nostalgia Skrevet 6. februar 2006 #82 Skrevet 6. februar 2006 Helt enig! Detektor er kjempebra! ← Den likte jeg også veldig godt Hawaii, Oslo er enda en film jeg har - men ikke har sett... men nå når jeg (les: min far) har satt opp den nye DVD-spilleren jeg fikk til jul, er det maaaange filmer som skal sees - gleder meg stort!!
Within my guitar Skrevet 6. februar 2006 Forfatter #83 Skrevet 6. februar 2006 *Heie på pappan til Nostalgia, så han får satt opp den Dvd-spilleren!* Hihi. AH, følelsen av å endelig ha en DVD- spiller i huset, er himmelsk. En hel ny verden åpner seg. :grine2:
Within my guitar Skrevet 6. februar 2006 Forfatter #84 Skrevet 6. februar 2006 Nostalgia! (Og andre som liker Jeff Buckley) Har du konsert-dvden: Live in Chicago? Nå er jeg på konsert rett som det er. Rett inn i stua mi. Genialt. Han var et unikum. b.
Gjest Benedikte Skrevet 6. februar 2006 #85 Skrevet 6. februar 2006 Ahh, deilig å se en "hva liker du"-tråd innimellom alle "jeg takler ikke den og den"-trådene... Herlig med litt positivitet! Min absolutte favorittfilm er uten tvil "A Room With a View" - "Et rom med utsikt", jeg bare elsker britiske kostymedrama! :-D Gleeeeder meg til å se "Sense and Sensibility"!!! "The Cider House Rules" er bare nydelig, jeg hadde egentlig bestemt meg for å boikotte den siden den var så populær på et års Oscar-utdeling, og min personlige smak er svært sjelden lik den Oscar-juryen har... Men tilfeldigvis så jeg den, og jeg angrer ikke i det hele tatt! En så utrolig nydelig historie... Jeg har nesten ikke ord! "Chocolate" med Johnny Depp er også nydelig, den mannen kan virkelig å spille!!! "Harry Potter"-filmene er kjempeskjønne, det samme med "Ringenes Herre", eventyr liker jeg!!! "Elling" er en veldig fin norsk film, trolig den eneste norske jeg kan ha med på denne lista... (Men så har jeg heller ikke sett så mange nye, norske filmer, da..) Forresten var "Villmark" også bra! Og av romantiske komedier kan jeg nevne utallige, siden det liksom er "min" filmsjanger: "Notting Hill", "Love Actually", "French Kiss", "4 Weddings and a Funeral", "10 Things I Hate About You", "What Women Want", "Sleepless in Seattle"... "The 6th Sense" må jeg ikke glemme, akkurat en slik grøsser som jeg liker!! Og "The Others", kommer ALDRI til å glemme den scena der Nicole Kidman finner bildet av de døde som tilfeldigvis er hushjelpene hennes... Tja, dette var noen av mine favoritter... Mvh Benedikte
Within my guitar Skrevet 6. februar 2006 Forfatter #86 Skrevet 6. februar 2006 Hei Benedikte! Koselig at du stakk innom! Kjenner igjen det der med å boikotte filmer når det blir store Oscarfavoritter. Jeg er også vanligvis ganske uenig med juryer på alle slags prisutdelinger egentlig. Men iblant faller jeg for dem også Nå har ikke jeg sett de første filmene du snakket om, hverken siderhusreglene eller a room with a view. Men de har stått på MÅ SE- lista mi lenge. Men den lista begynner å bli laaang. Men jeg skal altså se dem! "Chocolate" med Johnny Depp er også nydelig, den mannen kan virkelig å spille!!! Mhm! Veldig, veldig enig. Jeg har likt alle filmer med han. Han har en helt egen tilstedeværelse. "The 6th Sense" må jeg ikke glemme, akkurat en slik grøsser som jeg liker!! Og "The Others", kommer