Gå til innhold

De fineste filmskattene.

Fremhevede innlegg

Skrevet

On flew over the cuckoo's nest (Gjøkeredet)

En av de viktigste filmene jeg har i hylla mi. Jack Nicholsen soner en fengselsdom, men "faker" gal, for å bli overført til en mentalinstitusjon, i den tro at dette vil være rene ferien i forhold til fengselet. Det skjer ikke akkurat upåaktet hen.

Man kan spørre seg hva faen de tenkte på før i tida. Jeg slutter ikke å forundre meg over psykiatrien, og alt den har ødelagt for mennesker. Det verste er at Gjøkeredet, som finner sted på på 60-tallet, er veldig gjenkjenbart fra 2005, og hvordan det ser ut innenfor en psykiatrisk institusjon idag.

Denne filmen er både morsom og rørende. Og viser de ekte menneskene, som ikke blir sett der de er..

B

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Being John Malkovitch

Den MÅ sees!! Skulle likt å se hva som foregikk inni hodet på han som har kommet på denne historien. Herlig galskap. Umulig å si så mye om hva den handler om, uten at det høres merkelig ut. Veldig sært og morsomt og sinnsykt og merkelig. Hehe. Men sånt liker vi.

John Malkovitch spiller seg selv. Og folk står i kø for å få gå inn døra, som fører til John Malkovitch's hode. Der inne er alt mulig. :grine2:

Aldri sett noe lignende!

Skrevet

John Malkovitch er forresten super i Of Mice and men (Om mus og menn), som er basert på romanen med samme navn. Der spiller han veldig troverdig en tilbakestående mann, som ikke helt kjenner sin egen grense eller styrke. Sterke greier.

Og den må jeg kjøpe!!! Herregud, når skal jeg få penger og hvordan skal jeg skaffe plass i hylla til alt??

(boka er forresten god også)

Skrevet (endret)

Pcen hengte seg opp...

Endret av hilli
Skrevet

Jeg er ingen filmentusiast siden jeg strengt tatt foretrekker eskapisme, men noen gode filmer ser jeg jo innimellom. Favorittene mine er vel

The Hours, Den fabelaktige Amelie fra Montmartre, Crash og Evig solskinn i et plettfritt sinn. Jeg har selvfølgelig flere favoritter men kommer ikke på flere i farten.

Jo forresten; The Way We Were!

Skrevet
Jeg er ingen filmentusiast siden jeg strengt tatt foretrekker eskapisme, men noen gode filmer ser jeg jo innimellom. 

Eskapisme?? Hm. Hva er det? :roll: Fine filmer du nevnte da. Jeg har ennå ikke sett Evig Solskinn i et plettfritt sinn,men har hatt lyst til å se den lenge. Men har tenkt litt at siden Jim Carrey spiller, så burde jeg holde meg langt unna. Men har jo hørt at han er bra i denne filmen. Jeg har bare fått litt nok av Ace Ventura-faktene hans, som er likt i hver komedie han spiller.

Men jeg skal vil se filmen da.

b.

Skrevet (endret)
Eskapisme?? Hm. Hva er det?  :roll: Fine filmer du nevnte da. Jeg har ennå ikke sett Evig Solskinn i et plettfritt sinn,men har hatt lyst til å se den lenge. Men har tenkt litt at siden Jim Carrey spiller, så burde jeg holde meg langt unna. Men har jo hørt at han er bra i denne filmen. Jeg har bare fått litt nok av Ace Ventura-faktene hans, som er likt i hver komedie han spiller.

Men jeg skal vil se filmen da.

b.

Kanskje ikke et godt norsk ord det der, tatt fra engelsk, escapism, som betyr virkelighetsflukt. Jeg liker ofte å se filmer som ikke får meg til å tenke, men som er tom underholdning og får en til å glemme hverdagen. Altså er jeg glad i romantiske komedier :rodme:

Plettfritt sinn er kjempebra, ikke Jim Carrey-aktig i det hele tatt.

