Gå til innhold

Er hijab et symbolplagg eller et tøystykke?


Tiuren

Anbefalte innlegg

Når jeg leste denne artikkelen av Lily Bandehy begynte jeg å tenke... Strengt tatt har jeg tenkt mye av det som står der før, men godt å se det formulert av noen som kan. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hijab-er-ikke-et-uskyldig-toystykke/o/5-95-1613100#am-comments

Om en hijab bare er et tøystykke, og ikke har en stor symbolverdi.... Er det å brenne en hijab en provokasjon som opprører muslimer? Hva om alle homser i pride toget tok på hijab neste år?

Og bare så det er nevnt, det er undertrykking og segregering jeg vil til livs. Ikke muslimer. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren skrev (33 minutter siden):

Når jeg leste denne artikkelen av Lily Bandehy begynte jeg å tenke... Strengt tatt har jeg tenkt mye av det som står der før, men godt å se det formulert av noen som kan. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hijab-er-ikke-et-uskyldig-toystykke/o/5-95-1613100#am-comments

Om en hijab bare er et tøystykke, og ikke har en stor symbolverdi.... Er det å brenne en hijab en provokasjon som opprører muslimer? Hva om alle homser i pride toget tok på hijab neste år?

Og bare så det er nevnt, det er undertrykking og segregering jeg vil til livs. Ikke muslimer. 

Der er flere kompleksiteter her. Så svaret er ikke så enkelt som Lily Bandehy presenterer det.  Det kan være nyttig å se denne ted talken også :

 

Problemet med Hijab, er at den betyr forskjellige ting for ulike grupper, og retten til å velge den eller velge den vekk ansees som viktigere enn selve tøystykket i seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et tøystykke. Et symbol for kvinneundertrykkelse og manglende likestilling i islam.

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Druid said:

Der er flere kompleksiteter her. Så svaret er ikke så enkelt som Lily Bandehy presenterer det.  Det kan være nyttig å se denne ted talken også :

 

Problemet med Hijab, er at den betyr forskjellige ting for ulike grupper, og retten til å velge den eller velge den vekk ansees som viktigere enn selve tøystykket i seg selv. 

Vil jo si dette er en annen side av samme sak, og påpeker noe som bør bekjempes og latterliggjøres. Det er på tide å ta makten fra noen mørkemenn, mørkemenn som har et minst like hardt grep om sitt samfunn som kirken hadde på sitt verste. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (23 timer siden):

Ikke et tøystykke. Et symbol for kvinneundertrykkelse og manglende likestilling i islam.

Dette symboliserer hijab for meg. Hijab betyr forskjellige ting for forskjellige grupper, men for en vestlig kvinne som meg selv (og mange andre kvinner), så betyr det rett og slett kvinneundertrykkelse og at kvinner ikke er likestilt med menn i Islam. Jeg personlig kan ikke forstå at noen vil bruke et kvinneundertrykkende plagg, men igjen så betyr hijab forskjellige ting for forskjellige grupper. 

 

Endret av Kittykat
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest K_anonym

For meg er det et tøystykke. For andre er det en sentral del av deres identitet og religion. Kunne aldri falt meg inn å brenne en koran, hijab eller andre ting som har dyp symbolsk og religiøs verdi for andre. Uansett om det gjelder muslimer, kristne eller jøder (som jeg selv er). 

Dersom man er uenig tenker jeg det fins mer hensiktsmessige metoder å vise sin uenighet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig mange muslimske kvinner helst hadde gått uten etter en tid i frie, likestilte, demokratiske Norge. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må ikke muslimske menn gå med hijab? Eller dekke seg til fra topp til tå? Ingen hittil kan svare på dette. 

