Gå til innhold

De fineste filmskattene.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pink Floyds: The Wall

Sammen med Livet er Herlig, tror jeg kanskje The Wall er min absolutte favorittfilm.Men de kan overhodet ikke sammenlignes. Selvfølgelig hjelper det at jeg elsker Pink Floyds musikk. Denne filmen bare kompletterer musikken, og utnytter den på best mulig måte. Den gjør at inntrykkene av ordene og sangen og gitaren og bassen og stemmen forsterkes hundre ganger. På samme måte som ordene og sangen og gitaren og bassen og stemmen forsterker bildene hundre ganger. Dette er en to timers lang musikkvideo. Ingen dialog. Det er kun musikken som forteller historien om Pink, fra han er liten gutt, til han sitter alene på hotellrommet, med hele livet bakom seg, og med verdens største mur mellom seg og resten av verden. The Wall. Et mesterverk.

Ingen over, ingen ved siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine to absolutte favoritter er "Pink Floyd; The Wall" og "Edges of the Lord"!

Ser disse gang på gang uten å bli lei.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Ringenes herre-filmene må jo være med i en slik tråd. Jeg elsker å se dem i maraton, har gjort det en gang på Colosseum og to ganger hjemme, og man sitter igjen med en helt fantastisk følelse. Man lever seg totalt inn i en egen verden. Og som den Orlando Bloom-fanen jeg er, må jeg ærlig innrømme at rollen som Legolas er den eneste rollen han har hatt som han virkelig har kledd.

Skrevet (endret)

Hei! :vinke:

"Pink Floyds: The Wall" ...har jeg heller ikke sett, jeg tror jeg må slutte å komme inn her og lese tips, om det skal bli noen råd med den gitaren, gitt! :ler:

Jeg så "En Langvarig Forlovelse" i går (endelig). Og hadde (som vanlig) skyhøye forventninger, men de ble jammen ikke innfridde helt nei... Synes det var ganske forvirrende å holde følge med alt frem og tilbake om de forskjellig involverte, før slutten endelig kom. Men, for all del; Audrey Tautou spiller flott og er kjempesjarmerende. Visuelt er filmen en drøm. Og den har absolutt gnistrende øyeblikk (Bartenderen som knakk nøtter med trehånden er jo f. eks helt ubetalelig :grine2: ) Men det "lille ekstra" manglet rett og slett! I alle fall for meg. Så litt skuffet er jeg... Amélie er nok fremdeles Audrey Tautous STORE film ~ i alle fall i mitt :hjerte:

;)

Endret av nostalgia
Skrevet

Livet er herlig må være blant det beste jeg har sett! Den rører meg dypt! Jeg så The Wall for mange år siden og husker jeg synes den var mørk og skremmende. Men den er jo god på sin måte. (Jeg elsker musikken til Pink Floyd, var på konsert med dem på Valle Hovin, stoooor opplevelse!(Reine filmen det også)). Ellers så var jo Cinema Paradiso veldig bra da. Likte veldig godt American Beauty også.

I en helt annen sjanger er jo Life of Brian en klassiker og i In and Out med Kevin Kline er jo scenen der han ikke greier å la være å danse disco helt ubetalelig!

Jeg synes ofte det er deler av filmer, noen replikker eller scener som kan være veldig bra og minneverdige uten at hele filmen er det!

Skrevet
I en helt annen sjanger er jo Life of Brian en klassiker og  i In and Out med Kevin Kline er jo scenen der han ikke greier å la være å danse disco helt ubetalelig!

Jeg synes ofte det er deler av filmer, noen replikker eller scener som kan være veldig bra og minneverdige uten at hele filmen er det!

Jeg har altså ikke sett Life of Brian ennå :overrasket: Kan ikke fatte det egentlig, for jeg mistenker det for å være veldig min humor! :ler: Må visst kjøpe den også... :sjenert:

Helt enig i at deler av en film kan være vel verdt å se hele resten av filmen for, samme som når jeg leser en bok. Man kan lese maaaange sider før man kommer til en setning som kaster et helt nytt lys over hele boken, gir en helt ny opplevelse... Jeg elsker slike øyeblikk! :)

A.

Skrevet

Nostalgia (og andre): Du MÅ se Life of Brian om du liker litt syk engelsk humor! Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett den, tror jeg kan den utenat. Det er jo klassiske scener hele veien! :ler::ler::ler:

Skrevet
Nostalgia (og andre): Du MÅ se Life of Brian om du liker litt syk engelsk humor! Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett den, tror jeg kan den utenat. Det er jo klassiske scener hele veien! :ler:  :ler:  :ler:

Ja, jeg forstår dette... :ler:

Jeg har ikke sett EN eneste Monthy Pyton film (eller er det serier?) heller... :sjenert: Føler meg virkelig litt utenfor... :ler:

Liker du Woody Allen, Wendy? Jeg elsker filmene hans. Synes han er utrolig morsom :)

Skrevet

Monthy Pyton er både filmer og serier! Utrolig mye bra british humor der altså! Når det gjelder Woody Allen begynner jeg å få sansen. Men den første filmen jeg så med Woody Allen var Hannah og hennes søstre. Hadde akkurat truffet han som er mannen min og vi skulle på kino. Jeg skulle foreslå en film og da ble det denne. Vi hadde kjent hverandre et døgn, var 18-19 år og veldig sjenerte. Det ble en dårlig filmopplevelse!!! Skjønte jo ikke den humoren da, og en gutt i 19årsalderen er vel kanskje ikke målgruppa til WA. (Men vi to ble gift da! :ler: ) Vi syntes jo filmen var veldig dårlig og skydde WA i mange år, men nå har jeg jo skjønt humoren så jeg tar gjerne i mot anbefalinger!

