekkelt. De jentene som velger å gå i bikini har valgt dette 100% selv, da gjerne av grunner som, at de vil ha sol på kroppen, det er praktisk når man skal bade, de er stolt av kroppen sin, ser ingen grunn til å skjule kroppen sin, uansett hva grunnen måtte være så er det deres valg.

Hva jeg kan si med stor sikkerhet er at du mest sannsynlig aldri vil se en kvinne som bærer hijab iføre seg bikini. Og det er fordi at noen menn har tatt valget for henne og fastslått at dette ikke er ærbart for en "muslimsk" kvinne. Den kvinnen som tør og utfordre familiens ære, skal være rimelig tøff...for hun utsetter seg selv for stor fare med å utfordre familiens ære. Du trenger ikke gå så langt som å kle deg i bikini for å true familiens ære, det er nok å ta av seg hijaben. Og så kan dere komme med så mange argumenter som dere vil om at dette er frivillig, men for min del vil jeg kalle det frivillig under sterkt press, i beste fall.

Shazia Majid skrev kronikk i VG i dag, og jeg gjengir noen utdrag derifra:

Hun nevner ikke spesifikt hijab, men hun snakker om ære. Og vi vet alle at hijab er sterkt knyttet til ærbarhet, så i mitt hode så kan du ikke være imot æreskultur og samtidig være for hijab.

"I mannsdominerte, patriarkalske miljøer eksisterer du ikke for klanen om du ikke har «ære». Klanen er den som tar vare på deg fra vugge til grav."

"Når så mye står på spill blir det avgjørende å beskytte fasaden. Vise at menn har kontroll over kvinner. At det er orden i rekkene. At det her bor «ærbare», «anstendige» folk."

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter kvinner fengslet i Iran for ikke å bruke hijab. Selv i vesten vesten blir kvinner som velger å ta den av grovt trakassert. Selvsagt er det et symbolplagg.

Jeg personlig har ikke noe imot hijab, men jeg er ikke helt komfortabel med hvordan en viss religion begrunner bruken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (På 3.2.2024 den 17.20):

Dette! Man kunne se hvilket land kvinnene kom fra basert på hvordan de bar sløret.

Hijaben ble derimot innført av ekstremister på 70 tallet, der målet var å gjøre kvinner mer usynlig i det offentlige rom, og skape et sterkere skille på "kvinne" og "mann".

Og mtp at utallige jenter og kvinner over hele verden risikerer livet/miste familien/etc om de tar av seg hijaben, så sier det seg selv at dette ikke "bare er et plagg".

Hijab er muslimsk uniform. Og en fargeløs og deppressiv en sammenlignet med hvordan de bar klærne før.

Hijab er en måte å vise at en er med i muslimskmoderskap. Har bilder fra 70 tallet av min mor i Iran iført miniskjørt så de har gått baklengs inn i fremtiden 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fru Uperfekt said:

Hijab er en måte å vise at en er med i muslimskmoderskap. Har bilder fra 70 tallet av min mor i Iran iført miniskjørt så de har gått baklengs inn i fremtiden 

Jeg blir så trist når jeg ser bilder fra Iran og Afghanistan på 70 tallet, hvordan kunne det gå slik? Jeg kan ikke tenke meg at de som gikk i gatene på 70 tallet så for seg den utviklingen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tiuren said:

Jeg blir så trist når jeg ser bilder fra Iran og Afghanistan på 70 tallet, hvordan kunne det gå slik? Jeg kan ikke tenke meg at de som gikk i gatene på 70 tallet så for seg den utviklingen. 

Det gjorde de ikke. Jeg lærte norsk sammen med en fra Iran, som søkte asyl i Norge. Hun var opprinnelig glad for revolusjon i Iran men forsto etterhvert hvilken katastrofe det var. Vi snakket om det, jeg husker hun sa at de  kunne aldri ha forestilt seg at slik kunne skje, fordi det var bare UTENKELIG.  Det skulle være en lærepenger for alle, aldri ta frihet, demokrati, etc.. for gitt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke muslim. Men bruker tøy rundt hodet når det er kaldt.  Har lært av muslimer. Pakke seg inn. Jeg bryr meg ikke om hva andre tenker. Jeg fryser ikke unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, NatNat said:

Det gjorde de ikke. Jeg lærte norsk sammen med en fra Iran, som søkte asyl i Norge. Hun var opprinnelig glad for revolusjon i Iran men forsto etterhvert hvilken katastrofe det var. Vi snakket om det, jeg husker hun sa at de  kunne aldri ha forestilt seg at slik kunne skje, fordi det var bare UTENKELIG.  Det skulle være en lærepenger for alle, aldri ta frihet, demokrati, etc.. for gitt.