ALDRI til å glemme den scena der Nicole Kidman finner bildet av de døde som tilfeldigvis er hushjelpene hennes... Herregud, at jeg har glemt å nevne de to!! Sjette sansen er jo genial!! Den tror jeg nesten jeg må skrive et eget innlegg om. Og The Others er skuuummel. Men veldig bra gjennomført! Jeg også fikk en støkk i meg da Kidman fant den boka. Og jeg så den filmen helt alene i et mørkt rom, i et tomt hus. Jeg blir vanligvis ikke så veldig skremt av filmer, men det var litt spesielt å legge seg den kvelden.. Kom gjerne med flere favoritter, Benedikte
Anglofil Skrevet 6. februar 2006 #87 Skrevet 6. februar 2006 Elsker man forresten britiske kostymedrama anbefaler jeg The Pallisers, britisk serie basert på en bokserie med samme navn. Meget bra serie. Mvh Yvonne
nostalgia Skrevet 8. februar 2006 #88 Skrevet 8. februar 2006 *Heie på pappan til Nostalgia, så han får satt opp den Dvd-spilleren!* Hihi. AH, følelsen av å endelig ha en DVD- spiller i huset, er himmelsk. En hel ny verden åpner seg. ← Hehe... den er innstallert nå. Han er så flink atte! Nå er det tiden det står på! Skal få sett noen denne uken/helgen forhåpentligvis... Dette er forøvrig min andre DVD-spiller... Men følelsen av å ha en (som faktisk fungerer) er veldig god den! Nostalgia! (Og andre som liker Jeff Buckley) Har du konsert-dvden: Live in Chicago? Nå er jeg på konsert rett som det er. Rett inn i stua mi. Genialt. Han var et unikum. b. ← Den MÅ jeg jo bare ha!!!! Jeg må virkelig slutte å komme inn her å lese tips... Ahh, deilig å se en "hva liker du"-tråd innimellom alle "jeg takler ikke den og den"-trådene... Herlig med litt positivitet! Min absolutte favorittfilm er uten tvil "A Room With a View" - "Et rom med utsikt", jeg bare elsker britiske kostymedrama! :-D Gleeeeder meg til å se "Sense and Sensibility"!!! "The Cider House Rules" er bare nydelig. "Chocolate" med Johnny Depp er også nydelig, den mannen kan virkelig å spille!!! Ja, ikke sant det er bra med slike tråder? Helt enig med deg! "A Room With a View" er nydelig! "The Cider House Rules" har jeg ikke sett ennå... men vil gjerne. John Irving, som har skrevet boken er favorittforfatteren min. Så liker du filmen MÅ du lese boken, den er fantastisk bra! "Chocolate" er også flott. Er enig med at Johnny Depp aldri har skuffet i noen film jeg har sett av ham heller. Han er virkelig en bra skuespiller! Min Johnny Depp favoritt er "Benny and Joon" da Det er en ordentlig godfilm det!! A.
hilli Skrevet 8. februar 2006 #89 Skrevet 8. februar 2006 Min absolutte favorittfilm er uten tvil "A Room With a View" - "Et rom med utsikt", jeg bare elsker britiske kostymedrama! :-D Gleeeeder meg til å se "Sense and Sensibility"!!! ← Den hadde jeg helt glemt å ta med! Også en av mine favorittfilmer.
Sofia Skrevet 9. februar 2006 #90 Skrevet 9. februar 2006 Når jeg hadde lagt meg igår.. kom jeg til å tenke på denne tråden ... jeg har lest i den mange ganger men ikke svart før.. En film som ikke er med på noens lister her, er "The 5th element", ikke det at det er "yndlingsfilmen" min men synes den fortjener en plass i denne tråden. Synes igrunnen den er ganske så kul! Både Bruce Willis og Milla Jovovich er geniale i rollene sine.. Flere tanker kommer sikkert etterhvert!
