Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det mange små rundkjøringer. Jeg blinker til venstre, hvis jeg jeg skal til venstre. Endrer selvsagt til å blinke høyre på rett sted i rundkjøringa. Skal jeg ta første avkjørsel til høyre, blinker jeg høyre før jeg kommer inn i rundkjøringen. Skal jeg rett frem blinker jeg ikke før jeg passerer første utkjørsel, da blinker jeg til høyre. 

Anonymkode: 917ec...9c1

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blinker til venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen og til høyre når jeg skal ut av rundkjøringen. Jeg blinker selvsagt når jeg kjører inn i rundkjøringen uansett hvilken retning jeg skal etterpå. 

Anonymkode: b684b...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg lærte i bunn at man skal blinke seg både inn og ut av en rundkjøring.

MEN det ble også sagt at når man skal rett frem kan det ofte være lurt å kun blinke seg ut, da en pill «inn» kan være forvirrende.

Altså når jeg kjører rett frem blinker jeg noen ganger ikke i det hele tatt, men prøver å huske på å blinke ut. Men noen rundkjøringer er så små at den er over før jeg for tenkt meg om 😅

Anonymkode: f98df...e81

Prøver å huske å blinke ut? Rundkjøringen er så liten at den er over før du rekker tenke deg om? 
 

kødder du? 

Anonymkode: c8c61...535

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg

Har observert mange som fortsatt blinker inn selv om dem svinger ut. Skaper farlige situasjoner og dårlig flyt i rundkjøringen. 

Syntes det er mye bedre med å bare blinke når en skal ut. 

 

Endret av Anonyme-meg
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rundkjøringen har 3 mulige utkjøringer blinker jeg til høyre om jeg skal ut 1., begynner å blinke til høyre etter 1. innkjøring om jeg skal ut 2., blinker venstre inn i rundkjøringen og så høyre når jeg har passert 2. innkjøring om jeg skal ut 3.

Om rundkjøringer har 2 mulige utkjøringer blinker jeg høyre når jeg skal ut 1., venstre for så høyre etter jeg har passert 1. avkjørsel når jeg skal ut 2. Dette uansett om 2. avkjørsel er rett frem, jeg viser tydelig at jeg ikke skal inn 1. avkjørsel.

Anonymkode: cbfd4...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker du det uttrykket der egentlig? Det er da ingen som vet hva blinke inn betyr. Det er umulig å vite om det er snakk om høyre eller venstre signal man snakker om, som jo er vesentlig her.

Når man driver med saklige diskusjoner må man være meget spesifikk i sitt ordvalg ellers blir det bare en evig runddans.

Så du mener altså at det er akkurat lik praksis i små og store rundkjøringer?

Absolutt alle jeg noen gang har pratet med om rundkjøringer har brukt begrepene å blinke seg inn i og ut av rundkjøringen. Hva som er høyre og venstre av de to er jo innlysende når vi snakker om kjøring i Norge.

Anonymkode: 3f315...6a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blinker til venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen og til høyre når jeg skal ut av rundkjøringen. Jeg blinker selvsagt når jeg kjører inn i rundkjøringen uansett hvilken retning jeg skal etterpå. 

Anonymkode: b684b...630

Om du kommer til en rundkjøring med 2 eller 3 mulige avkjørsler, blinker du da venstre først når du kjører inn i rundkjøringen, uansett om du skal ut av nr 1, 2 eller 3? 

Anonymkode: d0513...71d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe av det mest irriterende i trafikken. Som bussjåfør er det ofte jeg står og venter på disse venstre blinkerne som skal rett frem. Skjønner ikke hvor de har plukket opp denne "regelen". 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her jeg bor er det mange små rundkjøringer. Jeg blinker til venstre, hvis jeg jeg skal til venstre. Endrer selvsagt til å blinke høyre på rett sted i rundkjøringa. Skal jeg ta første avkjørsel til høyre, blinker jeg høyre før jeg kommer inn i rundkjøringen. Skal jeg rett frem blinker jeg ikke før jeg passerer første utkjørsel, da blinker jeg til høyre. 