Skrevet
I en helt annen sjanger er jo Life of Brian en klassiker

:Nikke:

Jeg har ALDRI ledd så mye, som jeg gjorde av denne filmen. Det gjorde vondt! SÅ morsom var den.Hysterisk!

MÅ kjøpe! (Har ikke kjøpt den selv ennå).

Jeg er litt skeptisk til resten av Monthy Pyton, for jeg har sett glimt av noe på tv, som jeg fikk litt i vrangstrupen. Men jeg burde jo helt sikkert sjekke ut mer, siden Life Of Brian slo sånn an. Kan noen fortelle meg om Life Of Brian ligner på de andre filmene/seriene? Eller er det veldig annerledes?

Når det gjelder Woody Allen, er jeg litt på etterskudd der. Men jeg har tenkt på det kjempelenge at jeg vil se flere av filmene hans. Så et par på skolen for mange år siden, og de falt i smak. Og jeg liker litt sære ting, og han er vel litt sær vel? ;) Hvilke Woody Allen-filmer anbefales?

Skrevet

Joda, liker Life of Brian godt jeg altså, men synes Monty Pythons Meaning of Life er bedre..

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Fler filmer av Monthy Pyton er Ridderne av det runde bord, også veldig morsom med noen klassiske scener! Og som Yvonne sier; Meningen med livet. Monthy Pyton har laget en mengde ting på tv, mye bra og mye mindre bra. Men det som er bra er jo perler! (F. eks. der hvor John Cleese demonstrerer forskjellige gangarter.) Humoren er jo den samme i filmene, men temaene er jo vidt forskjellig. Life of Brian handler om Brian som lever samtidig med Jesus og får det samme livsløpet som Jesus. Filmen ble stanset i Norge da den kom tror jeg pga blasfemiloven. (????) Ganske aktuelt i disse dager forressten. Ridderne av det runde bord er jo en parodi nettopp på dette. Alle de andre tv-seriene er jo et mylder av forskjellige sketsjer og temaer. Mye ironi og erkeengelsk spydig humor!

Skrevet (endret)

Hehe, som kristen synes jeg jo dette egentlig er bare er ustyrtelig morsomt. For min egen del skjønner jeg ikke hvorfor de stanset det, men men, antagelig pga pietistiske lover og nordmenn. :ler: Uansett, jeg er enig med deg Wendy. ;)

Endret av yvonne
Skrevet

Jeg synes det bra når kristne ser humoren i Life of Brian Yvonne! Norge har nok blitt mindre pietistisk siden den gang, men allikevel, det får meg til å tenke på hva som skjer med andre karikaturer om dagen. Tror nok mange kristne ble såret av Life of Brian når den ble vist første gang, men det er nok mange kristne som synes den er veldig festlig også! Føler vel egentlig ikke at den er et angrep på kristne heller, men det er kanskje lett for meg å si siden jeg ikke er kristen.

Skrevet

For meg handler det litt om å ha litt selvironi og kunne tulle med ens tro og oppfatninger. Joda, jeg kan kanskje skjønne at noen ble støtt, men samtidig var det jo ikke noe angrep på de kristne, men det er nå min mening. Så jeg storkoser meg ihvertfall når jeg ser filmene fra Monty Python generelt. :)

Skrevet
Jo forresten; The Way We Were!

Så morsomt å høre, den filmen liker jeg også veldig godt!

Skrevet

Jeg har nettopp sett "Flightplane" med Jodie Foster. Anbefales. Kjempespennede. :)

Skrevet

Flightplane har jeg lyst til å se!! Jeg liker Jodie Foster veldig godt. Panic Room og Nattsvermeren med henne er også verdt å få med seg! Og Taxi Driver selvfølgelig!

Norske filmer! Det finnes jo et par skatter der også.

Hawaii,Oslo
f.eks.

Absolutt verdt å se. Nervepirrende og vakker! Og den slipper aldri taket på deg. Jan Gunnar Røise,Stig Henrik Hoff,Trond Espen Seim spiller alle troverdig og sterkt. En veldig u-norsk film. Og det er veldig positivt etter min mening, da jeg vanligvis syns norske filmer har en tendens til å kjøre seg fast i enkle og trygge og kjedelige spor, uten å tørre å gå nye veier. Men Hawaii, Oslo setter standarden, og det er jo kjempeviktig. Trenger bra,norske filmer.

Skrevet

En av mine favorittfilmer, og ikke bare blant norske, er

Detektor

Genial. Den første norske filmen jeg har sett, som jeg har digget fra første stund. Den har en fin blanding av sær humor og ondskap og kjærlighet og hemmeligheter og bånd og sårhet. "Det ligger hunder begravd overalt", hører vi i begynnelsen av filmen. Alle har et eller annet begravd. I hagen, hodet eller hjertet. Detektor blir et bilde på å finne fram til hemmeligheter. Kanskje er noen for farlige å finne. Kanskje er det greit å bare la de ligge.

Mads Ousdal, Hildegunn Riise, Jon Øygarden,Kristoffer Joner (en av hans tidligste filmer. Supert.)

Og ikke minst: Manus av Erlend Loe. My man. ;)

Og Harald Eia selvfølgelig! Han spiller en sentral rolle også. Så det er litt humor ala Eia, for den som liker det også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...