Det de vel ønsket var løsrivelse og frihet fra kolonimakter, men ble slaver. Et godt mål ble en svøpe.

Det som gjør meg veldig bekymret er hvordan fremtiden for den verden jeg kjenner, hvordan er vårt samfunn om 30 år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tiuren said:

Det de vel ønsket var løsrivelse og frihet fra kolonimakter, men ble slaver. Et godt mål ble en svøpe.

Det som gjør meg veldig bekymret er hvordan fremtiden for den verden jeg kjenner, hvordan er vårt samfunn om 30 år. 

Ja, enig med første setningen din :)
og om 30 år, med litt flaks, er jeg død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NatNat said:

Ja, enig med første setningen din :)
og om 30 år, med litt flaks, er jeg død.

Om 30 år er nok ikke jeg noe særlig heller, men det kommer noen etter meg. Jeg ønsker et fritt og godt samfunn for mine barn, og deres barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tiuren said:

Om 30 år er nok ikke jeg noe særlig heller, men det kommer noen etter meg. Jeg ønsker et fritt og godt samfunn for mine barn, og deres barn. 

har ikke barn. Men jeg forstår deg godt !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 2.2.2024 den 19.33):

Så kom den ikke uventede reaksjonen på det å brenne et "tøystykke" uten makt og symbolverdi....

Fra Nettavisen

https://www.nettavisen.no/nyheter/her-brenner-hun-hijaber-pa-youngstorget-min-plikt/v/5-95-1616848

image.png.d180663daf63ad991f6c089839436cc0.png

Bare en lite påminner om hva islam net og Fahad Qureishi står for:

Denne videoen viste de lenge stolt på sin egen youtube kanal, men tok den ned for noen år siden.

Så til dere venstreekstremister som stolt deltar i pride togene, og også forsvarer organisasjoner som islam net mot alle former for kritikk: Hva syns dere om deres uttalte syn på homofile og hvordan de skal straffes i deres idealsamfunn?

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke muslim. Men bruker tøy rundt hodet når det er kaldt.  Har lært av muslimer. Pakke seg inn. Jeg bryr meg ikke om hva andre tenker. Jeg fryser ikke unødvendig. 

De bruker ikke hijab for ikke å fryse

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (20 timer siden):

Jeg blir så trist når jeg ser bilder fra Iran og Afghanistan på 70 tallet, hvordan kunne det gå slik? Jeg kan ikke tenke meg at de som gikk i gatene på 70 tallet så for seg den utviklingen. 

Tviler på det jeg og, min kjære mor gjorde det i allefall ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (19 timer siden):

Jeg er ikke muslim. Men bruker tøy rundt hodet når det er kaldt.  Har lært av muslimer. Pakke seg inn. Jeg bryr meg ikke om hva andre tenker. Jeg fryser ikke unødvendig. 

Hæ, er dette ett dårlig forsøk på å trolle?

Hijab har intet med kulde å gjøre

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Helene said:

Jeg er ikke muslim. Men bruker tøy rundt hodet når det er kaldt.  Har lært av muslimer. Pakke seg inn. Jeg bryr meg ikke om hva andre tenker. Jeg fryser ikke unødvendig. 

 

1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Hæ, er dette ett dårlig forsøk på å trolle?

Hijab har intet med kulde å gjøre

Og jeg pynter jakken min med hammer og sigd fordi det er så pent.... Bortsett fra de gangene jeg tar på et gammelt..... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/8/2024 at 2:31 AM, LeveMannen said:

Bare en lite påminner om hva islam net og Fahad Qureishi står for:

Denne videoen viste de lenge stolt på sin egen youtube kanal, men tok den ned for noen år siden.

Så til dere venstreekstremister som stolt deltar i pride togene, og også forsvarer organisasjoner som islam net mot alle former for kritikk: Hva syns dere om deres uttalte syn på homofile og hvordan de skal straffes i deres idealsamfunn?

Jeg forsvarer hverken organisasjoner som Islam Net eller KRF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...