Anonymkode: 917ec...9c1

Korrekt! Hadde alle bare skjønt at så enkelt kan det gjøres, for at trafikken glir lett gjennom en rundkjøring.

Anonymkode: eeb86...03d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (2 timer siden):

Hvorfor bruker du det uttrykket der egentlig? Det er da ingen som vet hva blinke inn betyr. Det er umulig å vite om det er snakk om høyre eller venstre signal man snakker om, som jo er vesentlig her.

Når man driver med saklige diskusjoner må man være meget spesifikk i sitt ordvalg ellers blir det bare en evig runddans.

Så du mener altså at det er akkurat lik praksis i små og store rundkjøringer?

Hvorfor skille på store og små rundkjøringer?
Hvor liten, er en liten rundkjøring?

Hvor stor, er en stor rundkjøring? 

Anonymkode: eeb86...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøver å huske å blinke ut? Rundkjøringen er så liten at den er over før du rekker tenke deg om? 
 

kødder du? 

Anonymkode: c8c61...535

Om du ikke vet hva jeg mener med små rundkjøringer; de der selve midten er like liten som et kumlokk, der folk faktisk har opp til flere ganger kjørt rett frem (og over «sirkelen» i midte ) som i et kryss, for de ser ikke at det skal være en rundkjøring.

Ja i de er man gjennom før man egentlig får tenke seg om.

Derfor «prøver å huske».

I de fleste tilfeller blinker jeg, men noen ganger skjer det ikke pga. jeg er gjennom før jeg får gjort det. Og noen ganger så har jeg akkurat kommet fra en sving og blinklyset skrur seg av. Og noen ganger så bare glemmer jeg det rett og slett for tankene er et annet sted.

Anonymkode: f98df...e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ThereGoesBob skrev (2 timer siden):

Hvorfor bruker du det uttrykket der egentlig? Det er da ingen som vet hva blinke inn betyr. Det er umulig å vite om det er snakk om høyre eller venstre signal man snakker om, som jo er vesentlig her.

Når man driver med saklige diskusjoner må man være meget spesifikk i sitt ordvalg ellers blir det bare en evig runddans.

Så du mener altså at det er akkurat lik praksis i små og store rundkjøringer?

Blir mer forbauset over at ikke du forstår hva "blinke inn" betyr....

Anonymkode: 4f9bc...d11

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du ikke vet hva jeg mener med små rundkjøringer; de der selve midten er like liten som et kumlokk, der folk faktisk har opp til flere ganger kjørt rett frem (og over «sirkelen» i midte ) som i et kryss, for de ser ikke at det skal være en rundkjøring.

Ja i de er man gjennom før man egentlig får tenke seg om.

Derfor «prøver å huske».

I de fleste tilfeller blinker jeg, men noen ganger skjer det ikke pga. jeg er gjennom før jeg får gjort det. Og noen ganger så har jeg akkurat kommet fra en sving og blinklyset skrur seg av. Og noen ganger så bare glemmer jeg det rett og slett for tankene er et annet sted.

Anonymkode: f98df...e81

Du er klar over at det er påbudt å blinke seg ut av rundkjøringer?

Anonymkode: 3f315...6a5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du ikke vet hva jeg mener med små rundkjøringer; de der selve midten er like liten som et kumlokk, der folk faktisk har opp til flere ganger kjørt rett frem (og over «sirkelen» i midte ) som i et kryss, for de ser ikke at det skal være en rundkjøring.

Ja i de er man gjennom før man egentlig får tenke seg om.

Derfor «prøver å huske».

I de fleste tilfeller blinker jeg, men noen ganger skjer det ikke pga. jeg er gjennom før jeg får gjort det. Og noen ganger så har jeg akkurat kommet fra en sving og blinklyset skrur seg av. Og noen ganger så bare glemmer jeg det rett og slett for tankene er et annet sted.

Anonymkode: f98df...e81

Jeg har en del av disse kumlokkrundkjøringene her jeg bor. Jeg klarer alltid blinke ut av de. Rundkjøring er rundkjøring. Det er derfor jeg lurte på om du kødda. Hvis du ikke REKKER bruke blinklys bør du senke farten. 
 