Endret av KraKriAm
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KraKriAm skrev (3 timer siden):

Hvorfor må ikke muslimske menn gå med hijab? Eller dekke seg til fra topp til tå? Ingen hittil kan svare på dette. 

menn MÅ senke synet sitt og ikke glo på kvinner, i tillegg til å dekke seg fullt fra navlen til knærne. det er også regler om skjegg, hårstil etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (3 timer siden):

Jeg tror veldig mange muslimske kvinner helst hadde gått uten etter en tid i frie, likestilte, demokratiske Norge. 

"likestilte" norge har ikke likestilt lønn engang. folk har til og med endret kjønn for å komme inn på studier.

Kan ikke gå med hijab uten at folk kaster fordommer. ja folk blir tvunget noen steder som iran, men folk blir også tvunget til å ta av hijaben, men det snakker ingen om 

Endret av bababbababbabb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker damer bikini? Har de ikke noe respekt for sitt eget kropp? Vise noe privat til alle sammen? Nei ouf æsj så ekkelt!!! 
 

La nå folk bruke hijab hvis dem har lyst, hva er problemet. Jeg synes det er mer finere å se noen dekke seg til, enn å se disse 16-17 åringer der du ser rumpeballene !’ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_anonym skrev (5 timer siden):

For meg er det et tøystykke. For andre er det en sentral del av deres identitet og religion. Kunne aldri falt meg inn å brenne en koran, hijab eller andre ting som har dyp symbolsk og religiøs verdi for andre. Uansett om det gjelder muslimer, kristne eller jøder (som jeg selv er). 

Dersom man er uenig tenker jeg det fins mer hensiktsmessige metoder å vise sin uenighet på. 

Avstår du fra å spise storfe av respekt for hinduer?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bababbababbabb skrev (2 timer siden):

menn MÅ senke synet sitt og ikke glo på kvinner, i tillegg til å dekke seg fullt fra navlen til knærne. det er også regler om skjegg, hårstil etc

Men man ser menn i badeshorts på stranden sammen med kona som sitter og svetter i hijab og vid lang kjole..

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tiuren skrev (På 1.2.2024 den 18.44):

Når jeg leste denne artikkelen av Lily Bandehy begynte jeg å tenke... Strengt tatt har jeg tenkt mye av det som står der før, men godt å se det formulert av noen som kan. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hijab-er-ikke-et-uskyldig-toystykke/o/5-95-1613100#am-comments

Om en hijab bare er et tøystykke, og ikke har en stor symbolverdi.... Er det å brenne en hijab en provokasjon som opprører muslimer? Hva om alle homser i pride toget tok på hijab neste år?

Og bare så det er nevnt, det er undertrykking og segregering jeg vil til livs. Ikke muslimer. 

 

Trodde alle visste at det er langt mer enn et stykke tøy

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tøystykke er noe som du kan ta av og på etter som det passer. Men en hijab er noe du skal bære på en måte som er bestemt av det patriarkalske lederskapet innenfor Islam. Ja det er menn som har sittet og funnet ut hvordan kvinner bør kle seg, at kvinner underkaster seg dette forkvakla kvinnesynet i et vestlig land, er meg en gåte.

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonish91 skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker damer bikini? Har de ikke noe respekt for sitt eget kropp? Vise noe privat til alle sammen? Nei ouf æsj så ekkelt!!! 
 

La nå folk bruke hijab hvis dem har lyst, hva er problemet. Jeg synes det er mer finere å se noen dekke seg til, enn å se disse 16-17 åringer der du ser rumpeballene !’ 

Hva har bikini med respekt for egen kropp å gjøre?

Du mener det  er å vise respekt for egen kropp å dekke seg helt til slik at kroppen får d-vitaminmangel? Nei, her virker det som om du sitter med et ekstremt seksualisert syn på kvinnekroppen.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KraKriAm skrev (6 timer siden):

Hvorfor må ikke muslimske menn gå med hijab? Eller dekke seg til fra topp til tå? Ingen hittil kan svare på dette. 

Fordi da avslører man at det ikke er så valgfritt likvel. 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...