Endret av hilli
Skrevet
Jeg liker ofte å se filmer som ikke får meg til å tenke, men som er tom underholdning og får en til å glemme hverdagen. Altså er jeg glad i romantiske komedier

Ah, sånn å forstå. :) Det er jo greit! Det er vel egentlig det som er målet mitt også. Film gjør at jeg ikke tenker. Men jeg syns all slags filmer funker på å la være å tenke på meg og mitt.Og selv om jeg liker mange filmer som handler om vanskelige ting, så får det fokuset over på noe annet enn meg selv. Og det er godt. Men romantiske komedier er veldig greit å se iblant, hvis man trenger noe lett og forutsigbart. Og det gjør jeg også.

Escapism. Det ordet likte jeg. Det skal jeg sannelig begynne å bruke.

:vinke:

b.

Skrevet

Casablanca

Schindler's List

The fearless Vampire Killers

The Graduate

Gone with the Wind

Frances

The Deer Hunter

Cleopatra

Once Upon a Time in America

Festen

Forrest Gump

Istid

Citizen Kane

The Godfather

Life of Brian

Shining

On flew over the cuckoo's nest

Rosemary's baby

Repulsion

The Silence of the Lambs

Taxi Driver

Fargo

Sophie's Choice

Mrs Doubtfire

Educating Rita

A place in the sun

Skrevet
Hehe, joda, møter stadig det problemet selv. Hvordan er hyllene dine? Selv har jeg funnet ut at hvis jeg legger dvd'ene med den korte siden inn mot veggen, får jeg flere dvd'er etterhverandre. Og jeg må stable de over hverandre i alfabetisk rekkefølge, ellers finner jeg ikke fram. Eneste tipset jeg kan gi deg egentlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg har Ikea's Billy hyller... hehe :) Og bruker sånne Benno CD-hyller til cd-er og dvd-er. Har tre stykker, og kan egentlig ikke utvide mer... :klø: Skal ikke være lett nei. Men, tusen takk for svar Yvonne! :)

Mansfield Park er basert på Jane Austens roman med samme navn. Fattigjente Fanny Price blir sendt til sine rike slektninger og på deres store gods vokser hun opp. Hun blir nært knyttet til sin fetter Edmund, som hun får etterhvert svært sterke følelser for. Men omstendighetene vil ha det til at det kanskje ikke skal bli dem to, da Edmund faller for en nyinnflyttet frøken og blir hodestups forelsket i henne.

En fin film som ender bra tilslutt. Jeg koser meg alltid med denne filmen. :)

Høres bra ut! Tusen takk for omtale! :)

Skrevet (endret)

Bare hyggelig nostaliga. :)

Endret av yvonne
Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Lost In Translation

Ingen over, ingen ved siden. Jeg er ikke av dem som ser filmer flere ganger på kino, men denne gikk jeg og så fire ganger. Jeg lo og gråt like mye hver gang.

Den er filmet på en så fantastisk måte, og har en så spesiell stemning, og har en så underfundig humor, og et så underliggende gravalvor, at jeg nesten sprekker.

En god nummer to er American Beauty. Den satte dype spor i meg, og jeg elsker spesielt filmmusikken. Jeg blir like forbannet hver gang de bruker "plastic bag"-temaet som bakgrunnsmusikk i andre kontekster, sånn som når deltakerne i Idol gruer seg til å synge... :forvirret: Så nydelig musikk må ikke tas ut av sin orginale setting.

Det var mine to desiderte favoritter.

Men det er maaaange flere på lista;)

Skrevet
Lost In Translation

Ingen over, ingen ved siden. Jeg er ikke av dem som ser filmer flere ganger på kino, men denne gikk jeg og så fire ganger. Jeg lo og gråt like mye hver gang.[/QOUTE]

Mhm!! Jeg elsker den filmen!! Den er bare så gjennomført vakker. Måten den er filmet på, og forholdet mellom menneskene. Det rolige og stille. En film jeg også kan se om og om og om igjen!! (Og gråte og le og gråte og le osv. :) )

Skrevet

Og samspillet mellom Scarlett Johanson og Bill Murray er fantastisk!

Åååå, nå gleder jeg meg til å se den filmen igjen!!