Du er jo farlig i trafikken hvis tankene dine gjør at du glemmer helt elementære trafikkregler. Vennligst lever inn førerkortet ditt, jeg vil ikke møte på deg der ute! 

Anonymkode: c8c61...535

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blinker til venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen og til høyre når jeg skal ut av rundkjøringen. Jeg blinker selvsagt når jeg kjører inn i rundkjøringen uansett hvilken retning jeg skal etterpå. 

Anonymkode: b684b...630

Hvorfor??? Det skaper dårlig trafikkflyt å blinke til venstre når du ikke skal til venstre. 

2 hours ago, Anonyme-meg said:

Regelen om å blinke seg inn i rundkjøringen  fryktelig irriterende. 

Har opp servert mange som fortsatt blinker inn selv om dem svinger ut. Skaper farlige situasjoner og dårlig flyt i rundkjøringen. 

Syntes det er mye bedre med å bare blinke når en skal ut. 

 

Standard her også, folk blinker seg inn men glemmer å blinke ut så de blinker fortsatt til venstre når de kjører ut. Klarer man ikke å skifte retning man blinker underveis bør man la være å blinke inn. 😑

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Das jeg tok lappen skulle man bare blinke seg ut av rundkjøringene, ikke inn. Jeg kan fremdeles ikke forstå hva det skal være godt for, denne inn-blinkingen. Man legger seg jo i det feltet rundkjøringen som harmonerer med hvor man skal ut. Det var virkelig aldri et problem før, å kjøre i rundkjøringer, men nå etter mange blinker seg inn, er det blitt litt kaotisk. for meg, i alle fall, som nærmer meg 50 :D

Anonymkode: ea2a2...e5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (8 timer siden):

Rett frem er jo veldig subjektivt. Er det en større rundkjøring med mye trafikk kan det være en god ide å gi et tidlig signal om at man ikke skal over til venstre og det kan jo ingen vite med mindre du gir et signal om at du blir liggende i ytterste fil. Større rundkjøringer vil innebære en viss radius så det blir feil å kalle det for rett frem. 

Mindre rundkjøringer blinker jeg ikke når jeg skal rett frem.

Å "blinke seg inn" sier ingenting om det er høyre eller venstre signal du mener her.

Rett frem er subjektiv når vi snakker rettskriving, ikke i trafikksammenheng. Uansett, dette er snakk om rundkjøringer der rett frem faktisk går rett frem. Dessuten, ligger du i høyre fil og du skal rett frem, så gir du ikke signal om at du skal bli liggende i høyre fil. Det gir absolutt ingen mening å gi et retningssignal for å for å fortelle at du blir værende i filen du er i. 

Dersom en rundkjøring har fire armer. Den ene du kommer fra, den andre til høyre, den tredje til venstre og den fjerde til rett frem, men med en radius som gjør at du må svinge litt til venstre, så er dette fortsatt rett frem i trafikksammenheng. Hvis kjørelæreren sier til meg at jeg skal til venstre i rundkjøringa, så tar jeg kjører jeg ut i tredje avkjøring. Forteller han at jeg skal kjøre rett frem, ja da kjører jeg ut i andre utkjøring. Og mens jeg skriver blir det faktisk mest riktig å bruke andre avkjøring. 

Anonymkode: 233e2...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du kjører inn i en rundkjøring og ikke skal ut på de to første utkjøringene er det svært bra om du blinker til venstre når kjører inn slik at de andre vet hvor du er på vei. 

Og TS: nei man skal ikke blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen om man skal av på utkjøring nr 2, som jeg antar er det du mener?

Anonymkode: 3f315...6a5

Ja, det er riktig. Men da skal du ikke rett frem. Rundkjøringen blir som et kryss. Skal du ut av tredje utkjøring, blinker du gjerne til venstre for vise hvor du skal. Tar du andre avkjøring som er rett frem, blir det meningsløst å blinke inn. 

Anonymkode: 233e2...e6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...