Within my guitar Skrevet 9. februar 2006 Forfatter #91 Skrevet 9. februar 2006 Hei Sofia. Kult at du kom innom. Ikke sett den filmen du nevner jeg. Kom gjerne med flere tanker etterhvert ja Nå kom jeg på en film jeg må si litt om . Pay it forward Med søte lille gutten Haley Joey Osment fra Den Sjette Sansen. Gutten er jo genial. Og spiller så overbevisende at det gjør vondt. Kevin Spacey og Helen Hunt har sentrale roller. Denne filmen er ikke perfekt. Den har noen ting som kunne vært unngått. Men man glemmer det. Det er ikke viktig. Ønsket om å forandre verden, og viljen til å prøve å gjøre noe med det, er viktig. Kevin Spacey spiller samfunnsfagslæreren som gir elevene i lekse å tenke ut en ting de kan gjøre for å gjøre verden til et bedre sted. Lite vet han, at noen tar dette på alvor. At noen tar det så på alvor, at ingen ting noen gang kommer til å bli det samme. Dette er ønsket om en god verden, og viljen til å prøve å gjøre noe med det. Det er liten gutt med stort hjerte. Med alt for mye ansvar inni seg. Det er sterkt. Det er utrolig sterkt. Og vondt. Og vakkert. Og hvis du ikke gråter er du et fjell. Pay it forward. Gi det videre. Det hjelper.
Within my guitar Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #92 Skrevet 11. februar 2006 Svenske filmer. Hva er det svenskene har skjønt som vi ikke har? Et eller annet er det hvertfall. Noen svenske filmer verdt å nevne er: Kopps. En hysterisk morsom film som skildrer det lille sære samfunnet med de enkle,frustrerte menneskene. På en ekte måte. Og hvor langt noen er villige til å gå for å beholde det som betyr noe for dem. Det er actionfilm-parodier og det er kjærlighet og det er tåpelighet. Og det er definitivt latter. Ondskapen Tittelen taler litt for seg selv. Men det den ikke sier noe om er hvor ondskapen ligger.Den kan nemlig skjule seg på helt andre steder enn man skulle tro. Hvordan kjemper man mot ondskapen i seg selv, og ondskapen utenfor? Er styrke å utøve vold, eller å holde den inne, for så å la sitt eget blod renne? Sterkt!! Og strålende skuespill. Så som i himmelen Helt annen sjanger igjen. Denne filmen fanger menneskene på en helt utrolig nær og ærlig måte. Og den får fram alle følelser. Man blir forbanna,deppa,glad,overrasket, og trist. Seeren blir tatt med på de indre livene og vi lever i bølger med dem. Man blir grepet rett og slett. Den ytre handlingen kan sies å være: En kjent dirigent kommer tilbake til hjembyen sin for å leve resten av sitt liv i rolige omgivelser. Han blir dirigent for kirkekoret, og blir brått engasjert i menneskene. Dette er ingen kor-film. Når mamma skulle ha meg til å se denne filmen, var jeg veldig i tvil om jeg skulle orke. En film om kor liksom, hvor interessant kunne det være? Jeg måtte svelge mine egne fordommer. Det handler om livet rett og slett. Hva som er viktig, og hva som er mindre viktig. Det handler om hva mennesker gjør mot hverandre, hvordan vi blir påvirket. Og det handler om kjærlighet, selvfølgelig. Og hat. Masse hat. Og det er bare helt fantastisk. Fantastisk, fantastisk film. Med kanongode skuespillere. Du blir bare sittende å måpe over prestasjonene.