Skrevet

Eyes Wide Shut

Stanley Kubric igjen. Jeg liker veldig godt måten han tenker på, og hvordan han vender og vrir på ting, for å få seeren til å tenke. Jeg liker egentlig Tom Cruise veldig dårlig, men i denne filmen gjør han en bra jobb. Han passer vel inn i rollen som liiiitt drittsekk.. hehe. Nicole Kidman er fenomenal. Og alle bilder og lyder og små ting som dukker opp, får det til å gå kaldt nedover ryggen. Nervepirrende og stygt og vakkert på samme tid. Et ekseriment med tanker og lyster og drømmer og søvn og våkenhet.. Mesterlig utført.

Skrevet (endret)

Brokeback Mountain

Altså - jeg finner ikke ord. Så denne filmen på kino i dag, og den var bare helt nydelig! Fantastisk historie og brilliante skuespillere. Følsomt tema som er berettet på en slik nydelig måte som ikke gjør filmen overfladisk. Det er en realistisk film på mange måter, man får ikke inntrykk av at filmen er "ekkel" på noen måte. Jeg må innømme at jeg aldri har hatt særlig sans for å se menn kysse hverandre, noe som også gjelder kvinner. Men i denne filmen føltes det bare riktig. Det føltes godt, det føltes bra. En trist historie, men samtidig vakker. Lenge siden jeg har gått hjem med denne følelsen etter å ha sett en kinofilm. Denne levde opp til alle forventninger. Den smeltet hjertet mitt - rett og slett. Jeg gleder meg til denne kommer på dvd! ! Synes nesten det er litt modig og utrolig kult at to såpass kjekke, heterofile menn fra hollywood "tør" å spille såpass lidenskapelige roller. For de spiller virkelig overbevisende. Og kyssene skal sies å være svært så sexy, faktisk. Trodde ikke jeg skulle si noe slikt egentlig, men denne filmen gjorde virkelig inntrykk! Endelig en film som tør å sprenge noen grenser innen film.

Denne får definitivt 10/10 av meg! En av mine favoritter!

Endret av yvonne
Skrevet

Jeg har ikke fått sett Brokeback mountain ennå! Men det skal jeg! Og nå fikk jeg hvertfall lyst til å se den.

Jeg er veldig spent på hva jeg kommer til å synes da. Har hørt at noen syns det var ganske ekkel. Men det kan jo ha med deres fordommer å gjøre. Og folk er jo forskjellige. De små klipp jeg har sett av den, har virket veldig ekte og realistisk. Og det liker jeg.

Fint at du forteller om dette. Nå inspirerte du meg til å se den. Kommer nok til å kjøpe den når den kommer ;)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg selv aldri har syntes kyssig mellom jenter eller gutter er spesielt kult, egentlig ekkelt, men det har ikke noe med at jeg er anti-homofile av noe slag. Handler bare om at det ikke appellerer. Men denne filmen greier faktisk å gjøre det naturlig og ikke ekkelt. Synes det var flott jeg altså. Hvis man er innstilt om at denne filmen er ekkel kan man nok også kanskje synes at filmen er ekkel. Jeg derimot synes den ikke er det, langt i fra egentlig. Og dette er jo ingen typisk "homsefilm", den illustrerer bare kjærligheten mellom to mennesker. Enkelt og greit, noe som gjør filmen flott.

Skrevet

Det høres bra ut. På tide med en film som illustrerer homofil kjærlighet på en fin og ekte måte. Det tror jeg aldri jeg har sett før. :) *gleder meg* Kanskje jeg rett og slett må se den på kino!

Gjest lillelou
Skrevet

Hmmm.....

* Antonias verden (fantastisk nederlandsk film om en patriark og datter,datterdatter og oldedatter)

* En langvarig forlovelse

*Den fabelaktige Amelie fra Montmartre

* De fortapte barns by

*Kokken tyven,hans kone og hennes elsker

*The Holy Grail (Monthy Python)

* Love Actually

* Farlige forbindelser (Glenn Close,John Malkovich)

* Amadeus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...