Gå til innhold

Er hijab et symbolplagg eller et tøystykke?


Tiuren

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på hvilket perspektiv man har, men det er nok sjeldent enten eller. Det som er helt klart (og naturlig) er av vi nordmenn har et rimelig eurosentrisk perspektiv. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, bababbababbabb said:

menn MÅ senke synet sitt og ikke glo på kvinner, i tillegg til å dekke seg fullt fra navlen til knærne. det er også regler om skjegg, hårstil etc

Og man har moralpoliti og sosialt press som passer på at dette brytes... Nei, ikke så mye... 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kapt.Chat said:

Et tøystykke er noe som du kan ta av og på etter som det passer. Men en hijab er noe du skal bære på en måte som er bestemt av det patriarkalske lederskapet innenfor Islam. Ja det er menn som har sittet og funnet ut hvordan kvinner bør kle seg, at kvinner underkaster seg dette forkvakla kvinnesynet i et vestlig land, er meg en gåte.

Og i tillegg er det påkrevde tøystykket utformet lenge etter at sjæfen deres vandret rundt på jorden... 

I mine øyne er det et rent symbolplagg, symbol på dominans. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tvangstrøye.  Alle damer som håper på å kunne kle seg i de som de selv ønsker burde brenne dette tåpelige plagget.

Men da hadde det nok blitt bråk vil jeg tro og min påstand om at det er en tvangstrøye hadde blitt åpenbart.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de må dekke barn i barneskole alder med hijab, tenker jeg at svaret her er enkelt. 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før gikk muslimske kvinner med de hijabene som var vanlig i deres kultur. Nå har hijabene blitt ensartet uansett hvilken kultur de kommer fra, så da ser jeg på den nye type hijab som et symbolplagg. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JaVel skrev (6 timer siden):

Før gikk muslimske kvinner med de hijabene som var vanlig i deres kultur. Nå har hijabene blitt ensartet uansett hvilken kultur de kommer fra, så da ser jeg på den nye type hijab som et symbolplagg. 

Dette! Man kunne se hvilket land kvinnene kom fra basert på hvordan de bar sløret.

Hijaben ble derimot innført av ekstremister på 70 tallet, der målet var å gjøre kvinner mer usynlig i det offentlige rom, og skape et sterkere skille på "kvinne" og "mann".

Og mtp at utallige jenter og kvinner over hele verden risikerer livet/miste familien/etc om de tar av seg hijaben, så sier det seg selv at dette ikke "bare er et plagg".

Hijab er muslimsk uniform. Og en fargeløs og deppressiv en sammenlignet med hvordan de bar klærne før.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2024 at 7:33 PM, Tiuren said:

Så kom den ikke uventede reaksjonen på det å brenne et "tøystykke" uten makt og symbolverdi....

Fra Nettavisen

https://www.nettavisen.no/nyheter/her-brenner-hun-hijaber-pa-youngstorget-min-plikt/v/5-95-1616848

image.png.d180663daf63ad991f6c089839436cc0.png

Fahad Qureshi er frempå å forteller hva hijaben betyr for kvinner. Kan de ikke snakke selv?

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2024 at 7:33 PM, Tiuren said:

Så kom den ikke uventede reaksjonen på det å brenne et "tøystykke" uten makt og symbolverdi....

Fra Nettavisen

https://www.nettavisen.no/nyheter/her-brenner-hun-hijaber-pa-youngstorget-min-plikt/v/5-95-1616848

image.png.d180663daf63ad991f6c089839436cc0.png

Hvor var alle de norske feminister forresten ? Og for å svare på spørsmålet, ja, hijab er symbolplagg, uten tvil. Jeg husker godt når jeg var ung i Frankrike, de unge muslimske jenter brukte ingenting, de gamle som var født i Nord Afrika og kom til Frankrike i voksen alder brukte ofte en liten hodetørkle. Hijab kom sammen med politisk Islam, dvs gradvis i 80 årene...

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NatNat said:

Hvor var alle de norske feminister forresten ? Og for å svare på spørsmålet, ja, hijab er symbolplagg, uten tvil. Jeg husker godt når jeg var ung i Frankrike, de unge muslimske jenter brukte ingenting, de gamle som var født i Nord Afrika og kom til Frankrike i voksen alder brukte ofte en liten hodetørkle. Hijab kom sammen med politisk Islam, dvs gradvis i 80 årene...

Europeiske feminister har underkastet seg patriarkatet, men de kjenner det ikke igjen.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 1.2.2024 den 18.47):

Tøystykke (Garantert) 

Det er et politisk symbolplagg.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Det er et politisk symbolplagg.

Det er det ja 😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KraKriAm skrev (På 2.2.2024 den 19.44):

Hvorfor må ikke muslimske menn gå med hijab? Eller dekke seg til fra topp til tå? Ingen hittil kan svare på dette. 

Joda, mange kan svare - det er ingen hemmelighet. Menn i islam er over kvinner, som er underordnet menn. Kvinner frister menn ved sitt hår, og menn kan ved synet av kvinners hår ikke styre seg, noe som forstyrrer mennenes mange viktige oppgaver, som å drikke te med kamerater, spise maten kvinnene lager, og bestemme over kvinnene. For å løse dette problemet, bestemte mennene at kvinnene måtte dekke håret. Så enkelt. Fra spøk - som ikke er helt spøk - til alvor, så er hijab et av de offentlig markerte symbolene på politisk islam. Den nye, vemmelige varianten som ingen ikke-muslimske land har godt av. Så ja. Hijab er en direkte provokasjon i Vesten, da den har følgende beskjed: Du er er dårligere kvinne enn meg. Alle menn har høyere verdi enn alle kvinner, men vestlige kvinner enda mindre verdi enn meg. Alle homofile bør drepes. Alle vantro bør drepes. Alle frafalne muslimer bør drepes. Dette er beskjeden hijaben har.

Skaut er et plagg ikke-fanatiske kvinner bruker for å beskytte håret mot vind. Hijab er en politisk markør på linje med hakekors.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab er mer enn bare et tøystykke, men det er ikke Nestlederen i SV, Marian Abdi Hussein enig i. Hun bruker hijab selv og Sosialistisk Venstreparti har en del velgere med innvandrer-bakgrunn.

Både Arbeiderpartiet og SV gikk i mot å fremme et forslag om å forby hijab for små barn i barnehage og i grunnskolen. Så kan jo man lure på om det er fordi de er redd for å miste velgere?

Lily Bandehy som tidligere i uken brente disse «tøystykkene» skrev i en kommentar: 

Hijaben er en uniform som ble innført av Khomaini. Han bygget et regime basert på religiøs fascisme og valgte hijaben som uniform for å slette individet for systemet, for lederen.

 

Kvinner i Afghanistan ca 1970:

image.jpeg.0ca907ff1d905d495416d7ce97487afa.jpeg


Kvinner i Iran ca 1970:

image.jpeg.7521ccdf967be959dceb85c717e2e321.jpeg
 

 

Kvinner i Iran 2016:

image.jpeg.7342b79a86ba306a16ceb24bb0ea7eb9.jpeg

Endret av Octo
lagt til bilder
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har 2 forskjellige definisjoner utifra hva slags muslim du har med å gjøre. enten så har de den på seg under tvang, ellers så går de rundt med den for å vise hvor "rene" og ærefulle de er. spesielt i forhold til norske jenter. 

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2024 at 10:55 PM, bababbababbabb said:

menn MÅ senke synet sitt og ikke glo på kvinner

Det syndes…… 😳

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (På 1.2.2024 den 19.22):

Der er flere kompleksiteter her. Så svaret er ikke så enkelt som Lily Bandehy presenterer det.  Det kan være nyttig å se denne ted talken også :

 

Problemet med Hijab, er at den betyr forskjellige ting for ulike grupper, og retten til å velge den eller velge den vekk ansees som viktigere enn selve tøystykket i seg selv. 

Swastika var jo opprinnelig ikke et ondskapens symbol, men har blitt det.

Hijab er et symbol for undertrykking og hat mot kvinner.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (5 timer siden):

det har 2 forskjellige definisjoner utifra hva slags muslim du har med å gjøre. enten så har de den på seg under tvang, ellers så går de rundt med den for å vise hvor "rene" og ærefulle de er. spesielt i forhold til norske jenter. 

I begge tilfeller er det et symbol på at kvinner er objekter og kun der for mannens skyld. At kvinner ikke har selvstendig vilje, og at de må underkaste seg mannen.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig savner jeg at Norske feminister og generell Norsk venstreside (SV og utover mot venstre) sier hva de mener... 

Hva slike som meg mener, og hva islamister mener, kommer ikke som en overraskelse på noen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en del bruker det for å vise at de er muslimer,  har sett flere som bruker det som ikke er så veldig opptatt av å skjule resten av kroppen

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...