Within my guitar Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #93 Skrevet 11. februar 2006 Og selvfølgelig: Tilsammans Enda en gal svensk en. Det er 70-tall, og en dame flytter fra mann og tar med seg barna til broren sin, som bor i et kollektiv med hippier som diskuterer politikk, har fri sex og drikker masse rødvin. Det blir litt kulturkræsj med andre ord. Hun får en ny måte å se ting på, på godt og vondt. Og henne innflytning farer ikke uanfektet hen blant kollektiv-gjengen heller. Morsomt og nydelig og vondt og vanskelig og helt skjønt. For ikke å snakke om skjønne skuespillere!! *Ååå, denne må jeg se igjen*
Within my guitar Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #94 Skrevet 11. februar 2006 Vi ser bort fra svensk litt: Amerikansk thriller nå. En selvfølgelig filmhylleplass til Seven Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Kevin Spacey. Alle sammen i et vidunderlig samspill. Det er dystert og ulidelig spennende. Og ekkelt. Men historien og hendelsene blir lagt fram på en helt egen måte, og man slutter ikke å bli sjokkert. Personlig syns jeg Brad Pitt er en fjott(hehe), men han gjør en bra innsats i denne filmen. Mens Morgan Freeman og Kevin Spacey løfter det opp og gjør at denne filmen er den beste i sin sjanger. En klassiker har den jo blitt. Griper fatt, og fester seg under huden på deg. Tittelen Seven, kommer av de syv dødssyndene. Så man kan jo tenke seg. En film jeg kan se om og om igjen. Og fortsatt bli skremt. Og det er sjeldent.
nostalgia Skrevet 13. februar 2006 #95 Skrevet 13. februar 2006 . Pay it forward Pay it forward. Gi det videre. Det hjelper. ← Denne så jeg tilfeldigvis på tv en kveld... ble helt betatt - veldig rørende! Noen svenske filmer verdt å nevne er: Kopps :grine2: Guuuu... den filmen er bare såååå bra!! I går så jeg Evig Solskinn I Et Plettfritt Sinn... nok en film jeg hadde skyhøye forhåpninger til. Men, jeg ble jammen skuffet igjen! Synes den var rotete, kjedelig og langtekkelig. Den hadde jo så klart sine lysglimt, men at den kan ha fått såååå glimrende kritikker forstår jeg bare ikke. Den var da ikke så spesiell? Men kanskje det bare er meg? Jeg liker visst ingenting om dagen... Filmen på Tv2 i kveld var ganske søt da... så det er jo noe. Mammaen, Pappaen og Barnet (eller noe sånt? Husker ikke tittelen helt) I allefall var det han råsøte fra Kopps som spilte der ...og Maria Bonnevie, hun liker jeg også godt! Søt film - jeg koste meg jeg... og bra var nå det - jeg var begynt å gi opp håpet om å se en god film igjen der et øyeblikk Ha det godt!
Pearl Skrevet 13. februar 2006 #96 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Her var det nevnt mange flotte filmer, er enig med Benedikte jeg, elsker engelsk film. Har nettopp sett Stolthet og fordom som var en flott film som fikk frem følelsene i en. Den trykket på de rette plassene rett og slett. Elsker Ringenes Herre og synes Harry Potter er god avkobling. Men dere har glemt en veldig viktig film her: HJORTEJEGEREN Den gjør et fantastisk inntrykk uansett hvor ofte jeg ser den. Ellers er jeg veldig glad i En vampyrs bekjennelser, 7 år i Tibet og Legends of the Fall, med Brad Pitt. Disse kan jeg se flere ganger. Endret 13. februar 2006 av Pearl
Gjest Gjest_snoopie_* Skrevet 13. februar 2006 #97 Skrevet 13. februar 2006 Det er jo sååå mange fine og bra filmer der ute.. mine favoritter er mange men disse må nevnes: - True Romance - Recevoir Dogs - Pulp Fiction - Four rooms - Strange days - Wild at Heart - Life less ordinary - Pusher 1, 2 og 3 - Bleeder - Hjortejegeren - Duften av en kvinne - Danser med ulver - Gudfaderen Favorittskuespilleren min er: Christpher Walken... den beste uten tvil!! Har noen sett video'n der han danser til Fat Boy slim? Fantastisk!
Sofia Skrevet 16. februar 2006 #98 Skrevet 16. februar 2006 Når jeg hadde lagt meg igår.. kom jeg til å tenke på denne tråden ... jeg har lest i den mange ganger men ikke svart før.. En film som ikke er med på noens lister her, er "The 5th element", ikke det at det er "yndlingsfilmen" min men synes den fortjener en plass i denne tråden. Synes igrunnen den er ganske så kul! Både Bruce Willis og Milla Jovovich er geniale i rollene sine.. Flere tanker kommer sikkert etterhvert! ← Denne filmen kommer på mandag 20. på NRK2 kl. 22.00!!!!!!!!
Within my guitar Skrevet 19. februar 2006 Forfatter #99 Skrevet 19. februar 2006 Kill Bill- filmene er omsider i hus! Etter et konkurssalg på videotime, kom room-maten hjem med tjue filmer. Jeg hadde ikke valgt ut akkurat de filmene hvis jeg hadde fått velge, men.. Noen godbiter var det da altså. Deriblant Kill Bill (selv om jeg veldig sjelden ser så brutale voldsfilmer, så syns jeg disse er så vellaget og geniale, at de er mer enn verdt å ha i hylla). I am Sam, var også med. Den har en del irriterende momenter, f.eks Michelle Pheiffer, som er VEL stressende til tider, og det er bare slitsomt å se på. Men Sean Penn og hun som spiller datteren, samt varmen og kjærligheten og musikken og sitatene fra Beatles-sanger, gjør denne filmen verdt å se mer enn en gang. "All you need is love." Kort fortalt: Sean Penn er tilbakestående. Han får en datter. Dette blir ganske vanskelig etterhvert, når datteren blir sju år og dermed går forbi sin fars mentale alder. Veldig søtt og trist og vakkert. Og minner oss på hva som er viktigst her i livet. Jeg er Dina Med Maria Bonnevie som overbeviser. Knall sterk dame. Boken Dinas bok, som filmen er basert på, er selvfølgelig mye bedre, men sånn er det jo bare. Og Dina i boken er stygg, mens Maria Bonnevie kan jo ikke akkurat skilte på seg det. Men det gjør ikke noe, hvis vi tenker på filmen individuelt. Hun storspiller. Og filmen er full av andre gode skuespillere,deriblant Gerard Depardieu. Sitat: "Those who doesn't die... I kill." Anbefaler veldig å lese boken gså jeg da.
Within my guitar Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #100 Skrevet 3. mars 2006 Har ikke vært så inspirert de siste dagene, så det har vært stille her. The Hours må jeg si litt om nå. Nicole Kidman,Meryl Streep,Julianne Moore. Sterke kvinner fra tre forskjellige tidsepoker. Livene deres bindes sammen av samme lengsel,redsel og litterære verk: romanen Mrs.Dalloway, skrevet av Virginia Wolf(Kidman.Utrolig sterk rolletolkning. Og Oscarpriset.) Noen lever for å planlegge fest. Å legge all sin energi i overflaten. Å leve for andre. Men egentlig handler det om det motsatte. Timene da det ikke er fest. Alle de uutholdelige timene imellom festene. Det handler om å velge livet. Eller ikke. Og den beskriver viktige tema folk ikke snakker om. Om å etterlate det man ikke har lov til å etterlate. Når man egentlig bare blir hos seg selv. Tre fantastiske kvinner i hovedrollene.Tre individuelle historier, som både uavhengig av hverandre, og flettet sammen, fanger oppmerksomheten,nysgjerrigheten og hjertet mitt. Dette er helhetlig og perfekt gjennomført. Sterk,sterk film. Og behagelig rolig. Dialogene og bevegelsene er rolige og ekte. Det gjør at man lytter mer. Lytter etter meningen i ordene, og lyden av det som ikke sies. Vakkert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå